handdator

Visa fullständig version : Armhävningar = träningsvärk i vingarna


Chipsfet
2015-02-12, 09:43
Hej,

hur kommer det sig att man får träningsvärk i vingarna när man kör armhävningar?
Tränar jag bänk så känner jag inte av något i vingarna, vare sig jag tränar låg eller hög reps.
Lägger jag mig däremot och kör armhävningar 20*x så kommer det brutal träningsvärk i vingarna.

Har pratat med andra otränade / träningsamatörer som säger samma sak.
Har jag fel teknik, vinkeln på armarna är "normalt annorlunda när man kör bänk vs armhävningara, en armhävning tar "där" pga blah blah blah?

TheOne1994
2015-02-12, 09:45
Hej,

hur kommer det sig att man får träningsvärk i vingarna när man kör armhävningar?
Tränar jag bänk så känner jag inte av något i vingarna, vare sig jag tränar låg eller hög reps.
Lägger jag mig däremot och kör armhävningar 20*x så kommer det brutal träningsvärk i vingarna.

Har pratat med andra otränade / träningsamatörer som säger samma sak.
Har jag fel teknik, vinkeln på armarna är "normalt annorlunda när man kör bänk vs armhävningara, en armhävning tar "där" pga blah blah blah?

samma för mig. Du kan nog få samma om du kör högreps i bänken. Inga konstigheter dock. Bara kör på :)

Morrris
2015-02-12, 09:49
Troligtvis Serratus Anterior.

z_bumbi
2015-02-12, 09:50
Utan att ha sett något av utförandena så gissar jag att det är tekniken i bänken som kanske bör ses över. Att du spänner latsen för att stabilisera kroppen när du kör armhävningar är inget konstigt men väldigt många gör det inte när de kör bänk.

whuddafuks
2015-02-12, 11:23
Utan att ha sett något av utförandena så gissar jag att det är tekniken i bänken som kanske bör ses över. Att du spänner latsen för att stabilisera kroppen när du kör armhävningar är inget konstigt men väldigt många gör det inte när de kör bänk.

Det är nog troligtvis inte latsen han egentligen får träningsvärk i. Många tror att man har träningsvärk i lats när det egentligen är serratus anterior. De får arbeta på ett annat sätt i armhävningar så inte ovanligt att få träningsvärk i SA av den övningen

100
2015-02-12, 12:58
Hade samma "problem" fast när jag körde militärpress. Det är inte latsen, dvs vingarna som du har träningsvärk i, det är Serratus Anterior.

Chipsfet
2015-02-12, 16:28
Verkar ju stämma väldigt bra med SA, går på den vägen =)
Tack för att ni är min och andras blindhund(ar).