handdator

Visa fullständig version : Biomechanics training


Kralligare
2015-02-14, 15:55
Jag har på senare tid börjat att träna efter muskler och leders optimala och anatomiska förutsättningar "biomechanics training". Jag tycker t.ex. att Doug Brignole har många bra tips för hur man bör träna för att bäst och skonsammast bygga sin kropp och minimera skaderisken (han har många bra tips på YouTube). Jag märkte direkt efter att ha studerat och praktiserat detta sätt att tänka/träna, hur jag fick ut mer av träningspassen och jag upplever en märkbar skillnad av de "obehag" som jag tidigare haft i vissa traditionella övningar.

Är det några andra här som börjat att tänka i dessa banor? Så länge man är hel så kanske man inte bryr sig så mycket, men när skadorna börjar komma, så upptäcker man att det ligger mycket i detta sätt att tänka/träna. Det bästa är att träna "rätt" innan ev. skador uppstår, för de flesta av oss kommer förr eller senare att få problem med kroppen p.g.a. mycket träning.

DonFlex
2015-02-14, 17:35
Jag har sett några klipp med Doug Brignole och han verkar veta vad han pratar om. Jag har också börjat tänka på detta, och som du säger, så känns det bättre när man skippar vissa skitövningar som inte gör någon större nytta, men som alla använder av gammal vanan för att man alltid har gjort det.

Arne Persson
2015-02-14, 18:47
Jag har sett några klipp med Doug Brignole och han verkar veta vad han pratar om. Jag har också börjat tänka på detta, och som du säger, så känns det bättre när man skippar vissa skitövningar som inte gör någon större nytta, men som alla använder av gammal vanan för att man alltid har gjort det.

Nämn några skitövningar?

Aliaas
2015-02-14, 19:20
Nämn några skitövningar?
Latsdrag bakom nacke.

Oh no i didnt!!

:D

herzie
2015-02-14, 19:23
Tänkte skriva press bakom nacke....

Oooops, råkade klicka.

Fast jag har inga belägg för vad jag tycker.

Strixen
2015-02-14, 22:16
Jag har sett Doug Brignole gästa Ric's Corner några gånger och det han säger verkar vettigt, så jag har justerat några övningar och man får bättre muskelkontakt när man har kunskap om hur leder, muskelfästen, muskler m.m. jobbar i kroppen, så jag gillar detta tänk.

Danne2k
2015-02-15, 00:17
Ni får ju gärna länka, om det är något specifikt klipp.

Kralligare
2015-02-15, 01:03
Ni får ju gärna länka, om det är något specifikt klipp.

Enklast är att söka på "Doug Brignole" på Youtube. Doug Brignole var bara ett exempel, men han är en stor förespråkare av "biomechanics". Mycket är förstås rena självklarheter, men jag tycker ändå att man får lite nya insikter.

pezrulezhaakon
2015-02-15, 03:51
Anatomisk och biomekanisk logik är svår att dementera :)

Danne2k
2015-02-15, 09:40
Enklast är att söka på "Doug Brignole" på Youtube. Doug Brignole var bara ett exempel, men han är en stor förespråkare av "biomechanics". Mycket är förstås rena självklarheter, men jag tycker ändå att man får lite nya insikter.
Ja, jag förstod att man kan söka, tänkte mest om det var något speciellt av hans klipp, men jag ska kika. Låter intressant och ofta får man några nya insikter.

Sniggel
2015-02-15, 10:00
Jag har på senare tid börjat att träna efter muskler och leders optimala och anatomiska förutsättningar "biomechanics training". Jag tycker t.ex. att Doug Brignole har många bra tips för hur man bör träna för att bäst och skonsammast bygga sin kropp och minimera skaderisken (han har många bra tips på YouTube).

Du menar korrekt utförd styrketräning? ^^

Säger inte att Brignole inte är vettig men det låter som ett typiskt fall av "branding" för att marknadsföra sig och låta som om man är först med något revolutionerande.

bekås maneeh!

PureWhey
2015-02-15, 11:48
man får bättre muskelkontakt när man har kunskap om hur leder, muskelfästen, muskler m.m. jobbar i kroppen,

Varför skulle man få bättre pump för det? Lol.

BengtBurk
2015-02-15, 16:38
Varför skulle man få bättre pump för det? Lol.

Likställer du pump med muskelkontakt?

pezrulezhaakon
2015-02-15, 20:07
Varför skulle man få bättre pump för det? Lol.

Mer av belastningen du håller i kommer muskeln mer till godo med bättre teknik.

PureWhey
2015-02-15, 20:08
Likställer du pump med muskelkontakt?

Muskelkontakt*

Mer av belastningen du håller i kommer muskeln mer till godo med bättre teknik.

God teknik kan man ha ändå, men om det är rent teknikmässigt ni menar så visst.

Latissimus Dorsi
2015-02-15, 20:11
Muskelkontakt*



God teknik kan man ha ändå, men om det är rent teknikmässigt ni menar så visst.

Schwungcurls med 35orna -> ingen pump, strikta curls på 20rna -> pump. ''Biomekanisk träning''. Allt ska låta så himla fint för att kunna marknadsföras på bästa sätt :)

BengtBurk
2015-02-15, 20:16
Muskelkontakt*



God teknik kan man ha ändå, men om det är rent teknikmässigt ni menar så visst.

Jag har inte sett/hört/läst något om snubben men jag tolkade muskelkontakten som något i stil med att man ska lära sig aktivera gluteerna i en knäböj. Därav begreppsförvirringen.

biggusdickus
2015-02-16, 08:45
Läste lite om vad Doug skrev om benträning å kan konstatera att han är anhängare av 'genetik religionen'. Jag kom att tänka på en Bb tävling jag var på för rätt länge sen. Dom tyngsta killarna såg rätt så lika ut i storlek men en av dem stack ut med ett yttre lårsvep
( vastus lateralis) som såg helt perverst ut, närmast dubbelt så stort som på de övriga. Då måste du fråga dig: Har den här killen en supergen enbart för att bygga volym på vastus lateralis, eller måste man försöka finna en biomekanisk förklaring? Doug skulle gärna få svara på det..

Latissimus Dorsi
2015-02-16, 09:16
Läste lite om vad Doug skrev om benträning å kan konstatera att han är anhängare av 'genetik religionen'. Jag kom att tänka på en Bb tävling jag var på för rätt länge sen. Dom tyngsta killarna såg rätt så lika ut i storlek men en av dem stack ut med ett yttre lårsvep
( vastus lateralis) som såg helt perverst ut, närmast dubbelt så stort som på de övriga. Då måste du fråga dig: Har den här killen en supergen enbart för att bygga volym på vastus lateralis, eller måste man försöka finna en biomekanisk förklaring? Doug skulle gärna få svara på det..

Bio-synthol :)

Arne Persson
2015-02-16, 09:43
Bio-synthol :)

Snarare knäböj och hacklift med smal fotställning... :d

dluddeckens
2015-02-16, 10:11
Läste lite om vad Doug skrev om benträning å kan konstatera att han är anhängare av 'genetik religionen'. Jag kom att tänka på en Bb tävling jag var på för rätt länge sen. Dom tyngsta killarna såg rätt så lika ut i storlek men en av dem stack ut med ett yttre lårsvep
( vastus lateralis) som såg helt perverst ut, närmast dubbelt så stort som på de övriga. Då måste du fråga dig: Har den här killen en supergen enbart för att bygga volym på vastus lateralis, eller måste man försöka finna en biomekanisk förklaring? Doug skulle gärna få svara på det..

Drag bakom nacke!! :D

biggusdickus
2015-02-16, 13:11
Snarare knäböj och hacklift med smal fotställning... :d

Så Herr Arne håller inte med biomekanikgurun Doug? Väldigt intressant! Har du lust att utvecka å förklara mekanismerna bakom din åsikt?

biggusdickus
2015-02-17, 14:33
Vad hände med den här tråden då? Sveriges biomekanikguru Arne versus Doug. Har Arne lämnat ringen? Vinner Doug på 'walk over', eller finns det ingen motsättning? Dvs Arne var bara ironisk i sitt sista inlägg å är ännu än biomekanikguru i raden som inte kan förklara hur något kan fungera, utan viker sig å går över till 'genetikreligionen'.

Strixen
2015-02-17, 14:39
Det t.ex. Doug pratar om och demonstrerar, är hur muskler, fästen & leder jobbar i kroppen, och att vissa övningar inte aktiverar den tänkta muskeln på det sätt vi tror, och kanske snarare ökar risken för skada (för övningen utformades innan byggarna visste så mycket om kroppens anatomi, och övningen "funkade"). Vi har byggt muskler sedan 30-talet, och då visste inte byggarna ett skit om anatomi, många övningar lever kvar idag och fungerar, men skulle vi i dag (förutsättningslöst) skapa ett träningsprogram för att bygga muskler, så hade vi med dagens kunskap valt vissa andra och bättre övningar för våra muskler, inget konstigt med det. Sedan så är de flesta byggarövningarna bra om man utför dem rätt, och det är ingen som generellt pissar på alla traditionella övningar, tror man det har man inte fattat nått. Jag tycker i alla fall att Jag har fått många bra tips och insikter efter att ha studerat detta sätt att tänka inom bodybuilding. Men det finns alltid några konservativa stofiler som vägrar att ta till sig lite nytt tänk, och går i försvarsställning :-)

Slaxes
2015-02-17, 15:46
Det t.ex. Doug pratar om och demonstrerar, är hur muskler, fästen & leder jobbar i kroppen, och att vissa övningar inte aktiverar den tänkta muskeln på det sätt vi tror, och kanske snarare ökar risken för skada (för övningen utformades innan byggarna visste så mycket om kroppens anatomi, och övningen "funkade"). Vi har byggt muskler sedan 30-talet, och då visste inte byggarna ett skit om anatomi, många övningar lever kvar idag och fungerar, men skulle vi i dag (förutsättningslöst) skapa ett träningsprogram för att bygga muskler, så hade vi med dagens kunskap valt vissa andra och bättre övningar för våra muskler, inget konstigt med det. Sedan så är de flesta byggarövningarna bra om man utför dem rätt, och det är ingen som generellt pissar på alla traditionella övningar, tror man det har man inte fattat nått. Jag tycker i alla fall att Jag har fått många bra tips och insikter efter att ha studerat detta sätt att tänka inom bodybuilding. Men det finns alltid några konservativa stofiler som vägrar att ta till sig lite nytt tänk, och går i försvarsställning :-)

Jag håller med om att det nog finns ett bra gäng övningar som lever sig kvar än för att de "funkat", men som kanske inte varit optimala för mina mål. Jag har exempelvis under mina första 3 år på gymmet trott att bröst=bänk endast för att varenda sate har nämnt övningen när bröst kommit på tal. tyvärr så har jag aldrig riktigt fått bra kontakt i brösten vid bänkpress, möjligen pga min kroppsform och att mina axlar dominerar. Har därför fått tänka om och andra övningar ger just mig mer kontakt och låter mig bygga mer bröstvolym.

dmoller
2015-02-17, 15:51
Så Herr Arne håller inte med biomekanikgurun Doug? Väldigt intressant! Har du lust att utvecka å förklara mekanismerna bakom din åsikt?

Tror inte man ska ta den kommentaren på 100% allvar :)

biggusdickus
2015-02-17, 16:32
Strixen.

Jag tar inte åt mig för ' konservativ stofil'. Håller med om det du säger i ditt inlägg å tror säkert att Doug har en sund inställning å kan ge många bra tips. Jag läste bara lite om vad han skrev om benträning å tyckte han förenklade en del. Mekaniken är en sak men man behöver förstå neurologin å anatomin ända in på cellnivå om man ska berätta för världen hur allt fungerar. Jag är tveksam till om Doug har den kompetensen. Han är framgångsrik byggare med ett stort amerikanskt självförtroende å kan därmed sälja vad som helst. Men jag lovar, jag ska läsa lite mer innan jag sågar honom helt.

Anders The Peak
2015-02-17, 16:39
Det t.ex. Doug pratar om och demonstrerar, är hur muskler, fästen & leder jobbar i kroppen, och att vissa övningar inte aktiverar den tänkta muskeln på det sätt vi tror, och kanske snarare ökar risken för skada (för övningen utformades innan byggarna visste så mycket om kroppens anatomi, och övningen "funkade"). Vi har byggt muskler sedan 30-talet, och då visste inte byggarna ett skit om anatomi, många övningar lever kvar idag och fungerar, men skulle vi i dag (förutsättningslöst) skapa ett träningsprogram för att bygga muskler, så hade vi med dagens kunskap valt vissa andra och bättre övningar för våra muskler, inget konstigt med det. Sedan så är de flesta byggarövningarna bra om man utför dem rätt, och det är ingen som generellt pissar på alla traditionella övningar, tror man det har man inte fattat nått. Jag tycker i alla fall att Jag har fått många bra tips och insikter efter att ha studerat detta sätt att tänka inom bodybuilding. Men det finns alltid några konservativa stofiler som vägrar att ta till sig lite nytt tänk, och går i försvarsställning :-)

Måste försvara Arne Persson här. Arne är en högst beläst person gällande området och jag tror att det är få som kan slå gubben när det gäller djupa kunskaper inom detta område. Tyvärr svarar han inte alltid upp till det man kan förvänta sig av en nestor i hans kaliber på det här forumet. Men det beror säkert på förklarliga orsaker. Föreslår att ni som har möjlighet att deltaga i någon av hans kurser slår till vid nästa tillfälle(Rapportera gärna via det här forumet om ert omdöme om kurs och Arne). Kurserna håller en mycket hög nivå och Arne är en riktig duktig pedagog och får fram väsentligheterna på ett exceptionellt enkelt och bra sätt.

Arne Persson
2015-02-17, 16:45
Jag tror att vissa här skulle behöva ägna en smula tid på gymet med träning istället för att sitta vid datorn och läsa det ena "fullkomliga alstret" efter det andra...

Arne Persson
2015-02-17, 16:49
Måste försvara Arne Persson här. Arne är en högst beläst person gällande området och jag tror att det är få som kan slå gubben när det gäller djupa kunskaper inom detta område. Tyvärr svarar han inte alltid upp till det man kan förvänta sig av en nestor i hans kaliber på det här forumet. Men det beror säkert på förklarliga orsaker. Föreslår att ni som har möjlighet att deltaga i någon av hans kurser slår till vid nästa tillfälle(Rapportera gärna via det här forumet om ert omdöme om kurs och Arne). Kurserna håller en mycket hög nivå och Arne är en riktig duktig pedagog och får fram väsentligheterna på ett exceptionellt enkelt och bra sätt.

Tack ATP! :) Jag är rätt slö när det gäller skriva,. Jag framför saker mycket hellre och bättre verbalt.