handdator

Visa fullständig version : Vad tycker ni är bästa preparatet vid smärta?


Decepticon
2015-02-14, 11:15
Vilken medicin/ kosttillskott tycker ni funkar bäst vid smärta, typ inflammation, eller annan smärta i samband med träning? Det finns fler varianter på apoteket, och man kan kombinera för bättre effekt. Vad tar ni när ni får ont (om ni inte använder smärtlindrande preparat, behöver ni inte kommentera det).

Sheogorath
2015-02-14, 11:37
Jag smärtlindrar aldrig för att kunna träna. Det är OK och ofta nödvändigt för nyopererade som behöver jobba med rörligheten i ärrvävnad eller för att kunna få igång muskelaktiviteten t.ex. i quadriceps när man bytt en knäled; men att döva det onda (om det beror på en skada eller överansträngning) för att fortsätta kunna köra på är idiotiskt.

Om jag smärtlindrar för att jag har ont stannar jag hemma och då tycker jag 1 g paracetamol var sjätte timme och 400 mg ibuprofen var åttonde timme är väldigt effektivt. Eventuellt smörjer jag det ömmande området med diklofenak-gel 2-4 ggr / dag också.

DonFlex
2015-02-14, 13:58
1 st Voltaren & 2 st alvedon funkar fint när man har ont.

Decepticon
2015-02-14, 14:00
Vilken medicin/ kosttillskott tycker ni funkar bäst vid smärta, typ inflammation, eller annan smärta i samband med träning? Det finns fler varianter på apoteket, och man kan kombinera för bättre effekt. Vad tar ni när ni får ont (om ni inte använder smärtlindrande preparat, behöver ni inte kommentera det).
Förtydligande: Jag menar inte att man ska ta preparat för att kunna träna, utan som smärtlindring när man har ont, och då vilar från träningen.

Diomedea exulans
2015-02-14, 14:11
En gång hade jag så ont i en tand att jag inte kunde sova. Eftersom jag inte hade tillgång till något smärtlindrande hemma så drog jag över till min polare som hade sprit. Först testade att doppa bomull i sprit och sätta mot tanden. När det inte funkade så drack jag spriten istället. Efter att ha supit mig riktigt drängafull somnade jag gott.

Nu var ju inte det där träningsrelaterad smärta, men borde funka lika bra då.

L-Sami
2015-02-14, 21:53
Håller igång med lätta smärtfria rörelser t ex vid överbelastning, sen är jag en kinesiotejp "addict" och tycker mig få en minskad smärta med den. Ibuprofen mot akut ryggvärk fungerade bra sist.

illiaca
2015-03-03, 11:22
Jag brukar tänka såhär

Steg ett; jag biter ihop och ser om det går över, provar stretcha, får in blod där jag har ont och håller tummarna

Steg två; gel kräm eller liknande

Steg tre; ibuprofen och paracetamol tillsammans. Dock har det väll åtminstone varit debatt om NSAID kan vara dumt vid styrketräning så jag låter bli så långt det går.

Går det inte över blir det läkarbesök, är det inget speciellt känns det som att standardsvaret blir "fulldos ibuprofen i 10dagar, ring om det inte släpper"