handdator

Visa fullständig version : Smärta i vänster knäskål vid djupa knäböjningar.


Slaxes
2015-02-16, 11:05
Min vänstra knäskål smärtar då jag antingen sitter på knä och knäskålen får ett tryck mot sig eller när jag ska börja uppgången i en knäböjning, det gör lika ont oavsett belastning.

http://destinationmiljonar.se/wp-content/uploads/kna.gif

Om man utgår ifrån bilden så kommer smärtan ungefär rakt in i knäet mellan markeringarna "Menisk" och "Knäskål". Något som har en susning vad som kan ha orsakat detta och hur jag går tillväga för att bli av med smärtan?

Tack på förhand!

MikaelB
2015-02-16, 19:13
Jag skulle tro på överbelastning, du har tränat mer än din led klarar helt enkelt. Pröva att vila några dagar och skaffa knävärmare om du inte har.

joelaxelsson
2015-02-17, 03:10
Hur debuterade smärtan, akut eller smygande?
Har knät utsatts för något trauma?
Hur länge har du haft ont?
Har du haft tidigare problem med knät? Andra leder?
Ålder?

Med den knapphändiga informationen och förutsatt att knät inte utsatts för något trauma skulle jag tro att du har drabbats av patellarsenetendinos, sk. "hopparknä", vilket är en överbelastningsskada. Viktigt är dock att skilja detta från bl.a. en akut bristning av samma sena. Jag råder dig i vilket fall att söka vård för att få problematiken utredd och behandlad, förslagsvis vänder du dig till en sjukgymnast/fysioterapeut eller läkare på vårdcentral.
I fallet hopparknä innefattar behandlingen en längre period av frekvent progressiv excentrisk träning (se "Umeåmodellen"). Vidare bör träningsupplägget, den provocerande faktorn, justeras.

tobl
2015-02-17, 05:36
Jag var nyss till sjukgymnast och kollade upp knät efter att ha haft liknande symtom i några månader. För mig är det menisken som strular pga pronation i foten. Jag hade dock även ont i utsidan av foten på samma ben. Är det något du känner av? Jag kommer iaf få specialgjorda inlägg som skall motverka pronation så får vi se om det hjälper.

Jag skulle iaf också rekommendera sjukgymnast direkt och inte låta det gå för länge.

Slaxes
2015-02-17, 08:37
Jag har precis fått ilägg som är speciellt anpassade efter mig. detta pga en benlängdsskillnad. Smärtan har kommit ganska smygande och är värst när jag är kall. Det kan ju ha att göra med att jag har börjat träna med nya skor med klack, lyftarskor, som man kommer upp på hälarna med. Jag har haft ont i max 1 månad. Jag tränar tunga knäböj/marklyft åtminstone 2ggr i veckan. Kanske får testa knävärmare helt enkelt.

L-Sami
2015-02-17, 10:10
Se över tekniken, om du lyfter med lyftarskor och har tyngden på framfoten så kan det ge smärta i framsida knä. Om du gör det så kan det vara värt att ha tyngden mer på klacken/hälen. Det är vad jag kan komma på som kan vara problemet.

Slaxes
2015-02-17, 10:40
Se över tekniken, om du lyfter med lyftarskor och har tyngden på framfoten så kan det ge smärta i framsida knä. Om du gör det så kan det vara värt att ha tyngden mer på klacken/hälen. Det är vad jag kan komma på som kan vara problemet.

Bra poäng! Detta skulle absolut kunna vara en faktor.

Tack!

baton69
2015-02-17, 13:19
Tog en snabb titt på din Instagram och såg din frivändning. Nu vet jag inte hur representativ den är för hur de brukar se ut, men om tekniken brukar vara så som där kan det vara en anledning till problemen. Det ser ut som att du landar rätt mycket fram och det kan kännas rätt mycket i knäna (av egen erfarenhet).

Jag har haft exakt samma problem som du och knävärmare har hjälpt mig. När Jag haft ont på riktigt har vila från alla typer av knäböj och framför allt hopprörelser, tillsammans med foam rolling med en hård boll på framsida lår varit bra. "Voodoo floss" som det så fint kallas har också känts förvånansvärt bra faktiskt: https://www.youtube.com/watch?v=-RYMV0salw8

Slaxes
2015-02-17, 14:26
Tog en snabb titt på din Instagram och såg din frivändning. Nu vet jag inte hur representativ den är för hur de brukar se ut, men om tekniken brukar vara så som där kan det vara en anledning till problemen. Det ser ut som att du landar rätt mycket fram och det kan kännas rätt mycket i knäna (av egen erfarenhet).

Jag har haft exakt samma problem som du och knävärmare har hjälpt mig. När Jag haft ont på riktigt har vila från alla typer av knäböj och framför allt hopprörelser, tillsammans med foam rolling med en hård boll på framsida lår varit bra. "Voodoo floss" som det så fint kallas har också känts förvånansvärt bra faktiskt: https://www.youtube.com/watch?v=-RYMV0salw8

Tack för tipsen, ska testas!

Jag tror inte att min styrkevändningsteknik är flawless direkt. jag vet att jag behöver lägga mer tyngd på hälarna dock, vilket jag haft lite problem med iochmed mina nya skor med klack :)