handdator

Visa fullständig version : Tips till dig själv när du var 21-22 år gammal?


hidden
2015-02-17, 16:39
Tja! Tänkte starta en till sånhär tråd. Tänkte att jag behöver lite råd av äldre personer då det känns som att jag fastnat i "livet" igen. Så vad hade du givit för råd till dig själv när du var 21-22 år gammal?

Har redan en gammal tråd som handlar om samma grej. Men tänkte att jag kunde starta en ny, alla kanske inte såg den och folk kanske redan efter ungefär ett år redan har nya perspektiv på livet! Så en ny chans att ge nya råd med andra ord.

Om mig just nu:

Är 21, snart 22. Inser nu att det snart gått 3 år efter jag slutat gymnasiet, dvs ungefär lika lång tid som gymnasiet fortgår. Är just nu i utbildning på universitetet, men har inte orkat plugga det senaste läsåret, ligger efter med alla kurser förutom en. Utbildningen känns meninslös, även om den i sig är relativt viktig i arbetslivet. (Nationalekonomi). Jag vet att jag kan klara kurserna ganska enkelt bara jag hade orkat plugga några timmar om dagen och gått på föreläsningar.


(Har btw inte varit aktiv på kolozzeum på att jävla tag nu, fan, vad märkligt det känns att vara tillbaka).

4623
2015-02-17, 16:42
Gör precis som du gjorde. Festa, ha kul, lev dekadent.

Men kanske spara lite mer pengar.

Määng
2015-02-17, 16:45
Är i ungefär samma situation rent studiemässigt, ligger efter men klarar det relativt enkelt om jag skulle ta tag i saken.

Byt utbildning?

Loke
2015-02-17, 16:45
Har du inte vänner bland kurskamraterna? Jag gick på alla föreläsningar av 50% sociala skäl. Kul att sitta hemma hela dagen. Samma med plugg, det är ju mest en ursäkt att få hänga med vänner hela dagen.

Ajemän
2015-02-17, 16:46
Sluta drick alkohol, sluta slösurfa/se tv/spela datorspel, läs mer, hitta inspirationskällor, hitta två passioner och satsa stenhårt på båda två.

timoat
2015-02-17, 16:46
Gör träning och disciplin till en del av ditt liv.

Glöm ditt ex nu, låt inte hennes spöke förstöra 7 år av ditt liv.

Oxe
2015-02-17, 16:48
Träna mindre, festa mindre, plugga

filmjölk
2015-02-17, 16:49
Mitt tips till mig själv som 22åring skulle bli: "Ta vara på tiden när du blir mellan 24-27"

Captainwide
2015-02-17, 16:49
Sluta prokrastrinera, börja planera och börja lägga en grund till resten av livet i form av sparande. Utöver den tid som behövs till studier och div jobb kan du satsa på saker som du tycker är kul. Även livet utanför plugg och arbete är minst lika viktigt. :)

Olegh
2015-02-17, 17:04
Var mer ego, tänk mindre, passivitet är nästan aldrig lösningen på ett problem, försök bli bourgare, ljug om du måste

Ok, lite väl cyniskt kanske. Men att bara vara sig själv och göra det som känns rätt ska man se upp med. Kan du inte ta för dig, försök lära dig. Ingen kommer någonsin kunna hjälpa dig på samma sätt som du själv.

The_RobRoy
2015-02-17, 17:05
Skit i flickvännen, ta dedär halvåret som utbytesstudent på Stanford som det fanns en gratisplats till. Sök sommarjobb på investmentbank i London/Sverige.

Annars är jag rätt nöjd med mina val och mitt liv.

Akerhage
2015-02-17, 17:34
Tycker du ska ta ett skitjobb medan du funderar på om det verkligen är nationalekonomi du vill plugga. Jag flyttade 2003 till Halmstad och började plugga. 220.000kr senare i skulder till CSN och det är ganska trist sitta nu som 30åring och betala av skulder för en utbildning som jag inte kommer ha nytta av.

Jag ångrar iof inte jag började plugga, för hade grymt skoj, men jag ångrar jag inte tänkte efter VAD jag ville studera och syssla med. Med facit i hand hade jag nog hellre tjänat pengar medans jag verkligen listade ut vad jag ville göra med mitt liv.

Lycka till!

Fordon
2015-02-17, 17:38
Mitt råd till mig som 22-åring skulle vara att ta hojkort, träna, dricka mindre mängder alkohol de gånger jag är ute, sluta slåss, mer kärlek till partnern och mindre egoistisk.

caro
2015-02-17, 17:40
Tja! Tänkte starta en till sånhär tråd. Tänkte att jag behöver lite råd av äldre personer då det känns som att jag fastnat i "livet" igen. Så vad hade du givit för råd till dig själv när du var 21-22 år gammal?


Lär känna dig själv. Lär dig att förstå dig på dig själv. Varför du gör som du gör, väljer som du väljer, och inte gör det du tror att du borde göra. Och acceptera det.

awesomooo
2015-02-17, 17:44
Res och upplev mer

anvihl
2015-02-17, 18:16
Var nykter ibland, typ så.

Diomedea exulans
2015-02-17, 18:31
Jag är 31, och jag har tänkt väldigt mycket på detta! Detta är vad jag har kommit fram till:

- Bli helnykterist. Mellan 17-27 söp jag bort en herrans massa pengar, vilket är illa nog. Men framförallt söp jag sönder en massa vänskapsrelationer. Jag gjorde bort mig så mycket att folk inte ville veta av mig ett otal gånger.

Jag ska inte ljuga: Hade jag aldrig druckit så hade jag varit oskuld tills jag var 27. Men det hade det faktiskt värt.

- Plugga ALDRIG. Att plugga är en fruktansvärd upplevelse, gör en skuldsatt, och sänker självkänslan.

- Gå aldrig någonsin på krogen. Det är skittråkigt och kommer tvärtemot vad du tror varken leda till att du får vänner, flickvän eller sex. Det enda det kommer leda till är tom plånbok, rubbad dygnsrytm och permanenta hörselskador.

- Åk aldrig på festival. Festivaler är som krogen, förutom att helvetet varar i tre dagar och man måste bo i tält.

- Res aldrig. Man blir inte gladare bara för att man befinner sig på ett annat ställe. Och det är inget bra sätt att träffa nytt folk på, för man träffar dem så kort stund så man aldrig lär känna dem, och sen är man för långt bort från varandra för att palla träffas.

- Använd hörselskydd när du utsätts för skadliga ljudnivåer. Folk tycker inte att du är så töntig som du tror för att du har öronproppar.

- Räkna med att folk ljuger för dig, alltid.

- Ta första bästa skitjobb du kan hitta och jobba så mycket du klarar utan att bli självmordsbenägen.


Hade jag följt dessa regler hade jag befunnit mig på samma plats idag som jag gör nu, med skillnaden att jag hade varit ca en miljon kronor och många vänner rikare.

Arf Pingvin
2015-02-17, 18:47
Köp eget boende.

Stoltz
2015-02-17, 19:40
Det var inte ditt fel.

hultman
2015-02-17, 19:51
Ta skolan på större allvar.

tossefar
2015-02-17, 19:55
Gör din högskoleutbildning tidigt.

spoon
2015-02-17, 19:56
Gör tvärtemot vad Diomeda säger så ska det gå bra!

Patriarch K
2015-02-17, 21:59
Faen va dum man var när man var 21-22. Det var inte förrän 23 man började mogna imo :)
Tycker inte att du ska fråga andra om ditt liv. Gör det du känner att du vill göra helt enkelt och satsa som fan på det. Mellan 7-23 tycker jag att man ska samla på sig erfarenheter i form av att lära sig nya "skillz". När du är 23 fyllda så måste du börja utveckla dina skillz maximalt och välja vilka av dina skillz du ska satsa på. Lär dig inte fler nya och onödiga saker nu (man ska alltid lära sig nya saker, men jag snackar "huvudskillz"). Utveckla de skillz du har och maximera dem (2-3st saker). Det finns ingen tid till annat :)

caro
2015-02-17, 22:52
Faen va dum man var när man var 21-22. Det var inte förrän 23 man började mogna imo :)
Tycker inte att du ska fråga andra om ditt liv. Gör det du känner att du vill göra helt enkelt och satsa som fan på det. Mellan 7-23 tycker jag att man ska samla på sig erfarenheter i form av att lära sig nya "skillz". När du är 23 fyllda så måste du börja utveckla dina skillz maximalt och välja vilka av dina skillz du ska satsa på. Lär dig inte fler nya och onödiga saker nu (man ska alltid lära sig nya saker, men jag snackar "huvudskillz"). Utveckla de skillz du har och maximera dem (2-3st saker). Det finns ingen tid till annat :)

Nu tror jag inte att du menar att man ska sluta tillägna sig skillz efter 23, men jag känner ett behov av att trycka på det ordentligt, även om det är beyond 22; Upphör aldrig. Aldrig. ALDRIG. Att lära dig nya saker, att tillägna dig nya skillz.

Förmågan att alltid lära nytt är det som kommer skilja dig från zombiesarna när du fyllt 40.

Blaine
2015-02-17, 23:00
Tja, det finns väl en del råd att ge. Samtidigt är det nog tjusningen med livet, att leva och lära, för oavsett vilka råd du får så kanske du ändå inte förstår innebörden till fullo, då du inte upplevt det än. Med andra ord, lev för att uppleva och bli sedan klok av det på sikt.

Med detta följer ångest, dåliga beslut, misstag, bortkastade pengar, tomhet, kärleksproblem, räkningar, prestationsångest, meningslöshet med mera, men det hör till. Det är det värt.

Andyah
2015-02-17, 23:56
ta körkort om inte det är fixat.

mangemani
2015-02-18, 00:05
1. ta vara på ryggen, du har bara 1.
2. en hel del tjejer är inte alltid det de framstår sig vara(skulle ha sparat mig enormt mycket tid, sorg, hat samt att tilliten nog skulle ha varit starkare än vad den är nu).

CalleP
2015-02-18, 00:15
Tja, det finns väl en del råd att ge. Samtidigt är det nog tjusningen med livet, att leva och lära, för oavsett vilka råd du får så kanske du ändå inte förstår innebörden till fullo, då du inte upplevt det än. Med andra ord, lev för att uppleva och bli sedan klok av det på sikt.

Med detta följer ångest, dåliga beslut, misstag, bortkastade pengar, tomhet, kärleksproblem, räkningar, prestationsångest, meningslöshet med mera, men det hör till. Det är det värt.

Fan vilket skönt inlägg! : )

DJJOHANSSON
2015-02-18, 00:22
Du kan inte åka buss hela livet.

Universitet är bara slöseri med pengar ifall du inte vet vad du vill bli.



Det är tips till mitt 21åriga-jag skickat ifrån mitt 31åriga jag som rest tio år framåt i tiden.

Andy.da.wohoo
2015-02-18, 00:34
Kommer bumpa denna tråden om sisådär 10 år och då dela med mig av vad jag skulle vilja säga till mig.

AeternusRex
2015-02-18, 08:04
Jag kan nog sumera det så här; HÅLL KÄFTEN, SITT NER OCH SLUTA VARA DUM I HUVUDET!

Sparven från Minsk
2015-02-18, 08:09
1. Välj en utbildning och gå klart denna! Hoppa inte runt mellan massa olika.
2. Sätt undan 1500-2000 kr på sparkonto varje månad och rör dem ej!
3. Det var nog allt.....jo plugga liiite hårdare :D

ARMSTARK
2015-02-18, 08:21
Drick inte så mycket/ingen alkohol. Skaffa en ekonomi utbildning. Klart, surfa genom livet.

smeander
2015-02-18, 09:24
Tja! Tänkte starta en till sånhär tråd. Tänkte att jag behöver lite råd av äldre personer då det känns som att jag fastnat i "livet" igen. Så vad hade du givit för råd till dig själv när du var 21-22 år gammal?

Har redan en gammal tråd som handlar om samma grej. Men tänkte att jag kunde starta en ny, alla kanske inte såg den och folk kanske redan efter ungefär ett år redan har nya perspektiv på livet! Så en ny chans att ge nya råd med andra ord.

Om mig just nu:

Är 21, snart 22. Inser nu att det snart gått 3 år efter jag slutat gymnasiet, dvs ungefär lika lång tid som gymnasiet fortgår. Är just nu i utbildning på universitetet, men har inte orkat plugga det senaste läsåret, ligger efter med alla kurser förutom en. Utbildningen känns meninslös, även om den i sig är relativt viktig i arbetslivet. (Nationalekonomi). Jag vet att jag kan klara kurserna ganska enkelt bara jag hade orkat plugga några timmar om dagen och gått på föreläsningar.


(Har btw inte varit aktiv på kolozzeum på att jävla tag nu, fan, vad märkligt det känns att vara tillbaka).

Spara pengar, ta livet seriöst och hitta den inre motivationen, tänk dig själv var du vill vara om 5 år.

Nuläge ----------------------> Önskat läge

1. Vad behöver du göra för att nå dit?
2. Vilka hinder upplever du?

Diomedea exulans
2015-02-18, 09:28
Glömde en grej: Spela inte om pengar.

Spettet
2015-02-18, 09:35
*Gör en noggrann undersökning om vad du vill jobba med och utbilda dig till det.

*Lägg inte för stort intresse på träningen.

*Det löser sig.

s7b
2015-02-18, 10:05
Jag är 31, och jag har tänkt väldigt mycket på detta! Detta är vad jag har kommit fram till:

- Bli helnykterist. Mellan 17-27 söp jag bort en herrans massa pengar, vilket är illa nog. Men framförallt söp jag sönder en massa vänskapsrelationer. Jag gjorde bort mig så mycket att folk inte ville veta av mig ett otal gånger.

Jag ska inte ljuga: Hade jag aldrig druckit så hade jag varit oskuld tills jag var 27. Men det hade det faktiskt värt.

- Plugga ALDRIG. Att plugga är en fruktansvärd upplevelse, gör en skuldsatt, och sänker självkänslan.

- Gå aldrig någonsin på krogen. Det är skittråkigt och kommer tvärtemot vad du tror varken leda till att du får vänner, flickvän eller sex. Det enda det kommer leda till är tom plånbok, rubbad dygnsrytm och permanenta hörselskador.

- Åk aldrig på festival. Festivaler är som krogen, förutom att helvetet varar i tre dagar och man måste bo i tält.

- Res aldrig. Man blir inte gladare bara för att man befinner sig på ett annat ställe. Och det är inget bra sätt att träffa nytt folk på, för man träffar dem så kort stund så man aldrig lär känna dem, och sen är man för långt bort från varandra för att palla träffas.

- Använd hörselskydd när du utsätts för skadliga ljudnivåer. Folk tycker inte att du är så töntig som du tror för att du har öronproppar.

- Räkna med att folk ljuger för dig, alltid.

- Ta första bästa skitjobb du kan hitta och jobba så mycket du klarar utan att bli självmordsbenägen.


Hade jag följt dessa regler hade jag befunnit mig på samma plats idag som jag gör nu, med skillnaden att jag hade varit ca en miljon kronor och många vänner rikare.

Det är först nu jag börjar undra om du faktiskt är en sarkastisk skojare eller bara en miserabel person. *screwy*

Diomedea exulans
2015-02-18, 10:26
Det är först nu jag börjar undra om du faktiskt är en sarkastisk skojare eller bara en miserabel person. *screwy*

Jag är genuint miserabel. Hade tagit livet av mig om det inte vore för att jag inte vill göra morsan ledsen.

TheOne1994
2015-02-18, 10:42
Jag är genuint miserabel. Hade tagit livet av mig om det inte vore för att jag inte vill göra morsan ledsen.

är det så ? Har du så tråkigt ?

Diomedea exulans
2015-02-18, 10:48
är det så ? Har du så tråkigt ?

Ja.

TheOne1994
2015-02-18, 10:52
Ja.

ska du ha det så hela livet eller är det ngt du aktivt jobbar på ? eller du bara kör på ?

Diomedea exulans
2015-02-18, 10:54
ska du ha det så hela livet eller är det ngt du aktivt jobbar på ? eller du bara kör på ?

Ser inget ljus i tunneln, så jag kör bara på.
Lite krasst kan man ju säga att jag bara behöver stå ut i 60 år till, sen ordnar det sig själv.

Jokester
2015-02-18, 11:09
Fortsätt vara singel.

s7b
2015-02-18, 11:27
Ser inget ljus i tunneln, så jag kör bara på.
Lite krasst kan man ju säga att jag bara behöver stå ut i 60 år till, sen ordnar det sig själv.

Du borde se en psykolog.

Och det här med flickvän verkar vara en gemensam nämnare för många. Varför? :)

TheOne1994
2015-02-18, 13:27
Du borde se en psykolog.

Och det här med flickvän verkar vara en gemensam nämnare för många. Varför? :)

flickvänner ställer krav på en. Dagens kids verkar knappt klara av krav på sig själv. Allt ska vara så smidigt som möjligt..alla genvägar ska tass. I framtiden kan man ha virituella flickvänner genom telefonjvln.


Dagens kids = lost in space !

sabenada
2015-02-18, 13:45
Pengar är viktigare än du tror. Det är inte bara prylar du går miste om utan även makten över ditt eget liv.
Du väljer ditt eget öde. Tog du inte tentan så var det för att du valde att göra något annat. Det är dags att börja välja framgång.
Börja söka efter en exit från Sverige redan nu.
Omsätt tanke i handling.

EpicLloyd
2015-02-21, 10:21
Fortsätt plugga, res mer, börja träna.

tobl
2015-02-21, 13:14
Plugga så länge du kan.
Starta inte eget företag.
Betala alltid skatten i tid.
Sätt undan så mycket pengar du kan vid varje tillfälle som ges.
Impulsköp inte hus eller bil.
Inse att du suger på att hantera pengar och skaffa en rådgivare istället.
Res mer.
Ta körkort!
Flytta utomlands och stanna där. Uppfyllde för ett par år sedan en dröm och flyttade till Kalifornien men blev tvungen att ta mig tillbaka till Sverige då både fru o son vantrivdes. Själv var jag lyckligare än någonsin med ett bra jobb och sol och värme året runt men men, c'est la vie.
Börja styrketräna! Åkte skateboard och höll på med kampsport i många år och till viss del fortfarande men jag hade gärna börjat styrketräna tidigare.
Fortsätt vara singel. Missförstå mig rätt. Jag älskar min fru och vårt barn över allt annat men jag tror ärligt talat inte att jag är skapad för att vara i ett förhållande. Introvert, egoistisk och inte alls så snäll och omtänksam som folk uppfattar mig.

oath5
2015-02-21, 14:12
Det jag ångrar mest var nog att jag inte köpte en bostadsrätt :smash:

XXXL
2015-02-21, 14:27
Allt som händer, sker av en anledning.

Och; Hitta en brud du kan kära ner dig i (Du vet nog vem jag menar), sluta vara smart kall och beräknelig tillåt dig själv att fördummas och förtrollas, man behöver inte leva som en maskin.

Olegh
2015-02-21, 14:34
Och vissa har välbeställda föräldrar.

Magnus Larsson
2015-02-21, 17:44
Jobba hårt. Kvantitet vinner i 80% av fallen
Var snål. Även om man måste unna sig lite extra ibland, så håll igen i nio fall av tio
Spendera mindre tid på krogen och mer på gymmet
Ett säkert uppträdande döljer oceaner av osäkerhet

JamesD
2015-02-21, 18:06
Det jag ångrar mest var nog att jag inte köpte en bostadsrätt :smash:

Och det jag ångrar minst är mitt köp av br :)

Annars är mina tips:

Köp inte popcornhour a-400

Köp inte bil utan snåla på sambons gamla vrak så långt det går.

Lägg alla pengarna på Vostok Nafta-aktien.

Och även om lägenhetsköpet var ett genidrag, så köp en 3a!

Sist men absolut inte minst: BÖRJA LYFTA!

O_Wao
2015-02-21, 18:06
Stressa mindre, folk gillar dig även om du inte tackar ja till allt. Spara mer pengar. Försök ha mindre prestationsångest.

Chrillee
2015-02-21, 19:14
Jag är 31, och jag har tänkt väldigt mycket på detta! Detta är vad jag har kommit fram till:

- Bli helnykterist. Mellan 17-27 söp jag bort en herrans massa pengar, vilket är illa nog. Men framförallt söp jag sönder en massa vänskapsrelationer. Jag gjorde bort mig så mycket att folk inte ville veta av mig ett otal gånger.

Jag ska inte ljuga: Hade jag aldrig druckit så hade jag varit oskuld tills jag var 27. Men det hade det faktiskt värt.

- Plugga ALDRIG. Att plugga är en fruktansvärd upplevelse, gör en skuldsatt, och sänker självkänslan.

- Gå aldrig någonsin på krogen. Det är skittråkigt och kommer tvärtemot vad du tror varken leda till att du får vänner, flickvän eller sex. Det enda det kommer leda till är tom plånbok, rubbad dygnsrytm och permanenta hörselskador.

- Åk aldrig på festival. Festivaler är som krogen, förutom att helvetet varar i tre dagar och man måste bo i tält.

- Res aldrig. Man blir inte gladare bara för att man befinner sig på ett annat ställe. Och det är inget bra sätt att träffa nytt folk på, för man träffar dem så kort stund så man aldrig lär känna dem, och sen är man för långt bort från varandra för att palla träffas.

- Använd hörselskydd när du utsätts för skadliga ljudnivåer. Folk tycker inte att du är så töntig som du tror för att du har öronproppar.

- Räkna med att folk ljuger för dig, alltid.

- Ta första bästa skitjobb du kan hitta och jobba så mycket du klarar utan att bli självmordsbenägen.


Hade jag följt dessa regler hade jag befunnit mig på samma plats idag som jag gör nu, med skillnaden att jag hade varit ca en miljon kronor och många vänner rikare.

Ett mer svart vitt tänkande får man leta efter.

Alla tips är ju stort sett subjektiva (vilket han iofs frågade om). Men gick åt helvete för just dig när du gjorde ditten eller datten och då bör ingen annan heller göra likadant för den personen kommer givetvis få samma resultat.

Diomedea exulans
2015-02-21, 20:12
Ett mer svart vitt tänkande får man leta efter.

Alla tips är ju stort sett subjektiva (vilket han iofs frågade om). Men gick åt helvete för just dig när du gjorde ditten eller datten och då bör ingen annan heller göra likadant för den personen kommer givetvis få samma resultat.

Nä, alla andra verkar iofs älska allt jag hatar, så mina råd är nog i princip värdelösa.

XXXL
2015-02-21, 20:16
Håller med dig på så många punkter Diomedea exulans, speciellt resa, krogen och festivaler. Däremot håller jag inte med om att man aldrig ska göra det, för det är ibland viktigt att göra saker även om det är något som man inte tycker är kul.

Beelz
2015-02-21, 23:48
börja Spara så fort som möjligt till en framtida bostad

Raschmus
2015-02-23, 13:18
Pengar är viktigare än du tror. Det är inte bara prylar du går miste om utan även makten över ditt eget liv.
Du väljer ditt eget öde. Tog du inte tentan så var det för att du valde att göra något annat. Det är dags att börja välja framgång.
Börja söka efter en exit från Sverige redan nu.
Omsätt tanke i handling.


Varför lämna Sverige?

filmjölk
2015-02-23, 15:03
Vill man bli rik måste ju Sverige vara det ineffektivaste landet som finns. Har du ett företag och skall anställa en receptionist som gör avancerade saker som att svara i telefon och brygga kaffe så skall hon ha 25papp bara i lön, till det kommer arbetsgivaravgifter, 4 veckors semester, sjukpenning, övertidsersättning, rast, föräldraledighet och att man inte kan hota henne med sparken för att hon inte vill ge dig ett snabbt BJ.

Lite cyniskt, men med ett korn av sanning.

Mental
2015-02-23, 15:23
Oroa dig inte, det ordnar sig.

Minimjölk
2015-02-23, 15:25
Jag kan mycket väl ge mitt unga jag välbehövliga råd men överlag skall man nog vara försiktig med att ändra för mycket för man vet aldrig vilken effekt det har.
Det är mycket möjligt att det absolut sämsta som hänt dig tidigare är det som format dig till den personen du är idag eller kommer bli imorgon.

Dessutom är det lätt att titta tillbaka på något i affekt och klanka ner på sina val när man sitter där efterklok och rund om magen. Jag tycker det är intressant att se de råden som andra ger då många av dem är direkt motsatta till varandra (pga olika personliga erfarenheter, ambitione roch personlighet). Väldigt många verkar handlar om pengar, utbildning, resor och förhållande.

Självklart är det så att skulle man ändra förutsättningarna inom de områdena ovan så skulle de troligtvis förändra rätt mycket i ditt liv. Det skulle vara kul att se en omvänd tråd där folk kunde berätta vilka val som man gjorde i ung ålder som föll väl ut för just den personen.

Jag tror att det i tankeprocessen är lätt att bortse från de negativa sidorna som en förändring skulle kunna medföra och kanske att man glorifierar de positiva som de skulle bidra med.

För egen del är det råd jag skulle vilja ge mig att fundera på det här med timing. Jag är egentligen relativt nöjd med alla stora beslut jag tagit även om jag ofta varit för tidigt eller sent ute. Sedan är ju frågan hur man når en bättre timing men jag tror det handlar mer om att använda magkänslan (om den visat sig vara god) än normala beprövade metoder och teorier.

Ett annat råd jag skulle ge mig själv är att välja mina strider bättre och att tidigare inse vad som är bästa vägen framåt.

Jag kan ibland tex få för mig att laga någonting som gått sönder istället för att köpa nytt. Flertalet timmar och svordomar senare och med massa utgifter för att laga fanskapet inser jag då att jag ändå måste köpa en ny... :)

Ristretto
2015-02-23, 15:32
Skärp dig.

sabenada
2015-03-01, 13:13
Varför lämna Sverige?

Det finns många anledningar, inte minst ekonomiska. Jag skisserade några av de skäl som gjorde skillnad för mig personligen i det här inlägget. (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7216922&postcount=525)

Mental
2015-03-01, 13:52
Det finns många anledningar, inte minst ekonomiska. Jag skisserade några av de skäl som gjorde skillnad för mig personligen i det här inlägget. (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7216922&postcount=525)

Vilket land flyttade du till?

4623
2015-03-01, 13:55
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7217190&postcount=534

Ajasoro
2015-03-01, 13:58
Jag är 21 nu, men tror att mitt framtida jag skulle säga: "var inte så hård mot dig själv och tillåt dig att luta dig mot dina vänner. Ha mindre kläder på dig, alla borde se din kropp. Känn mindre skam och mer ilska."

sabenada
2015-03-01, 14:30
Vilket land flyttade du till?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7217190&postcount=534

Tack :d

jenni
2015-03-01, 14:31
Välj en utbildning som du är genuint intresserad av, inte bara för att den anses "bra"
En snäll och trygg kille är tusen gånger bättre än jetset liv
Såra inte andra och lek inte med folks känslor, det gör dig inte till osårbar själv
Pierca inte sponant !