handdator

Visa fullständig version : Köpa billig ost och lagra själv


RageBob
2015-02-10, 18:46
Tänkte höra om nån här har erfarenhet av detta?

Det jag kommit fram till själv är att osten ska lagras mörkt och helst runt 10 grader. Ostarna bör vändas varannan vecka för att optimal smak ska erhållas.

Poängen är att förädla billigare ostar för cirka 50 kr/kg till en riktig god-ost efter något års lagring.

Nån som testat?

Karlastrid
2015-02-18, 07:56
Jag har prövat några gånger och det blir väldigt bra tycker jag. Vi har en matkällare som har en stabil temperatur på 12-15 grader året runt. Jag vänder osten någon gång/månad. Jag brukar linda in osten i en handduk.

Har provat att lagra i 2, 4 och 5 månader. Jag gillar stark ost så jag tycker den behöver ligga minst 3 månader.

Sir Anselm
2015-02-18, 08:04
Det här är intressant! Funkar det i kyl?

RageBob
2015-02-18, 10:19
Har hört att det funkar bra i kyl. Det är mörkt fast något kallare än 10 grader, vilket gör att lagringen tar något längre tid.

Provar just nu själv med en gouda. Lagrad endast 60 dagar ifrån butiken. 39 kr/kg. Har provat denna ost innan och den när den kommer färsk ifrån butiken saknar den i stort sett smak helt. Märkte osten med datum på en tejpbit.

Planen är att prova den till nästa julbord.

Sir Anselm
2015-02-18, 11:10
Har hört att det funkar bra i kyl. Det är mörkt fast något kallare än 10 grader, vilket gör att lagringen tar något längre tid.

Provar just nu själv med en gouda. Lagrad endast 60 dagar ifrån butiken. 39 kr/kg. Har provat denna ost innan och den när den kommer färsk ifrån butiken saknar den i stort sett smak helt. Märkte osten med datum på en tejpbit.

Planen är att prova den till nästa julbord.

Ska nog testa. Köper du sådan som är färdigpackad i paket eller lösvikt över disk?

Mental
2015-02-18, 11:15
Jag brukar köpa vaxad julost och låter den ligga, planen är alltid till nästa jul, men frestelsen blir alltid för stor kring maj/juni :D

Sir Anselm
2015-02-18, 12:27
Jag brukar köpa vaxad julost och låter den ligga, planen är alltid till nästa jul, men frestelsen blir alltid för stor kring maj/juni :D

Aah, önskar jag hade tänkt på detta för ett par månader sedan då...

Mental
2015-02-18, 12:30
Aah, önskar jag hade tänkt på detta för ett par månader sedan då...
Köper på halva priset efter jul. Brukar komma något liknande till påsk.

PerLedin
2015-02-18, 13:29
Stora frågan är ju om ni verkligen räknat på alternativkostnaden för att lagra osten. Dels ligger ni ute med kapital ni kunnat få akvastning på, dels tar ni även lageryta i anspråk, så jag ställer mig tveksam till eventuell vinst.

OBS för aspbergare: ovan är skämt. Inte helt omöjligt jag testar nåt liknande, inte så mycket för att spara pengar - rik som jag är (obs, också skämt) - utan för att jag är djupt nere i träsket med surkål, surdegsbröd och att köpa hela djur och finstycka själv o.dyl.

Sir Anselm
2015-02-18, 13:41
Stora frågan är ju om ni verkligen räknat på alternativkostnaden för att lagra osten. Dels ligger ni ute med kapital ni kunnat få akvastning på, dels tar ni även lageryta i anspråk, så jag ställer mig tveksam till eventuell vinst.

OBS för aspbergare: ovan är skämt. Inte helt omöjligt jag testar nåt liknande, inte så mycket för att spara pengar - rik som jag är (obs, också skämt) - utan för att jag är djupt nere i träsket med surkål, surdegsbröd och att köpa hela djur och finstycka själv o.dyl.

Ha ha ha, kostnaden är skitsamma, det är ju roligt! Jag är också sån där, syrar vitkål och morötter, bakar med framodlad vildjäst osv.

pepplez
2015-02-18, 16:44
Hur förvarar ni den? Bara i en handduk? Varför ska man vända den?

Jag brukar ha öppnad ost i en plastpåse i kylen, har hänt att jag glömt bort den och hittat den med lite mögelprickar några månader senare. Men det problemet får man väl inte om osten har tillgång till syre :P

Don H
2015-02-25, 13:00
Jag brukar köpa några gräddostar som är inpackade och har i kylen från jul till jul.
Blir helt perfekt

Leydig
2015-02-25, 14:04
Du kan ha o-rostade mackor runt hela osten ett tag.

caro
2015-02-25, 14:29
OBS för aspbergare: ovan är skämt. Inte helt omöjligt jag testar nåt liknande, inte så mycket för att spara pengar - rik som jag är (obs, också skämt) - utan för att jag är djupt nere i träsket med surkål, surdegsbröd och att köpa hela djur och finstycka själv o.dyl.

Ha ha ha, kostnaden är skitsamma, det är ju roligt! Jag är också sån där, syrar vitkål och morötter, bakar med framodlad vildjäst osv.

Men hur har jag kunnat missa att syra grönsaker?!? Och lagra ost. Detta är förskräckligt. Nu släpper jag allt för dagen, ajöss med skrivbord och rapporter, nu ska jag botanisera i hipster-träsket. *gah!*

Allvarligt, alltså.