handdator

Visa fullständig version : Doug Hepburn


Illustrerade mannen
2015-02-11, 16:48
Jag tänkte köra en av Doug Hepburns rutiner - 8X2+3X6. Ni som känner till honom vet jag vad menar.
Jag har några funderingar: startvikt? 80%
Tänkte köra fyra dagar i rad och sedan tre vila. För slitigt?
Progression? Det är en ganska långsam ökning, men jag antar att det finns skäl till det. Någon som testat och vill dela med sig? Arthax? Leifallan?

Guckenn
2015-02-11, 17:50
Jag har några funderingar: startvikt? 80%
70-75% av 1RM har jag hört vissa säga. Meningen med programmet är ju att få in många kontrollerade reps med hyfsad vikt, så det är antagligen bättre att börja för lätt och öka snabbare än att börja för tungt.

Tänkte köra fyra dagar i rad och sedan tre vila. För slitigt?
Varför vill du inte sprida ut vilodagarna? Det beror ju såklart på träningshistoria, hur tungt du startar och hur bra du sköter sömn osv, men jag tror att du skulle få bättre resultat av att inte köra 4 dagar i rad. Mark och böj 4 dagar i rad blir rätt tungt, särskilt när du kör 11 set per dag.

Progression? Det är en ganska långsam ökning, men jag antar att det finns skäl till det.

anvihl
2015-02-11, 17:56
Ett favoritprogram. Börjar på 80% i huvudserien och kör den andra varianten på 80% av 80% :).

Dock byter jag ut 6x3 mot varianter i böj och mark och byter dagar så:

Pass1:
Böj 2-3x8 @80%
Stela mark eller ryckmark 6x3 @80% av huvudserien i mark.

Bänk 2-3x8
OHP 6x3

Pass2:
Mark 2-3x8
Frontböj/pausböj 6x3

Bänkvariant 6x3
OHP 2-3x8

etc

Progression är verkligen inte långsam! 60kg i böj, mark och bänk på ett år om man lyckas att aldrig behöva backa i programmet. Sinnessjuk progressionstakt som är ohållbar.

arthax
2015-02-11, 18:25
Jag tänkte köra en av Doug Hepburns rutiner - 8X2+3X6. Ni som känner till honom vet jag vad menar.
Jag har några funderingar: startvikt? 80%
Tänkte köra fyra dagar i rad och sedan tre vila. För slitigt?
Progression? Det är en ganska långsam ökning, men jag antar att det finns skäl till det. Någon som testat och vill dela med sig? Arthax? Leifallan?

Här finns nog alla svar du behöver http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=199564 (vet att du inte gillar sökfunktionen, så jag tog mig friheten att göra det åt dig) :)

Är inte hemma just nu, men har bestämt för mig att vi diskuterat startvikter tidigare, även det här med att inte köra power och pump under samma period.

Det gjorde iof jag när jag körde över/under .. det blev ordentligt jobbigt i marken om jag minns rätt. Testa dig fram! Måååååånga går i god för att programmet genererar resultat om man står ut med att det kan blir lite långtråkigt. Varför inte starta med singlarna tills du slår i taket och därefter gå ned och kör 3orna upp förbi gamla vikten du stallade på?


Edit: Vad startvikt beträffar så har jag för mig att Panzer Pig sa sitt 8RM på 8x3 och sitt 3RM på 8x1. Hepburn gillade tydligen inte procent, men detta verkar vara praxis idag! :)