handdator

Visa fullständig version : Cardio


Dillyz
2015-02-15, 12:41
Tjenare. Jag tränar 4 ggr i veckan och min cardio består i princip
av 3 km löping på 3 av dessa pass.

Dvs 9 km i veckan.

Igår provade jag lite cykling på gymmet och tyckte att det var betydligt mindre ansträngade samtidigt som jag brände mer kalorier (?).

Hur som helst är min fråga, om jag går över till att bara köra cykling istället för löpning, eller om jag tex kör 1,5km innan passet och lite cykling efter passet,
gör det någon skillnad?

Går jag miste om nått ifall jag skippar löpningen eller vice versa?

Tacksam för svar..

Beemel
2015-02-15, 14:18
Du blir bra på det du tränar på. Vill du bli bra på att löpa hjälper det föga att cykla och vice versa.
Är du bara ute efter att få lite allmänt förbättrat flås, de positiva hälsoaspekterna och en ökad syreupptagning så funkar båda varianterna (vågar inte säga vilket som är "bäst")
Har för mig att jag läst någonstans att cykling inte är lika "negativt" (nu är ju inget av det negativt, men det finns de som oroar sig för risken att inte muskeltillväxten blir "maximal" om man tränar cardio) för styrketräningen som löpning, vet dock inte vart det var och om det stämmer

Dillyz
2015-02-15, 14:58
Du blir bra på det du tränar på. Vill du bli bra på att löpa hjälper det föga att cykla och vice versa.
Är du bara ute efter att få lite allmänt förbättrat flås, de positiva hälsoaspekterna och en ökad syreupptagning så funkar båda varianterna (vågar inte säga vilket som är "bäst")
Har för mig att jag läst någonstans att cykling inte är lika "negativt" (nu är ju inget av det negativt, men det finns de som oroar sig för risken att inte muskeltillväxten blir "maximal" om man tränar cardio) för styrketräningen som löpning, vet dock inte vart det var och om det stämmer

Jag vill behålla min kondition samtidigt som jag vill bränna och få bort lite underhudsfett. Svettades allafall betydligt mer när jag körde cykling :P

Vet dock inte om löpning eller cykling är det ultimata för detta.

kniffen
2015-02-15, 22:32
Man bränner generellt mer kalorier per tidsenhet vid löpning än vid cykel om det sker vid samma ansträngning, mängden svett är dock inget bra mått på detta.

Jag hade valt det som är roligast och mest praktiskt, även om jag tror att löpning 9km/vecka är bättre än motsvarande tid cykling för att "behålla kondition" (förutsatt samma ansträngning).

Beemel
2015-02-16, 06:24
Jag vill behålla min kondition samtidigt som jag vill bränna och få bort lite underhudsfett. Svettades allafall betydligt mer när jag körde cykling :P

Vet dock inte om löpning eller cykling är det ultimata för detta.

Fettförbränning sköter du i köket. Kosten är en viktigare parameter än cardio för viktminskning.