handdator

Visa fullständig version : Hälsofördelar med konditionsträning utöver styrketräningen?


Stor Hård Ådrig
2015-02-18, 11:11
Tja.

Man hör ju alltid att konditionsträning är så bra för hälsan, men vad jag har förstått så har de flesta studier som behandlar ämnet gjorts på individer som t.ex. antingen tränar kondition två gånger i veckan jämfört med att inte träna över huvud taget. Givetvis kommer studierna visa att konditionsträning har massor av hälsofördelar. Har det gjort studier som visar att konditionsträning ger några hälsofördelar för de som tränar tung styrketräning regelbundet, utöver de man får från själva styrketräningen? Kan tänka mig att majoriteten av hälsofördelarna som visats i studierna tillägnas de som går från en inaktiv livsstil till att träna, vare sig det gäller konditionsträning eller styrketräning.

Varför jag undrar är för att jag i dagsläget tränar halvkropp fyra till fem gånger i veckan, baserat allra främst på tunga basövningar och har ansträngt mig för att köra kondition en gång i veckan, men finner det ytterst tråkigt. Jag bryr mig inte om själva konditionen och inte heller om kroppssammansättning då jag reglerar den aspekten med kaloriintaget. Så, går jag miste om några hälsofördelar ifall jag skippar konditionsträningen, men tränar tunga basövningar 4-5 gånger i veckan?

s7b
2015-02-18, 11:33
Ja, det finns många fördelar med konditionsträning som du absolut inte kan få av att utföra tunga basövningar. Konditionsträningen kanske inte ger dig något när du ska lyfta tungt men det ger dig fler hälsofördelar. Det smartaste du kan göra är att köra på en intensitet i konditionsträningen som ligger 80-90% av ditt VO2Max = intensiva intervaller. Då får du bäst konditionsutveckling på minst tid.

tlk
2015-02-18, 12:31
Konditionsträning kan motverka de negativa effekter som styrketräning har på ditt hjärta. Det är definitivt något man bör ägna sig åt, speciellt om man styrketränar.

s7b
2015-02-18, 12:39
Konditionsträning kan motverka de negativa effekter som styrketräning har på ditt hjärta. Det är definitivt något man bör ägna sig åt, speciellt om man styrketränar.

Vad är detta för negativa effekter?

tlk
2015-02-18, 13:19
Vad är detta för negativa effekter?

Koncentrisk hypertrofi av hjärtat. Resultatet blir att hjärtats kamrar blir mindre. Det är inte optimalt.

http://services.epnet.com/GetImage.aspx/getImage.aspx?ImageIID=7327

Det kommer som en naturlig följd av att hjärtat måste kämpa mot ökat motstånd när du styrketränar.

Kardioträning, där man då inte pressar blod mot samma motstånd, ger normalt excentrisk hypertrofi hjärtat och då ökar hjärtat istället i storlek och kamrarna blir större. Vilket är bra.


Och nej, högrepp är inte kardio bara för att din puls går upp.

qozmox
2015-02-18, 16:00
Koncentrisk hypertrofi av hjärtat. Resultatet blir att hjärtats kamrar blir mindre. Det är inte optimalt.

http://services.epnet.com/GetImage.aspx/getImage.aspx?ImageIID=7327

Det kommer som en naturlig följd av att hjärtat måste kämpa mot ökat motstånd när du styrketränar.

Kardioträning, där man då inte pressar blod mot samma motstånd, ger normalt excentrisk hypertrofi hjärtat och då ökar hjärtat istället i storlek och kamrarna blir större. Vilket är bra.


Och nej, högrepp är inte kardio bara för att din puls går upp.

hmmm.
enda konditionsträningen jag gör är HIIT.
hur påverkas hjärtat av det? borde väl vara samma som för styrke?

arthax
2015-02-18, 16:14
Det smartaste du kan göra är att köra på en intensitet i konditionsträningen som ligger 80-90% av ditt VO2Max = intensiva intervaller. Då får du bäst konditionsutveckling på minst tid.


För oss som inte gillar det du beskriver, utan är mer lagda åt löpning i steady state ~30-60min. Hur ser dessa hälsofördelar ut? Det kanske tar längre tid, men är mindre slitigt för kroppen/psyket (i kombination med styrketräning).

Vad krävs i fråga om konditionsträning för att vinna hälsofördelar? Antal pass, tid, intensitet osv. Finns det någon som har koll på det?

Stor Hård Ådrig
2015-02-18, 16:29
Många hävdar ju att HIIT ska vara bättre på alla sätt och vis jämfört med steady state cardio, men (rätta mig om jag har fel) dessa studier på HIIT var alla gjorda om man inte styrketränade. Som jag har förstått det så överlappar hälsofördelarna från styrketräning och HIIT ganska mycket med varandra, så HIIT kanske inte är så fantastiskt ändå, om man samtidigt styrketränar. Andra hävdar då att HIIT interfererar med styrketräningen då man lika gärna kunnit lyfta vikter istället, trots att HIIT har bättre överförbarhet till styrketräningen än steady state i sig. Av den anledningen skulle steady state vara lämpligare för styrketränande.

tlk
2015-02-18, 16:53
hmmm.
enda konditionsträningen jag gör är HIIT.
hur påverkas hjärtat av det? borde väl vara samma som för styrke?

Om det är kardioträning så nej då är det chill banan. HI-intervaller löpande, roddmaskin, cykel, skidor... it's all good. Är dina intervaller istället högrep knäböj ("tabata-squats") eller dylikt så styrketränar du.

Det handlar lite om hur blodet har möjlighet att röra sig och inte röra sig.

Många hävdar ju att HIIT ska vara bättre på alla sätt och vis jämfört med steady state cardio, men (rätta mig om jag har fel) dessa studier på HIIT var alla gjorda om man inte styrketränade. Som jag har förstått det så överlappar hälsofördelarna från styrketräning och HIIT ganska mycket med varandra, så HIIT kanske inte är så fantastiskt ändå, om man samtidigt styrketränar. Andra hävdar då att HIIT interfererar med styrketräningen då man lika gärna kunnit lyfta vikter istället, trots att HIIT har bättre överförbarhet till styrketräningen än steady state i sig. Av den anledningen skulle steady state vara lämpligare för styrketränande.

Myten att "lift weights faster" skulle fungera som kardioträningen ("konditionsträning") bör avlivas ASAP. Man kan inte "lika gärna lyfta vikter istället".

Snubben
2015-02-18, 16:54
Gör det som är roligt. Hälsoeffekterna kommer inte direkt av två hitpass eller två steady-state pass.

Stor Hård Ådrig
2015-02-18, 17:00
Myten att "lift weights faster" skulle fungera som kardioträningen ("konditionsträning") bör avlivas ASAP. Man kan inte "lika gärna lyfta vikter istället".

Nu menar jag iofs att de hälsofördelar som man får utav HIIT och inte av steady state lika gärna kan fås ifrån styrketräning. Dvs. att HIIT kanske inte har några fysiska fördelar i jämförelse med steady state om man styrketränar regelbundet, men det kanske inte stämmer?

Joel le Monge
2015-02-18, 17:06
Källa på att styrketräning orsakar koncentrisk hypertrofi?

tlk
2015-02-18, 17:16
Nu menar jag iofs att de hälsofördelar som man får utav HIIT och inte av steady state lika gärna kan fås ifrån styrketräning. Dvs. att HIIT kanske inte har några fysiska fördelar i jämförelse med steady state om man styrketränar regelbundet, men det kanske inte stämmer?

Alright. Då missförstod jag.

Och fördelar med HIIT är väl ökning av VO2max och andra adaptioner som inte sker vid lägre intensitet?

Källa på att styrketräning orsakar koncentrisk hypertrofi?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2300466/

grytlappen
2015-02-18, 18:15
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2300466/


Hur vet vi att dessa "strength athletes" inte varit dopade då?

tlk
2015-02-18, 18:43
Hur vet vi att dessa "strength athletes" inte varit dopade då?

Vilka "strength athletes" syftar du på? De olika som ingått i 50+ studier i en metaanalys som refereras till i artikeln?

Hur vet vi att "endurance athletes" inte varit dopade? Är det ens relevant om det är med eller utan muskeljos?



Det rör sig om ett fenomen som har varit välkänt i ett antal år. Minst 15. Det finns fysiologiska mekanismer som förklarar varför det sker. Det är liksom knappast något kontroversiellt utan mer att anse som grundläggande fysiologisk respons. Det finns gott om bra böcker om mänsklig fysiologi att tillgå om du är intresserad av det hela.

En muskel som gör reps mot motstånd ökar i massa. Det gäller din biceps och det gäller ditt hjärta.

Gpajpen
2015-02-18, 19:17
Men vänta nu backa bandet, styrketräning är alltså direkt negativt för hjärtat?

King Grub
2015-02-18, 19:19
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=99078&highlight=aorta

z_bumbi
2015-02-18, 19:23
Det är självklart att man måste screena för missbruk av AAS etc om vi pratar om de förändringar som faktiskt är negativa men jag förutsätter också att man har valt bort att inkludera studier där sådan screening inte har skett. Har de inte gjort det så ser jag inte riktigt meningen med meta-analysen annat än att få publicera något.

z_bumbi
2015-02-18, 19:25
Gör det som är roligt. Hälsoeffekterna kommer inte direkt av två hitpass eller två steady-state pass.

Typ så och de är inte heller varandras motsatser.

3bz
2015-02-18, 19:31
Vilka "strength athletes" syftar du på? De olika som ingått i 50+ studier i en metaanalys som refereras till i artikeln?

Hur vet vi att "endurance athletes" inte varit dopade? Är det ens relevant om det är med eller utan muskeljos?



Det rör sig om ett fenomen som har varit välkänt i ett antal år. Minst 15. Det finns fysiologiska mekanismer som förklarar varför det sker. Det är liksom knappast något kontroversiellt utan mer att anse som grundläggande fysiologisk respons. Det finns gott om bra böcker om mänsklig fysiologi att tillgå om du är intresserad av det hela.

En muskel som gör reps mot motstånd ökar i massa. Det gäller din biceps och det gäller ditt hjärta.

Intressant, finns det någon bra paper där de kollar specifikt på eccentrisk hypertrofi som kommer från styrketräning och risker därav? Kan tänka mig att det är lite skillnad om den är inducerad av ett sjukdomstillstånd/som en kompensation för att något annat i hjärtat inte fungerar, eller om det kommer av styrketräning.

xanton
2015-02-18, 20:43
Ja, det finns många fördelar med konditionsträning som du absolut inte kan få av att utföra tunga basövningar. Konditionsträningen kanske inte ger dig något när du ska lyfta tungt men det ger dig fler hälsofördelar. Det smartaste du kan göra är att köra på en intensitet i konditionsträningen som ligger 80-90% av ditt VO2Max = intensiva intervaller. Då får du bäst konditionsutveckling på minst tid.

Nej, inte om du är ute efter bra ökningar på styrketräningen utan fördröjd återhämtning. Allt på låg-medel intensitet på konditionsträningen är bättre om du satsar på styrketräningen i första hand. Har du andra mål med träningen så kan hiit vara mer optimalt.

grytlappen
2015-02-18, 22:16
Vilka "strength athletes" syftar du på? De olika som ingått i 50+ studier i en metaanalys som refereras till i artikeln?

Hur vet vi att "endurance athletes" inte varit dopade? Är det ens relevant om det är med eller utan muskeljos?



Det rör sig om ett fenomen som har varit välkänt i ett antal år. Minst 15. Det finns fysiologiska mekanismer som förklarar varför det sker. Det är liksom knappast något kontroversiellt utan mer att anse som grundläggande fysiologisk respons. Det finns gott om bra böcker om mänsklig fysiologi att tillgå om du är intresserad av det hela.

En muskel som gör reps mot motstånd ökar i massa. Det gäller din biceps och det gäller ditt hjärta.

Tror knappast att långdistansatleter trycker aas dock. Det är ju välkänt att just sånt gör hjärtat tjockare.

Och angånde "En muskel som gör reps mot motstånd ökar i massa.": Hjärtat jobbar väl hårdare när du springer än sitter stilla vilket fall. Så vet inte om jag köper din logik där...



I

Joel le Monge
2015-02-18, 22:56
I studien du postade dras inga slutsatser om hypertrofin. Dvs om den är bra eller dålig. Inte heller har de funnit koncentrisk hypertrofi, dvs en patologisk minskning av kammarens volym.
Det enda man funnit är hypertrofi, mest troligt med en positiv effekt. Då vältränade hjärtan måste arbeta mindre. Om man dessutom tittar på en av de studier de refererar till kan man läsa att de endast funnit välfungerande men förstorade hjärtan, inom de icke-patologiska referensvärdena.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10645932

"Pluim et al. concluded that the development of an endurance-trained heart and a strength-trained heart should not be considered an absolute concept. Strength-trained athletes who were expected to develop pure concentric left ventricular hypertrophy also showed an increase in left ventricular diameter. Endurance-trained athletes, who were considered to develop pure eccentric left ventricular hypertrophy, demonstrated an increase in left ventricular enddiastolic diameter and also show a more pronounced increase in wall thickness."

Ovan menar de ju att man inte egentligen kan förvänta sig en viss typ av förändring efter en viss typ an träning.

Det Grub la upp handlar om något annat. Där pratar de om dilatation av kroppspulsådern, dock säger de inget om något bakflöde.

tlk
2015-02-18, 23:15
Intressant, finns det någon bra paper där de kollar specifikt på eccentrisk hypertrofi som kommer från styrketräning och risker därav? Kan tänka mig att det är lite skillnad om den är inducerad av ett sjukdomstillstånd/som en kompensation för att något annat i hjärtat inte fungerar, eller om det kommer av styrketräning.

Det finns det säkert. Och excentrisk hypotrofi som i bilden tidigare i tråden är nog garanterat sämre än den man får av styrketräning.

Tror knappast att långdistansatleter trycker aas dock. Det är ju välkänt att just sånt gör hjärtat tjockare.

Och angånde "En muskel som gör reps mot motstånd ökar i massa.": Hjärtat jobbar väl hårdare när du springer än sitter stilla vilket fall. Så vet inte om jag köper din logik där...



I

Är det AAS som gör hjärtat tjockare eller faktumet att folk styrketränar på AAS? Har du någon studie som visar på att det sker hos brukare av AAS som inte styrketränar? Jag är alltså nyfiken då jag inte precis läser mycket studier rörande AAS öht. Tycker det låter fullt troligt att kombinationen styrketräning och AAS blir minst dubbelt så dåligt som bara styrketräning ensamt.

Och att hjärtat jobbar hårdare om du springer beror nog lite på vad du menar med hårdare. Ofta så får man upp pulsen högre vid kardioträning men motståndet som hjärtat jobbar mot medans du springer är definitivt lägre än medans du styrketränar då styrketräning ger en mycket längre ihållig intern strypning av blodflödet pga. sättet muskler hålls kontraherade längre period. När du springer så får du alltså inte alls samma blodtryckshöjning som vid styrketräning. Möjligtvis om du börjar hålla konstant anspänning i musklerna när du springer men då lär du inte komma någon vart alls. Högre blodtryck betyder högre motstånd för hjärtat att jobba mot. Det måste alltså kontrahera hjärtmuskeln hårdare för att få runt samma mängd blod i omloppet.. och detta i ett tillstånd när du faktiskt vill ha mer snurr på blodet - i just de områden som är strypta - än normalt för att få bort metaboliter och tillföra syre till dina muskler.

men alltså det här är inte på något sätt kontroversiellt utan grundläggande, och väletablerad, fysiologi. Finns typ en miljard bra böcker på ämnet som förklarar det betydligt mer utförligt.



och vad gäller långdistansare och AAS... Lance Armstrong var ju rätt uppjosad på testosteron bland annat. Tror han får klassas som långdistansare.

tlk
2015-02-18, 23:19
I studien du postade dras inga slutsatser om hypertrofin. Dvs om den är bra eller dålig. Inte heller har de funnit koncentrisk hypertrofi, dvs en patologisk minskning av kammarens volym.
Det enda man funnit är hypertrofi, mest troligt med en positiv effekt. Då vältränade hjärtan måste arbeta mindre. Om man dessutom tittar på en av de studier de refererar till kan man läsa att de endast funnit välfungerande men förstorade hjärtan, inom de icke-patologiska referensvärdena.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10645932

"Pluim et al. concluded that the development of an endurance-trained heart and a strength-trained heart should not be considered an absolute concept. Strength-trained athletes who were expected to develop pure concentric left ventricular hypertrophy also showed an increase in left ventricular diameter. Endurance-trained athletes, who were considered to develop pure eccentric left ventricular hypertrophy, demonstrated an increase in left ventricular enddiastolic diameter and also show a more pronounced increase in wall thickness."

Ovan menar de ju att man inte egentligen kan förvänta sig en viss typ av förändring efter en viss typ an träning.

Det Grub la upp handlar om något annat. Där pratar de om dilatation av kroppspulsådern, dock säger de inget om något bakflöde.

Jag gissar på att det här var menat som något svar till mig.. men samtidigt har jag inget minne av att jag postat någon studie i den här tråden.

Det finns inga absoluter när det rör mänsklig fysiologi, helt klart. Det är mer generella tendenser.


Hur som helst så ser jag ingen vettig anledning öht till varför man inte ska köra lite konditionsträning. Krävs ju inte ens mycket. Kanske 3x20 minuter i veckan i varierande intensitet.

3bz
2015-02-18, 23:30
Det finns det säkert. Och excentrisk hypotrofi som i bilden tidigare i tråden är nog garanterat sämre än den man får av styrketräning.



Ok, så din första post var inte baserad på något då?

Stor Hård Ådrig
2015-02-19, 08:42
Vad tror ni om Barbell complexes som konditionsträning, går det att köra på vilodagar i ett rullande över-under-vila-upplägg? Verkar bra mycket roligare att springa etc. Eller segar det ner återhämtningen mycket?

Gpajpen
2015-02-19, 09:26
Jag gissar på att det här var menat som något svar till mig.. men samtidigt har jag inget minne av att jag postat någon studie i den här tråden.

Det finns inga absoluter när det rör mänsklig fysiologi, helt klart. Det är mer generella tendenser.


Hur som helst så ser jag ingen vettig anledning öht till varför man inte ska köra lite konditionsträning. Krävs ju inte ens mycket. Kanske 3x20 minuter i veckan i varierande intensitet.

Du la upp det i pincip som fakta och skapade en väldigt otrevlig stund för mig och säkert en del andra som är måna om hälsan.

z_bumbi
2015-02-19, 12:05
Vad tror ni om Barbell complexes som konditionsträning, går det att köra på vilodagar i ett rullande över-under-vila-upplägg? Verkar bra mycket roligare att springa etc. Eller segar det ner återhämtningen mycket?

Det är ger inga större konditionseffekter.

Stor Hård Ådrig
2015-02-19, 14:35
Det är ger inga större konditionseffekter.

Jaha, kände spontant det också, men de barbell complex-programmen som finns är alltså ineffektiva? De jag sett tar ca 10 min i HIIT syfte.

Morty
2015-02-19, 20:10
Skivstångskomplex är inte konditionsträning. Den absolut hårdaste träningen man kan göra som har effekt på konditionen är typ repeated wingate eller tabata. Repeated wingate är typ 4-8x50 reps (pedaltramp) och tabata 8x35 reps, på en effekt av cirka 170-250% av vo2max.

Ett fåtal reps med skivstången kommer att vara på en effekt så långt vo2max över det att det knappt är möjligt att räkna på det. Även om repsen varieras lite här och var på kroppen för att nå ett total på kanske 50 reps per komplex.

Att det är fruktansvärt jobbigt innebär inte att det är aerob träning.

svenbanan
2015-02-19, 22:38
Skivstångskomplex är inte konditionsträning. Den absolut hårdaste träningen man kan göra som har effekt på konditionen är typ repeated wingate eller tabata. Repeated wingate är typ 4-8x50 reps (pedaltramp) och tabata 8x35 reps, på en effekt av cirka 170-250% av vo2max.

Ett fåtal reps med skivstången kommer att vara på en effekt så långt vo2max över det att det knappt är möjligt att räkna på det. Även om repsen varieras lite här och var på kroppen för att nå ett total på kanske 50 reps per komplex.

Att det är fruktansvärt jobbigt innebär inte att det är aerob träning.

Det där märker man jävligt fort ifall man kör crossfit/metcons av den lättare/längre sorten typ 20min eller längre. Då är det ofta kondisen som tryter. Kör man några veckor av konditionsträning så kan man då få bättre resultat (ifall man även håller någorlunda liv i koordinationen i de övningar som ingår i berörda metcons). Ifall man istället trappar ner på löpningen och kör en jävla massa metcons så blir man generellt sätt inte bättre i löparspåret.

Sen beror det såklart på vilken nivå man befinner sig (är man crossfitelit så lär man inte få bättre tid på Cindy av att jogga några extra pass), och individuella svagheter/styrkor.

svenbanan
2015-02-19, 22:41
Jaha, kände spontant det också, men de barbell complex-programmen som finns är alltså ineffektiva? De jag sett tar ca 10 min i HIIT syfte.

För kondition är det ingen större höjdare. Men muskulär uthållighet och hypertrofi och alla möjliga andra trevliga effekter kan man få i drivor av tex bear-complex.

Jawi
2015-02-20, 08:57
Räcker det med 3x2000m intensiv rodd i veckan för att motverka styrketräningens negativa effekter på hjärtat?

Joel le Monge
2015-02-20, 09:57
Vilka negativa effekter?

Jawi
2015-02-20, 10:14
Vilka negativa effekter?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7279371&postcount=5

z_bumbi
2015-02-20, 10:31
För kondition är det ingen större höjdare. Men muskulär uthållighet och hypertrofi och alla möjliga andra trevliga effekter kan man få i drivor av tex bear-complex.

Får man som styrketränande märkbar eller t o m mätbar hypertrofi av att köra komplex så gör man antagligen något väldigt fel när man styrketränar.

caro
2015-02-20, 12:27
Varför jag undrar är för att jag i dagsläget tränar halvkropp fyra till fem gånger i veckan, baserat allra främst på tunga basövningar och har ansträngt mig för att köra kondition en gång i veckan, men finner det ytterst tråkigt. Jag bryr mig inte om själva konditionen och inte heller om kroppssammansättning då jag reglerar den aspekten med kaloriintaget. Så, går jag miste om några hälsofördelar ifall jag skippar konditionsträningen, men tränar tunga basövningar 4-5 gånger i veckan?

Hälsofördelar av formen att helt enkelt orka en massa saker. Typ när man är ute och fotar och måste klättra upp på en brant kulle för bästa bilden. Eller paddla kanot med barnen. Eller spela brännboll med släkten. Eller promenera i sju timmar med senaste förälskelsen. Och så'nt bara, kan vara hälsofördelar med bra kondition. Jag räknar det alltså som en hälsofördel att inte begränsas, i det normala livet, av att man inte orkar olika saker.

Joel le Monge
2015-02-20, 13:46
Jawi det tlk säger stämmer inte. Jag rekommenderar alla att läsa om och undersöka påståenden själva istället får att blint tro på folk på internet. Vilket även gäller mitt påstående, givetvis.

svenbanan
2015-02-20, 18:15
Får man som styrketränande märkbar eller t o m mätbar hypertrofi av att köra komplex så gör man antagligen något väldigt fel när man styrketränar.
Jag tänkte iofs mer på ifall skivstångskomplex var "styrketräningen" man ägnade sig åt. Men kör man redan styrketräning på nåt vettigt sätt blir man nog inte så mycket större av komplex nej.

MuskelMasen
2015-02-20, 18:28
Hälsofördelar av formen att helt enkelt orka en massa saker. Typ när man är ute och fotar och måste klättra upp på en brant kulle för bästa bilden.


Om man vet att den bästa bilden finns på en brant kulle så finns det inge hinder. Oavsett!


Skickat från min iPhone med Tapatalk