handdator

Visa fullständig version : Dålig rygg,hjälp mig hitta övning


ayer
2015-02-10, 15:45
Hej, jag tittade på den här videon https://www.youtube.com/watch?v=BEn61BL4Nwk och det stämmer in lite på mig, (spola 4.27 för o se kartan han har ritat upp så fattar ni)

Han säger kör inte marklyft etc för det gör bara nedre rygg ännu stelare, Vad för ryggövningar ska jag köra??

Är 6 veckor in i träningen o vill nästan ge upp... vet inte vad jag ska göra!! om någon skulle kunna tipsa mig med några bra övningar skulle det verkligen hjälpa mig få upp gnistan igen.... E väl rygg övningar jag helst vill ha lite tips på för jag kommer köra som såhär,

Bakre lår, mage (kanske lätta knäböj där jag står på viktplatta)
bänkpress tricep
Rygg Bicep
Axlar tricep
samt att jag springer emellanåt

Alltså ganska fattigt jag vet men VAD ska jag köra på rygg passet när jag har detta problemet som videon visar? vilket är bra för mig ?

RassK
2015-02-10, 15:48
Om du har problemet du beskriver så är det inte rygg du behöver köra. Det är mage. Planka, planka och tyngre planka.

BengtBurk
2015-02-10, 16:26
Förutom magträning kan det vara en idé att jobba på rörligheten också.

ayer
2015-02-10, 16:34
Tackar för svaren grabbar...

Okej, så du tycker jag ska byta ut varje rygg pass till att slakta plankan tills man inte orkar mera?? Räcker 2 plank-pass i veckan eller måste man göra mer en det tror du?

Samt, det är ingen ide att ens köra t.ex latsdrag eller någon "drag rodds" övning??


vad menar du med rörligheten? hur typ ?

BengtBurk
2015-02-10, 17:56
Jag tycker inte du ska utesluta någon ryggträning, speciellt inte övre rygg. Sen finns det fler övningar än plankan för att stärka magen.

Din svank kan bero på exempelvis korta höftböjare och då finns det anledning att jobba med den rörligheten.