handdator

Visa fullständig version : Byta ut setvilan mot hoppa hopprep?


Slaxes
2015-02-16, 14:44
Hej.

Jag kom och tänka på något jag sysslade med för ett bra tag sen för att kombinera styrketräning med något konditionsartat, nämligen hopprep. Detta för att spara tid och göra träningen lite mer ansträngande.

Jag körde mina vanliga styrkepass fast istället för att vila så hoppade jag hopprep istället. Jag hoppade i snitt 50 sekunder mellan varje set.

Finns det några direkta minus med att träna på detta sätt vad gäller både progression i styrka/volym och kondition?

Krutpaket
2015-02-16, 14:52
Hej.

Jag kom och tänka på något jag sysslade med för ett bra tag sen för att kombinera styrketräning med något konditionsartat, nämligen hopprep. Detta för att spara tid och göra träningen lite mer ansträngande.

Jag körde mina vanliga styrkepass fast istället för att vila så hoppade jag hopprep istället. Jag hoppade i snitt 50 sekunder mellan varje set.

Finns det några direkta minus med att träna på detta sätt vad gäller både progression i styrka/volym och kondition?

Du kommer tappa alla dina gainzzz och bli dömd att se ut som en noob på gymmet.

Skämt åsido, jag tror inte det finns så mkt negativt förutom att du kanske inte kommer vara utvilad till näst set vilket innebär att du inte kommer orka lyfta lika tungt. Alt. Att du får.köra färre reps. Detta kan ju i längden innebära lite mindre gainz. Men antagligen en försumbar mängd. Sen skulle jag peronligen spy. Men bortser du från detta så är d bara köra på.

Slaxes
2015-02-16, 15:01
Du kommer tappa alla dina gainzzz och bli dömd att se ut som en noob på gymmet.

Skämt åsido, jag tror inte det finns så mkt negativt förutom att du kanske inte kommer vara utvilad till näst set vilket innebär att du inte kommer orka lyfta lika tungt. Sen skulle jag peronligen spy. Men bortser du från detta så är d bara köra på.

"gainzz", något du sett i tidigare tråd skapad av mig? nåja, jag bjuder på det :)

Det blir ju absolut jobbigare att köra sina set, men det går faktiskt ganska bra. Jag kommer ihåg att jag började se styrkeseten som "vilan" efter ett par pass. Det är skönt att köra skiten ur sig ibland.

Gpajpen
2015-02-16, 15:34
Allt pumpande tutande och kramande är inte tillräckligt jobbigt alltså?

Latissimus Dorsi
2015-02-16, 15:41
Om du har ork att hålla på och skutta omkring mellan seten kör du nog inte tillräckligt hårt :p

Slaxes
2015-02-16, 15:49
Allt pumpande tutande och kramande är inte tillräckligt jobbigt alltså?

Det är jobbigt, men det arbetet skiljer sig från hopprep. Ett annat typ av jobbigt enligt mig.

Slaxes
2015-02-16, 16:01
Om du har ork att hålla på och skutta omkring mellan seten kör du nog inte tillräckligt hårt :p

Om jag ska bortse från din ironi så kan vi ju vända på steken och inse att man inte kommer kunna prestera lika bra under sina styrkeset pga andnöd och syrebrist. ja.

Krutpaket
2015-02-16, 16:04
Om du känner att du orkar så kör på. Kör du överkroppen så bör du kunna köra lika tungt. Kör du underkropp kan det bli lite jobbigt i längden att inte vila benen mellan seten.

Men som sagt, orkar du så kör på. Det kanske kommer påverka muskelutvecklingen en aning negativt, men isf. tror jag som sagt inte det blir någon större skillnad.

Latissimus Dorsi
2015-02-16, 16:06
Om jag ska bortse från din ironi så kan vi ju vända på steken och inse att man inte kommer kunna prestera lika bra under sina styrkeset pga andnöd och syrebrist. ja.

Alltså du har ju en svinbra fysik som du antagligen fått delvis pga sättet du tränat men fattar inte riktigt jakten på den "jobbigaste hårdaste" träningen som verkligen "känns". Med den logiken är ett pass bodypump det mest optimala som existerar.

frys
2015-02-16, 16:15
fanns det ingen studie där man typ gick upp och ner på en sån där step-up bräda istället för vila mellan seten? visade sig att det gav positiva effekter.

Tror king grub postade en sådan för något tag sen(hoppas jag inte hittar på nu :P)

Slaxes
2015-02-16, 16:33
Alltså du har ju en svinbra fysik som du antagligen fått delvis pga sättet du tränat men fattar inte riktigt jakten på den "jobbigaste hårdaste" träningen som verkligen "känns". Med den logiken är ett pass bodypump det mest optimala som existerar.

Tack!

Kroppsbygge behöver inte vara något hårt alls. Jämfört med annat fysiskt man kan ägna sig åt så är det ganska mesigt. Det som är mest imponerande över en grym fysik är ju faktiskt inget annat än tiden/åren personen lagt ner.

Jag vill ha en bra fysik, men det är bara för mitt ego. Jag vill dock även känna smärtan. Smärta som jag i vissa fall inte behöver utsätta mig för ( exempelvis hopprep istället för vila). Jag vill se vad kroppen går för helt enkelt. Personer som kan ta det till en högre nivå imponerar mig. Och en sådan person vill jag vara.

spoon
2015-02-16, 19:51
Låter som att du hade trivts med att tävla i en sport, Slaxes.

delizh
2015-02-16, 22:27
Det är jobbigt, men det arbetet skiljer sig från hopprep. Ett annat typ av jobbigt enligt mig.

Ja, jobbigt enligt dig är ju bättre har du själv sagt. Kör på det, du sa själv svaret!

ddr
2015-02-17, 08:23
Då länkar jag till Jim Stoppani's som har precis det du syftar på inbyggt. :)

http://www.bodybuilding.com/fun/jim-stoppani-six-week-shortcut-to-shred-training-overview.html

Ajemän
2015-02-17, 08:25
Om du har ork att hålla på och skutta omkring mellan seten kör du nog inte tillräckligt hårt :p

Det är styrketräning...Hur jobbigt kan det vara

Cool idé, kör hårt. Du lär få bra kondis och vader.

Slaxes
2015-02-17, 10:31
Då länkar jag till Jim Stoppani's som har precis det du syftar på inbyggt. :)

http://www.bodybuilding.com/fun/jim-stoppani-six-week-shortcut-to-shred-training-overview.html

Sedär! vilket sammanträffande :)

Slaxes
2015-02-17, 10:37
Ja, jobbigt enligt dig är ju bättre har du själv sagt. Kör på det, du sa själv svaret!

Jobbigt och jobbigare är snarare ofta en bieffekt av det som är bättre, enligt mig. Inte i varje fall såklart.

Slaxes
2015-02-17, 10:39
Låter som att du hade trivts med att tävla i en sport, Slaxes.

Visst! Crossfit verkar schysst, ja alltså inte själva träningen (tyvärr), men tävlandet och sporrandet inom alla boxar som finns därute. :)

Määng
2015-02-17, 11:34
Sedär! vilket sammanträffande :)







Jobbigt och jobbigare är snarare ofta en bieffekt av det som är bättre, enligt mig. Inte i varje fall såklart.







Visst! Crossfit verkar schysst, ja alltså inte själva träningen (tyvärr), men tävlandet och sporrandet inom alla boxar som finns därute. :)

Ett tips i all välmening, multiquote!

Armed Dingo
2015-02-17, 11:45
Jag körde det ett tag "för bra vader och högrep ben blabla". Inte mellan set men 10 min intensivt som uppvärmning.

Slutade öka i knäböjen, blev svagare t.om. Men kom tillbaka när jag slutade..