handdator

Visa fullständig version : Vegetariskt fullvärdigt protein


qjendav
2015-02-16, 17:17
Jag är nyfiken på att veta vilka kombinationer av vegetariska livsmedel som ger fullvärdigt protein. Någon som vet?

I synnerhet är jag nyfiken på om mungbönsgroddar i kombination med havregryn/havrekli ger fullvärdigt protein?

MatteÖhult
2015-02-16, 17:29
majs och bönor
ris och bönor
ris och linser
ris och ärter
jordnötter och vete


Lånar tråden och frågar:

Jag har läst att ifall man äter något som inte innehåller fullvärdigt protein under förmiddagen, så räcker det med att äta någon som innehåller fullvärdigt protein senare under dagen, det behövs alltså inte ätas i samma måltid. någon som vet mer?

Fatty
2015-02-16, 17:50
Menar du "komplement proteinet" till det du åt tidigare under dagen?

Det beror sig naturligtvis på vad du vill uppnå men jag skulle tro att det duger gott. Jag tror att kroppen på det hela taget tar vad den behöver om den alls får tillgång till det.

Sverker
2015-02-16, 17:50
majs och bönor
ris och bönor
ris och linser
ris och ärter
jordnötter och vete


Lånar tråden och frågar:

Jag har läst att ifall man äter något som inte innehåller fullvärdigt protein under förmiddagen, så räcker det med att äta någon som innehåller fullvärdigt protein senare under dagen, det behövs alltså inte ätas i samma måltid. någon som vet mer?

Jag skulle inte kombinera med majs. Dålig på tryptofan och på lysin. Finns knappt något som kan kompletera upp majs. Bästa kompromissen är cornflakes och mjölk.
Det är helt hopplöst att komplettera upp jordnötter. Det finns alldeles för lite EAA i jordnötter för att få något vettigt.
Bäst kombination är ris med bönor eller linser.

Trenden på Kolozzeum, idag, är att det räcker att äta olika proteinkällor samma dag. Själv är jag övertygad att kroppen bara kan hålla EAA fritt i några timmar och man bör alltså äta komplementen samtidigt eller måltiderna efter varandra.
Eftersom vi hela tiden bryter ned protein så får vi fram EAA till att bygga in i nya protein, hela tiden. Det kan försvara att tidpunkten är irrelevant. Bara man äter sina kompletterande protein.

Ozziking
2015-02-17, 07:15
Är också nyfiken på detta. Hur mycket fullvärdigt protein behövs för att det ska bli "komplett". Om man t.ex. har 16g Icke fullvärdigt protein, räcker det då med 5-10g fullvärdigt för att det ska bli"komplett"? som t.e.x Cornflakes och mjölk.

Ozziking
2015-02-17, 07:18
OT - Quorn och tofu är fullvärdiga proteinkällor har jag för mig. Quorn är jag säker på.

Beemel
2015-02-17, 09:06
OT - Quorn och tofu är fullvärdiga proteinkällor har jag för mig. Quorn är jag säker på.

Quorn innehåller ägg. Anser man det vegetariskt skulle jag förslå ägg.

Fatty
2015-02-17, 10:29
Ägg skulle ur proteinsynpunkt vara den ultimata grönsaken men formerna under vilka den odlas skulle jag kalla milt sagt suspekta.

Rent typiskt gör man inte ett protein komplett genom att addera ett komplett protein. Man adderar ett annat men annorlunda icke komplett protein.

Tänk på det som skor, man kompletterar inte en vänster sko med ett komplett par då har man lik förbannat fler vänsterskor. Man kompletterar med en högersko.
sen precis som i sko exemplet så spelar det inte så stor roll hur många vänsterskor du har förmånga så länge du har minst ett komplett par, så äter man t.ex mejeriprodukter så behöver man inte bekymra sig så mycket.
Sen kan man klura på det biologiska värdets vikt vid överdrivet proteinintag men där hittar jag verkligen nästan ingen information. Jag gissar att det helt enkelt inte finns så många som pushar 2g+ per kilo kroppsvikt som samtidigt är veganer.

Sist men inte minst är mitt stalltips för veganer/vegetarianer Glutenbröd (bröd med högt proteininnehåll bakat på 50/50 mjöl och rent gluten) med hummus.
helt veganskt och enligt min bok i vegansk "näringslära" helt fullvärdigt då baljväxter och gluten matchar varandra "spot on".
Proportionerna är jag inte säker på. Mina gluten/hummus mackor har 30g gluten protein och 5g kikärtsprotein, vilket enligt ovan nämnda bok borde vara en bra blandning men i det kapitlet är författaren mycket vag och jag litar inte helt på dess vetenskaplighet.

z_bumbi
2015-02-17, 11:19
Äter man tillräckligt mycket protein från något så när vettiga källor så behöver ingen vuxen komplettera. Äter man som de flesta tränande 1,5 g/kg eller mer protein så får man verkligen anstränga sig för att inte få i sig tillräckligt mycket EAA och då finns det också så mycket annat som man kan fundera på så då är inte EAA det som bör vara i fokus.
Vill man ändå komplettera så finns det bra listor på nätet eller i tidigare inlägg här på forumet som berättar proportioner och vad som är lämpligt att kombinera. Då ser man också att vissa fullvärdiga källor funkar mycket bra för att förstärka proteinkällor som inte är kompletta i sig själva.

G_lund
2015-02-17, 17:56
ägg skulle ur proteinsynpunkt vara den ultimata grönsaken

:d

Morty
2015-02-17, 21:47
Äter man tillräckligt mycket protein från något så när vettiga källor så behöver ingen vuxen komplettera. Äter man som de flesta tränande 1,5 g/kg eller mer protein så får man verkligen anstränga sig för att inte få i sig tillräckligt mycket EAA och då finns det också så mycket annat som man kan fundera på så då är inte EAA det som bör vara i fokus.
Vill man ändå komplettera så finns det bra listor på nätet eller i tidigare inlägg här på forumet som berättar proportioner och vad som är lämpligt att kombinera. Då ser man också att vissa fullvärdiga källor funkar mycket bra för att förstärka proteinkällor som inte är kompletta i sig själva.

Exakt så. Jag tänker inte alls på att "komplettera" längre.

cero
2015-02-17, 22:32
Exakt så. Jag tänker inte alls på att "komplettera" längre.

Är det undersökt?

Death by lysinbrist!

Fatty
2015-02-18, 18:50
Är det undersökt?

Death by lysinbrist!

Tyvärr inte vad jag vet, men det känns rimligt.

Om ett protein inte är fullvärdig för att det bara täcker en fjärdedel av behovet av en viss aminosyra vid rekommenderad daglig dos protein så blir ju det proteinet typ fullvärdigt om man äter 4ggr dosen.

Överflöd minskar risken för brister undantaget hudbristningar.

z_bumbi
2015-02-18, 19:32
Är det undersökt?

Ja, bland annat av WHO, FDA och SLV då det ingår i de grundläggande kostråden från respektive organisation.

Fatty
2015-02-18, 20:06
Ja, bland annat av WHO, FDA och SLV då det ingår i de grundläggande kostråden från respektive organisation.

Där ser man, min google-fu lämnar kanske lite övrigt att önska, dock tänker jag att de organisationerna tittar mer på "Leva fullgott liv" än "Jag ska fan kunna bänkpressa en liten personbil".

Hur som helst så håller jag med i slutsatsen att det antagligen inte är något att ligga sömnlös över. Så jag ska inte tråka dig om källor jag ändå inte kommer orka läsa.

Sverker
2015-02-18, 20:37
Där ser man, min google-fu lämnar kanske lite övrigt att önska, dock tänker jag att de organisationerna tittar mer på "Leva fullgott liv" än "Jag ska fan kunna bänkpressa en liten personbil".



De organisationerna har redan titta på sådana extrema näringskrav. Små barn har höga krav på protein eftersom de ökar konstant i vikt och ny muskelmassa.

Fatty
2015-02-19, 09:56
De organisationerna har redan titta på sådana extrema näringskrav. Små barn har höga krav på protein eftersom de ökar konstant i vikt och ny muskelmassa.

Ha ha, bra poäng men om jag ska kalla det undersökt bara för att motsvarande undersökning gjorts på barn så vill jag även se en undersökning som visar att barn och byggare har samma behov.

Jag tror att det är sannolikt att proteinets sammansättning är av underordnad betydelse när intaget blir tillräckligt högt men jag har inte sett någon undersökning som visar att det är så. därmed ej sagt att de inte existerar det finns mycket jag aldrig sett.

Morty
2015-02-19, 14:47
WHO har ett stort dokument om proteinkrav. Intressant läsning. Krävs lvl 3/10 i google fu för att hitta det.