handdator

Visa fullständig version : Bygga vårt egna GYM!


Mrlight
2015-02-13, 21:37
hej på er alla! Vi är tre grabbar som funderar på bygga vårt egna gym! Då vi har kommit fram till att vi har ett stort utrymme i garaget som vi vill använda för just det! Problemet är att vi alla har tränat på Friskis och vi kan inget om stängar, hantlar eller vikter! Ber om er kunskap för lite hjälp, har försökt googla lite och även googla här på kolozzeum, men fattar dessvärre inte! Vilka stänger ska man ha för den ska klara det mesta? Vad är skillnaden på en elieko stång och en vanlig stång? Spelar vikter roll?(då menar jag gummi eller järn vikter) vad menas med ring i mitten av en stång? Vad spelar längden för roll? bänk som ni rekommenderar? Hantlar?curlstång? Tror vi kommer köra det mesta när det kommer till stång så gärna, en som är behaglig, skön att hålla i ;) tack för er tid och ha en fortsatt trevlig kväll! :)

oscarovegren
2015-02-13, 22:00
Eleiko känns både bättre och håller längre. Kostar en sådan stång 3 grr mer så kan du räkna med att den håller 10 grr längre också.
Järn eller gummi beror mest på hur mycket ert golv klarar. Järn håller längre såklart men inget du vill tappa från toppläget i militärpressen ned i ett cementgolv

Starke75an
2015-02-13, 22:01
Beroende på budget , satsa på att kunna reglera tempen i lokalen. Alltså kunna kyla om det behövs. Själv tränar jag naken i mitt hemmagym när det blir varmt. Har en fläkt som står i ett hörn. Trivs bäst i temp under 18 grader vid träning.

Mrlight
2015-02-14, 00:03
Eleiko känns både bättre och håller längre. Kostar en sådan stång 3 grr mer så kan du räkna med att den håller 10 grr längre också.
Järn eller gummi beror mest på hur mycket ert golv klarar. Järn håller längre såklart men inget du vill tappa från toppläget i militärpressen ned i ett cementgolv
Vi har lagt in ihop lite pengar för träningsmattor, just i dom områden som vi kommer använda vikterna, tror inte precis att man behöver träningsmattor under en bänkpress :) jag förstår att eleiko stång håller i längden, men vet även att vi kollade upp en stång, kolsvart var den vet ej riktigt vad den hette, fick jävligt bra i betyg! Men vad menas med ring i mitten? Och vad gör längden av en stång för skillnad?

Mrlight
2015-02-14, 00:06
Beroende på budget , satsa på att kunna reglera tempen i lokalen. Alltså kunna kyla om det behövs. Själv tränar jag naken i mitt hemmagym när det blir varmt. Har en fläkt som står i ett hörn. Trivs bäst i temp under 18 grader vid träning.
Hehe gött med lite naken träning då! Vi har sagt att 6000 är nog vad vi kan lägga ut just nu! Och börja med och inser vi att det behövs mer så klart får man fixa det :)

Jansson_84
2015-02-14, 00:23
Försök hitta begagnat så drar det inte iväg så med cashen. Ni kan ju ha flyt att hitta en eleiko-stång på blocket för typ 1500kr med lite flyt, har sett sån ligga ute förr för inte alls så mycket.

BengtBurk
2015-02-14, 00:59
Hehe gött med lite naken träning då! Vi har sagt att 6000 är nog vad vi kan lägga ut just nu! Och börja med och inser vi att det behövs mer så klart får man fixa det :)

Om ni har en budget på 6000 så är det nog begagnat som gäller, slänger ni på några tusenlappar till så kan ni dock komma en bra bit på vägen.

Jag och några kompisar gjorde om förrådet till gym för några år sedan. Då fick vi skivstång, 120 kg vikter, bänk och power rack för strax under 10000. Då var allt nytt.

PureWhey
2015-02-14, 02:01
Klokovs stång går för 380$ tror jag.

qozmox
2015-02-14, 07:34
om ni kan såga och hamra så tycker jag ni ska bygga allt.
så kan ni lägga 4000kr+ på stång och vikter.

Mrlight
2015-02-14, 07:56
Försök hitta begagnat så drar det inte iväg så med cashen. Ni kan ju ha flyt att hitta en eleiko-stång på blocket för typ 1500kr med lite flyt, har sett sån ligga ute förr för inte alls så mycket.
Tro mig att vi har varit ute och letat som fan på nätet, även frågat deras hemsida om det finns begagnad, men finner ej :( men tack för tipset!

Mrlight
2015-02-14, 08:10
Om ni har en budget på 6000 så är det nog begagnat som gäller, slänger ni på några tusenlappar till så kan ni dock komma en bra bit på vägen.

Jag och några kompisar gjorde om förrådet till gym för några år sedan. Då fick vi skivstång, 120 kg vikter, bänk och power rack för strax under 10000. Då var allt nytt.
Som sagt vi är redo och gå lite längre med budgeten om det kommer en paketbud, helt klart :) men vi har tyvärr ej hittat en sådan.

Mrlight
2015-02-14, 08:11
om ni kan såga och hamra så tycker jag ni ska bygga allt.
så kan ni lägga 4000kr+ på stång och vikter.
Såga och hamra?

Mrlight
2015-02-14, 08:18
Klokovs stång går för 380$ tror jag.
Kan du skicka länk? :)

mendezzz
2015-02-14, 08:26
Det låter som att ni ska bygga det hemma i någons föräldrars garage, stämmer det? Då kanske man inte behöver tänka på 20 års hållbarhet. När ni börjar flytta hemifrån kommer gymmet antagligen stå orört.

qozmox
2015-02-14, 08:28
Såga och hamra?

ja.
bygg själva, rack, bänk, GHR, reverse-hyper, chinsräcke, dipsställning osv.

rooz
2015-02-14, 08:42
Det låter som att ni ska bygga det hemma i någons föräldrars garage, stämmer det? Då kanske man inte behöver tänka på 20 års hållbarhet. När ni börjar flytta hemifrån kommer gymmet antagligen stå orört.

En kvalitetsstång och vikter går alltid att sälja.

Däremot så är snickra & hamra underskattat. Powerrack & plattform går att snickra billigt.

Mrlight
2015-02-14, 08:46
Det låter som att ni ska bygga det hemma i någons föräldrars garage, stämmer det? Då kanske man inte behöver tänka på 20 års hållbarhet. När ni börjar flytta hemifrån kommer gymmet antagligen stå orört.
Fel! :) det är vårt garage ingen förälder är inblandade ;) vi är tre barndomsvänner som har vuxit ihop, som har lovat varandra att vi skulle göra detta sens vi var 17 år, när den förste av oss fixar radhus eller vila... Och nu är det dax!

Mrlight
2015-02-14, 08:48
ja.
bygg själva, rack, bänk, GHR, reverse-hyper, chinsräcke, dipsställning osv.
Du menar så, jo det hade varit nåt, dock ingen av oss är händiga hehe

Jorgen
2015-02-14, 09:00
Som sagt vi är redo och gå lite längre med budgeten om det kommer en paketbud, helt klart :) men vi har tyvärr ej hittat en sådan.

En ny Eleikostång med 170 kg i vikter kostar runt 30 000:- (med gummivikter) så begagnat eller ett billigare märke är att rekommendera.
Så mycket slitage blir det inte på grejorna om ni bara är tre som skall träna där så Eleiko känns onödigt dyrt oavsett vilket.

delizh
2015-02-14, 09:01
Jag och min bror köpte järn för 3500kr och gjort våran egen böj bur och viktställ.
Beg. Eleiko xf stång - 3600kr (inkl frakt)
Vikter + bänk - 5900kr

Mrlight
2015-02-14, 09:01
En kvalitetsstång och vikter går alltid att sälja.

Däremot så är snickra & hamra underskattat. Powerrack & plattform går att snickra billigt.
Jag förstår! Kan fråga min svärfar om hjälp tanke på han håller på med bygg, men absolut! Finns det ritningar till en powerrack eller nåt? Nu är jag lat och frågar innan jag googlar :)

Mrlight
2015-02-14, 09:04
Jag och min bror köpte järn för 3500kr och gjort våran egen böj bur och viktställ.
Beg. Eleiko xf stång - 3600kr (inkl frakt)
Vikter + bänk - 5900kr
Ja det hade ju varit gudomligt! Ja kanske man får leta och leta lite till kanske!

rooz
2015-02-14, 09:07
Jag förstår! Kan fråga min svärfar om hjälp tanke på han håller på med bygg, men absolut! Finns det ritningar till en powerrack eller nåt? Nu är jag lat och frågar innan jag googlar :)

Jag har på en plattform, men ett powerrack torde vara ganska lättsnickrat för någon som har lite vana & kunskap om snickeri.

Mrlight
2015-02-14, 09:10
En ny Eleikostång med 170 kg i vikter kostar runt 30 000:- (med gummivikter) så begagnat eller ett billigare märke är att rekommendera.
Så mycket slitage blir det inte på grejorna om ni bara är tre som skall träna där så Eleiko känns onödigt dyrt oavsett vilket.
Kan inget annat än hålla med, men tyvärr så är vår kunskap om vilket tränings redskap vi ska ha är noll! Men jag hade kunnat tänka mig nåt annat oxå, men inget så lågt som Jula eller rustas då!

Mrlight
2015-02-14, 09:16
Är det någon som har testat den här stången: http://gymkompaniet.se/skivstang-220cm-oxiderad-50mm-recoil

Mrlight
2015-02-14, 09:17
Jag har på en plattform, men ett powerrack torde vara ganska lättsnickrat för någon som har lite vana & kunskap om snickeri.
Gött! Då får man testa det :)

Mrlight
2015-02-14, 09:28
Den ser väldigt väldigt bra ut :) kanske bättre än den vi har tittat på: http://gymkompaniet.se/skivstang-220cm-oxiderad-50mm-recoil

Har du själv testat stången? Tack för tipset :)

hugok
2015-02-14, 11:59
Det känns som en nödvändighet att i alla fall ha en stång med standardmått, 2200 mm lång, 20 kg, 50 mm viktmagasin och ca 27-30 mm grepp. Eleiko har många stänger som är lite billigare också men som fortfarande håller hög kvalitet. Det som skiljer än räfflingen och kullagringen. Jag vet inte vad du menar med ring i mitten, men om det är räffling i mitten så är det nödvändigt för att knäböja bra. Ska ni köra frivändningar bör ni överväga en stång med lite lättare räffling där för att inte riva upp halsen. Ska ni bara böja är tuffare räffling bättre.

Rack, podie och bänk görs enklast själv. Finns många internetguider att följa för det.

Mrlight
2015-02-14, 12:43
Det känns som en nödvändighet att i alla fall ha en stång med standardmått, 2200 mm lång, 20 kg, 50 mm viktmagasin och ca 27-30 mm grepp. Eleiko har många stänger som är lite billigare också men som fortfarande håller hög kvalitet. Det som skiljer än räfflingen och kullagringen. Jag vet inte vad du menar med ring i mitten, men om det är räffling i mitten så är det nödvändigt för att knäböja bra. Ska ni köra frivändningar bör ni överväga en stång med lite lättare räffling där för att inte riva upp halsen. Ska ni bara böja är tuffare räffling bättre.

Rack, podie och bänk görs enklast själv. Finns många internetguider att följa för det.
Du verkar veta bra om stänger! Så vilka stänger rekommenderar du för en allround övningar och vilken stång är rekommenderad för knäböj?

PureWhey
2015-02-14, 12:46
Kan du skicka länk? :)

http://lmgtfy.com/?q=klokov+barbell

Mrlight
2015-02-14, 13:15
http://lmgtfy.com/?q=klokov+barbell
Underbart! Har du provat den själv? Hehe jag menade just den sidan som sålde det, inte Google hehe :)

hugok
2015-02-14, 13:42
Du verkar veta bra om stänger! Så vilka stänger rekommenderar du för en allround övningar och vilken stång är rekommenderad för knäböj?

http://www.eleikosport.se/sv/0/product.aspx?ac=3002097&cn=1
Denna gissar jag är lite billigare och ganska allround tillsammans med crossfitstången: http://www.eleikosport.se/sv/0/product.aspx?ac=3002349&cn=1
För knäböj lär styrkelyftsstången vara den bästa men jag tror att den kanske är lite dyrare: http://www.eleikosport.se/sv/0/product.aspx?ac=3002298&cn=1
Alla är gjorda i ett extremt hållbart material med brottgräns på 215 000 psi, vilket är nästan 1,5 GPa. Jämfört med många andra stänger som har runt 130 000-140 000 psi. Det roliga med Eleikos stål är att sträckgränsen i princip är samma som brottgränsen. Det betyder då att stängerna i princip inte kan bli permanent deformerade utan att gå rätt av vilket verkligen inte ska hända. I filmen kan du se när dom lägger en kraft motsvarande 1,5 ton i mitten av en stång och sedan ser så att den inte deformerats när lasten läggs av. Spola till 2 minuter.
9511owWICZw

Jorgen
2015-02-14, 14:21
http://www.eleikosport.se/sv/0/product.aspx?ac=3002097&cn=1
Denna gissar jag är lite billigare och ganska allround
För knäböj lär styrkelyftsstången vara den bästa men jag tror att den kanske är lite dyrare: http://www.eleikosport.se/sv/0/product.aspx?ac=3002298&cn=1

Träningsstången kostar ca 7000:- och en SL stång ca 5000:-

Vi köpte nya stänger till gymmet förra året, två OL stänger och två SL stänger till en kostnad av 21000:-. Dom är bra, men inte billiga. :)

svenbanan
2015-02-14, 14:43
http://www.eleikosport.se/sv/0/product.aspx?ac=3002097&cn=1
Denna gissar jag är lite billigare och ganska allround tillsammans med crossfitstången: http://www.eleikosport.se/sv/0/product.aspx?ac=3002349&cn=1
För knäböj lär styrkelyftsstången vara den bästa men jag tror att den kanske är lite dyrare: http://www.eleikosport.se/sv/0/product.aspx?ac=3002298&cn=1
Alla är gjorda i ett extremt hållbart material med brottgräns på 215 000 psi, vilket är nästan 1,5 GPa. Jämfört med många andra stänger som har runt 130 000-140 000 psi. Det roliga med Eleikos stål är att sträckgränsen i princip är samma som brottgränsen. Det betyder då att stängerna i princip inte kan bli permanent deformerade utan att gå rätt av vilket verkligen inte ska hända. I filmen kan du se när dom lägger en kraft motsvarande 1,5 ton i mitten av en stång och sedan ser så att den inte deformerats när lasten läggs av. Spola till 2 minuter.
9511owWICZw
Vet du ifall de har samma stål i alla stängerna? Dvs är deformationsgränsen samma för alla deras stänger? Man kan ju tycka att det borde vara nån skillnad, med tanke på att OL-stängerna väl ska "fjädra" lite mer än SL-stängerna...

Träningsstången kostar ca 7000:- och en SL stång ca 5000:-

Vi köpte nya stänger till gymmet förra året, två OL stänger och två SL stänger till en kostnad av 21000:-. Dom är bra, men inte billiga. :)

Är träningsstången dyrare än tävlingsstången? Det kan väl inte stämma?

qozmox
2015-02-14, 15:10
Träningsstången kostar ca 7000:- och en SL stång ca 5000:-

Vi köpte nya stänger till gymmet förra året, två OL stänger och två SL stänger till en kostnad av 21000:-. Dom är bra, men inte billiga. :)

vart finner du en eleiko SL-stång för 5000kr?

Jorgen
2015-02-14, 15:20
vart finner du en eleiko SL-stång för 5000kr?

I den offerten vi fick från Exceed Performance, som är återförsäljare för Eleiko.

hugok
2015-02-14, 15:23
Träningsstången kostar ca 7000:- och en SL stång ca 5000:-

Vi köpte nya stänger till gymmet förra året, två OL stänger och två SL stänger till en kostnad av 21000:-. Dom är bra, men inte billiga. :)

Intressant, jag trodde att SL-stången var dyrare.

Vet du ifall de har samma stål i alla stängerna? Dvs är deformationsgränsen samma för alla deras stänger? Man kan ju tycka att det borde vara nån skillnad, med tanke på att OL-stängerna väl ska "fjädra" lite mer än SL-stängerna...

Dom flesta stängerna har samma tror jag. Det står i produktbeskrivningen om det är brottgräns på 215 000 psi, annars lär det vara något annat. Elasticitetsmodulen är i princip samma på alla stål som finns vilket är det som avgör hur mycket stången fjädrar. Det som får OL-stängerna att fjädra mer än SL-stängerna är diametern, 29 mm för SL-stängerna och 28 mm för OL-stängerna. Tunnare stång gör den mindre styv. Det kan såklart ligga annat bakom också, men jag kan inte komma på några andra faktorer som inverkar.



Är träningsstången dyrare än tävlingsstången? Det kan väl inte stämma?

SL-stängerna finns både som tävling och träningsvariant.

Jorgen
2015-02-14, 15:26
Intressant, jag trodde att SL-stången var dyrare.

Kan vara +moms förvisso. Men jag trodde också att det skulle kosta lite mer.
Det är tävlingsstänger också.

svenbanan
2015-02-14, 15:47
Dom flesta stängerna har samma tror jag. Det står i produktbeskrivningen om det är brottgräns på 215 000 psi, annars lär det vara något annat. Elasticitetsmodulen är i princip samma på alla stål som finns vilket är det som avgör hur mycket stången fjädrar. Det som får OL-stängerna att fjädra mer än SL-stängerna är diametern, 29 mm för SL-stängerna och 28 mm för OL-stängerna. Tunnare stång gör den mindre styv. Det kan såklart ligga annat bakom också, men jag kan inte komma på några andra faktorer som inverkar.




SL-stängerna finns både som tävling och träningsvariant.

Ah, såklart diametern. Tänkte inte på det. Tack för info.

Ja? Men var den träningsstången han menade en SL-träningsstång då, utan bara en allmän träningsstång?

Mrlight
2015-02-14, 15:51
http://www.eleikosport.se/sv/0/product.aspx?ac=3002097&cn=1
Denna gissar jag är lite billigare och ganska allround tillsammans med crossfitstången: http://www.eleikosport.se/sv/0/product.aspx?ac=3002349&cn=1
För knäböj lär styrkelyftsstången vara den bästa men jag tror att den kanske är lite dyrare: http://www.eleikosport.se/sv/0/product.aspx?ac=3002298&cn=1
Alla är gjorda i ett extremt hållbart material med brottgräns på 215 000 psi, vilket är nästan 1,5 GPa. Jämfört med många andra stänger som har runt 130 000-140 000 psi. Det roliga med Eleikos stål är att sträckgränsen i princip är samma som brottgränsen. Det betyder då att stängerna i princip inte kan bli permanent deformerade utan att gå rätt av vilket verkligen inte ska hända. I filmen kan du se när dom lägger en kraft motsvarande 1,5 ton i mitten av en stång och sedan ser så att den inte deformerats när lasten läggs av. Spola till 2 minuter.
9511owWICZw
Jag tackar så mycket för inläggen, mycket intressant, tror det kommer luta sig på en elieko stång, frågan är var är den billigast att köpa? Hemsidan eller kanske utomlands?

Mrlight
2015-02-14, 16:05
ja.
bygg själva, rack, bänk, GHR, reverse-hyper, chinsräcke, dipsställning osv.
Nu har man snackat med svärfar och han går med på att bygga en till oss, vi står för materialet så de lär inte kosta mycket säger han, är det nåt extra man ska tänka när man bygger detta?

hugok
2015-02-14, 17:19
Ah, såklart diametern. Tänkte inte på det. Tack för info.

Ja? Men var den träningsstången han menade en SL-träningsstång då, utan bara en allmän träningsstång?

Tror det är en allmän träningsstång, typ denna: http://www.eleikosport.se/sv/0/product.aspx?ac=3002097&cn=1

Jag tackar så mycket för inläggen, mycket intressant, tror det kommer luta sig på en elieko stång, frågan är var är den billigast att köpa? Hemsidan eller kanske utomlands?

Det borde ju inte vara billigare att köpa utomlands ifrån då den i så fall först ska fraktas till det landet och sedan tillbaks till Sverige igen.

svenbanan
2015-02-14, 18:20
Tror det är en allmän träningsstång, typ denna: http://www.eleikosport.se/sv/0/product.aspx?ac=3002097&cn=1



Okej. Så SL-stänger är generellt billigare än allmäna- och OL-stänger? Pga att de inte behöver samma kvalitet på lager då (för de snurrar ju sämre) eller kan det finnas nån annan anledning?

Adama
2015-02-14, 20:20
En Eleiko SL-stång är inte billig inkl moms, har nog aldrig sett en under 8000:- (snarare närmare 8400:-), Leoko nästan lika dyr och Texas Power Bar någon tusing billigare (och ännu lite lägre från utlandet).

Gymtec säljer någon slags hybrid (modell 411) för ca 3000:- men osäker på om den kvalificerar till SL-stång, den är dessutom tjock med 31 mm grepp (vilket jag personligen inte gillar) men gör att den klarar tunga vikter trots lågt pris.

Icke sl-stänger går att finna i alla prisklasser.

Baha
2015-02-14, 20:30
alltid ser man eleiko eleiko , men måste man ha en sån för ett enkelt hemmagym som en start`?

jag bänkar med 120 kg+, markar med 130-170 med en vanlig skolstång..kanske inte optialt eller vad som, men en budget olympisk stång som håller för runt 200 borde väl räcka för 90% av dom som gör ett hemgym?

iaf till en början, sen när du reppar på 300 kg kan du ju faktisk köpa en bättre stång? men behålla dom gamla vikterna

annars ser jag sällan folk förutom i mark använda mer än 150 kg i just nån enda övning..

hört extremfall om stänger som knäcks etc men verkar ju inte direkt vara nåt vanligt problem?

z_bumbi
2015-02-14, 20:59
hört extremfall om stänger som knäcks etc men verkar ju inte direkt vara nåt vanligt problem?

Det köptes in fyra billiga stänger till klubben (inte av klubben, lång historia..) och inom ett år var alla utbytta på garantin för att de gått av. Någon bestämde dessutom att det var smart att köpa in två ytterligare. Nu har det gått ca ett år ytterligare och det finns fem stänger kvar. Av totalt 10 stänger har alltså 5 gått sönder på runt två år. Anledningen att den första omgången gick sönder var att någon idiot bestämt att man för att få ihop dem skulle borra rakt igenom stängerna, samtliga brott satt självklart vid de hålen. Köper man en sådan stång och tränar med den ett tag är det enligt mig en tidsfråga innan något går sönder och lägger man till att de som är "hela" är både skeva och att lagren redan är slut så är det en dum affär för de flesta.
Däremot måste man självklart inte köpa dyrast möjliga för att träna hemma även om man t ex har ambitioner att bli riktigt stark, en dyrare stång kan man köpa när man når maxbelastningar på den stång man redan har.

Mrlight
2015-02-14, 21:10
alltid ser man eleiko eleiko , men måste man ha en sån för ett enkelt hemmagym som en start`?

jag bänkar med 120 kg+, markar med 130-170 med en vanlig skolstång..kanske inte optialt eller vad som, men en budget olympisk stång som håller för runt 200 borde väl räcka för 90% av dom som gör ett hemgym?

iaf till en början, sen när du reppar på 300 kg kan du ju faktisk köpa en bättre stång? men behålla dom gamla vikterna

annars ser jag sällan folk förutom i mark använda mer än 150 kg i just nån enda övning..

hört extremfall om stänger som knäcks etc men verkar ju inte direkt vara nåt vanligt problem?
Ja absolut, vi vill inte betala mer bara för att! Köpa ett stång för 200 säger mig ingen kvalité dessvärre... Men absolut, vi har fått några tips på stänger så :) du får gärna ge vilka tips för stänger du hade rekommenderat :)

Baha
2015-02-14, 21:21
jag kan inget om stänger generellt förutom egen erfarnhet av skolstänger och från diverse gym

men som jag vet av egen erfarnhet så håller en skolstång bra om man inte har större ambitioner än runt 120 kg

eller från andra random 1000 kr olympisk stång om man ej skall köra mer än 200 kg, då har man ju även vikterna kvar att lassa på sin stång när man reppar på 300 kg i sitt garage eller lgh

slitaget på en stång hemma om man använder hjärnan är ju betydligt mindre än en stång på ett gym med tanke på vad många verkar utsätta stängerna för

allt beror ju dock på ambitioner användsningsområde tycker jag

känns docm lite väl amitiöst punga ut med 20000 för en stång och lite vikter bara för o träna lite hemma tycker jag, iaf som en början

svenbanan
2015-02-14, 21:27
Det köptes in fyra billiga stänger till klubben (inte av klubben, lång historia..) och inom ett år var alla utbytta på garantin för att de gått av. Någon bestämde dessutom att det var smart att köpa in två ytterligare. Nu har det gått ca ett år ytterligare och det finns fem stänger kvar. Av totalt 10 stänger har alltså 5 gått sönder på runt två år. Anledningen att den första omgången gick sönder var att någon idiot bestämt att man för att få ihop dem skulle borra rakt igenom stängerna, samtliga brott satt självklart vid de hålen. Köper man en sådan stång och tränar med den ett tag är det enligt mig en tidsfråga innan något går sönder och lägger man till att de som är "hela" är både skeva och att lagren redan är slut så är det en dum affär för de flesta.
Däremot måste man självklart inte köpa dyrast möjliga för att träna hemma även om man t ex har ambitioner att bli riktigt stark, en dyrare stång kan man köpa när man når maxbelastningar på den stång man redan har.

*facepalm*:smash:

Appropå att man inte behöver köpa dyra stänger. Jag har under en period använt vanligt galvat stålrör av ungefär samma diameter som en skivstång. Godstjockleken har inte varit något överdrivet (några milimeter). Denna "stång" lassade jag på hemgjutna betongvikter (gjutna i botten av en vinhink) på runt 20-30kg. Det funkade bra att köra med vikter upp emot 100kg på denna, då jag höll ungefär |_o_| (bänkpress, militärpress, rodd, curls, knäböj mm). Då hade jag viktplattorna så långt inåt jag kunde få dem utan att de skulle vara ivägen för armbågar mm. Det som tillslut gjorde den skev var att jag körde marklyft på nåt i stil med 130-150kg. Dels kom vikterna delvis längre ut (eftersom jag behövde lägga på fler), och dels höll jag mycket smalare. Inte för att jag egentligen rekomenderar någon att använda sådana rör (ruggigt dåliga kullager ;) ) men de lär ju vara 1000ggr sämre än den sämsta skivstång man kan hitta. Så är man bara lite försiktig med grejerna och inte överskrider rekomenderade vikter och släpper från toppen jämt så klarar man sig nog med sådant som inte kostar 5000+

Mrlight
2015-02-14, 21:56
Mycket intressant, billig vs dyr... Vi har snackat och googlat och vi lär inte lägga mer än 2000 för en stång tanke på allt annat vi ska fixa till gymmet så får se vad mer man kan hitta! :)

Mrlight
2015-02-14, 21:59
jag kan inget om stänger generellt förutom egen erfarnhet av skolstänger och från diverse gym

men som jag vet av egen erfarnhet så håller en skolstång bra om man inte har större ambitioner än runt 120 kg

eller från andra random 1000 kr olympisk stång om man ej skall köra mer än 200 kg, då har man ju även vikterna kvar att lassa på sin stång när man reppar på 300 kg i sitt garage eller lgh

slitaget på en stång hemma om man använder hjärnan är ju betydligt mindre än en stång på ett gym med tanke på vad många verkar utsätta stängerna för

allt beror ju dock på ambitioner användsningsområde tycker jag

känns docm lite väl amitiöst punga ut med 20000 för en stång och lite vikter bara för o träna lite hemma tycker jag, iaf som en början
Vi ska inte bara träna lite, vi är väl fuskuserade och taggade, vi har mellan 5-9 års träning bakom oss, så jag kan lova dig detta är ingen hobby grej ;) bara att vi är inte specialister på stänger och vikter :)

marolss
2015-02-15, 06:54
Jag hade personligen definitivt lagt större delen av budgeten på skivstången och sparat in på billigare vikter om det krävdes ett val.

Första skedet hade jag dock tagit ett samtal med polarna om att faktiskt se det som en investering, eftersom ni är seriösa med tränandet så lär ni använda grejerna länge och då vill man ha bra saker. Andrahands värdet är dessutom helt ok och att bli av med det om man sen önskar är en ren barnlek.

Skivstång har jag provat lite olika via gym men i mitt egna hemmagym har jag haft först en billig variant för ca 1000-1500 utan direkt märke. Sedan Jordan elite performance och nu då en eleiko styrkelyftsstång, träning.

Skillnaden på en sådan för träning och för tävling är inte stor alls, tävlingsstången är kalibrerad vilket inte träningstången är.

På de tre jag haft är det enorm skillnad mellan de 3 hoppen. Den första vek sig rätt snabbt faktiskt. Jordan var en bra stång och kan rekomenderas, ligger på ca 3000. Eleiko är dock helt annan klass. Själva känslan är helt annorlunda och den osar kvalite i jämförelse (nej jag är ingen återförsäljare och inte heller sponsrad).

Ivanko och leoko är jämförbara men leoko var hopplösa och hitta här, fanns en för ca 8000. Ivanko fann jag också en styrkelyftsstång för fina 15 000. Då ska tilläggas att jag efter åtskilliga timmar ändå konstaterade att eleiko har bäst rykte och är hyllade globalt.

En bänk hade jag försökt spendera bra på också, så det blir en justerbar stabil. Finns ett par olika man hade kunnat rekomendera bla watsons från England. Jag avråder skarpt från powertec som jag tycker blev gänglig och ostabil men även hade en fruktansvärt usel servicemind från sin importör som vägrade att sälja en reservdel med motiveringen att jag köpte bänken begagnad från blocket och inte direkt från honom. Otrevlig och ett riktigt r^vhål i sitt bemötande.
Body solid är den andra lite större tillverkaren som är mer lätt tillgänglig i Sverige och deras bättre modell av bänk ska vara ok. Så min rekommendation är att som lägst ta den i kvalite. Watsons skulle kosta ca 7000 med frakt om jag minns rätt, men det är ett monster och riktig bra kvalite.

Vikter är det som är det dyra annars, eleiko eller tex ivanko vikter kan springa iväg i pris. Kjag hade kollat på tex weider eller Jordan som håller bra kvalite också även om det är stor skillnad mot eleiko.


Så mitt tips är att kontakta eleiko försäljare om en lämplig skivstång. Sedan ngn av de stora säljarna av hemmagymsprodukter och försöka pruta och få till bra pris på ett vikter ihop med bodysolids stabilare bänk (således deras dyraste också) ihop med body solids powerrack som är bra!

marolss
2015-02-15, 06:59
Tillägg- med hänvisningen att ta ett samtal med polarna så hade syftet givetvis varit att ta upp ämnet att se det som större investering för er samtliga. Jag skulle nog påstå att ni skulle behöva lägga snarare 6-7000 kr vardera för att kunna få ihop lite bra saker!

Powercage är väl ca 6-8000
Eleiko stång 4-7000 (beror på lite)
Bänk body solid 3-4000
Vikter 5000 (uppskattat och beror på mkt)
Wahlander bälte 1500

Nu kastar jag bara upp lite siffror här och ni kan komma lägre såklart genom att välja noname vikter i ett set samt att be om paketpris för vikter+powercage+bänk.

Men priset springer upp ändå, och min rekommendation är att det är så värt det. Jag tog steget upp från ganska billigt till toppklass i princip alla mina grejer och det hade varit billigare och köpa bra skit direkt :-)

z_bumbi
2015-02-15, 11:27
men som jag vet av egen erfarnhet så håller en skolstång bra om man inte har större ambitioner än runt 120 kg

Jag skulle säga att det är ganska få som inte är över 120 kg efter säg 2 års träning och de flesta markar t ex en bra bit över det under det första året de tränar. Sen varierar kvaliten på skolstängerna så bara för att någon eller några klarar lasten så är det inte säkert att alla gör det.

Mrlight
2015-02-15, 13:16
Tillägg- med hänvisningen att ta ett samtal med polarna så hade syftet givetvis varit att ta upp ämnet att se det som större investering för er samtliga. Jag skulle nog påstå att ni skulle behöva lägga snarare 6-7000 kr vardera för att kunna få ihop lite bra saker!

Powercage är väl ca 6-8000
Eleiko stång 4-7000 (beror på lite)
Bänk body solid 3-4000
Vikter 5000 (uppskattat och beror på mkt)
Wahlander bälte 1500

Nu kastar jag bara upp lite siffror här och ni kan komma lägre såklart genom att välja noname vikter i ett set samt att be om paketpris för vikter+powercage+bänk.

Men priset springer upp ändå, och min rekommendation är att det är så värt det. Jag tog steget upp från ganska billigt till toppklass i princip alla mina grejer och det hade varit billigare och köpa bra skit direkt :-)
Jag tackar för all info! Och tack för tipset, jag själv känner att elieko stång hade varit en bra alternativ med tanke på kvalitén man får och en 10 års garanti! Det visar bara vad de lever upp till! Bara att mina vänner inte känner detsamma utan menar det finns billigare alternativ och att om man vill ha ett eget gym så kan man själv satsa på den! Jag kom även överens med svärfar om att bygga en powerrack, medans mina vänner känner inte det behövs! Så det är många bollar i luften just nu måste jag säga :) tror inte man kan bygga nåt bra med bara 6000 kr rätta mig om jag har fel! om man inte köper från rusta och Jula vilket jag helst avstår ifrån! Vi har tittat på två stänger som tilltalar oss, den första är:

Och den andra som vi har tänkt på är: http://gymkompaniet.se/skivstang-220cm-oxiderad-50mm-recoil

Nåt att säga om dom?

z_bumbi
2015-02-15, 13:58
Jag har skapligt stort förtroende för gymkompaniet och eftersom deras stång faktiskt väger 20 kg så skulle jag välja den av de två alternativen. Jag har dock inte sett stången så jag har ingen aning om hur den är i verkligheten.

Starke75an
2015-02-15, 16:35
Enligt mig som tränar hemma behöver du kunna köra bänk, knäböj, chins och mark. Till detta behövs en bänk och en ställning och en chinsstång i lagom höjd.


På skroten kostar järn runt 5 kr kilot. Brukar finns rätt mycke användbart. Så en böjrack går säkert bygga billigt i järn. Ett annat alternativ är som tidigare sagt trä. Eller en byggställning går lätt att få i ordning så det funkar som rack. En sån håller hur mycke vikt som helst.

Mrlight
2015-02-15, 16:40
Enligt mig som tränar hemma behöver du kunna köra bänk, knäböj, chins och mark. Till detta behövs en bänk och en ställning och en chinsstång i lagom höjd.


På skroten kostar järn runt 5 kr kilot. Brukar finns rätt mycke användbart. Så en böjrack går säkert bygga billigt i järn. Ett annat alternativ är som tidigare sagt trä. Eller en byggställning går lätt att få i ordning så det funkar som rack. En sån håller hur mycke vikt som helst.
Som sagt en powerrack är på gång, liknade detta men lite lyxigare så man kan köra chins och rygghttp://tapatalk.imageshack.com/v2/15/02/15/70299324498b47da63cdf39dddc174ff.jpg

Hade varit bra om man hade kunnat bygga en ställbar bänk, vilket jag tyvärr inte hittar :)

hugok
2015-02-15, 21:54
Hade varit bra om man hade kunnat bygga en ställbar bänk, vilket jag tyvärr inte hittar :)

Jag byggde en ställbar bänk i trä som har fungerat riktigt bra. Jag har beskrivit processen i en gammal journal. Det är väl en del skit i början som inte har med den att göra samt så får du dras med att läsa mina gamla träningspass, men här är journalen: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=138575

Har du några frågor är det bara att PMa.

Vattenflaska
2015-02-15, 22:46
Guide på bygga eget rack: https://www.youtube.com/watch?v=6dy5eyMDt3c

Bygg egen plan bänk: https://www.youtube.com/watch?v=IuWRid86W40

Mrlight
2015-02-15, 23:20
Guide på bygga eget rack: https://www.youtube.com/watch?v=6dy5eyMDt3c

Bygg egen plan bänk: https://www.youtube.com/watch?v=IuWRid86W40
Har sett dessa videon, men det är ingen ställbar bänk :)

Vattenflaska
2015-02-16, 16:41
Har sett dessa videon, men det är ingen ställbar bänk :)

Precis, plan betyder det :)

Jag har denna bänk: http://www.sport-tiedje.se/se/Taurus-Traningsbank-Pro-B900-TF-B900

Är mycket nöjd, det går dock inte att få negativ lutning på den, ifall man nu har ett behov av det. Klarar 300kg totalt, vilket räcker gott och väl för mig