handdator

Visa fullständig version : känningar i marklyft


Xaran
2015-02-16, 18:33
Jag har börjar få lite känningar i ryggen när jag kör mark och jag fungerar om det helt enkelt kan bero på att jag har en 10-15° vinkel i höger armbåge. Vänsterarmen blir då 1-2 cm länge vid utsträckt läge och då antar jag att kroppen på något sätt måste kompensera på annat håll, typ i ryggen. Är det scenariot en möjlighet om man utgår ifrån att tekniken är bra?

Lägger upp en film senare när jag lyckats få över den från mobilen och upp på nätet.

MikaelB
2015-02-16, 18:58
Varför har du en vinkel där då? Kan du inte få stången rak skulle jag verkligen inte rekommendera någon form av marklyft.

Xaran
2015-02-16, 19:55
Varför har du en vinkel där då? Kan du inte få stången rak skulle jag verkligen inte rekommendera någon form av marklyft.

Jag får anta att det är medfött..? Det är nog många som är lite snea här och där.. Klokov har t.ex. ett ben som är längre än det andra. Det är inte alls ovanligt har jag hört.

Linjedomarn
2015-02-16, 21:44
Jag får anta att det är medfött..? Det är nog många som är lite snea här och där.. Klokov har t.ex. ett ben som är längre än det andra. Det är inte alls ovanligt har jag hört.

I det fallet är det lite lättare att korrigera med inlägg i skon.


Det är absolut möjligt att det är det som spökar och gör att du får känningar i ryggen.

Xaran
2015-02-16, 22:37
I det fallet är det lite lättare att korrigera med inlägg i skon.


Det är absolut möjligt att det är det som spökar och gör att du får känningar i ryggen.

Har haft några misstankar om att det kan vara så. Men den finns en massa faktorer som kan spela in och vill inte ge upp övningen helt och hållet om jag inte måste. Ska jobba på rörligheten i rygg och höft och se om det kanske hjälper.

Här är iaf en formcheck på 137.5x2 i mark.
https://www.youtube.com/watch?v=1q3JV-49LmQ&feature=youtu.be

Linjedomarn
2015-02-16, 22:54
videoklippet är privat. Leta upp någon professionell om hjälp direkt, annars är jag rädd att du bara slösar din tid.

Xaran
2015-02-16, 23:03
videoklippet är privat. Leta upp någon professionell om hjälp direkt, annars är jag rädd att du bara slösar din tid.

Se där ja. Nu borde det vara ordnat.
https://www.youtube.com/watch?v=1q3JV-49LmQ

Då jag inte har något bättre för mig ikväll så gör det inte så mycket att jag slösar lite tid med några inlägg.. Vem vet, det kanske finns någon som har liknande problem?

mangemani
2015-02-17, 01:54
du tycker inte att du lyfter på tok för lite med benen och för mycket med ryggen? ser lite så ut i videon och på väg ned med vikten så använder du inte benen alls verkar det som.
nu vet jag inte hur din lyft teknik är i övrigt, på jobbet, i hemmet osv, men ska du hämta upp en tung låda från golvet så använder du väl inte så gott som bara ryggen då du plockar upp den, du använder ju benen också och det hela görs i en och samma rörelse.
där ligger nog problemet skulle jag tro om du nu har lyfts så här en längre tid, ryggen har väl börjat att säga ifrån.

Xaran
2015-02-17, 10:19
du tycker inte att du lyfter på tok för lite med benen och för mycket med ryggen? ser lite så ut i videon och på väg ned med vikten så använder du inte benen alls verkar det som.
nu vet jag inte hur din lyft teknik är i övrigt, på jobbet, i hemmet osv, men ska du hämta upp en tung låda från golvet så använder du väl inte så gott som bara ryggen då du plockar upp den, du använder ju benen också och det hela görs i en och samma rörelse.
där ligger nog problemet skulle jag tro om du nu har lyfts så här en längre tid, ryggen har väl börjat att säga ifrån.

Teknik är a och o. Vart lite nyfiken på hur mycket olika längd på armar kunde spela in.

Jag tror jag ser vad du syftar på.
Hur är startpositionen? Behöver jag gå lägre för att få bättre vinklar eller är det ok och det gäller det bara för mig att trycka ifrån mer med benen?

På vägen ner så försöker jag bara att dumpa vikten för att spara på krutet.. Har inte tänkt på att det kanske blir helt fel i det momentet.. =\

mangemani
2015-02-17, 16:00
Teknik är a och o. Vart lite nyfiken på hur mycket olika längd på armar kunde spela in.

Jag tror jag ser vad du syftar på.
Hur är startpositionen? Behöver jag gå lägre för att få bättre vinklar eller är det ok och det gäller det bara för mig att trycka ifrån mer med benen?

På vägen ner så försöker jag bara att dumpa vikten för att spara på krutet.. Har inte tänkt på att det kanske blir helt fel i det momentet.. =\

marklyft är lite klurigt att förklara med ord för att få till det, men studera denna bild
http://zmey.myshowroom.se/files/2013/09/deadlifting-form.jpg
och studera sedan din video där, gör sen en jämförelse så kommer du förstå. det ser mer ut som att du försöker dig på raka marklyft.
förstår din poäng med att spara på krutet när du släpper ned vikten, men jag tycker det ser ohälsosamt ut för ryggen din då all tyngd sätts på ryggen när du inte låter benen hjälpa till.
när vikten ska sättas ned på marken igen, oavsett om du har fler reps kvar eller om det är din sista, så ska samma rörelse utföras ned som du gör upp, detta för att skona ryggen.
både ben och rygg ska hjälpas åt i en och samma rörelse, inte i 2 separata moment.

baton69
2015-02-17, 17:37
Jag är inget proffs, men jag tycker inte du lyfter för mycket med ryggen i din video och jag tycker inte att bilden ovan nödvändigtvis är mer rätt än din teknik.