handdator

Visa fullständig version : Arsenik i ris


Clajj
2015-02-19, 11:57
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20340525.ab

Vafan. Jag äter minst 200g kokt ris varje dag, och har gjort det i månader... Äter även riskakor.

Har jag verklig anledning att vara orolig?

mela
2015-02-19, 12:00
Har läst en del om det på SLV, där är det främst för barn som de varnar. Undvika att ge risdryck på förskolan, inte ge rismål för ofta osv.

Dreas
2015-02-19, 12:39
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20340525.ab

Vafan. Jag äter minst 200g kokt ris varje dag, och har gjort det i månader... Äter även riskakor.

Har jag verklig anledning att vara orolig?Jag har för mig att detta inte var någon nyhet? Att ris tar upp skräp i marken. Fast det kanske inte varit Arsenik man syftat på förut?

hampfuz
2015-02-19, 13:52
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20340525.ab

Vafan. Jag äter minst 200g kokt ris varje dag, och har gjort det i månader... Äter även riskakor.

Har jag verklig anledning att vara orolig?
Det upptäckte man ju redan 2012, men mängderna och följderna är inte klarlagda. Värst är väl brunt ris.


Skölj riset och koka i mycket vatten så kan du minska arsenikhalterna kraftigt.

http://pubs.rsc.org/en/Content/ArticleLanding/2009/EM/b816906c#!divAbstract

G_lund
2015-02-19, 14:11
är det olika nivåer beroende på var riset är odlat?

Wain
2015-02-19, 14:23
är det olika nivåer beroende på var riset är odlat?

Jupp. Beror främst på vilka bekämpningsmedel som användts. T.ex. om det odlats bomull i området tidigare så är risken större. Har för mig att amerikanskt ris är bland de värsta (alla kinesiska produkter bör man självklart unvika).

Horkas
2015-02-24, 00:01
En annan hissar ju i sig minst ett paket riskakor varje dag. Brunt råris står det på dem och det är FRIGGS. Bör man sluta med det alltså ?

XXXL
2015-02-24, 01:45
Jupp. Beror främst på vilka bekämpningsmedel som användts. T.ex. om det odlats bomull i området tidigare så är risken större. Har för mig att amerikanskt ris är bland de värsta (alla kinesiska produkter bör man självklart unvika).

Vart ska man köpa ris ifrån då? Och varför vill kineserna förgifta mig med sitt underbara ris, vad har jag gjort mot dem? Det här känns som en kniv i ryggen.

hampfuz
2015-02-24, 01:50
http://www.rsc.org/images/maps-395_tcm18-121815.jpg

Ska man vara noga så undvik ris från gula och röda områden.

AeternusRex
2015-02-24, 10:33
http://www.rsc.org/images/maps-395_tcm18-121815.jpg

Ska man vara noga så undvik ris från gula och röda områden.

Blir lätt svårt när "hela världen" är markerad. Gutt att jag nästan aldrig käkar Ris!

cero
2015-03-01, 19:30
http://www.rsc.org/images/maps-395_tcm18-121815.jpg

Ska man vara noga så undvik ris från gula och röda områden.

Någon som har koll på vilka vanliga rismärken som hamnar i vita områden?

Rött kött, salami, kaviar, leverpastej, korv och nu detta... suck. Cancer överallt.

exevision
2015-03-01, 19:57
Någon som har koll på vilka vanliga rismärken som hamnar i vita områden?

Rött kött, salami, kaviar, leverpastej, korv och nu detta... suck. Cancer överallt.

Kaviar?

cero
2015-03-01, 19:58
Kaviar?

Rökt fiskrom. Finns dock vissa orökta som är safe, men inte Kalles t ex.

Sverker
2015-03-01, 20:08
Kaviar med dillsmak är oftast ( alltid ) orökt. Men kaviar är långt från ris och arsenik:d.

Ett alternativ till ris blir matvete.
Jag går mer och mer över till matvete istället för ris.

JacobHeitmann
2015-03-01, 20:51
Väger man 65 kg ligger lågriskvärdet på 20 mikrogram per dag. Det betyder att du kan äta 3 portioner Uncle Bens jasminris, 4 portioner Änglamarks jasminris, 31 portioner ekologiska riskakor. Kör du på hampfuz tips om att koka rikligt med vatten och skölja innan kan du möjligtvis äta mer än exemplen. Detta var även räknat på det totala arsenikinnehållet och det brukar tyvärr vara mer icke-organisk arsenik än organisk, men som gör att man kan möjligtvis öka på mängden ytterligare med portioner. *flex*

Gpajpen
2015-03-02, 11:19
Äh man får ju cancer av allt idag.
(Och nu är det fan inte ett larvigt påstående längre)

XXXL
2015-03-02, 11:24
någon som har koll på vilka vanliga rismärken som hamnar i vita områden?

Rött kött, salami, kaviar, leverpastej, korv och nu detta... Suck. Cancer överallt.

VA?!?! förklara dig

StarkaUlf
2015-03-02, 11:31
va?!?! Förklara dig

e250 :)

XXXL
2015-03-02, 12:29
e250 :)

http://static.guim.co.uk/sys-images/Guardian/About/General/2012/1/13/1326445786092/Bacon-007.jpg

Fuck it

Sverker
2015-03-02, 17:42
Jag tror cero tänker på retinolen, dvs A-vitaminet i leverpastejen. Dagsintaget av retinol är ungefär en förpackning, 200 gram, leverpastej i veckan.

Shqypnia
2015-03-02, 17:54
Ska man äta ris eller inte?
Asiater lever fan i evighet.

FLCL
2015-03-03, 09:30
Hur är det med couscous? Tycker det är riktigt gott och tror att det skulle kunna fungera i de rätter jag har ris i. Efter snabb googling verkar många säga att det är ett bra alternativ.

Plzki
2015-03-03, 13:58
Ungefär samma som att mjölk var livsfarligt för någon månad sen.... Jävla tidnigar, ni ser väl att kineserna är hur gamla som helst?

cero
2015-03-03, 15:12
Jag tror cero tänker på retinolen, dvs A-vitaminet i leverpastejen. Dagsintaget av retinol är ungefär en förpackning, 200 gram, leverpastej i veckan.

Är inte natriumnitrit (E250) en större riskfaktor?

Sverker
2015-03-03, 18:37
Du har ungefär samma mängd nitrit i leverpastej som i falukorv. Skillnaden är att det lätt går att överdosera retinol med leverpastejen. Du kan äta hela ringar falukorv utan att nå ADI på retinol.







Jag håller avsiktligt en låg profil när det gäller nitrit. Nitrit har en funktion när det gäller att skydda oss korv- och skinkätare från botulism. Alltså äter jag måttfullt med charkvaror....för jag tycker det är gott.

cero
2015-03-03, 20:21
Höga doser av retinol kan leda till vadå..?

Sverker
2015-03-03, 20:33
Det slår rätt brett. Benskörhet t e x vid långvarigt intag. Det är också akut giftigt. http://ajcn.nutrition.org/content/83/2/191.full

cero
2015-03-03, 20:36
Såg en snubbe på Instagram som hade jagat älg och skärt upp en ENORM lever på en tallrik som han åt med sina vänner. Måste vara rena döden bokstavligen? En miljon x RDI av allt.

Gpajpen
2015-03-03, 20:43
Såg en snubbe på Instagram som hade jagat älg och skärt upp en ENORM lever på en tallrik som han åt med sina vänner. Måste vara rena döden bokstavligen? En miljon x RDI av allt.

Livin' on the edge.

cero
2015-03-03, 22:12
Sickening.

https://igcdn-photos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/t51.2885-15/1391375_804979422874382_1243425250_n.jpg

Ok nog med off-topic.

Sniggel
2015-03-03, 23:08
Du har ungefär samma mängd nitrit i leverpastej som i falukorv. Skillnaden är att det lätt går att överdosera retinol med leverpastejen. Du kan äta hela ringar falukorv utan att nå ADI på retinol.







Jag håller avsiktligt en låg profil när det gäller nitrit. Nitrit har en funktion när det gäller att skydda oss korv- och skinkätare från botulism. Alltså äter jag måttfullt med charkvaror....för jag tycker det är gott.

Om man inte är en korvätare då och inte bryr sig om retinolinnehållet i korv? :D
Om man istället älskar leverpastej och ex bacon. Då är det alltså retinol och E250 man tänker på. Att E250 skyddar mot botulism gör ju inte helt plötsligt att det inte är cancerframkallande. E250 var anledningen till att jag slutade äta leverpastej (annat än 1-3 ggr om året och då njuts det) men även bacon (också några få undantag). Tidigare åt jag 1-2 stora (GÖL - danskt, 400g kanske?) förpackningar leverpastej i veckan. Kanske inte det nyttigaste varken pga retinolet eller E250 men va fan visste jag om det då. För mig var det bara ett "random pålägg" jag gillade. Kunde lika gärna varit ost.

Bacon ska ju dock kunna tillverkas utan E250 minns jag att du nämnt. Du var dock tveksam till om den lägre hållbarheten, den gråaktiga färgen och förmodligen det högre priset hade gjort bacon säljbart. Jag är övertygad om att det finns en marknad om man bara marknadsför fördelarna. Visst är det mer utav hälsofreaks som bryr sig om E250 (även om alla borde göra det). Men bacon är så pass populärt att jag tror en stor mängd hälsofreaks faktiskt vill äta bacon fritt från E250. Jag själv är beredd att betala det dubbla dagspriset och lyxa till det om helgerna. Leverpastej kan jag skippa helt men jag saknar bacon lite för mycket :(

Ozziking
2015-03-05, 17:14
Vilka märken av ris är "minst farligast" att äta då? Skulle vara intressant att rada upp så man i alla fall vet något :)

StarkaUlf
2015-03-05, 17:15
Vilka märken av ris är "minst farligast" att äta då? Skulle vara intressant att rada upp så man i alla fall vet något :)

Förmodligen ingen på kolozzeum som sitter inne på den informationen.

XXXL
2015-03-05, 17:24
Måste man odla ris i kina då? Kan man inte odla ris i typ Sverige?

JacobHeitmann
2015-03-05, 17:31
Vilka märken av ris är "minst farligast" att äta då? Skulle vara intressant att rada upp så man i alla fall vet något :)

FAKTA: HÄR ÄR VARORNA VI TESTAT
Uncle Ben jasminris
7,06 mikrogram arsenik/portion
0,12 mg/kg

Änglamarks jasminris
4,82 mikrogram arsenik/portion
0,082 mg/kg

Änglamarks ekologiska riskakor
4,00 mikrogram arsenik/portion
0,2 mg/kg

Rice krispies
2,18 mikrogram arsenik/portion
0,093 mg/kg

Kelloggs coco pops
1,8 mikrogram arsenik/portion
0,077 mg/kg

Hipp ekologiska riskakor från 8 månader
0,8 mikrogram arsenik/portion
0,1 mg/kg

I de här produkterna fanns mindre än <0.050 mg arsenik/kg:

Hipp risgröt 4 månader

Risdryck Rice dream chocolate flavour

Semper risgröt med äpple och mango

Semper rismums tropiska frukter

FAKTA: GRÄNSVÄRDE SAKNAS
Riskbedömningsvärde: Det finns en lågriskbedömning på 0,3 mikrogram arsenik kg kroppsvikt och dag. Den har gjorts av Efsa, EU:s organ för livsmedelssäkerhet. Det är inte ett lagstadgat gränsvärde som företag och myndigheter måste hålla sig under.

Gränsvärde: Det saknas i dag ett lagstadgat gränsvärde som myndigheter och företag inom livsmedelsindustrin kan förhålla sig till.

Oorganisk arsenik: Arsenik uppträder i två huvudformer, organisk och oorganisk. Oorganisk arsenik är den form som är giftig för människan. I den här undersökningen har vi mätt den totala mängden arsenik, alltså både organisk och oorganisk. Det är den vedertagna metoden att mäta och även om andelen oorganisk arsenik kan variera finns det alltid en betydande andel.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/ny-matning-visar-arsenik-i-sex-populara-produkter

ButtCoughEXTREME
2015-03-05, 17:37
Måste man odla ris i kina då? Kan man inte odla ris i typ Sverige?

Det lönar sig inte att vara lantbrukare i Sverige. Men var min gäst!

Sverker
2015-03-05, 18:11
Måste man odla ris i kina då? Kan man inte odla ris i typ Sverige?


Podalen i Italien är nog det närmaste jag kan komma på.

vicarious
2015-03-09, 21:20
Kikade lite på olika risprodukter på ICA idag, majoriteten verkar komma från Thailand. Fanns någon produkt som det bara stod "Inom EU" på. ICAs grötris står det är producerat i Italien. Vet inte om det är bättre grundvatten där än i Asien?

StarkaUlf
2015-03-09, 21:43
Ica Basic Basmati är då Indien. Vilket verkar vara dåligt, om man ser på kartan där.

XXXL
2015-03-09, 22:01
Hur farligt kan det vara egentligen om man sköljer av det ordentligt?

cero
2015-03-09, 22:08
Hur farligt kan det vara egentligen om man sköljer av det ordentligt?

Vem vet, det kanske bidrar till cancer när du är 65. Man vet aldrig, finns så många faktorer som spelar in. Samma med chark, rött kött, brist på motion, rökning, för mycket salt osv.

Sverker
2015-03-10, 17:33
Hur farligt kan det vara egentligen om man sköljer av det ordentligt?

Arseniken sitter säkert i riskornet och går inte att skölja bort. Det var mest arsenik i fullkornsris eftersom arseniken fanns främst i den yttre skaldelen.
Möjligt att det är mindre arsenik i polerat, parboildris.

Tiefensee
2015-03-16, 12:23
Saltå Kvarn har ett rissortiment där samtliga sorter (utom vildriset) kommer från norra Italien. Vildriset är från Canada.

XXXL
2015-03-16, 12:29
Hur överlever kineserna själva om det är så farligt?

hampfuz
2015-03-16, 12:36
Saltå Kvarn har ett rissortiment där samtliga sorter (utom vildriset) kommer från norra Italien. Vildriset är från Canada.

Europeiskt ris har mest arsenik av alla.

Rice grown in the U.S., Italy, and Spain contained the highest As levels, and mean values (0.156–0.19 mg kg) were not statistically different. In contrast, rice from India and Pakistan contained significantly less As (mean 0.051–0.053 mg kg) than rice from the three high countries. Rice from Bangladesh, Thailand, and Venezuela fell into an intermediate category with mean As concentrations (0.062–0.089 mg kg) approximately half of those for rice from the U.S. and Europe.

http://pdf.usaid.gov/pdf_docs/PNADP015.pdf

King Grub
2015-03-16, 12:38
Det är en signifikant riskfaktor för cancer i Kina också.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160412011001334

Gpajpen
2015-03-16, 14:33
Arseniken sitter säkert i riskornet och går inte att skölja bort. Det var mest arsenik i fullkornsris eftersom arseniken fanns främst i den yttre skaldelen.
Möjligt att det är mindre arsenik i polerat, parboildris.

Om det inte går att skölja bort hur kommer det sig att mängden arsenik sjunk betydande av det som visat tidigare i tråden?

Sverker
2015-03-16, 17:45
För att de produkter som SVT undersökte var fullkornsvarianter med mycket arsenik. Nu verkar vi skriva om polerat ris som är vitt *










* någon som hört om Arsenik och vita spetsar.

Tiefensee
2015-03-17, 20:55
Europeiskt ris har mest arsenik av alla.



http://pdf.usaid.gov/pdf_docs/PNADP015.pdf


Ah ok, tack :)
Tyckte bara att Italien såg väldigt vitt ut på kartan du postade...

Alltidxx
2015-05-20, 15:58
Äh man får ju cancer av allt idag.
(Och nu är det fan inte ett larvigt påstående längre)

Faktiskt vad jag tänker också. Det har blivit för mycket att undvika nu. Man får helt enkelt ta risken.

King Grub
2015-12-28, 23:03
Arsenic is a human carcinogen that occurs ubiquitously in soil and water. Based on epidemiological studies, a benchmark dose (lower/higher bound estimate) between 0.3 and 8 μg/kg bw/day was estimated to cause a 1 % increased risk of lung, skin and bladder cancer. A recently published study by EFSA on dietary exposure to inorganic arsenic in the European population reported 95th percentiles (lower bound min to upper bound max) for different age groups in the same range as the benchmark dose. For toddlers, a highly exposed group, the highest values ranged between 0.61 and 2.09 µg arsenic/kg bw/day. For all other age classes, the margin of exposure is also small. This scenario calls for regulatory action to reduce arsenic exposure. One priority measure should be to reduce arsenic in food categories that contribute most to exposure. In the EFSA study the food categories 'milk and dairy products,' 'drinking water' and 'food for infants' represent major sources of inorganic arsenic for infants and also rice is an important source. Long-term strategies are required to reduce inorganic arsenic in these food groups. The reduced consumption of rice and rice products which has been recommended may be helpful for a minority of individuals consuming unusually high amounts of rice. However, it is only of limited value for the general European population, because the food categories 'grain-based processed products (non rice-based)' or 'milk and dairy products' contribute more to the exposure with inorganic arsenic than the food category 'rice.' A balanced regulatory activity focusing on the most relevant food categories is required. In conclusion, exposure to inorganic arsenic represents a risk to the health of the European population, particularly to young children. Regulatory measures to reduce exposure are urgently required.

Arch Toxicol. 2015 Dec;89(12):2219-27. High exposure to inorganic arsenic by food: the need for risk reduction.

Sverker
2015-12-29, 08:07
'milk and dairy products,' 'drinking water' and 'food for infants' låter som typiska livsmedel för tränande. Vi tål säkert mer än små barn men det blir spännande och se vart detta hamnar. Låter som mer kontroll på arseniken i djurfoder.

whuddafuks
2015-12-29, 16:32
Faktiskt vad jag tänker också. Det har blivit för mycket att undvika nu. Man får helt enkelt ta risken.

+1 just nu får man helt enkelt se ifall fördelarna med att äta något överväger nackdelarna, då verkligen allt har nackdelar idag (ökad risk för cancer, ökad östrogenproduktion, hjärtsjukdom, diabetes, alzeimers, gråsparvsyndrom osv)