handdator

Visa fullständig version : Kan du lyssna på radio och jobba samtidigt?


Määng
2015-02-18, 12:01
Jag har stora problem med detta. Finns många goa podcasts jag skulle vilja plöja igenom men varje gång jag slänger på mig hörlurarna och tänker kombinera något skolarbete med lyssningen så blir det pannkaka av allihop. Helt plötsligt upptäcker jag att det gått fem minuter och jag inte har någon aning om vad jag lyssnar på. Alternativt så har det gått fem minuter och jag upptäcker att jag inte fått gjort något på uppgiften för att jag bara suttit och lyssnat.

Klarar du av att kombinera dessa saker? Går det att träna sig till?

TheOne1994
2015-02-18, 12:17
Jag har stora problem med detta. Finns många goa podcasts jag skulle vilja plöja igenom men varje gång jag slänger på mig hörlurarna och tänker kombinera något skolarbete med lyssningen så blir det pannkaka av allihop. Helt plötsligt upptäcker jag att det gått fem minuter och jag inte har någon aning om vad jag lyssnar på. Alternativt så har det gått fem minuter och jag upptäcker att jag inte fått gjort något på uppgiften för att jag bara suttit och lyssnat.

Klarar du av att kombinera dessa saker? Går det att träna sig till?

för min del kan jag göra det periodvis. Dock kan jag ej återuppge allt som "sägs" i musiken/talet. Man lyssnar men ändå inte...lite konstigt.

Väljer hellre ljud än knäpptyst ifl.

Rikard Jansson
2015-02-18, 12:17
Ja... fast det jag jobbar med kräver ingen uppmärksamhet :D Skulle aldrig klara av att t.ex. göra skolarbete medans jag lyssnar på något sånt.

Latissimus Dorsi
2015-02-18, 12:20
Helt omöjligt :D går det ens

Adama
2015-02-18, 12:22
Nej, kan inte lyssna (och ta till mig en podcast) samtidigt som jag försöker göra något annat som kräver en viss hjärnaktivitet.. t.ex. programmera.

Att lyssna på lågmäld intrumentell musik samtidigt går bra.

TheOne1994
2015-02-18, 12:22
kom på en sak precis. Man kan faktiskt jobba ganska intensivt ( mkt att göra ) och lyssna på en låt, helt plötsligt sitter man och nynnar/sjunger med...i det omedvetna. Kanske för man känner igen låten så går hjärnan på automatik.

Ristretto
2015-02-18, 12:23
Inte något som kräver tankekraft. När jag jobbade med att rikta härdade slitstål och stålplåtar kunde jag lyssna på radio utan problem. Jag kan dock inte läsa/skriva samtidigt som jag hör vad som sägs i ett radioprogram eller liknande, kommer hela tiden att fasa ut någotdera.

L-Sami
2015-02-18, 12:28
Låter svårt att lära sig något samtidigt som man lyssnar aktivt på någon podcast. Att instruera en patient i träningshallen fungerar bra samtidigt som det spelas musik, dock är det mer passivt lyssnande isåfall.

mangemani
2015-02-18, 12:59
beror ju självklart på vilket yrke det handlar om.
är det ett bygg, lager eller annat jobb där man jobbar fysiskt, så är det ett nöje att lyssna på musik/radio, men är det ett kontors, dator, skol eller annat arbete där jag måste tänka och skriva, nej, då vill jag ha lugn och ro.
fast ibland, om jag tex sitter ensam i ett rum med absolut ingen stress runt omkring mig och jag kan det jag sysslar med typ så bra så att man går på autopilot, då kan det vara skönt med lite musik.

tlk
2015-02-18, 13:05
Hade hjärndött jobb en period. Gick utmärkt för mig att lyssna på podcasts och bra ljudböcker då.

Med vad jag sysslar med nu.. not so much. Jag klarar förvisso inte heller av att knäböja och lyssna på podcasts samtidigt heller. Tror inte riktigt det är en normal förmåga att kunna fokusera på två saker.

kom på en sak precis. Man kan faktiskt jobba ganska intensivt ( mkt att göra ) och lyssna på en låt, helt plötsligt sitter man och nynnar/sjunger med...i det omedvetna. Kanske för man känner igen låten så går hjärnan på automatik.

erm... jag brukar sitta och nynna på låtar när jag jobbar oavsett om jag lyssnar på något eller inte. :cool:

Evankhell
2015-02-18, 15:36
Jag kan inte direkt koncentrera mig på två saker samtidigt. Radion är på hela tiden på jobbet, men när jag ska koncentrera mig lite extra och göra en uppgift försvinner radion (speciellt när det är prat på radion).

Määng
2015-02-18, 15:48
Trist. Trodde faktiskt det var vanligare än vad det tydligen är att man klarade av dessa två saker samtidigt. Får väl börja promenera då så jag får tid till att lyssna.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Olegh
2015-02-18, 16:31
Är fruktansvärt dålig på multitasking i den bemärkelsen. Ska jag koncentrera mig på att lyssna så måste det jag gör med resten av kroppen vara oerhört simpelt.

Jag misstänker iofs att många som gör detta helt enkelt nöjer sig med att göra båda momenten med halvkasst resultat. Så jag är kanske inte särskilt dålig, utan bara normaldålig.

XXXL
2015-02-18, 17:04
Jobbat en hel del med hörselkåpor med radio i (På vintern har jag alltid de på mig om jag är utomhus för att det värmer även om jag inte håller på och kör en såg eller något) och för mig är de helt omöjligt, man kanske hänger med i stora drag men detaljer har man ingen aning om.

timoat
2015-02-18, 18:07
Om jag sitter och gör något som inte kräver tankeverksamet går det bra, men om jag målar tex ett poträtt så är det helt omöjligt, kan knappt lyssna på musik ens. Jag gick från podcasts till musik med text till instrumental till jazz till klassiskt och till sist total tystnad. Blev en jävla skillnad kan jag säga.