handdator

Visa fullständig version : Det här med mat och näring efter träningspass?


anemon
2015-02-17, 19:28
Tjena!
Tänkte kolla hur det är med att få i sig mat/näring efter träningen! Hur snabbt inpå bör man få i sig 1 måltid eller någon form av mat?
Tidigare tog jag 1 shake med vassleprotein efter träningen men har dom senaste passen skippat det. Dels för jag blir hungrigare och ioch med det käkar mer som i mitt fall är bra just nu. Men nojar lite över hur snabbt man bör äta efter åt? :)

Aliaas
2015-02-17, 19:40
Sök i forumet

F Ultra
2015-02-17, 19:42
Tjena!
Tänkte kolla hur det är med att få i sig mat/näring efter träningen! Hur snabbt inpå bör man få i sig 1 måltid eller någon form av mat?
Tidigare tog jag 1 shake med vassleprotein efter träningen men har dom senaste passen skippat det. Dels för jag blir hungrigare och ioch med det käkar mer som i mitt fall är bra just nu. Men nojar lite över hur snabbt man bör äta efter åt? :)

Allt pekar på att det inte finns någon fördel öht när det gäller näringstiming.

Bossebäver
2015-02-17, 22:29
Allt pekar på att det inte finns någon fördel öht när det gäller näringstiming.

Möjligheterna till glykogeninlagring försämras snabbt efter träning och utfördes träningen fastandes kan muskeltillväxt inte ske förrens EAA(från mat eller tillskott) finns tillgängligt.

Man behöver inte på något sätt vara anal gällande näringstiming så länge man inte är en extremt glykogenkrävande atlet, men det finns verkligen ingen nackdel med en rejäl portion mat efteråt.

Pretorian
2015-02-18, 10:10
Ta det bara lugnt och ät när du känner för det.

F Ultra
2015-02-18, 22:17
Möjligheterna till glykogeninlagring försämras snabbt efter träning och utfördes träningen fastandes kan muskeltillväxt inte ske förrens EAA(från mat eller tillskott) finns tillgängligt.

Man behöver inte på något sätt vara anal gällande näringstiming så länge man inte är en extremt glykogenkrävande atlet, men det finns verkligen ingen nackdel med en rejäl portion mat efteråt.

Varför skulle inte muskeltillväxt vara möjlig? Kroppen har ju flera kilo aminosyror lagrade i andra muskler i kroppen, tar den några gram där så kan den ersätta dessa gram sedan när du äter protein nästa gång.

King Grub
2015-02-18, 22:21
Man tar inte aminosyror från muskler till proteinsyntes på det sättet.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2343318/

anemon
2015-02-18, 22:28
Är en måltid ca 1-1,5h efter pass okej eller är det *för lång tid*? Brukar oftast ha mat klar och sitta och käka ca 70-90 minuter efter passet.

StarkaUlf
2015-02-18, 22:43
Är en måltid ca 1-1,5h efter pass okej eller är det *för lång tid*? Brukar oftast ha mat klar och sitta och käka ca 70-90 minuter efter passet.

Det är bra.

King Grub
2015-02-18, 22:43
Det är helt okej.

anemon
2015-02-19, 14:47
Finns det några direkta fördelar med vassle shake efter pass eller är det som oftast det totala och helheten av allt som spelar in? :) som nämnt ovan mat ca 70-80 minuter efter pass utan shake eller 70-80 minuter med shake? Mest opti? :)

vicarious
2015-02-19, 14:59
Finns det några direkta fördelar med vassle shake efter pass eller är det som oftast det totala och helheten av allt som spelar in? :) som nämnt ovan mat ca 70-80 minuter efter pass utan shake eller 70-80 minuter med shake? Mest opti? :)

Det finns inget negativt med att tillföra protein så snabbt som möjligt men skillnaderna är nog extremt små, om ens några överhuvudtaget. Om jag inte har ätit innan passet så brukar jag safea med en shake direkt efter så man kan ordna mat i lugn och ro.

anemon
2015-02-19, 15:16
Det finns inget negativt med att tillföra protein så snabbt som möjligt men skillnaderna är nog extremt små, om ens några överhuvudtaget. Om jag inte har ätit innan passet så brukar jag safea med en shake direkt efter så man kan ordna mat i lugn och ro.

Ok, så med mat 2 h innan är det lugnt att duscha och äta ca 70-80 minuter efter utan att noja att det är opti med vassleprotein efter? :)

Aliaas
2015-02-19, 15:38
Ok, så med mat 2 h innan är det lugnt att duscha och äta ca 70-80 minuter efter utan att noja att det är opti med vassleprotein efter? :)
ja.

F Ultra
2015-02-19, 19:02
Man tar inte aminosyror från muskler till proteinsyntes på det sättet.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2343318/

Nu menade jag iofs inte att kroppen skulle börja plocka ut protein aktivt ur andra muskler bara för att du tränar utan att eftersom MPB pågår hela tiden så borde det rimligen finnas aminosyror tillgängliga för MPS efter träning även om du inte äter i anslutning till träningen.

Vi vet ju att MPS höjs av träning även om du tränar fastande, och någonstans måste ju aminosyrorna till den processen tas eller hur. Dessutom har det väl gjorts en hel del studier som pekar på att maximal triggning av MPS inte ger större muskeltillväxt än att bara tillföra tillräckligt med protein över dygnet. Rimligen måste ju då kroppen fungera som så att den tar aminosyror från andra delar av kroppen (via den naturliga ständigt pågående nedbrytningen) för att sedan ersätta dessa när man väl äter protein.

Hur ska man annars kunna förklara det?

Studien som du länkade tolkar jag som att kroppen inte kan trigga MPS av att MPB frisläppt aminosyror i blodet, det är ju inte samma sak som att kroppen inte skulle kunna använda dessa för att bygga nytt protein med dem via den MPS som triggas av träningen.

Sverker
2015-02-19, 19:58
Muskler är egoister. En muskel släpper inte glukos från glykogen till blodet. Det krävs att muskeln arbetar anaerobt så att mjölksyran kan läcka ut i blodet och bli till glukos i levern.

På samma sätt måste först aminosyrorna, främst de grenade, förbrännas i muskeln innan resterna av aminosyran utsöndras till blodet som glutamin eller alanin. Verkningsgraden för muskeln är dålig eftersom mycket av energin som är bundet i den första aminosyran förloras till levern som alanin*.



Alltså måste nya aminosyror som ska byggas in i muskeln komma från maten.





* Via en omväg genom tarmcellerna:d.

F Ultra
2015-02-19, 20:08
Muskler är egoister. En muskel släpper inte glukos från glykogen till blodet. Det krävs att muskeln arbetar anaerobt så att mjölksyran kan läcka ut i blodet och bli till glukos i levern.

På samma sätt måste först aminosyrorna, främst de grenade, förbrännas i muskeln innan resterna av aminosyran utsöndras till blodet som glutamin eller alanin. Verkningsgraden för muskeln är dålig eftersom mycket av energin som är bundet i den första aminosyran förloras till levern som alanin*.



Alltså måste nya aminosyror som ska byggas in i muskeln komma från maten.





* Via en omväg genom tarmcellerna:d.

Hur kan då MPS stimuleras efter träning även om du är fastande? Och varför ger då inte näringstiming några mätbara fördelar jämfört med att äta sitt proteinbehov?

JacobHeitmann
2015-02-19, 20:23
Hur kan då MPS stimuleras efter träning även om du är fastande? Och varför ger då inte näringstiming några mätbara fördelar jämfört med att äta sitt proteinbehov?

Gissar på mat från tarmen? Såvida dom inte tog laxerande i studierna?

http://i.imgur.com/Yypv2Us.gif

Sverker
2015-02-19, 20:31
Hur kan då MPS stimuleras efter träning även om du är fastande? Och varför ger då inte näringstiming några mätbara fördelar jämfört med att äta sitt proteinbehov?


Bara för att MPS ökar betyder inte det att det blir ökning av mängden protein i muskeln.
Du har poolen av aminosyror i muskeln. Under och efter träningen bryts olika protein ned och bildar en pool av aminosyror i muskeln. När träningen är klar och enzymer som inte längre behövs är nedbrutna kan muskeln ta emot signaler och starta uppbyggnaden av nya protein/enzymer.

F Ultra
2015-02-19, 20:39
Bara för att MPS ökar betyder inte det att det blir ökning av mängden protein i muskeln.
Du har poolen av aminosyror i muskeln. Under och efter träningen bryts olika protein ned och bildar en pool av aminosyror i muskeln. När träningen är klar och enzymer som inte längre behövs är nedbrutna kan muskeln ta emot signaler och starta uppbyggnaden av nya protein/enzymer.

Så då var vi tillbaka till att näringstimingen inte var så viktig ändå. såvida du inte ska träna mer än ett pass om dagen. Kvittar ju stort om aminosyrorna tas från en lokal pool eller från andra muskler. Och om ökad MPS inte innebär ökad mängd protein, vad är det då som syntetiseras? Eller är det bara en refresh av befintligt protein i muskeln?

King Grub
2015-02-19, 20:44
the activation of signaling molecules regulating translation initiation and protein synthesis, such as Akt (protein kinase B), mitogen-activated protein kinase, mTOR, and its downstream effectors, such as eukaryotic initiation factor 4EBP-1, p70S6k1 (70-kDa S6 protein kinase), and ribosomal protein s6 kinase, have been shown to be associated with increased MPS in the postexercise period

J Appl Physiol (1985). 2009 Jun;106(6):2026-39.