handdator

Visa fullständig version : Träningspass


Helcon
2015-02-17, 09:18
Tjena!

Efter ett lååååångt vinteruppehåll (haha..) i träningen så har jag tänkt börja igen. Men dom första två månaderna ska jag endast satsa på att gå ner i vikt och förbättra min kondition.
Jag tänkte köra ett pass ca tre gånger i veckan som ser ut såhär:

Börjar med 5 minuter uppvärmning på löpbandet följt av 25 minuters intervaller.
Sen hade jag tänkt köra såhär:
10 reps marklyft följt av att hoppa hopprep i 1 minut och sen 10 bicepscurls med skivstång. Efter det kör jag 1 minus paus, sen börjar jag om igen.
Funderade på att kanske köra till fail istället för tio reps, åsikter om det?
Då jag inte är jätte vältränad så kommer detta vara ett sjukt tungt pass för mig rent konditions mässigt.

Skulle vara trevligt med lite feedback, tack! :)

Mvh

Pttr
2015-02-17, 09:56
Bra rubrik..

Om du bara vill gå ner i vikt och bygga kondition är det väl bättre att sticka ut och springa?

Jag tror det är bättre att dela upp passen. Kör ett motionspass ena dagen och träna styrka dagen efter. Sen om 10reps marklyft + 10reps bicepscurl är det bästa styrkepasset låter jag vara osagt ;)

Antfield
2015-02-17, 09:57
Du vill alltså träna ben, rygg och biceps?

Helcon
2015-02-17, 10:11
Du vill alltså träna ben, rygg och biceps?

Huvudsakligen vill jag gå ner i vikt.

Antfield
2015-02-17, 10:23
Huvudsakligen vill jag gå ner i vikt.

Ja, det framgick i trådstarten. Jag blev bara konfunderad över varför du väljer att göra endast två övningar på gymmet där den ena är bicepscurls.

oscarovegren
2015-02-17, 11:01
1 set marklyft och 1 set bicepscurl är ganska bortkastat. Kosten är det viktiga för viktnedgång. Sen är det en fördel att ha en aktiv fritid för att förbränna lite extra.

myling
2015-02-17, 11:50
Om du bara vill/hinner köra två övningar skulle jag skippa biceps. Lägg istället in en pressövning, typ bänk/militärpress etc.

Sen skulle jag variera övningarna över veckan så du kör sex olika övningar (två per pass dårå) där du försöker aktivera så många muskler du kan, dvs mycket basövningar. Och typ 5 set/övning.

Att köra till failure efter ett långt uppehåll känns dumt. Bättre att du kör på dina 10 reps tills du kommer in i träning/deff på riktigt.

Bara min åsikt, lycka till.