handdator

Visa fullständig version : Rygg och Biceps samma dag?


Stefan45
2015-02-12, 17:49
Hej,

Jag är hyfsat ny inom styrketräningen även fast jag har tränat en del i perioder. Nu har jag haft kontakt med en PT (via nätet) som heter Mathias Zachau och han har hjälpt mig med ett 3-split NYBÖRJARSCHEMA till mig som ser ut som nedan:

Pass #1: Ben, Mage

Benövningar:

1. Polska knäböj
2. Splitböj
3. Sumoböj
4. Raka marklyft
5. Vadpress

Magövningar:

1. Liggande benlyft (100 reps)
2. Omvända crunches (100 reps)
3. Plankan, så länge du orkar

Pass #2: Rygg, Biceps, Rotator

Ryggövningar:

1. Marklyft
2. Omvänd latsdrag brett grepp
3. Omvänd smal skivstångsrodd
4. Sittande enarmsrodd
5. Hyperstretch

Bicepsövningar:

1. Inverterade skivstångcurls
2. Sittande hammercurls
3. Liggande spidercurls

Rotatorövningar:

1. Inåtrotationer
2. Utåtrotationer

Pass #3: Bröst, Axlar, Triceps

Bröstövningar:

1. Lutande hantelpress
2. Rak bänkpress m. stopp
3. Pullover över bänk
4. Raka hantelflyes

Axelövningar:

1. Sittande militärpress
2. Sittande sidolyft
3. Sittande framåtlutad sidolyft
4. Omvänd pecdec

Tricepsövningar:

1. Smalbänk m. grepp utan tumme
2. Liggande rullpressar m. twist

v. 1-3: 15 reps 3 set 40 sek vila
v. 4-6: 12 reps 4 set 60 sek vila
v. 7-12: 8 reps 5 set 90 sek vila

Jag har nu kört detta i 2v och måste ärligt säga att jag inte klarar av det pga att det är för tufft för mig. Passet där jag kör både rygg och biceps är grymt, efter rygg så har jag ingen ork kvar för att klara av biceps...

Fråga/frågor:

ÄR det så viktigt att ha ett schema som är utformat speciellt efter dig, eller kan man labba ihop sitt egna och det går lika bra? Jag kan inte förstå vad skillnaden är då Mathias i detta fall aldrig någonsin har träffat mig, inte sett bilder på mig eller liknande, bara fått vikt uppgifter via mail.

Kan man hitta ett annat bra schema där rygg och biceps kanske inte är på samma dag? Dock vill jag ha ett 3-split schema då det passar mig bra, då kanske det inte går på annat sätt?

Tacksam för svar!
Stefan

Lipservice
2015-02-12, 17:58
Minska vikten och kör igen.

Gober
2015-02-12, 20:00
Det finns väldigt mycket enklare och bättre upplägg för en nybörjare, sådana kan du ju hitta här på kolo helt gratis. Personligen skulle jag aldrig rekommendera någon att ta hjälp av en "PT" online. För någon med erfarenhet som vill ha ett bra upplägg för tex styrka är det ju en annan sak, då finns det duktiga personer som kan ge dig upplägg utformade efter dina mål och förutsättningar. Men för en nybörjare är det nog lätt att gå på en mina när man söker hjälp på nätet. Vem som helst kan ju snickra ihop ett upplägg, kopiera och sälja.

Nu vet jag inget om killen du fått upplägg utav men jag tycker iaf inte det verkar vara någon höjdare för en nybörjare. Varför inte bara gamla hederliga böj, bänk och mark plus lite komplettering och köra det efter något vanligt traditionellt nybörjarupplägg.

Starke75an
2015-02-12, 20:37
Håller med föregående. Börja med ett enkelt program och lär dig tekniken innan du lastar på mycke vikt. Är man nybörjare bygger man muskler med rätt lite träning. Får man ökning med 2-3 sett så behöver man inte göra fler sett(enligt mig)