handdator

Visa fullständig version : Ont insida knä


greger3
2015-02-08, 20:09
Har tränat ben 1-2 gånger i veckan i ca 2 år och aldrig fått problem förut.
Blev sjuk runt nyår i år och var sjuk i ca 4-5 veckor, under denna tid har jag på nåt vänster lyckats få ont i insidan av knät.
Smärtan kommer lite då och då känns det som, mest när jag suttit ett tag och ska gå en sväng, nerför i trappor känns oftast litegrann.
Har vilat från benträning med förhoppningen att det ska bli bättre, men det blir ingen skillnad.
Tror ni kunniga här att det är okej att börja lite lugnt med träningen igen?
Några övningar som ska undvikas/några som är bättre?

Evolve
2015-02-08, 23:46
Tror inte det är någon fara att börja träna så lugnt. Tror bara att det är bra. Vid lång frånvaro av aktivitet speciellt vid sjukdom då man knappt rör sig så är det inte helt ovanligt att få ont i kroppen. Leder stelnar, muskler blir inaktiva och korta. Tror du behöver få igång musklerna kring knät igen. Ta det bara försiktigt i början o värmupp ordentligt. Och gör det för ont osv ska du givetvis avbryta. Lycka till

Scratch89
2015-02-09, 21:37
Hur känns de här testen, särskilt det första vid runt 1:20?

x19q-L5Z4Bg

greger3
2015-02-09, 23:29
Hur känns de här testen, särskilt det första vid runt 1:20?

x19q-L5Z4Bg
Första testet känns litegrann med böjt ben, men inte mer när jag vrider benet än om jag bara står med böjt, just precis med lite böjt ben och belastning på knät känner jag av det.
Testade köra lite ben på gymmet idag och kände ingenting i varken knäböj, benpress eller benspark, däremot när jag gick från bilen till gymmet kände jag av det.
Så det verkar vara när jag inte använt benet så knät är kallt som det känns, kanske är som ovanstående säger att jag bara är stel efter lång vila.

17årig gymnast
2017-10-21, 21:48
Hej! Jag är en aktiv gymnast och stavhopperska på 17 år och jag har i våras diagnostiserats med Chondromalaci. Men förra söndagen när jag skulle tävla gymnastik så landade jag konstigt och mitt ben vek sig. Kunde inte stödja på benet eller räta ut det. Var hos läkaren i tisdags och fick en MR men den visade ingenting....typiskt! Men jag kan idag en vecka senare fortfarande inte sträcka ut benet helt och det gör mest ont på inre ledbandet och på en viss punkt, någon som vet vad som kan ha hänt denna gång? Det gör liksom ont på ett annat sätt än vad min chondromalaci smärtar...

Dovahkiin
2017-10-24, 06:59
Hej! Jag är en aktiv gymnast och stavhopperska på 17 år och jag har i våras diagnostiserats med Chondromalaci. Men förra söndagen när jag skulle tävla gymnastik så landade jag konstigt och mitt ben vek sig. Kunde inte stödja på benet eller räta ut det. Var hos läkaren i tisdags och fick en MR men den visade ingenting....typiskt! Men jag kan idag en vecka senare fortfarande inte sträcka ut benet helt och det gör mest ont på inre ledbandet och på en viss punkt, någon som vet vad som kan ha hänt denna gång? Det gör liksom ont på ett annat sätt än vad min chondromalaci smärtar...
Jag vet inte vad det kan vara men om inte läkaren och röntgen hittade något skulle jag sökt en bra sjukgymnast eller idrottsskadeklinik om besvären inte lugnade sig. Finns ju flera saker som kan skadas i och runt knät, och långt ifrån allt syns nog på en magnetröntgen.

Tolkia
2017-10-26, 22:54
Det måste ju också få gå lite tid för att det skall hinna bli bra. Det tar ett par veckor att bli bra även från en rejäl stukning utan "egentlig" skada. Att MR inte visade något är ju f.ö. bra. En skada på ledband eller menisker tar mycket längre tid att återhämta sig från.

Scratch89
2017-11-02, 18:12
Hej! Jag är en aktiv gymnast och stavhopperska på 17 år och jag har i våras diagnostiserats med Chondromalaci. Men förra söndagen när jag skulle tävla gymnastik så landade jag konstigt och mitt ben vek sig. Kunde inte stödja på benet eller räta ut det. Var hos läkaren i tisdags och fick en MR men den visade ingenting....typiskt! Men jag kan idag en vecka senare fortfarande inte sträcka ut benet helt och det gör mest ont på inre ledbandet och på en viss punkt, någon som vet vad som kan ha hänt denna gång? Det gör liksom ont på ett annat sätt än vad min chondromalaci smärtar...

Har du en chondromalaci tänker jag att det redan från början fanns något som säkert hade blivit bra av rehabilitering. Ofta en svag höft (eller för svag i förhållande till hårda krav som ställs, t.ex gymnastik och hoppa stavhopp...) eller ett inkorrekt rörelsemönster.

Det är som Tolkia säger bra att MR inte visade något. Det betyder att det inte är en allvarligare skada som t.ex ledband, korsband eller menisk. Vid lättare trauman slår man fortfarande i mjukdelar, som t.ex muskler och senor, som kan göra ont och skapa funktionsnedsättningar. När det har lagt sig en del kan man fortfarande ha svårt att lita på benet, för att man vant sig av att använda det. Då är det bra med en duktig fysioterapeut som kan hjälpa dig att belasta knät på ett bra sätt igen.