handdator

Visa fullständig version : Frågor ang. grundkurs i Juridik


Nirrebirre
2015-02-11, 11:18
Tjena, som rubriken kanske antyder så har jag lite frågor angående en kurs jag funderar på ta under mitt sommarlov och vad för eventuell nytta jag kan ha av den. Det är en grundkurs i juridik på Göteborgs Universitet. Jag läsar just nu systemvetenskap på GU och tänker att läsa juridik kan vara ett bra komplement till min utbildning. Har någon tagit denna grundkurs? Känns den relevant?

:)

Yes
2015-02-11, 18:12
JÖK;en är allmänbildande och en nyttig kurs att ha för alla. I varje fall om kursen sköts vettigt - jag vet inte hur Göteborgs Universitet är. Någon direkt anknytning till systemvetenskap har den dock inte. I så fall bör du fortsätta och läsa immaterialrätt efteråt.

Det är inte en särskilt svår krus och kräver inte mycket plugg, så jag tycker du ska köra på. Nackdelen är att många lämnar kursen med viss övertro på sina kunskaper, men det är lätt att undvika genom att vara medveten om det och fördjupa sig.

Beholder
2015-02-11, 21:32
Gillar du allmänbildning kör hårt. Vill du ha nytta av kursen lär du bli besviken.

-squat-
2015-02-11, 23:17
Gillar du allmänbildning kör hårt. Vill du ha nytta av kursen lär du bli besviken.

Jag skulle vilja påstå alla tjänstemän har nytta av kursen.

Nordenator
2015-02-11, 23:28
Jag skulle vilja påstå alla tjänstemän har nytta av kursen.

Ditto. Jag har då haft nytta av kursen både privat och inom arbetslivet. Grundläggande kännedom om juridik borde egentligen alla ha oavsett vad de avser att pyssla med. Bra kurs att ta sig igenom för att få lite lätt förståelse.

Den berör ändå en hel del relevant för normala svenssonlivet som konsumentköplagen, köplagen, lag om skuldebrev, avtalslagen, lag om anställningsskydd osv.

Yes
2015-02-11, 23:49
Ja, det är en bra kurs att ha med sig i livet. Bara man inte hyser någon övertro till den, som sagt.

Tycker den kursen skulle göra sig väldigt bra på gymnasiet.

Nirrebirre
2015-02-12, 11:21
Ok tack så jättemycket för svar! Kommer nog köra på den kursen då jag också tror som ni säger att lite mer kunskap inom juridik kan vara bra att ha, privat och i arbetslivet!

Mental
2015-02-12, 11:24
Ja, det är en bra kurs att ha med sig i livet. Bara man inte hyser någon övertro till den, som sagt.

Tycker den kursen skulle göra sig väldigt bra på gymnasiet.

Det finns, eller åtminstånde fanns.

Jag läste rättskunskap på gymnasiet.

Utbildningen i ämnet rättskunskap syftar till att ge eleverna möjligheter att systematisera och komplettera de grundläggande juridiska kunskaper som behövs såväl på det personliga planet som för att vara aktiv i samhället. Ämnet rättskunskap syftar även till att ge eleverna förståelse av och kunskap om hur rättsväsendet vuxit fram, hur det är organiserat och hur det fungerar. Utbildningen i ämnet syftar dessutom till att eleverna skall kunna öva sin förmåga att strukturera och analysera olika juridiska frågor som är aktuella för studieinriktningen.
Mål att sträva mot
Skolan skall i sin undervisning i rättskunskap sträva efter att eleven
utvecklar kunskap om hur rättsväsendet fungerar i förhållande till de grundläggande värderingar som finns i ett demokratiskt samhälle,
utvecklar kunskap om rättsordningens roll och betydelse,
förstår hur en rättsstat är uppbyggd och fungerar,
utvecklar sin förmåga att följa och delta i samhällsdebatten kring rättsordningen,
uppövar sin förmåga att i dialog med andra bearbeta olika juridiska frågor på det personliga planet, inom arbetsliv och företagande,
uppövar sin förmåga att använda informationsteknik för att söka, samla och analysera olika slag av juridisk information.

http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/kursplaner-fore-2011/subjectKursinfo.htm?lang=sv&subjectCode=rk

forslund
2015-02-12, 11:25
Är det en kurs som skulle kunna gå bra att läsa på distans? Vad säger ni som läst den?
Isåfall i kombination med heltidsjobb.

Mental
2015-02-12, 11:27
JÖK;en är allmänbildande och en nyttig kurs att ha för alla. I varje fall om kursen sköts vettigt - jag vet inte hur Göteborgs Universitet är. Någon direkt anknytning till systemvetenskap har den dock inte. I så fall bör du fortsätta och läsa immaterialrätt efteråt.

Det är inte en särskilt svår krus och kräver inte mycket plugg, så jag tycker du ska köra på. Nackdelen är att många lämnar kursen med viss övertro på sina kunskaper, men det är lätt att undvika genom att vara medveten om det och fördjupa sig.

Jag är mer sugen på JIK:en, ges den fristående och var i så fall?

Nordenator
2015-02-12, 11:52
Är det en kurs som skulle kunna gå bra att läsa på distans? Vad säger ni som läst den?
Isåfall i kombination med heltidsjobb.

Absolut. Brorsan gjorde det. Juridik är ganska mycket förståelse och inte bara korvstoppning, så när man förstår hur man ska använda lagboken som resurs så kan man lästa sig till rätt mycket även om man inte kan svaret direkt från en föreläsning eller liknande.

Yes
2015-02-12, 13:16
Är det en kurs som skulle kunna gå bra att läsa på distans? Vad säger ni som läst den?
Isåfall i kombination med heltidsjobb.
Jag har läst den på distans i Umeå, och "riktiga" kurser i Stockholm och Lund. Det funkar hur bra som helst att läsa på distans och det är lätt att jobba samtidigt. Seminarier kan dock vara värda att gå på, i varje fall om man är aktiv själv.
Jag tycker man får mest ut av det när det ges möjlighet att käfta och argumentera, fast det kräver samtidigt att man är väl påläst (hade själv kul när jag fick skola den gode amanuensen i Lund avseende sakrätt, vilket också var lärorik, fast det var en specialkurs genom jobbet).

Yes
2015-02-12, 13:19
Det finns, eller åtminstånde fanns.

Jag läste rättskunskap på gymnasiet.

Utbildningen i ämnet rättskunskap syftar till att ge eleverna möjligheter att systematisera och komplettera de grundläggande juridiska kunskaper som behövs såväl på det personliga planet som för att vara aktiv i samhället. Ämnet rättskunskap syftar även till att ge eleverna förståelse av och kunskap om hur rättsväsendet vuxit fram, hur det är organiserat och hur det fungerar. Utbildningen i ämnet syftar dessutom till att eleverna skall kunna öva sin förmåga att strukturera och analysera olika juridiska frågor som är aktuella för studieinriktningen.
Mål att sträva mot
Skolan skall i sin undervisning i rättskunskap sträva efter att eleven
utvecklar kunskap om hur rättsväsendet fungerar i förhållande till de grundläggande värderingar som finns i ett demokratiskt samhälle,
utvecklar kunskap om rättsordningens roll och betydelse,
förstår hur en rättsstat är uppbyggd och fungerar,
utvecklar sin förmåga att följa och delta i samhällsdebatten kring rättsordningen,
uppövar sin förmåga att i dialog med andra bearbeta olika juridiska frågor på det personliga planet, inom arbetsliv och företagande,
uppövar sin förmåga att använda informationsteknik för att söka, samla och analysera olika slag av juridisk information.

http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/kursplaner-fore-2011/subjectKursinfo.htm?lang=sv&subjectCode=rk
Av det (lilla) jag sett har rättskunskapen varit på dagisnivå, tyvärr. Men det är iaf bra att det finns. Allmänjuridisk kunskap är väldigt nyttigt.

Yes
2015-02-12, 13:26
Jag är mer sugen på JIK:en, ges den fristående och var i så fall?
Jag tror det var JIK;en jag läste i Umeå. Uppsala brukar ha den också. Har dock dålig koll på skillnaden. Stockholm körde JÖK;en senast jag kollade.

Det finns en fortsättingskurs i Uppsala med fokus på handelsrätt som är mycket bra också. I varje fall om man kombinerar litteraturen med Ramberg med annat, exempelvis Adlercreutz (som för all del skriver som en kratta men ändock är värdefull).

Mental
2015-02-12, 13:34
Jag tror det var JIK;en jag läste i Umeå. Uppsala brukar ha den också. Har dock dålig koll på skillnaden. Stockholm körde JÖK;en senast jag kollade.

Det finns en fortsättingskurs i Uppsala med fokus på handelsrätt som är mycket bra också. I varje fall om man kombinerar litteraturen med Ramberg med annat, exempelvis Adlercreutz (som för all del skriver som en kratta men ändock är värdefull).

http://www.juridiskintroduktionskurs.se/skillnad-jok-jik/

Jag tycker spontant, utan att ha djupare kunskaper, att JIK:en ser roligare ut?

Kan man läsa Umeås kurs på distans?

forslund
2015-02-12, 14:11
Absolut. Brorsan gjorde det.

Jag har läst den på distans i Umeå, och "riktiga" kurser i Stockholm och Lund. Det funkar hur bra som helst att läsa på distans och det är lätt att jobba samtidigt.

Tack ni båda! :) Ska kolla lite djupare på det.

Yes
2015-02-12, 14:41
http://www.juridiskintroduktionskurs.se/skillnad-jok-jik/

Jag tycker spontant, utan att ha djupare kunskaper, att JIK:en ser roligare ut?

Kan man läsa Umeås kurs på distans?
Kursen i Stockholm hade i princip allt utom straffrätt, även om den kallas handelsrättslig översiktskurs. Den finns dock inte på distans såvitt jag vet.

Umeå har, eller hade iaf, kursen på distans. Den var klart värd att läsa, men i vanlig ordning är det bra att fördjupa sig själv (låna böcker inom varje rättsområde så får du bra kunskaper). Kursplanen är enkel så om intresset finns kommer du ha tid med det.

Beholder
2015-02-12, 15:03
Jag skulle vilja påstå alla tjänstemän har nytta av kursen.

Vi får nog komma överens om att inte vara överens. Tycker inte den ger mycket alls förutom allmänbildning

-squat-
2015-02-12, 16:35
Jag är mer sugen på JIK:en, ges den fristående och var i så fall?

Jag läste den på distans via Lunds Universitet. Salstentan hölls på Clarion Sign i Stockholm.

Mental
2015-02-12, 16:49
Jag läste den på distans via Lunds Universitet. Salstentan hölls på Clarion Sign i Stockholm.

Vad tyckte du om den? Hur var upplägget, takten, inlämningsuppgifter, literatur mm? :)

-squat-
2015-02-12, 20:38
Vad tyckte du om den? Hur var upplägget, takten, inlämningsuppgifter, literatur mm? :)

Den var bra. Vill minnas att det var 15 poäng på halvfart vilket funkade bra trotts heltidsarbete, träning etc. Sen hade jag läst juridik tidigare, plus att jag jobbar med det. Men kursen får ändå inte anses vara så svår, det är ju trotts allt en introduktionskurs.

Vill man minnas att man fick göra 5 inlämningsuppgifter via webbsidan, som man var tvungen att ha godkänt på för att få göra den avslutande salstentan. på webbsidan fanns ett forum där man kunde ställa frågor.

alla föreläsningar var förinspelade så att kan titta på dem när man har tid. alla powerpoints och rättsfalls tillhörande föreläsningarna finns att ladda ner.

Litteraturen var bra.

spoonchest
2015-02-12, 21:41
Vad tyckte du om den? Hur var upplägget, takten, inlämningsuppgifter, literatur mm? :)

Jag blev precis godkänd på tentan efter att ha läst JIK:en på lunds universitet via distans. Det är de enda högskolestudier jag gjort. Det jag fått ut av kursen är att jag är mycket bekvämare med lagtext och blivit mycket mer allmänbildad kring lagen. Böckerna har man nytta av efter kursen, så de pengarna är inte bortkastade heller. Alla borde ha den blå lagboken hemma.
Jag hankade mig igenom nästan halva kursen innan jag öppnade kursböckerna för att klara inlämningsuppgifterna. Jag tyckte upplägget var idiotenkelt med moduler av olika avsnitt i lagen som man stegvis tar sig igenom. Stor nackdel är att vissa föreläsningsserier kunde vara rena döden underhållningsmässigt. Jordabalken är inte kul. Den blir inte roligare av att man förklarar den utan att byta tonfall en enda gång.
Andra var riktigt intressanta. Mycket beroende på föreläsare och vilket ämne det gäller.
Takten var bekväm, även för mig som utan studievana kunde skjuta på saker lite väl nära deadline för inlämning. Tar man en eftermiddag/kväll framför datorn så harvar man igenom en modul med föreläsningar, självrättande kontrolluppgifter och de lite drygare tillämpningsuppgifterna.
Inför tentan gjorde jag bara om alla föreläsningar och kontrolluppgifterna. Som sagt så har jag ingen studievana, men det gick bra ändå.

spoonchest
2015-02-12, 22:00
Jag är mer sugen på JIK:en, ges den fristående och var i så fall?


Nu är du bara lat, första träffen på Google

http://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-JURF11/62801

När nästa kurs drar igång vet jag inte.

-squat-
2015-02-12, 22:02
Jag blev precis godkänd på tentan efter att ha läst JIK:en på lunds universitet via distans. Det är de enda högskolestudier jag gjort. Det jag fått ut av kursen är att jag är mycket bekvämare med lagtext och blivit mycket mer allmänbildad kring lagen. Böckerna har man nytta av efter kursen, så de pengarna är inte bortkastade heller. Alla borde ha den blå lagboken hemma.
Jag hankade mig igenom nästan halva kursen innan jag öppnade kursböckerna för att klara inlämningsuppgifterna. Jag tyckte upplägget var idiotenkelt med moduler av olika avsnitt i lagen som man stegvis tar sig igenom. Stor nackdel är att vissa föreläsningsserier kunde vara rena döden underhållningsmässigt. Jordabalken är inte kul. Den blir inte roligare av att man förklarar den utan att byta tonfall en enda gång.
Andra var riktigt intressanta. Mycket beroende på föreläsare och vilket ämne det gäller.
Takten var bekväm, även för mig som utan studievana kunde skjuta på saker lite väl nära deadline för inlämning. Tar man en eftermiddag/kväll framför datorn så harvar man igenom en modul med föreläsningar, självrättande kontrolluppgifter och de lite drygare tillämpningsuppgifterna.
Inför tentan gjorde jag bara om alla föreläsningar och kontrolluppgifterna. Som sagt så har jag ingen studievana, men det gick bra ändå.

Att nöta extentor brukar vara det bästa sättet att förbereda sig inför en tenta, då man på så sätt lär sig problemlösningsmetodiken, samt att man ser hur pass mycket examinatorn kräver att man ska skriva för att få alla rätt på en fråga.

spoonchest
2015-02-12, 22:17
Att nöta extentor brukar vara det bästa sättet att förbereda sig inför en tenta, då man på så sätt lär sig problemlösningsmetodiken, samt att man ser hur pass mycket examinatorn kräver att man ska skriva för att få alla rätt på en fråga.

Jo, det har man tagit reda på i kursen. Inga tillämpningsuppgifter var obligatoriska, men alla var frågor från extentor. Vidare så kunde lärarna använda sig av ett större poängspann i pedagogiskt syfte. Vid några få tillfällen fick jag full pott, men fick för övrigt alltid bannor för att jag var för kortfattad. Sen så kunde man ladda hem en tenta i sin helhet och öva på. Så lägger man lite manke till har man inga som helst problem med att få VG på tentan.

Yes
2015-02-12, 22:54
Jag blev precis godkänd på tentan efter att ha läst JIK:en på lunds universitet via distans. Det är de enda högskolestudier jag gjort. Det jag fått ut av kursen är att jag är mycket bekvämare med lagtext och blivit mycket mer allmänbildad kring lagen. Böckerna har man nytta av efter kursen, så de pengarna är inte bortkastade heller. Alla borde ha den blå lagboken hemma.
Jag hankade mig igenom nästan halva kursen innan jag öppnade kursböckerna för att klara inlämningsuppgifterna. Jag tyckte upplägget var idiotenkelt med moduler av olika avsnitt i lagen som man stegvis tar sig igenom. Stor nackdel är att vissa föreläsningsserier kunde vara rena döden underhållningsmässigt. Jordabalken är inte kul. Den blir inte roligare av att man förklarar den utan att byta tonfall en enda gång.
Andra var riktigt intressanta. Mycket beroende på föreläsare och vilket ämne det gäller.
Takten var bekväm, även för mig som utan studievana kunde skjuta på saker lite väl nära deadline för inlämning. Tar man en eftermiddag/kväll framför datorn så harvar man igenom en modul med föreläsningar, självrättande kontrolluppgifter och de lite drygare tillämpningsuppgifterna.
Inför tentan gjorde jag bara om alla föreläsningar och kontrolluppgifterna. Som sagt så har jag ingen studievana, men det gick bra ändå.
Låter som samma upplägg jag hade. Några obligatoriska inlämningsuppgifter och en del som var valfritt, sen små självrättande test. Det var dock en liten specialare genom jobbet på 7,5 poäng och 5 seminarier i Lund.

Tyckte det var ett helt okej upplägg men kurslitteraturen är för basic. Mitt tips är att kombinera den med, i varje fall, Rambergs Allmän Avtalsrätt och Allmän Köprätt; Hellners Speciell Avtalsrätt och Skadeståndsrätt, Mellqvists Fordran och Skuld, samt Millqvists Sakrättens Grunder. Det lär nästan garanterat vara någon fråga om arbetsrätt, så det är också bra. Europarätten av Nilsson & Lundberg är ganska lätt läsning och nyttig. Lite processrätt är aldrig fel heller, Mellqvist har någon introduktionsbok som kan vara värd att kika på (har inte läst den själv, enda jag är bekant med är någon serie på sjuttioelva volymer jag har på jobbet och det är väl kanske lite väl mastigt).

Det där hinner man lätt trycka in vid sidan av på några veckor och kommer ge så mycket mer än att följa den där civilrättsboken de har som kurslitteratur.

Yes
2015-02-12, 22:58
Jo, det har man tagit reda på i kursen. Inga tillämpningsuppgifter var obligatoriska, men alla var frågor från extentor. Vidare så kunde lärarna använda sig av ett större poängspann i pedagogiskt syfte. Vid några få tillfällen fick jag full pott, men fick för övrigt alltid bannor för att jag var för kortfattad. Sen så kunde man ladda hem en tenta i sin helhet och öva på. Så lägger man lite manke till har man inga som helst problem med att få VG på tentan.
Målet, enligt min mening, bör vara att få alla rätt på tentan samt tillgodogöra sig massvis med ny kunskap. Det är en rimligt satt ribba.

-squat-
2015-04-15, 12:14
Är det någon här som har läst beskattningsrätt och socialrätt?

dauit
2015-04-15, 12:28
Tjena, som rubriken kanske antyder så har jag lite frågor angående en kurs jag funderar på ta under mitt sommarlov och vad för eventuell nytta jag kan ha av den. Det är en grundkurs i juridik på Göteborgs Universitet. Jag läsar just nu systemvetenskap på GU och tänker att läsa juridik kan vara ett bra komplement till min utbildning. Har någon tagit denna grundkurs? Känns den relevant?

:)

Har du samma dumma krav att det måste vara inom samma område dom valfria kurserna du väljer? Vi har det iaf, så nu måste jag läsa 30hp juridik. Jag som ville ta FEK och JÖK:en, men nej det får jag inte göra*gah!*