handdator

Visa fullständig version : Ilande smärta i ben


Ean
2015-02-18, 07:46
Hej,

Jag har ett problem med mina ben. Jag har en ilande känsla i dem, i hamstrings och gluteus. Speciellt på höger sida, men även vänster. Jag har svårt att beskriva smärtan. Det går liksom inte att sätta ett finger på kvar felet ligger. Ibland kan strålningarna/ilningarna vara så långt ned i benet som knät.

Orsak (gissning):
Jag sitter ned en hel del. Jobbar på kontor. Har de senaste veckorna stått upp så mycket jag kan (har justerbart skrivbord). Jag stretschar även för lite tror jag, kan detta bero på stelhet?

Jag har problem speciellt när jag böjer mig framåt, till exempel för att plocka upp någonting från golvet. Glut och hamstring gör riktigt ont då. Har även problem med att sova. Det har blivit värre med tiden även om jag nu försöker stretscha och göra annat för att lindra.

Någon idé från någon? Vad kan detta vara? Vad kan man göra?

mangemani
2015-02-22, 02:21
det är väl standard att säga att om man känner strålningar/ilningar/blixtringar/känningar ned i benet/benen, så är det någonting som touchar någon nerv i ryggraden och det brukar ju då vara en disk, en disk som buktar, men kan även i vissa falla vara något som har "fastnat" och kommer i kläm.
låt en läkare undersöka dig och börja den vägen.

Ristretto
2015-02-22, 07:00
det är väl standard att säga att om man känner strålningar/ilningar/blixtringar/känningar ned i benet/benen, så är det någonting som touchar någon nerv i ryggraden och det brukar ju då vara en disk, en disk som buktar, men kan även i vissa falla vara något som har "fastnat" och kommer i kläm.
låt en läkare undersöka dig och börja den vägen.
Det behöver dock inte vara så. Smärta är output från hjärnan, inte input från kroppen.

mangemani
2015-02-22, 14:14
nej, det kan ju vara annat med.
men om det inte finns något problem, något som är fel, så outputar ju inte hjärnan någon smärta heller. hjärnan får ju inte för sig bara så där att resonera "nu ska det göra ont på ett visst ställe helt utan anledning eller orsak".

däremot så kan rädsla och tankar ställa till mycket, att tex efter en lång tids skada där fallet har uppstått flera gånger, så kan man i rädsla tveka på att ta upp den där saken från golvet på det vanliga, mjuka och naturliga sättet för att man nu vet att det kan göra ont/smälla till och då går man ned i en stel och onaturlig rörelse som i längden inte är så bra samt att även om man försöker röra sig som vanligt, så säger hjärnan ifrån och muskler kring skadan drar ihop sig ännu mera och det blir då som ett slags stopp halvvägs in i rörelsen vilket kan orsaka smärta.
men hur som helst, det finns alltid en anledning till att det gör ont, om allt skulle vara frid och fröjd i kroppen, så skulle det ju självklart inte göra onaturligt ont.

Sheogorath
2015-02-22, 16:00
nej, det kan ju vara annat med.
men om det inte finns något problem, något som är fel, så outputar ju inte hjärnan någon smärta heller. hjärnan får ju inte för sig bara så där att resonera "nu ska det göra ont på ett visst ställe helt utan anledning eller orsak".


Det börjar nästan alltid med något fysiologiskt, helt riktigt, men efter att man har gått med smärta på ett och samma ställe i några år kan det mycket väl vara så att hjärnan har fortsatt att outputa smärtsignaler fast skadan sedan länge är både läkt och rehabiliterad. Suger, men så är det. Det är inte ens något ovanligt utan tvärtom vad man kan förvänta sig. Har man gått med ont i två-tre år eller mer är det vanligen kört om man har ambitionen att bli helt smärtfri.

Scratch89
2015-02-22, 17:31
Låter disk/nervrelaterat från ryggen. Gå till en sjukgymnast som kan undersöka dig.