handdator

Visa fullständig version : Två styrkepass om dagen, bra eller dåligt?


William96
2015-02-16, 19:24
Hej!
Som topic lyder, är det bra eller dåligt att träna två pass om dagen?

T.ex. Bröst på förmiddagen och rygg på kvällen.
Målet är muskeltillväxt, kommer man att gynnas eller missgynnas av detta?

Förutsatt att man äter därefter och sköter sin sömn :)

Phplumpen
2015-02-16, 19:29
Två styrkepass är det bästa man kan göra ifall du har tiden till detta. Du hinner ladda på dina energidepåer vilket gynnar att du kan prestera bättre.

svenbanan
2015-02-16, 19:31
Förmodligen spelar det ingen större roll gissar jag. Kanske orkar du ta i lite hårdare på ryggpasset eftersom du får vila lite och återställa lite glykogen i musklerna. Men å andra sidan får du ju kortare vila inför nästa morgonpass. Mindre sammanhängande vila.

Om du inte hinner få ihop hela din träning på ett pass så är det säkert en bra idé att splitta upp det. Om anledningen är att försöka få extra fördelar så tror jag dessa i sådant fall förmodligen bara kommer bli mikroskopiska.

Ozziking
2015-02-16, 19:32
Även för samma muskelgrupper? Typ rygg 2ggr i rad.

William96
2015-02-16, 19:37
Även för samma muskelgrupper? Typ rygg 2ggr i rad.

Nee, hade tänkt att köra olika muskelgrupper :)

Phplumpen
2015-02-16, 19:39
Nee, hade tänkt att köra olika muskelgrupper :)

Om passen är över 1 timme så bör du dela upp. Men det är inte speciellt många som har tiden med att köra 2 pass per dag. Har du tid, så är detta det optimala. Men om du inte har, kör på ett och korta ner passet så du hamnar kring 1 timme.

Gonsa
2015-02-16, 19:44
Om man ska köra 2 pass om dagen, vilket jag har tid med ibland, hur tycker ni man ska dela upp det då? Lika tungt varje pass osv? Vila mellan muskelgrupperna?

William96
2015-02-16, 19:46
Om passen är över 1 timme så bör du dela upp. Men det är inte speciellt många som har tiden med att köra 2 pass per dag. Har du tid, så är detta det optimala. Men om du inte har, kör på ett och korta ner passet så du hamnar kring 1 timme.

Allright, tänker på långsikt att man hinner med dubbelt så många pass = dubbelt så mycket gaaiinzz (broscience) :naughty:

Slaxes
2015-02-17, 10:48
Hur många ggr i veckan tänkte du träna varje muskelgrupp? Jag tränar mina som mest 2,3 ggr per vecka (utspritt över 3 veckor) med ett pass om dagen

Shqypnia
2015-02-17, 10:56
Personligen tkr jag det skulle ta lite väl mkt tid. Man får ju räkna med att ta sig till gymmet, duscha osv. Annars om du har orken, motivationen och tiden så kör på det!

Kr6llaRn
2015-02-17, 10:56
"Team Edererathletes"

Antar att du redan frågat din coach..?

exevision
2015-02-17, 13:25
Om passen är över 1 timme så bör du dela upp. Men det är inte speciellt många som har tiden med att köra 2 pass per dag. Har du tid, så är detta det optimala. Men om du inte har, kör på ett och korta ner passet så du hamnar kring 1 timme.

Nä, man behöver inte dela upp passet bara för att de tar mer än en timma...

ARMSTARK
2015-02-17, 13:53
Allright, tänker på långsikt att man hinner med dubbelt så många pass = dubbelt så mycket gaaiinzz (broscience) :naughty:

Jag förstår att du skrev det med lite glimt i ögat, men det är hur som helst inte bättre ju mer man tränar. Du skulle kunna träna lite mindre men oftare, det skulle kunna vara ett framgångsrecept.

Slaxes
2015-02-17, 14:09
Jag skulle gjort ett enligt mig smartare upplägg som låter dig träna varje muskelgrupp lika mycket varje vecka men bara 1 pass/dag. Inget fel med långa pass!

Gnistan
2015-02-17, 15:12
Hej!
Som topic lyder, är det bra eller dåligt att träna två pass om dagen?

T.ex. Bröst på förmiddagen och rygg på kvällen.
Målet är muskeltillväxt, kommer man att gynnas eller missgynnas av detta?

Förutsatt att man äter därefter och sköter sin sömn :)

Vet att byggare kunde körde flera pass på en dag och då körde de inte allt för tungt många reps/set och att det var rätt vanligt på 70-80 talet. Hur man gör nu har jag ingen koll på dock. Åt gjorde de flera gånger per dag men mindre portioner.

Beholder
2015-02-17, 16:09
Många tyngdlyftare kör två gånger om dagen. Så om du har tiden kör hårt men se till att anpassa volymen och intensiteten i dina pass. Men du kanske inte ska börja med att dunka in 14 pass i veckan utan byggs upp över tid.

Wormzie
2015-02-17, 19:15
Vill inte låta kaxig eller nåt men har du inget annat att fylla ut dagarna med? Även om du kanske får ut lite mer av träningen så känns det som man kan gå miste om mycket i livet om man ska snurra iväg till gymmet 2 gånger om dagen. Men är träningen så rolig att du tycker det är värt tiden så är det bara att köra :)

William96
2015-02-18, 20:30
Vill inte låta kaxig eller nåt men har du inget annat att fylla ut dagarna med? Även om du kanske får ut lite mer av träningen så känns det som man kan gå miste om mycket i livet om man ska snurra iväg till gymmet 2 gånger om dagen. Men är träningen så rolig att du tycker det är värt tiden så är det bara att köra :)

Mjo, pluggar ju. Men känner inte att jag missar något då jag har en del håltimmar där jag kan träna istället för att hänga i någon soffa på skolan. Sen kan jag träna efter skolan igen när de flesta andra gör detsamma ev. går hem och sätter sig vid datorn :)
Tänkte hursomhelst testa en period och se om jag pallar, annars är det bara till att gå tillbaka till den gamla splitten liksom :)

Gpajpen
2015-02-18, 21:03
Det är nog rätt skadligt för hjärtat iaf tyvärr.