handdator

Visa fullständig version : Vilket träningsschema "bör" funka bäst vid deff?


Svampfest
2015-02-10, 22:01
Tja! Finns nog en uppsjö av trådar kring detta ämne, men kändes smidigare att starta en ny än att låna någon annans/bumpa en gammal tråd.

Min fråga är iallafall vilket träningsschema ni kör med/vilket bör fungera bäst under deff? Skulle såklart helst vilja få mer volym men mindre fett% och inte gå för styrka endast.

Ska in på min andra deff just nu och kör 5/3/1 som jag gjorde under min första deff. Men tänkte ifall man kan köra på ett schema för volym, istället? T.ex GVT? Läst att högreps är "dåligt" vid deff. Hur kan man få det att fungera? Läst om GVT vid deff men inte hittat någon info som styrker hur pass bra det verkligen fungerar. Även gått i tankarna kring helkropp 3 gånger i veckan. Bör jag köra typ 6reps 3 set då per övning och kanske 5x5 i basövningarna?

Börjar bli lite väl tungt att köra 5/3/1 under deff nu, därför jag går i dessa tankar.

Jag är 187cm lång, vägde 98.5kg imorse.

Mina stats är:
Markböj: 5x150kg
Bänkpress 1x102.5kg
Knäböj: 5x110kg
Militärpress: 5x50kg

Så ni får någon sorts för hur jag ligger till i nuläget.

EDIT: Ligger på -500kcal om dagen.

vicarious
2015-02-11, 08:15
Vad är markböj för spännande? ;)

Träna som du skulle gjort om du hade som mål att växa så mycket som möjligt även om det är deff. Anpassa bara totala volymen efter hur bra du återhämtar dig.

Shqypnia
2015-02-11, 08:49
Det finns ingen anledning att ändra på ett vinnande koncept.

Svampfest
2015-02-11, 15:19
Vad är markböj för spännande? ;)

Träna som du skulle gjort om du hade som mål att växa så mycket som möjligt även om det är deff. Anpassa bara totala volymen efter hur bra du återhämtar dig.

Okej! Är det möjligt att få någon vidare volym av 5/3/1? Starkare blir man ju. Men man kanske ska pröva några veckor GVT och se hur det känns! men istället för typ 10x10 kanske man ska köra 10x5 eller någonting? Fast i GVT ska man ju inte lika på typ 90%1rm så kanske är lugnt att ösa 10x10 på underskott då?

Markböj är en övning där man lyfter så tungt att marken böjs!

Krutpaket
2015-02-11, 15:33
kör ditt vanliga upplägg. Om det är ett vettigt upplägg funkar det både vid bulk, balans och deff.

vicarious
2015-02-11, 16:01
Okej! Är det möjligt att få någon vidare volym av 5/3/1? Starkare blir man ju. Men man kanske ska pröva några veckor GVT och se hur det känns! men istället för typ 10x10 kanske man ska köra 10x5 eller någonting? Fast i GVT ska man ju inte lika på typ 90%1rm så kanske är lugnt att ösa 10x10 på underskott då?

Markböj är en övning där man lyfter så tungt att marken böjs!

Jag har inte så bra koll på GVT men 10x10 skulle jag isåfall inte köra i mer än en övning per pass, om ens det. Som sagt, anpassa totala volymen efter hur ofta man tränar och hur bra man återhämtar sig. Det finns en gräns där mer träning inte ger något extra för tillväxten utan bara förlänger återhämtningstiden. Att ständigt kliva över den gränsen är onödigt, särskilt om man äter mindre än vanligt.

Svampfest
2015-02-11, 23:50
kör ditt vanliga upplägg. Om det är ett vettigt upplägg funkar det både vid bulk, balans och deff.

Kört http://www.styrketraningsprogram.net/axon-30.html Innan. Ska fan ta före och efter bilder denna deff. Bommade det totalt senast så jag såg ingen skillnad i princip. Även fast jag gick ner 10kg. Skulle vilja gå ner på typ 10% kroppsfett denna gång dock. Är på ca 23% nu, så det lär ta ett tag, därför jag vill vara säker på att jag har det bästa möjliga träningsschemat för att förhoppningsvis även bygga lite volym under tiden också. Kost och vilja finns, är väl mest i kunskapen kring bästa träningsmetod som klämmer.

Sheogorath
2015-02-12, 07:03
Om du "bara" ska ner till 10% finns det ingen anledning att tappa styrka och muskelmassa. I början bör du kunna fortsätta öka och mot slutet kanske du kommer tappa något reps här och där. I slutändan bör du vara åtminstone lika stark som innan deffen. Ner mot 5% så kanske man får sänka 2,5 kg i några övning de sista veckorna, men även i det läget kan man ju ökat lite i styrka i början och så att säga ha det som "buffert".

Kreatin, HMB och Ursobol (placebo eller ej!) är en kombination jag kör varje deff nu mera just för att kunna belasta tyngre än jag hade klarat annars.