handdator

Visa fullständig version : Träna med halsont?


marcuus
2015-02-16, 15:14
Hejhej!

För 8 dagar (söndags) sedan så vaknade jag upp med halsont, eller kanske inte riktig halsont men när jag svalde så kittlades det till. Tänkte direkt att jag hade sovit med öppen mun eller liknande och att det skulle gå över efter någon timme, beslutade mig ändå att åka upp till gymmet för ett litet "lättare" pass och det blev axlar (vilade mycket mellan seten och tog inte ut mig till fullo i förmån om det var en förkylning på gång).

Dagarna gick och jag hade fortfarande kvar samma symptom delvis att det kittlades till när jag svalde så avstod från träningspassen då jag vet att man kan få hjärtmuskelinflammation om man tränar med halsont eller feber.

I Torsdags så var det inte längre en kittling i halsen när jag svalde utan det gjorde extremt ont i halsen mer som en "sveda". På morgnarna gjorde det som ondast och det är irriterat hela dagarna i halsen.

Beställde tid hos läkaren och kom nyss hem därifrån, de tog blodprov och petade med någon liten "pinne" på mina mandlar. De kom sedan tillbaka efter ca 15 min och sa att de inte kunde hitta någon infektion och att jag kan träna om jag vill men med förnuft, de sa även att provresultaten inte var 100% vattentätt.

Frågade sedan hur det var med hjärtmuskelinflammation och då fick jag tills svars att det var inget att oroa sig för om man inte har feber. Enligt mig verkar detta opålitligt av läkaren då jag läst runt på flera källor att man ska avstå all typ av träning om man har ont i halsen. :smash:

Ska jag lita på doktorn och bege mig till gymmet även att jag har ont i halsen? Eller ska jag lita på de källor på internet jag har läst att det kan leda till hjärtmuskelinflammation?

Blev lite rörigt men tack på förhand! :)

4623
2015-02-16, 15:16
Brukar störa mig på liknande inlägg som jag gör nu. Men någon måtta får det vara!

http://www.kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=8450474
http://www.kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=8450480

marcuus
2015-02-16, 15:20
Kan inte öppna dina länkar? Brukar också störa mig på dessa men nu är det så att läkaren har tagit prover på mig och kommit fram till att jag helt plötsligt inte är "sjuk"

Määng
2015-02-16, 15:51
Vila några dagar

Bästa scenario: Du kommer tillbaks piggare och fräschare till träningen och slår massa nya PB.

Sämsta scenario: Du får träna en vecka extra innan du når ditt genetiska max.

Träna trots halsont

Bästa scenario: Du når ditt genetiska max en vecka tidigare.

Sämsta scenario: Du dör.

Du är fri att dra egna slutsatser utifrån materialet.

Udd3n
2015-02-16, 15:53
Lyssna på din kropp och känn efter helt enkelt.

Latissimus Dorsi
2015-02-16, 16:25
Chansa aldrig med halsont.

Sheogorath
2015-02-16, 17:35
Vila några dagar

Bästa scenario: Du kommer tillbaks piggare och fräschare till träningen och slår massa nya PB.

Sämsta scenario: Du får träna en vecka extra innan du når ditt genetiska max.

Träna trots halsont

Bästa scenario: Du når ditt genetiska max en vecka tidigare.

Sämsta scenario: Du dör.

Du är fri att dra egna slutsatser utifrån materialet.

:thumbup:

awesomooo
2015-02-16, 17:59
Halsont är big no no. Jag har gjort samma misstag att träna med lite halsont och trott att det är lugnt för det är snart över, oj vad fel man hade när man vaknar dagen efter sen med ännu mer halsont och sjuk i 4-5 dagar till :)

AntonHA
2015-02-16, 18:03
Orkar inte läsa väggen med text men träna inte om du har halsont. Det är inte förrän man åkt på nån skit som man blir försiktig. Jag fick 40graders feber typ 2 dagar efter jag gymmade då jag bara var lite irriterad i halsen. Sen är det svårt att säga vad som är orsaken men jag har nästan aldrig feber så det kan ju ha varit det.

shut teh face
2015-02-16, 18:24
Lika bra att ta de lugnt

Jag har haft ont i halsen lite senaste veckorna, jag lyckades förlänga det bra länge genom att träna

svenbanan
2015-02-16, 18:52
Jag tycker det verkar jämföras äpplen med päron lite här.

Tränar man då infektionen sitter i hjärtmuskeln så kan det leda till stora problem, hjärtmuskelinflammation etc. En indikator på att infektionen kanske sitter i hjärtmuskeln är ifall man är sjuk (feber och nedsatt allmäntillstånd) och har halsont.

Har man ont i halsen av annan anledning så finns inte den kopplingen. Dvs har man varit sjuk och febrig (med ont i halsen) men blivit frisk (feberfri i tre dagar och man har inte nedsatt allmäntillstånd) så kan man ändå ha ont i halsen bra länge. Då kan det vara helt okej att träna eftersom detta halsonda inte längre har nån koppling till nån infektion. Man är ju typ bara risig i halsen pga att det tar längre tid för den att läka ihop eller så.

Ifall man är på gång att bli sjuk så kan man "råka" få igång sjukdomsförloppet lite tidigare genom att träna (imunförsvaret sänks). Detta har ju dock inget med "ont i halsen kopplat till hjärtmuskelinflammation" att göra. Man behöver inte ha ont i halsen för att förkylningen ska bryta ut pga träning...

Så ser i alla fall jag på detta.

eternallord
2015-02-16, 19:25
Har man ont i halsen av annan anledning så finns inte den kopplingen. Dvs har man varit sjuk och febrig (med ont i halsen) men blivit frisk (feberfri i tre dagar och man har inte nedsatt allmäntillstånd) så kan man ändå ha ont i halsen bra länge.

Poängen är väl att det är svårt att göra den diagnosen själv ibland. Personligen upplever jag ofta när jag är sjuk att jag kan känna mig i princip frisk på kvällen för att sen må skit på morgonen igen. Att ta risken för hjärtmuskelinflammation bara för att klämma in 2-3 träningspass till under sin livstid känns tämligen onödigt.

svenbanan
2015-02-16, 23:14
Poängen är väl att det är svårt att göra den diagnosen själv ibland. Personligen upplever jag ofta när jag är sjuk att jag kan känna mig i princip frisk på kvällen för att sen må skit på morgonen igen. Att ta risken för hjärtmuskelinflammation bara för att klämma in 2-3 träningspass till under sin livstid känns tämligen onödigt.

Har man varit sjuk men blivit frisk men fortfarande har ont i halsen bör man ju vara hyfsat safe. Med "blivit frisk" menar jag att febern lagt sig och man varit feberfri tre dagar.

Vinylsvarv
2015-02-22, 12:47
Hur många kör efter "above the neck" regeln alltså allt över nacken "snuva, nysningar" etc. så är det lungt att köra ett lättare pass. Jag försöker följa den men även små känningar i halsen kan få mig att stå över ett lätt pass och ta en promenad istället. *gah!*

Sen vad menas med ont i halsen är det att man har direkt ONT eller all typ av obehag i halsen "killar när man andas in, sträv etc." ?

svenbanan
2015-02-22, 16:22
Är jag lite snuvig/snorig men inte har nedsatt allmäntillstånd (feber/hängig) så anser jag mig vara frisk nog för att träna ifall jag har lust.

Är det toknysningar och rinnande näsa så tränar jag nog inte även ifall allmäntillståndet är bra. Låter iofs som en paradox att så skulle vara fallet.

Ont i halsen/hosta så tränar jag inte (om det inte är nåt som uppenbarligen inte är en infektion). Typ att man hostat sönder halsen vid en förkylning som gått över, men man fortfarande är lite sleten i halsen.

Nedsatt allmäntillstånd = ingen träning.