handdator

Visa fullständig version : Buddhism


Hövdingen
2015-02-10, 20:44
Vi kanske kan fortsätta diskussionen här....

Inom mahayana, theravada och tibetansk buddhism är reinkarnationen däremot central. Skolboksbuddhismen fokuserar i stort på just mahayana och theravada och lämnar zen därhän.

Zen är ju en gren av mahayana.

jenni
2015-02-10, 20:59
Vi kanske kan fortsätta diskussionen här....



Zen är ju en gren av mahayana.

Det kommer väl från Mahayana men man försöker lämna det tänket i zen
Sen finns det väl även skillnader mellan zen i Japan och zen (Ch'an) i Kina ?!

svenbanan
2015-02-10, 21:02
Jag kände att vi kanske blev klara. Dvs att zenbuddhismen möjligtvis inte är en religion medans övriga varianter är det. Om man inte tror på nåt (som inte vetenskapen bevisat) så är det väl inte religion.

Men sysslar inte zenbuddhister med transcendental meditation med syfte att ens eget medvetande ska "uppgå i världsalltet och få andlig vägledning av resten av världen/naturen"? Detta låter ju då som något jag skulle klassa som religiöst...

jenni
2015-02-10, 21:11
Jag kände att vi kanske blev klara. Dvs att zenbuddhismen möjligtvis inte är en religion medans övriga varianter är det. Om man inte tror på nåt (som inte vetenskapen bevisat) så är det väl inte religion.

Men sysslar inte zenbuddhister med transcendental meditation med syfte att ens eget medvetande ska "uppgå i världsalltet och få andlig vägledning av resten av världen/naturen"? Detta låter ju då som något jag skulle klassa som religiöst...

Om man tänker så här då, det är nästan omöjligt att komma till det stadiet om man inte är en munk och ägnar sitt liv till att uppnå Nirvana, dock lever ju tusentals människor med buddhism som livsstil, då är de även medvetna om detta, men väljer att följa läran iaf, är det fortfarande en religon? Eller bara ett sunt sätt att vara harmonisk?

Krutpaket
2015-02-10, 21:15
Om man tänker så här då, det är nästan omöjligt att komma till det stadiet om man inte är en munk och ägnar sitt liv till att uppnå Nirvana, dock lever ju tusentals människor med buddhism som livsstil, då är de även medvetna om detta, men väljer att följa läran iaf, är det fortfarande en religon? Eller bara ett sunt sätt att vara harmonisk?

Om man följer de tio budorden, lever en kristen livsstil, men går inte i kyrka och inser att det är nästan omöjligt att hamna i himlen om man inte är munk eller nunna. Är det då en religion?

Hövdingen
2015-02-10, 21:19
Jag kände att vi kanske blev klara. Dvs att zenbuddhismen möjligtvis inte är en religion medans övriga varianter är det. Om man inte tror på nåt (som inte vetenskapen bevisat) så är det väl inte religion.

Men sysslar inte zenbuddhister med transcendental meditation med syfte att ens eget medvetande ska "uppgå i världsalltet och få andlig vägledning av resten av världen/naturen"? Detta låter ju då som något jag skulle klassa som religiöst...

transcendental meditation är väl något new-age fenomen? Zazen kallas den vanligaste meditationsformen inom zen.

"uppgå i världsalltet"? Nej. Självinsikt snarare.

svenbanan
2015-02-10, 21:22
Om man tänker så här då, det är nästan omöjligt att komma till det stadiet om man inte är en munk och ägnar sitt liv till att uppnå Nirvana, dock lever ju tusentals människor med buddhism som livsstil, då är de även medvetna om detta, men väljer att följa läran iaf, är det fortfarande en religon? Eller bara ett sunt sätt att vara harmonisk?

Komma till vilket stadium? Nirvana?

Om man tror att man kan uppnå nirvana genom reinkarnation osv så tror man ju på den religiösa delen av buddhismen.

Om man "följer läran" bara för man tycker det verkar vettigt att vara en schysst medmänniska osv såsäger ju detta inget om huruvida man tror på reinkarnation och karma (i den religiösa aspekten). Dvs jag skulle säkert kunna vara muslim eller kristen eller ateist men följa de "buddhistiska levnadsreglerna" bara för att jag gillar dem. Då är man ju inte särskilt religiös. Man har bara plockat några russin ur kakan...

På samma sätt kan man ju tro på de religiösa aspekterna av buddhism, men sedan ändå inte följa "reglerna". Man kanske lever ett dekadent liv utan hänsyn till natur och medmäniskor. Rimligtvis tror man ju då att man kommer återfödas som skalbagge eller nåt. Men det skiter man i, för man ids inte bry sig.

Så det väsentliga (som jag ser det) är vad man tror på.

svenbanan
2015-02-10, 21:29
transcendental meditation är väl något new-age fenomen? Zazen kallas den vanligaste meditationsformen inom zen.

"uppgå i världsalltet"? Nej. Självinsikt snarare.

Ja, det låter ju superflummigt och new-ageigt. :)

Men mediatationen inom zen buddhismen har alltså inga inslag av "mystik" eller "övernaturlighet" alls?

Var får man självinsikten ifrån? Ska man ägna sig åt diverse mentala övningar, eller kommer det något nedtrillande "automatiskt" bara man sitter tillräckligt länge?

DPahkamaa
2015-02-10, 21:31
Vi kanske kan fortsätta diskussionen här....



Zen är ju en gren av mahayana.

Visst är det så, men skillnaderna mellan traditionell mahayana och zen är ganska stor och för enkelhetens skull görs ofta en åtskillnad där zen ses som en helt egen grej.

Du har förresten inte lust att svara på varför detta skulle vara "skitsnack?"

Buddhismen erkänner förekomsten av mängder av gudar. Människan kan själv återfödas som ett gudaväsen. Man erkänner också existensen av helvetesvarelser och spöken/andar. Vad buddhismen däremot säger är att det är meningslöst att tillbe gudarna, de är inte intresserade av att hjälpa människan och är själva underkastade samsara, kretsloppet av återfödsel.

Inom buddhismen finns 6 sfärer:

1. Gudarnas sfär
2. Demi-gudarnas sfär
3. Människornas sfär
4. Djurens sfär
5. Spökenas sfär
6. Helvetesvarelsernas sfär

Det är möjligt att återfödas i samtliga av dessa, alltså kan människan bli gud. Gudarna är i sin sfär lyckliga och utövar inte dharma och är dömda att återfödas i en lägre sfär eller krets.

jenni
2015-02-10, 21:31
Komma till vilket stadium? Nirvana?

Om man tror att man kan uppnå nirvana genom reinkarnation osv så tror man ju på den religiösa delen av buddhismen.

Om man "följer läran" bara för man tycker det verkar vettigt att vara en schysst medmänniska osv såsäger ju detta inget om huruvida man tror på reinkarnation och karma (i den religiösa aspekten). Dvs jag skulle säkert kunna vara muslim eller kristen eller ateist men följa de "buddhistiska levnadsreglerna" bara för att jag gillar dem. Då är man ju inte särskilt religiös. Man har bara plockat några russin ur kakan...

På samma sätt kan man ju tro på de religiösa aspekterna av buddhism, men sedan ändå inte följa "reglerna". Man kanske lever ett dekadent liv utan hänsyn till natur och medmäniskor. Rimligtvis tror man ju då att man kommer återfödas som skalbagge eller nåt. Men det skiter man i, för man ids inte bry sig.

Så det väsentliga (som jag ser det) är vad man tror på.

Nää, jag menar att en vanlig människa som är buddhist kan ju troligen aldrig uppnå Nirvana men de är buddhister iaf

Hövdingen
2015-02-10, 21:39
Ja, det låter ju superflummigt och new-ageigt. :)

Men mediatationen inom zen buddhismen har alltså inga inslag av "mystik" eller "övernaturlighet" alls?

Var får man självinsikten ifrån? Ska man ägna sig åt diverse mentala övningar, eller kommer det något nedtrillande "automatiskt" bara man sitter tillräckligt länge?

Absolut inget övernaturligt.

Insikt kommer från att studera sina tankar, känslor, minnen etc. Hjärnan är väldigt aktiv när man mediterar enligt hjärnforskare som har scannat meditatörer.

svenbanan
2015-02-10, 21:40
Nää, jag menar att en vanlig människa som är buddhist kan ju troligen aldrig uppnå Nirvana men de är buddhister iaf

Ja, tror man på hela den läran så är man ju Buddhist.

Men tror man på detta så tror man ju också att man kommer återfödas och få en chans till att bättra på sin karma i nästa liv och att man tillslut kommer kunna uppnå nirvana genom att hela tiden sträva mot att bättra sig.

Strävar man bara efter att bättra sig för att man tycker världen blir en trevligare plats om alla vore good-guys (och inte ägnar karma och nirvana en tanke) då är man ju inte buddhist (enligt den "traditionella" religiösa synen).

Hövdingen
2015-02-10, 21:49
Visst är det så, men skillnaderna mellan traditionell mahayana och zen är ganska stor och för enkelhetens skull görs ofta en åtskillnad där zen ses som en helt egen grej.

Du har förresten inte lust att svara på varför detta skulle vara "skitsnack?"



Inom buddhismen finns 6 sfärer:

1. Gudarnas sfär
2. Demi-gudarnas sfär
3. Människornas sfär
4. Djurens sfär
5. Spökenas sfär
6. Helvetesvarelsernas sfär

Det är möjligt att återfödas i samtliga av dessa, alltså kan människan bli gud. Gudarna är i sin sfär lyckliga och utövar inte dharma och är dömda att återfödas i en lägre sfär eller krets.

Det är kanske inte skitsnack. Men jag känner inte till det där. Det är väl knappast något som buddha lärde ut.

DPahkamaa
2015-02-10, 21:55
Det är kanske inte skitsnack. Men jag känner inte till det där. Det är väl knappast något som buddha lärde ut.

Den buddhistiska kosmologin finns ju beskriven i Tripitaka.

svenbanan
2015-02-10, 21:56
Absolut inget övernaturligt.

Insikt kommer från att studera sina tankar, känslor, minnen etc. Hjärnan är väldigt aktiv när man mediterar enligt hjärnforskare som har scannat meditatörer.

Okej. Ja, då ser i alla fall inte jag något i zenbuddhismen som har med religion att göra.

Man får väl dock passa sig för att kalla zenbuddhismen för buddhism i den här typen av diskussioner (pga risk för missförstånd), då det ju verkar som om flesta andra varianter av buddhismen har de religiösa inslagen.

jenni
2015-02-10, 22:09
Okej. Ja, då ser i alla fall inte jag något i zenbuddhismen som har med religion att göra.

Man får väl dock passa sig för att kalla zenbuddhismen för buddhism i den här typen av diskussioner (pga risk för missförstånd), då det ju verkar som om flesta andra varianter av buddhismen har de religiösa inslagen.

Men det är ju en gren av buddhismen likaväl som de andra :)

svenbanan
2015-02-10, 23:22
Men det är ju en gren av buddhismen likaväl som de andra :)

Det blir som upplagt för missförstånd.

Det blir rätt analogt med nedanstående:

1 promille av alla svenskar är albino och har röda ögon.
Inga ickealbino har röda ögon.
Då är det inte vettigt att säga att "svenskar har röda ögon".
Det är vettigare att säga att de svenskar som är albino har röda ögon.

svenskar = buddhister
albinosvenskar = zenbuddhister
har röda ögon = tror ej på reinkarnation o.dyl.