handdator

Visa fullständig version : Ena handleden tight och knäcker pga bänkpress?


fikon
2015-02-09, 21:03
Tränade i höstas, bl.a bänkpress. Hade inte kommit upp i speciellt höga vikter, ca 60 kg. När jag lade av vikten var jag ibland lite slarvig och lät den ena handleden belastas mer än den andra. Efter några pass började denna handled kännas lite stel och mindre rörlig. Den knäckte och hade sig på ett sätt som den inte inte hade gjort innan (vid rotation/flexion & extension).
Detta var i höstas, typ oktober/november. Tog en paus från bänken.
Så småningom slutade jag träna helt (pga lathet). Köpte en linda som jag haft på lite.

Har testat belasta handleden lite med t.ex armhävningar och då har det känts värre, har bl.a känts av i området runt snusgropen.

Framför allt känns det dock fortfarande allmänt tight och knäcker här (http://puu.sh/fHctt/f5a3ee22ff.jpg) när jag böjer handen nedåt.
Vid flexion känns det som något mjukt "krossas" och det tar emot mer än i den andra handen. Vid extension känns det som sagt tight och gör ont på ovansidan när jag trycker med handen. Gör också lite ont under "bulan" (där det knäcker).

Var hos en sjukgymnast och hon klämde och tittade lite på handleden och jag fick rådet att inte göra t.ex armhävningar (eller liknande som böjer handen bakåt) men att göra hantelflyes. Fixat tid hos en annan sjukgymnast för att få en till åsikt.

Det gör ju aldrig väldigt ont, känner inte av några skarpa smärtor i vardagen. Men det blir ju aldrig bättre heller, varit så här i flera månader snart. Känns inte som så mycket borde gå att fucka upp med 60 kg bänkpress?
Men vad borde jag göra egentligen, i väntan på sjukgymnast? Har stretchat handleden och gjort lite enklare hantelövningar än så länge.