handdator

Visa fullständig version : Helkropp / Löpning varannan dag


Beppe
2015-02-11, 08:55
Har nu kört tunga helkroppspass varannan dag (mån, ons, fre). Kör 5set 6reps per muskel på vikter så nära fail som möjligt. Gjort riktigt bra ökningar både i styrka och volym under halvåret jag kört på.
Har nu tänkt att lägga in konditionsträning på "vilodagarna" 2 eller 3 ggr i veckan, alltså tis,tor och kanske söndag.

Att konditionsträning hämmar proteinsyntesen något --> sämre resultat gym-mässigt är jag med på.

Men finns det någon som vet hur det funkar med återhämtningen?
Benen får ju inte vila en enda dag vid detta upplägget?
Tänkte dra igång deffen i slutet på månaden också så då är ju ändå muskelökningen "körd"

Frågan är alltså: Kan det blir alltför mycket på benen med kondition/styrka varannan dag?

Krutpaket
2015-02-11, 09:11
Svårt att säga. Du får nog testa och utvärdera. Finns ju flera här på kolo som både gymmar och löper eller cyklar. Jag personligen skulle nog inte palla det (kanske skulle orka kardio 1 dag i veckan). Men testa och se hur det känns. Märker du att du är konstant trött eller börjar prestera sämre på gymmet och/eller presterar dåligt när du kör kardio så kanske du bör lägga om upplägget.

arthax
2015-02-11, 09:15
Kanske lägga ena löppasset på tisdag och köra ben lätt på onsdag, och nästa löppass på lördag så du får vila på söndag?

Sen det här med sämre gainz!111!. Det är möjligt att det är mätbart sämre att konditionsträna i kombination med styrka. Men folk verkar i det närmaste livrädda.

Jag kör ben två gånger i veckan. Löptränar efter varje pass ~30min, och ibland en löptur på helgen. Hittills blir jag bara starkare och starkare och volymen ökar sakta. Bättre återhämtning mellan set och en piggare vardag. Att träna hjärta och lungor är något många verkar missa. Kanske för att det är svårt att exponera dem gainzen på instagram?

PerLedin
2015-02-11, 11:22
Ska inte säga att jag tränar särskilt tungt regelbundet, utan är snarare en löpare som försöker få in lite ordentligare styrketräning. Spontant så tror jag att det är den största grejen man får ta hänsyn till: att kvaliten på träningen eventuellt blir lidande i sig. Jag upplever att det går rätt bra att mörsa sig genom även rätt hårda löppass med dagen-efter-böj-ben, bara att det känns lite fyrkantigare rent muskulärt än annars. Vanliga distanspass upplever jag inte som störande för styrketräning, utan kör ibland styrketräning direkt efter en mils distanslöpning. Då stör ett lite längre långpass eller tuffare intervaller lite mer, och har definitivt sämre tryck dagen efter i gymmet.

Snubben
2015-02-11, 11:24
För mig funkar det alldeles utmärkt. Det viktigaste är att lyssna på kroppen. Ibland skippa gympass, ibland skippa löpning och ibland skippa en hel vecka.

Beppe
2015-02-11, 11:49
Har ju nu bara kört såhär en vecka. 3 gympass och 3 löppass så är ju jäkligt mör i framför allt vader. Skippade även ben-delen på onsdagspasset.
Men det skulle jag tippa på beror på att jag är så väldigt ovan vid löpningen, snarare än att min kropp "inte orkar med".
Får testa någon vecka till och utvärdera sedan. kanske en idé att gå över till någon form av PPL schema?

Fast trivs jäkligt bra med helkroppspassen, har gjort väldiga ökningar både i styrka och volym jämfört med något annat program jag kört.