handdator

Visa fullständig version : Träna utan program


IntenZe
2015-02-12, 17:59
Detta är en spin-off på denna (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=219070) tråd.

Har testat att köra fyra pass nu bara på känn och än så länge känns det verkligen kul. Den där motivationen jag får av nya program infinner sig liksom hela tiden.

Nu till frågan. Ni andra som kör utan program och kör mer på känn, har ni någon sorts koll på progression? Har ni typ 2-3 övningar ni alltid har med och mäter med? Eller struntar ni helt enkelt i det och bara tränar?

För att undvika att jag skippar att träna muskelgrupper har jag ändå bestämt en split, Push/Pull/Legs men set, reps osv är valfritt.

Damien Thorne
2015-02-12, 19:16
Detta är en spin-off på denna (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=219070) tråd.

Har testat att köra fyra pass nu bara på känn och än så länge känns det verkligen kul. Den där motivationen jag får av nya program infinner sig liksom hela tiden.

Nu till frågan. Ni andra som kör utan program och kör mer på känn, har ni någon sorts koll på progression? Har ni typ 2-3 övningar ni alltid har med och mäter med? Eller struntar ni helt enkelt i det och bara tränar?

För att undvika att jag skippar att träna muskelgrupper har jag ändå bestämt en split, Push/Pull/Legs men set, reps osv är valfritt.

Jag kör utan program. Har vissa huvudövningar jag brukar köra, sen blir det nån bonusövning också. Reps och set kör jag som jag känner från gång till gång.

Har skrivit in några övningar i anteckningar i telefonen, där jag skriver in toppresultatet (bara ett resultat per övning). Sen försöker jag slå det på några pass.

Tex
Sittande axelpress
v7. 30kgx8

Knäböj
v5. 90kgx5

Marklyft
v6. 120x3

Då ska jag inom några pass försöka slå tex 120x3 i marklyft.

Kan hända att jag skriver in fler resultat i tex marklyft om jag tycker att prestationen är ungefär lika fast på olika vikter. Tex 120x3 och 130x1 och 115x5

IntenZe
2015-02-12, 19:21
Jag kör utan program. Har vissa huvudövningar jag brukar köra, sen blir det nån bonusövning också. Reps och set kör jag som jag känner från gång till gång.

Har skrivit in några övningar i anteckningar i telefonen, där jag skriver in toppresultatet (bara ett resultat per övning). Sen försöker jag slå det på några pass.

Tex
Sittande axelpress
v7. 30kgx8

Knäböj
v5. 90kgx5

Marklyft
v6. 120x3

Då ska jag inom några pass försöka slå tex 120x3 i marklyft.

Kan hända att jag skriver in fler resultat i tex marklyft om jag tycker att prestationen är ungefär lika fast på olika vikter. Tex 120x3 och 130x1 och 115x5

Okej, men du kör de huvudövningarna varje pass? Eller kan du köra mark vecka 6, sen inte känna för att att köra mark förrän vecka 10 och då kolla ifall du slår den gamla vikten tex?

Damien Thorne
2015-02-12, 20:43
Okej, men du kör de huvudövningarna varje pass? Eller kan du köra mark vecka 6, sen inte känna för att att köra mark förrän vecka 10 och då kolla ifall du slår den gamla vikten tex?

Jag tränar bara 2ggr/vecka. Försöker köra mina huvudövningar 1-2ggr/vecka.

Men det kan hända att jag tex kör benpress några veckor istället för knäböj, och sen när jag kör knäböj igen så försöker jag inom några pass slå mitt gamla resultat.

Beemel
2015-02-12, 21:24
Följer inget program.
Mäter min progression främst i böj, bänk och mark.

Damien Thorne
2015-02-13, 08:20
Mellan semestern och jul satsade jag mycket på att öka i bänkpress. Resten av kroppen pumpade jag bara igenom utan intresse av progression.

I bänkpressen hade jag vissa repsmål som jag försökte slå på några pass. Körde valfria reps och antal set från pass till pass som jag kände för. Mina repsmål var 3, 5 och 8reps (som är ungefär 90%, 85% och 80% av 1RM).
Efter ett tag skrev jag även in mål för mellanrepsen dvs 4, 6 och 7reps.

Viktmålen på de olika repsen var 2.5kgmer än jag klarade nu. Om jag tex hade 100x5 som nästa mål och det gick bra på det passet jag valde att försöka köra 5reppare så höjde jag det målet till 102.5x5 till nästa gång jag kände för att köra 5reppare igen.

På slutet ändrade jag repsmålen till 1, 2, 3, 4 och 5reps.

IntenZe
2015-02-13, 13:48
371 visningar och endast två av dem tränar utan program? ;)

100
2015-02-13, 15:28
Jag kör någon form av PPL, 5x5 i bänkpress, frontböj och stångrodd, sedan 2-3 övningar 3x8-20 reps. Funkar galant!

Chipsfet
2015-02-13, 15:36
Alltid kört utan program. Har troligast lättare för siffror än gemene man (inte sagt att jag är bättre på matte), sista året tror jag att jag klarar av att skriva ner om jag skulle vilja. Troligast bara maxningar / bra prestationer, motsatserna vill man inte komma ihåg lika länge.

z_bumbi
2015-02-13, 15:48
371 visningar och endast två av dem tränar utan program? ;)

Kör det du kör nu i tre/fyra månader så kommer du att märka om du blir starkare. Det krävs nästan en sjuklig glömska för att man inte ska märka om man tränar med tyngre vikter eller gör fler reps.

IntenZe
2015-02-13, 16:28
Kör det du kör nu i tre/fyra månader så kommer du att märka om du blir starkare. Det krävs nästan en sjuklig glömska för att man inte ska märka om man tränar med tyngre vikter eller gör fler reps.

Jag skriver ner varje pass även om de utförs spontant så det är rätt lugnt med det. Det jag undrar mest är ifall folk har några fasta övningar de alltid kör först i passet för att "tvinga fram progression" varje pass innan dom påbörjar sin freestyle. Ifall man kör olika övningar alltid så blir det ju inte samma jagande efter progression från pass till pass.

Anledningen till att jag är rätt så osäker på det här är för att jag i 13 års tid ALLTID haft stenkoll på vad jag hållit på med i form av siffror och progression, är extremt sällan jag bara kört någon övning på kul som inte varit inplanerad. Nog för att planerna ändrats varannan vecka men faktumet kvarstår.