handdator

Visa fullständig version : Bencurl eller GHR


Emilioz
2015-02-16, 23:50
Har sett att många styrkelyftare kör glute ham raises (finnen?) men försår inte varför? Eller gör de det bara av estetiska skäl kanske? Är det någon skillnad på GHR och sittande/liggande bencurl?

svenbanan
2015-02-17, 01:09
Bra träning för baksidan helt enkelt.

Skillnaden ligger ju i från vilket håll musklerna belastas (som situps vs benlyft ungefär). GHR liknar ju marklyft och knäböj mycket mer och kan säkert därför ge positiva effekter vad gäller styrka och muskelkoordination och liknande. Det är helt enkelt en rörelse som är mer "funktionell" skulle jag säga.

EDIT: Jag pysslar alltså inte med SL, men om jag gjorde det så skulle jag nog tycka att GHR vore en bättre övning för hamstrings. Dock kan det ju vara vettigt att köra lårcurls efter GHR, för att kräma ur det sista ifall om man vill bygga massa på baklåren. Det kan ju var alättare att justera belastningen med lårcurls så man kan köra lite fler reps.

hurril
2015-02-17, 07:11
GHR är rätt missförstått skulle jag hävda. Att träna den som finnen, alltså att kroppen aldrig sträcks förbi det helt raka läget, är sjukt överskattat. Man jobbar inte i hamstrings finaste läge och dessutom är belastningskurvan helt sjuk. (Samtidigt är jag medveten om de studier som finns på fotbollsspelare och hamstring-hälsa så jag är beredd att stå korrigerad på den punkten [också.])

Man Bör(tm) utföra GHR, med bottenpositionen i en ryggresning som utgångsläge, från botten, förbi ryggresningens slutpunkt och upp till ett toppläge som har en liggande lårcurls form som slutläge. Belastningskurvan och "bekvämligheten" reglerar man genom att justera skrevkudden och fotledsrullarna. Och kanske med gummiband fästa i fotrullarna så att man kan reglera hur tuff belastningen blir i något läge.

arthax
2015-02-17, 11:27
Jag vet inte om det handlar om att man vill ha det man inte kan få. Men jag är helt övertygad att om mitt gym haft en GHR och en Rövgunga hade livet vart lättare! :)

z_bumbi
2015-02-17, 11:50
Anledningen att de flesta kör finnen av de som jag känner till är att vår lårcurl är trasig, även om lårcurlen skulle vara hel så skulle jag rekommendera finnen men då i någon kombination med lårcurl. Jag tror helt enkelt på olika belastningskurvor för samma muskler.
GHR är det få som kör då jag inte tror vi har någon ställning som är särskilt lämplig för det, jag har själv lekt alldeles för lite med övningen för att kunna säga så mycket mer om den.