handdator

Visa fullständig version : Fuktskador fönster i bostadsrätt, vad gäller?


Byggare Sultan
2015-02-12, 22:54
Bakgrund: Äger en bostadsrätt i Kalmar men pga jobb flyttade jag till en annan stad och hyrde därför ut bostadsrätten i andra hand till en gammal kollega.

Problem: Min hyresgäst kontaktade mig då det bildades kondens på fönsterna i sovrummet och även började komma mögel. Då jag bor långt därifrån åkte mina föräldrar förbi och kikade på fönsterna. Det är tvåglas-fönster och det var kondens/vatten även mellan glasen. Jag kontaktade bostadsrättsföreningen som ansåg att detta orsakades pga dålig ventilation i lägenheten, vilket de har problem med i flera lägenheter i rummet. Jag bodde där förra vintern utan någon som helst problem med kondens. Hursomhelst gjorde min hyresgäst enligt konstens alla regler och hade på fläktar, plockade bort gardiner/växter etc vid fönstret, men ändå är det fukt där.

Fråga: Som jag förstått det ansvarar föreningen utvändigt för lägenheten medan jag ansvarar invändigt. Om det är en läcka från fönstret utifrån bör föreningen stå för detta, korrekt? Hur bör jag gå vidare? Det känns som att det står ord mot ord just nu. Ska man ta kontakt med en fackman/hantverkare som gör sin bedömning av fönsterna, om det läcker utifrån eller är pga kondens inifrån, och därefter lämna bedömningen till föreningen (förutsatt att fukten kommer utifrån såklart)?

:confused:

Grahn
2015-02-13, 08:55
Kalla fönster, varmt och fuktigt inne( läs sovrum för 1 eller flera ) => Kondens på fönsters insida.

Fukt utifrån på vintern skulle knappast sitta som kondensdroppar i nederkant på fönstret.


EDIT: fukt mellan glasen låter som att fönstret inte håller riktigt tätt men även här torde dt röra sig om fuktig luft inifrån som kondenserar för att det otäta tvåglasfönstret blir för kallt....

men vad vet jag...

Beelz
2015-02-13, 14:34
Be din kollega kolla ifall han har råkat stängt någon ventil eller har stängd dörr till det rummet som problemet är i. Får inte den varma luften komma ut genom ventilationen så stannar den där och kryper ut genom fönstret där det säkert inte är 100% tätt...

Danne
2015-02-13, 17:25
I regel ansvarar bostadsrättsinnehavaren för yt och tätskikt i lägenheten, vad har ni för ventilation ? spontant känns det som att BRF:en ansvarar för ventilationen.

Baskagge
2015-02-13, 23:35
Är det någon rullgardin för fönstret på natten? I så fall brukar det inte bli tillräcklig ventilation.
Det kan också vara för mycket ventilation mellan bågarna. Man kan sätta dammlister mellan bågarna, det minskar luftflödet.

Gnusram
2015-02-14, 11:46
Läs stadgarna? Där bör det vara angivet vad som är föreningens resp. medlemens ansvar.

Det borde också finnas protokoll från nån sorts ventilationskontroll, vi har iaf på oss att göra en sån med några års mellanrum. Det händer att folk helt enkelt "bygger bort" ventiler. Tapetet, garderober etc. Om det skulle vara något sånt så är det ju medlemmens ansvar att återställa det.

Har du föreningens tillåtelse för andrahandsuthyrningen?

Byggare Sultan
2015-02-25, 17:23
Kalla fönster, varmt och fuktigt inne( läs sovrum för 1 eller flera ) => Kondens på fönsters insida.

Fukt utifrån på vintern skulle knappast sitta som kondensdroppar i nederkant på fönstret.


EDIT: fukt mellan glasen låter som att fönstret inte håller riktigt tätt men även här torde dt röra sig om fuktig luft inifrån som kondenserar för att det otäta tvåglasfönstret blir för kallt....

men vad vet jag...

Tack för svar!

Be din kollega kolla ifall han har råkat stängt någon ventil eller har stängd dörr till det rummet som problemet är i. Får inte den varma luften komma ut genom ventilationen så stannar den där och kryper ut genom fönstret där det säkert inte är 100% tätt...

Tack för svar! Inga ventiler är stängda och dörrarna är öppna.

I regel ansvarar bostadsrättsinnehavaren för yt och tätskikt i lägenheten, vad har ni för ventilation ? spontant känns det som att BRF:en ansvarar för ventilationen.

Tack för svar! Måste erkänna att jag inte har koll på vad det är för ventilation i bygget, bara att föreningen själva sagt att de har problem med ventilationen. Om kondensen nu är orsakat av dålig ventilation, ligger det då på föreningen att åtgärda såväl ventilation som fuktskador på fönstret?

Är det någon rullgardin för fönstret på natten? I så fall brukar det inte bli tillräcklig ventilation.
Det kan också vara för mycket ventilation mellan bågarna. Man kan sätta dammlister mellan bågarna, det minskar luftflödet.

Tack för svar! Ingen rullgardin på fönstern. Persienn "i" fönstret.

Läs stadgarna? Där bör det vara angivet vad som är föreningens resp. medlemens ansvar.

Det borde också finnas protokoll från nån sorts ventilationskontroll, vi har iaf på oss att göra en sån med några års mellanrum. Det händer att folk helt enkelt "bygger bort" ventiler. Tapetet, garderober etc. Om det skulle vara något sånt så är det ju medlemmens ansvar att återställa det.

Har du föreningens tillåtelse för andrahandsuthyrningen?

Tack för svar! Ska läsa stadgarna. Ska även undersöka avseende ventilationskontrollen.

Ja det har jag.

-------------------------------------------------------------------

Tog kontakt med en snickare som sa att är det fukt mellan glasen så är fönstret trasigt. Kontaktade ett oberoende företag som jag önskade skulle göra en bedömning av fönstret och ifall fukten kom inifrån eller utifrån, men dessa ansåg att jag som bostadsrättsinnehavare skulle be föreningen låta de som satt in fönstren utföra undersökningen, då det yttre skiktet av fastigheten ligger på föreningens ansvar. Skickat vidare det här till föreningen, ej fått svar än.

Ytterligare problem. Är en fuktfläkt på väggen i vardagsrummet, på andra sidan väggen finns ingen lägenhet utan är utsidan av fastigheten, inga rör i väggen vad föreningen känner till. Påtalat detta för föreningen, en vaktmästare var där idag som kände på fläkten och sa att den inte var fuktig utan rekommenderade att min hyresgäst tvättade fläcken med 96% sprit och tog kontakt om fläcken återkom eller blev värre...??? Vaktmästaren nämnde också något om att det kanske var en fuktskada som kom från golvet...? Fläcken är ca 15cm ovanför golvet. Vad jag vet har ingen fuktmätning av väggen gjorts. Börjar bli lite upprörd nu då det känns som att problemen inte tas på allvar. Om jag ej kommer överens med min bostadsrättsförening, vilken instans tar man det till? Känns inte kul att hamna i ofog med föreningen, men vad ska man göra om de inte tar saker på allvar.

Mvh

Beelz
2015-03-03, 21:16
Är du säker på att det är en fuktfläck? Det kan vara olja/svett eller något liknande som kan h missfärgat väggen. Om det är fukt så kommer det förmodligen utifrån. Kan vara otätt i någon springa som det sen runnit in vatten i med tanke på all snö och att den smält fort.

PowPow
2015-03-03, 21:23
Är du säker på att det är en fuktfläck? Det kan vara olja/svett eller något liknande som kan h missfärgat väggen. Om det är fukt så kommer det förmodligen utifrån. Kan vara otätt i någon springa som det sen runnit in vatten i med tanke på all snö och att den smält fort.

Jag skulle vilja påstå att det är väldigt ovanligt att kondens på insidan av fönster kommer från otätheter.

Varm och fuktig luft möter kall yta = kondens.
Löses genom att göra ytan varmare (modernare fönster) eller minska fukten (bättre ventilation).
Edit: Som Grahn sa..

PowPow
2015-03-03, 23:34
Sorry, Beelz.
Såg nu att du svarade på något helt annat än jag trodde när jag skrev mitt inlägg.