handdator

Visa fullständig version : Kör fast i övningar


Dr.Deadlift
2015-02-14, 14:35
Hur gör ni när man kör fast i en eller flera övningar?
Och hur länge kämpar ni vidare på samma vikt innan ni gör en förändring?
Jag menar det går ju inte att öka varje pass hur länge som helst.

delizh
2015-02-14, 15:29
Menar du tex som om du skulle stanna på en 5:a i 100kg i bänk och inte ökar på den femman?
Sänk repetitionerna, ev. sänk vikten o jobba sakta upp igen

BengtBurk
2015-02-14, 15:31
Jag kämpar aldrig vidare på samma vikt två pass i rad. Periodisering och variation är A och O.

Gnistan
2015-02-14, 15:34
Menar du tex som om du skulle stanna på en 5:a i 100kg i bänk och inte ökar på den femman?
Sänk repetitionerna, ev. sänk vikten o jobba sakta upp igen

Japp.
Tycker lika.

Dr.Deadlift
2015-02-14, 16:55
Jag kämpar aldrig vidare på samma vikt två pass i rad. Periodisering och variation är A och O.

Tex bicepscurl med rak stång, om jag i ett pass kör 15reps med 35kg, 12 reps med 40kg, 10 reps med 45kg och 8 reps med 50. Och höjer nästa pass med 2.5kg(minsta möjliga) och klarar inte av utsatta repsen, ska jag fortsätta nöta på tills jag kommer upp i repsmålen?

Dr.Deadlift
2015-02-14, 17:02
Menar du tex som om du skulle stanna på en 5:a i 100kg i bänk och inte ökar på den femman?
Sänk repetitionerna, ev. sänk vikten o jobba sakta upp igen

Om jag gör 5 reps i bänk och det var målet för det passet, borde nästa pass vara att göra en 5:a på 102,5 alt. en 6:a på 100, men man kommer ju nångång till det passet där det inte går att öka längre.

Sänker ni med 10% eller mer? I bänk kan ju 10% vara mycket medan i bicepscurl ingenting

StarkaUlf
2015-02-14, 17:11
Om jag gör 5 reps i bänk och det var målet för det passet, borde nästa pass vara att göra en 5:a på 102,5 alt. en 6:a på 100, men man kommer ju nångång till det passet där det inte går att öka längre.

Sänker ni med 10% eller mer? I bänk kan ju 10% vara mycket medan i bicepscurl ingenting

Du behöver inte alltid slå PB just med högsta möjliga vikt.

T.ex om du gör en 1x5 på 100 ett pass. Då kanske du nästa vecka gör 2x4 eller t.o.m 3x4 på 100. Du gör alltså fler reps på samma vikt, nära ditt tidigare max (5 reps). Sen kan du testa 1x5 på 102,5 eller 1x6 på 100 efter någon vecka.

Man behöver inte alltid öka vikten i sig.

Diomedea exulans
2015-02-14, 17:57
Jag kämpar aldrig vidare på samma vikt två pass i rad. Periodisering och variation är A och O.

Varför inte bara köra vidare på samma vikt? Det måste väl lossna så småningom?

Dr.Deadlift
2015-02-14, 19:07
Varför inte bara köra vidare på samma vikt? Det måste väl lossna så småningom?

Just så jag gör, men hur länge ska jag köra på samma vikter?
Jag blir irriterat av att inte öka, men vissa övningar har jag kört samma vikter 3-4 pass i rad.
Jag har börjar tänka lite så här (rätt eller fel vet jag inte)
Men om jag kör 3 rygg övningar ett pass och klarar av utsatt repsantal och vikt i 2 av övningarna väljer jag endast att höja i den ena, för att inte vara för trött när jag kör den andra övningen efter...

Dr.Deadlift
2015-02-14, 19:16
Du behöver inte alltid slå PB just med högsta möjliga vikt.

T.ex om du gör en 1x5 på 100 ett pass. Då kanske du nästa vecka gör 2x4 eller t.o.m 3x4 på 100. Du gör alltså fler reps på samma vikt, nära ditt tidigare max (5 reps). Sen kan du testa 1x5 på 102,5 eller 1x6 på 100 efter någon vecka.

Man behöver inte alltid öka vikten i sig.

Ok,men jag kör 15,12,10,8 reps just nu i alla hjälpövningar där jag ökar vikten mellan varje set, jag klarar av vikten på 15,12,10 men inte 8 reps och väljer därför inte att höja till nästa pass.
Ex Latsdrag 15 reps på 70, 12 på 75, 10 på 80, 7 på 85, sen om jag skulle klara en 8 på sista setet blir nästa pass en tuff höjning,tycker jag. Då ska jag köra 15 reps på 75kg(tidigare pass 12reps) 12 på 80, 10 på 85, 8 på 90 osv
Eller tränar jag helt fel....

ceejay
2015-02-14, 19:18
Dunno, beror på vilken övning.

BengtBurk
2015-02-14, 21:19
Tex bicepscurl med rak stång, om jag i ett pass kör 15reps med 35kg, 12 reps med 40kg, 10 reps med 45kg och 8 reps med 50. Och höjer nästa pass med 2.5kg(minsta möjliga) och klarar inte av utsatta repsen, ska jag fortsätta nöta på tills jag kommer upp i repsmålen?

Jag skulle inte lägga en assistansövning först i passet, således lägger jag mindre vikt vid progressionen där. Låt säga att jag kör chins innan bicepscurlsen och har ökat från 3x10 till 3x11 där så blir det en ökning av att bara köra på samma vikter i bicepscurlsen. Det är orimligt att tro att man ska kunna öka i alla övningar i alla set varje pass. Där kommer variationen och progressionen in i bilden.

Jag skulle inte nöta på tills jag kommer upp i repsmålen. Missar jag att öka enligt min progression så sänker jag hellre belastningen för den kommande träningen än att ge det ett försök till, även om något enstaka försök till inte hade skadat. Att försöka öka vikten på alla set i alla övningar är som sagt dömt att misslyckas.

BengtBurk
2015-02-14, 21:21
Varför inte bara köra vidare på samma vikt? Det måste väl lossna så småningom?

Jag sänker hellre vikterna för min fortsatta progression och kör vidare. Att stanna kvar och nöta vidare på samma vikt tror jag är en ineffektiv metod för att ta sig framåt med en ökad risk för stagnation.

Dr.Deadlift
2015-02-15, 08:56
Jag skulle inte lägga en assistansövning först i passet, således lägger jag mindre vikt vid progressionen där. Låt säga att jag kör chins innan bicepscurlsen och har ökat från 3x10 till 3x11 där så blir det en ökning av att bara köra på samma vikter i bicepscurlsen. Det är orimligt att tro att man ska kunna öka i alla övningar i alla set varje pass. Där kommer variationen och progressionen in i bilden.

Jag skulle inte nöta på tills jag kommer upp i repsmålen. Missar jag att öka enligt min progression så sänker jag hellre belastningen för den kommande träningen än att ge det ett försök till, även om något enstaka försök till inte hade skadat. Att försöka öka vikten på alla set i alla övningar är som sagt dömt att misslyckas.

Tack för ditt svar, jag kör just nu rygg och biceps ihop och avslutar alltid med biceps. Biceps var bara ett av flera exempel, läs ovan med Latsdrag.
Jag förstår hur du tänker men om du läser hur jag gör ovan med latsdragen och egentligen alla hjälpövningar just nu, blir det kanske lät att jag kör fast?
Och om jag ska minska belastningen är jag ju tillbaka på det passet jag klarade innan.... Som jag redan har klarat av och som jag säkert klarar igen, vilket innebär att jag måste höja belastningen igen till den vikten jag inte klarade.
Känns som en ond cirkel haha
Jag kanske ska gå tillbaka till 4x10 istället och köra med samma vikt på alla 4 set, fast jag gillar denna typ av halv pyramid,med stegrande vikt.

Oljan
2015-02-15, 09:02
Fastnade i bänk och svintunga dips med massa vikt hjälpte mig som fan i bottenläget.

BengtBurk
2015-02-15, 11:31
Tack för ditt svar, jag kör just nu rygg och biceps ihop och avslutar alltid med biceps. Biceps var bara ett av flera exempel, läs ovan med Latsdrag.
Jag förstår hur du tänker men om du läser hur jag gör ovan med latsdragen och egentligen alla hjälpövningar just nu, blir det kanske lät att jag kör fast?
Och om jag ska minska belastningen är jag ju tillbaka på det passet jag klarade innan.... Som jag redan har klarat av och som jag säkert klarar igen, vilket innebär att jag måste höja belastningen igen till den vikten jag inte klarade.
Känns som en ond cirkel haha
Jag kanske ska gå tillbaka till 4x10 istället och köra med samma vikt på alla 4 set, fast jag gillar denna typ av halv pyramid,med stegrande vikt.

Ett tips är att inte alla pass ser likadana ut. Ha pass inplanerade som antingen ska vara lättare eller uppbyggda på ett annat sätt, till exempel kan vartannat pass vara med samma belastning alla set istället för stegrande.

Sen kan du ju öka belastningen mindre än som i ditt exempel. Varför inte höja belastningen med 2,5 kg i latsdragen eller köra 11, 9, 7 och 5 repetitioner med ökningen på 5 kg?

Robbles
2015-02-15, 12:51
En ide när man börjar om med lägre vikt i en övning är att höja volymen en aning. Om man tex fördelat över tre pass brukar göra 3x10,4x8,5x6 kan man öka till 3x12,5x7,6x6.

Sedan när volymen börjar bli för hög för ett pass ökar man frekvensen istället.

Dr.Deadlift
2015-02-15, 13:07
Ett tips är att inte alla pass ser likadana ut. Ha pass inplanerade som antingen ska vara lättare eller uppbyggda på ett annat sätt, till exempel kan vartannat pass vara med samma belastning alla set istället för stegrande.

Sen kan du ju öka belastningen mindre än som i ditt exempel. Varför inte höja belastningen med 2,5 kg i latsdragen eller köra 11, 9, 7 och 5 repetitioner med ökningen på 5 kg?

Jag kör ett rullande schema 5 ggr i veckan, ben & vader, bröst axlar &triceps, rygg & biceps. Fokus på böj,bänk & mark, hjälpövningarna är dom samma varannat pass, alltså inte 2 pass i rad.
Latsdragen går bara att höja 5 kilo, men alternativet är ju att dra ner på repsen det första passet där höjningen sker.

Landström
2015-02-15, 13:30
Vad fan snackar du om?

Du verkar ju aldrig sluta öka..!?

:)

Robbles
2015-02-15, 13:34
Latsdragen går bara att höja 5 kilo, men alternativet är ju att dra ner på repsen det första passet där höjningen sker.

Du kan ju hänga en 2,5kg vikt på sprinten till viktmagasinet.

Dr.Deadlift
2015-02-15, 14:19
Du kan ju hänga en 2,5kg vikt på sprinten till viktmagasinet.

Ja det är klart jag kan, att jag inte tänkte på det...

Dr.Deadlift
2015-02-15, 14:22
Vad fan snackar du om?

Du verkar ju aldrig sluta öka..!?

:)

Tycker det är svårt att öka i hjälpövningarna Landström, därför jag undrar hur andra gör när dom kör fast.
Det kanske är lättare att hålla sig till 4x10 el 4x8 och köra på samma vikt, och sen öka när jag klarar alla 4 set

BengtBurk
2015-02-15, 16:43
Sen kan det alltid vara bra att bli påmind om att man ska skynda långsamt. Det är bara dumt att försöka bli så stark som möjligt så fort som möjligt, då kommer skadorna som ett brev på posten. Se hellre till att du når din fulla potential, för att lyckas med det krävs det många skadefria år av träning med bra kvalité.

Robbles
2015-02-15, 17:42
Tycker det är svårt att öka i hjälpövningarna

I och för sig så är ju du såpass stark så du kanske skulle tjäna mer på att istället tona ner assistans övningarna lite till förmån för att lägga mer krut på huvudlyften. Bara en tanke :)

Dr.Deadlift
2015-02-15, 18:09
Sen kan det alltid vara bra att bli påmind om att man ska skynda långsamt. Det är bara dumt att försöka bli så stark som möjligt så fort som möjligt, då kommer skadorna som ett brev på posten. Se hellre till att du når din fulla potential, för att lyckas med det krävs det många skadefria år av träning med bra kvalité.

Jo skador har jag haft och är ofta irriterat lite här och där efter passen

Dr.Deadlift
2015-02-15, 18:13
I och för sig så är ju du såpass stark så du kanske skulle tjäna mer på att istället tona ner assistans övningarna lite till förmån för att lägga mer krut på huvudlyften. Bara en tanke :)

Ja kanske, men huvudlyften är alltid först i passen så jag tycker nog att dom prioriteras. Sen tycker jag att jag behöver 2-3 hjälpövningar för att belasta musklerna annorlunda och som i sin tur hjälper mig att bli starkare i dom 3 stora