handdator

Visa fullständig version : Latsdrag framför eller bakom med chins samma dag?


Seedstream
2015-02-08, 18:55
Så som titeln lyder undrar jag vilket som skulle vara vettigast. Jag brukar köra chins (4,3,2,1 x2) och sedan latsdrag. Brukar köra båda framför, men tänkte att det kanske skulle vara lite mer "heltäckande" med att köra latsdraget bakom och chinsen framför, eller?

Mvh

Latissimus Dorsi
2015-02-08, 18:56
Jag hade börjat med chins bakom, och avslutat med latsdrag bakom/framför :)

Seedstream
2015-02-08, 19:06
Jag hade börjat med chins bakom, och avslutat med latsdrag bakom/framför :)

Är inte så säker på om jag orkar det, dom chins jag kör är inte riktigt 100% ROM, samt att jag som max orkar 4. Jag utgår iaf ifrån att bakom på chinsen är tyngre?

King Grub
2015-02-08, 19:09
Ja, man orkar som regel ett antal reps färre bakom.

Sarco
2015-02-08, 19:12
Det spelar inte särskilt stor roll om du är bekväm med båda övningarna och utför dem korrekt. Det är lättare att fuska i latsdrag framför men jag - ingen gymgud direkt - kan få ont av latsdrag bakom.

pezrulezhaakon
2015-02-08, 19:17
Så som titeln lyder undrar jag vilket som skulle vara vettigast. Jag brukar köra chins (4,3,2,1 x2) och sedan latsdrag. Brukar köra båda framför, men tänkte att det kanske skulle vara lite mer "heltäckande" med att köra latsdraget bakom och chinsen framför, eller?

Mvh

Du vinner inget extra med drag bakom nacken. Lägre total effekt sett över tid, med förhöjda risker beroende på din rörlighet.

King Grub
2015-02-08, 19:18
Pfft.

Seedstream
2015-02-08, 19:22
När det ändå diskuteras latsdrag, hur ska man hålla ryggen? Spikrakt hela vägen, börja rakt och gå bakåt? Och isåfall, hur långt?

pezrulezhaakon
2015-02-08, 19:25
När det ändå diskuteras latsdrag, hur ska man hålla ryggen? Spikrakt hela vägen, börja rakt och gå bakåt? Och isåfall, hur långt?

När du kör latsdrag framför så håller du med fördel ryggen ca 5 grader bakåtlutad.

Arne Persson
2015-02-08, 19:49
Så som titeln lyder undrar jag vilket som skulle vara vettigast. Jag brukar köra chins (4,3,2,1 x2) och sedan latsdrag. Brukar köra båda framför, men tänkte att det kanske skulle vara lite mer "heltäckande" med att köra latsdraget bakom och chinsen framför, eller?

Mvh

Du vinner faktiskt en HEL DEL på att köra bakom! Bara att testa och jämföra.

Old Nick
2015-02-08, 20:03
Du vinner faktiskt en HEL DEL på att köra bakom! Bara att testa och jämföra.

Men vad vinner man?

delizh
2015-02-08, 20:04
pfft.

:d :d :d

Arne Persson
2015-02-08, 20:05
Men vad vinner man?

Bättre kontakt, striktare utförande och smidigare axelparti för att nämna något...

delizh
2015-02-08, 20:10
Bättre kontakt, striktare utförande och smidigare axelparti för att nämna något...

Innebär detta bättre muskelutveckling?

Old Nick
2015-02-08, 20:10
Bättre kontakt, striktare utförande och smidigare axelparti för att nämna något...

Ok. Men man lägger inte mer fokus på teres major eller något liknande? Vad är det som gör att man orkar mindre vikt eller färre reps? Någon muskel får ju uppenbarligen jobba mer på bekostnad av någon annan.

Sansad
2015-02-08, 20:11
Bättre kontakt, striktare utförande och smidigare axelparti för att nämna något...

Bättre kontakt i vadå?
Om lats är muskeln man vill träffa bäst med chin/latsdrag så är väl framför med en smalare greppbredd bättre om man ser till fördelaktiga vinklar för latsen att jobba i?

Arne Persson
2015-02-08, 20:12
Så som titeln lyder undrar jag vilket som skulle vara vettigast. Jag brukar köra chins (4,3,2,1 x2) och sedan latsdrag. Brukar köra båda framför, men tänkte att det kanske skulle vara lite mer "heltäckande" med att köra latsdraget bakom och chinsen framför, eller?

Mvh

Innebär detta bättre muskelutveckling?

Inte sämre iallafall...

Arne Persson
2015-02-08, 20:18
Ok. Men man lägger inte mer fokus på teres major eller något liknande? Vad är det som gör att man orkar mindre vikt eller färre reps? Någon muskel får ju uppenbarligen jobba mer på bekostnad av någon annan.

M. teres major hänger med lika bra av bara farten.
Rörelsen är en mycket mer uttalad adduktionsrörlse än när man kör framför där man kan fuska genom att tex "gunga" upp sig eller börja ändra rörelsen från ren adduktion till en bastard av adduktion/extension i axelleden som gör rörelsen lättare.

pezrulezhaakon
2015-02-08, 21:39
Bättre kontakt i vadå?
Om lats är muskeln man vill träffa bäst med chin/latsdrag så är väl framför med en smalare greppbredd bättre om man ser till fördelaktiga vinklar för latsen att jobba i?

+1 med den tanken. Däremot är I_o_I mest effektiv för lats. Korrekt utförd då underförstått.

pezrulezhaakon
2015-02-08, 21:45
Ok. Men man lägger inte mer fokus på teres major eller något liknande? Vad är det som gör att man orkar mindre vikt eller färre reps? Någon muskel får ju uppenbarligen jobba mer på bekostnad av någon annan.

De flesta är svagare med drag bakom nacken för att lats inte (kan) jobbar i sitt optimala arbetsplan sett till muskelns dragriktning i förhållande till belastningsriktningen.

Därför blir drag bakom nacken totalt sett mindre effektivt för lats sett till tiden man tränar.

Arne Persson
2015-02-08, 21:53
De flesta är svagare med drag bakom nacken för att lats inte (kan) jobbar i sitt optimala arbetsplan sett till muskelns dragriktning i förhållande till belastningsriktningen.

Därför blir drag bakom nacken totalt sett mindre effektivt för lats sett till tiden man tränar.

Fibrerna ligger alldeles utmärkt i rätt dragriktning för chins bakom nacken. Ber dock om ursäkt för det...


:)

Jorgen
2015-02-08, 22:06
Ok. Men man lägger inte mer fokus på teres major eller något liknande? Vad är det som gör att man orkar mindre vikt eller färre reps? Någon muskel får ju uppenbarligen jobba mer på bekostnad av någon annan.

Jag orkar mer vikt och fler reps i drag bakom nacken jämfört med framför. :)

Arne Persson
2015-02-08, 22:10
Jag orkar mer vikt och fler reps i drag bakom nacken jämfört med framför. :)

Det går ju emot "Anatomin" och "Fysikens Lagar"!!! :nono:

GÖR OM GÖR RÄTT!!!

pezrulezhaakon
2015-02-08, 22:10
Fibrerna ligger alldeles utmärkt i rätt dragriktning för chins bakom nacken. Ber dock om ursäkt för det...


:)

Nej.

Arne Persson
2015-02-08, 22:10
Nej.

Ånyo suck...

pezrulezhaakon
2015-02-08, 22:12
Jag orkar mer vikt och fler reps i drag bakom nacken jämfört med framför. :)

Det beror ju snarare på att du inte kan köra framför, och har problem med det. Så enkelt är det.

pezrulezhaakon
2015-02-08, 22:14
Ånyo suck...

Jag är mycket förvånad om du inte kan den enkla detaljen...

Arne Persson
2015-02-08, 22:14
Det beror ju snarare på att du inte kan köra framför, och har problem med det. Så enkelt är det.

:d:d:d *popcorn* samt :cheers:

Arne Persson
2015-02-08, 22:15
Jag är mycket förvånad om du inte kan den enkla detaljen...

Tänk på att jag har ofantliga anatomiska kunskapsluckor! Det har ju både du och den store Axon konstaterat. :)

Jorgen
2015-02-08, 22:26
Det beror ju snarare på att du inte kan köra framför, och har problem med det. Så enkelt är det.

Jag kan köra framför, men jag får ont i axlarna av det. Dessutom har jag alltid kört bakom nacken, utan att få några problem med axlarna.
Ryggen är fö den muskelgrupp sosom är bäst utvecklad på mig så något rätt bör jag göra, även om du inte håller med. :)

Arne Persson
2015-02-08, 22:31
Jag kan köra framför, men jag får ont i axlarna av det. Dessutom har jag alltid kört bakom nacken, utan att få några problem med axlarna.
Ryggen är fö den muskelgrupp sosom är bäst utvecklad på mig så något rätt bör jag göra, även om du inte håller med. :)

Spänningen är nästan olidlig...:d

pezrulezhaakon
2015-02-08, 22:32
Jag kan köra framför, men jag får ont i axlarna av det. Dessutom har jag alltid kört bakom nacken, utan att få några problem med axlarna.
Ryggen är fö den muskelgrupp sosom är bäst utvecklad på mig så något rätt bör jag göra, även om du inte håller med. :)

Inget av det du skriver bevisar att bakom är bättre. Du har alltid kört bakom vilket gör att det är den ryggträningen du fått.
Hur bra hade den varit OM du kunnat köra framför som har bättre förutsättningar för att träffa lats?
Dessutom kör du ju även roddövningar, eller hur?

pezrulezhaakon
2015-02-08, 22:34
Tänk på att jag har ofantliga anatomiska kunskapsluckor! Det har ju både du och den store Axon konstaterat. :)

Då får du chansen att komma på vad du missat..

Arne Persson
2015-02-08, 22:35
Inget av det du skriver bevisar att bakom är bättre. Du har alltid kört bakom vilket gör att det är den ryggträningen du fått.
Hur bra hade den varit OM du kunnat köra framför som har bättre förutsättningar för att träffa lats?
Dessutom kör du ju även roddövningar, eller hur?

Enligt dina resonemang och påståenden så är anatomin konstant för Homo sapiens sapiens...?

Arne Persson
2015-02-08, 22:35
Då får du chansen att komma på vad du missat..

Tyvärr klarar jag inte det...

pezrulezhaakon
2015-02-08, 22:37
Tyvärr klarar jag inte det...

Ok, men jag har all tid i världen att vänta.

pezrulezhaakon
2015-02-08, 22:39
Enligt dina resonemang och påståenden så är anatomin konstant för Homo sapiens sapiens...?

Nej absolut inte! Men i detta sammanhanget skiljer det mindre oss emellan än de flesta tror.

Arne Persson
2015-02-08, 22:39
Ok, men jag har all tid i världen att vänta.

Då får du nog vänta på Godot...

Ozziking
2015-02-08, 22:41
Någon som har bra videos på korrekt utförda latsdrag framför och bakom huvudet? :-)

Vad kan man göra för att undvika/förebygga "skador" som kan förekomma om man kör bakom nacke?

Arne Persson
2015-02-08, 22:53
Någon som har bra videos på korrekt utförda latsdrag framför och bakom huvudet? :-)

Vad kan man göra för att undvika/förebygga "skador" som kan förekomma om man kör bakom nacke?

Vilka skador då?

Anders The Peak
2015-02-08, 22:57
+1 med den tanken. Däremot är I_o_I mest effektiv för lats. Korrekt utförd då underförstått.

Jag har lite svårt att förstå dina illustrationer. Menar du ett neutralt grepp ?

pezrulezhaakon
2015-02-08, 22:59
Någon som har bra videos på korrekt utförda latsdrag framför och bakom huvudet? :-)

Vad kan man göra för att undvika/förebygga "skador" som kan förekomma om man kör bakom nacke?

Det finns jättemånga bra utföranden av latsdrag framför nacken på tuben som inte alls behöver vara riskiga eller skadliga, men det finns att önska på alla dem i fråga om att optimera effektiviteten. Sådana klipp har jag inte hittat.

Vad gäller latsdrag bakom så finns extremt få utföranden som är bra. Det beror i alla fall på ej tillräcklig rörlighet i utövarens axelparti.

Chins framför och bakom går inte att göra så mycket åt just kroppspositionen. Man hänger där man hänger. Det enda man kan göra är att minska/öka hur slarvigt utförandet blir.

pezrulezhaakon
2015-02-08, 23:01
Jag har lite svårt att förstå dina illustrationer. Menar du ett neutralt grepp ?

Pronerat med en sådan bredd att när armbågarna är som längst ut från kroppen så har du ca 90 grader i armbågsleden.

delizh
2015-02-08, 23:05
Det finns jättemånga bra utföranden av latsdrag framför nacken på tuben som inte alls behöver vara riskiga eller skadliga, men det finns att önska på alla dem i fråga om att optimera effektiviteten. Sådana klipp har jag inte hittat.

Den fetmarkerade texten.
Snälla Pez, varför kan inte du filma och lägga ut på youtube..? Eller måste man åka genom halva Sverige för att träffa dig och lära sig rätt utförande?

Anders The Peak
2015-02-08, 23:06
Pronerat med en sådan bredd att när armbågarna är som längst ut från kroppen så har du ca 90 grader i armbågsleden.

De undersökningar jag har kikat på ger fördelar för supinerat grepp om avsikten är att träffa M. Latissimus Dorsi jämfört med pronerat grepp.

För att ge feedback på dina illustrationer ser jag inte att du menar pronerat grepp utan endast ett neutralt grepp.

svenbanan
2015-02-08, 23:14
De undersökningar jag har kikat på ger fördelar för supinerat grepp om avsikten är att träffa M. Latissimus Dorsi jämfört med pronerat grepp.

För att ge feedback på dina illustrationer ser jag inte att du menar pronerat grepp utan endast ett neutralt grepp.

Åhå. Har du någon info om greppvidd också? Jag har inbillat mig att det varit i princip skitsamma vilken variant man kör med (sålänge det inte är nån superunderlig avart) eftersom man ju ändå lär dra med latsen och i viss mån biceps.

pezrulezhaakon
2015-02-08, 23:19
Den fetmarkerade texten.
Snälla Pez, varför kan inte du filma och lägga ut på youtube..? Eller måste man åka genom halva Sverige för att träffa dig och lära sig rätt utförande?

Det kanske kommer i framtiden. Men om du skulle dyka upp på någon av mina utbildningar kanske du förhoppningsvis kan snappa upp nåt mer.

pezrulezhaakon
2015-02-08, 23:27
De undersökningar jag har kikat på ger fördelar för supinerat grepp om avsikten är att träffa M. Latissimus Dorsi jämfört med pronerat grepp.

För att ge feedback på dina illustrationer ser jag inte att du menar pronerat grepp utan endast ett neutralt grepp.

Det beror på...
Nu går det med bra kroppskontroll att lägga mer betoning på lats oavsett handposition.
Däremot är tanken att göra det svårare för armböjarna att hjälpa till, så lats måste jobba hårdare.
I latsdrag blir det då pronerat, och i rodd neutralt, just för att lättare kunna komma närmare kroppen med överarmarna. Detta samtidigt som man ska sträva efter att träffa höften med handtaget än magen.

Att hålla supinerat innebär i många fall starkare grepp, vilket man kan kombinera med medveten kroppskontroll att träffa lats.

Arne Persson
2015-02-08, 23:30
Det finns jättemånga bra utföranden av latsdrag framför nacken på tuben som inte alls behöver vara riskiga eller skadliga, men det finns att önska på alla dem i fråga om att optimera effektiviteten. Sådana klipp har jag inte hittat.

Vad gäller latsdrag bakom så finns extremt få utföranden som är bra. Det beror i alla fall på ej tillräcklig rörlighet i utövarens axelparti.

Chins framför och bakom går inte att göra så mycket åt just kroppspositionen. Man hänger där man hänger. Det enda man kan göra är att minska/öka hur slarvigt utförandet blir.

Du kämpar på med outtröttlig frenesi min vän! :d

Är det, trots allt, inte hög tid att åtminstone testa övningen... ;)

pezrulezhaakon
2015-02-08, 23:33
Du kämpar på med outtröttlig frenesi min vän! :d

Någon måste bära det oket för upplysnings skull...

Har testat. Finns ingen anledning att krångla till saker i onödan.

Arne Persson
2015-02-08, 23:35
Någon måste bära det oket för upplysnings skull...

Uppenbarligen det teoretiska oket iallafall...

Arne Persson
2015-02-08, 23:37
Någon måste bära det oket för upplysnings skull...

Har testat. Finns ingen anledning att krångla till saker i onödan.
Det är skillnad att testa något och att verkligen träna det... ;)

pezrulezhaakon
2015-02-08, 23:38
Uppenbarligen det teoretiska oket iallafall...

Min vän.... Har hunnit med ett och annat praktiskt sedan -85. Både bra och korkade saker.

Tolkia
2015-02-09, 00:00
Jag tror att man känner ganska väl om latsdrag bakom nacken passar en eller inte. Personligen tycker jag bara att det är obekvämt och avstår det därför (och nej, det är inget större fel på rörligheten). Det är ju liksom ingen livsnödvändighet att köra vare sig framför eller bakom nacken, även om principdiskussionen verkar vara jst livsnödvändiga.

Arne Persson
2015-02-09, 00:10
Jag tror att man känner ganska väl om latsdrag bakom nacken passar en eller inte. Personligen tycker jag bara att det är obekvämt och avstår det därför (och nej, det är inget större fel på rörligheten). Det är ju liksom ingen livsnödvändighet att köra vare sig framför eller bakom nacken, även om principdiskussionen verkar vara jst livsnödvändiga.

Öga för Öga... Tand för Tand...

Arne Persson
2015-02-09, 00:18
Så.. nu pallar jag inte mer för ikväll... Det har blivit plitande på såväl Bikepsartikeln som min efviga afvhandling... Nu tar jag mig en god Öl (1795) och sedan lite god sömn...:)

Det har varit flera trevliga och kreativa envig(-er?) ikväll.

filmjölk
2015-02-09, 00:39
Kör man bak nacken får man lätt till en väldigt fin adduktionsrörelse, kör man framför glider armbågarna gärna fram och det blir en annan rörelse i axelleden. Nu har jag inget alls emot att armbågarna glider fram, tvärtom, men om man nu inte vill det är bakom definitivt att föredra.

Wormzie
2015-02-09, 07:20
Så.. nu pallar jag inte mer för ikväll... Det har blivit plitande på såväl Bikepsartikeln som min efviga afvhandling... Nu tar jag mig en god Öl (1795) och sedan lite god sömn...:)

Det har varit flera trevliga och kreativa envig(-er?) ikväll.

Tummen upp på det! Bikepsartikel *flex*

pezrulezhaakon
2015-02-09, 08:12
Kör man bak nacken får man lätt till en väldigt fin adduktionsrörelse, kör man framför glider armbågarna gärna fram och det blir en annan rörelse i axelleden. Nu har jag inget alls emot att armbågarna glider fram, tvärtom, men om man nu inte vill det är bakom definitivt att föredra.

Eller så lär man sig utföra övningen framför så inte armbågarna glider framåt.

Sedan är det klart vanligare att rörelsen mot bottenläget övergår från adduktionsrörelse till extensionsrörelse.
Men det är lätt att korrigera med rätt placering och teknik.

filmjölk
2015-02-09, 13:43
Eller så lär man sig utföra övningen framför så inte armbågarna glider framåt.

.

Eller så kör man bakom och får detta automatiskt?

Gnistan
2015-02-09, 14:56
Ja, man orkar som regel ett antal reps färre bakom.

Då är jag undantaget från den regeln då jag kan dra mer bakom. Men kör båda varianter.

Gnistan
2015-02-09, 15:00
Det beror på...
Nu går det med bra kroppskontroll att lägga mer betoning på lats oavsett handposition.
Däremot är tanken att göra det svårare för armböjarna att hjälpa till, så lats måste jobba hårdare.
I latsdrag blir det då pronerat, och i rodd neutralt, just för att lättare kunna komma närmare kroppen med överarmarna. Detta samtidigt som man ska sträva efter att träffa höften med handtaget än magen.

Att hålla supinerat innebär i många fall starkare grepp, vilket man kan kombinera med medveten kroppskontroll att träffa lats.

Jag brukar köra pronerat och utan tumlås, öppent grepp och lite vinklad handled. Tycker jag känns bra.

pezrulezhaakon
2015-02-09, 19:00
Då är jag undantaget från den regeln då jag kan dra mer bakom. Men kör båda varianter.

Kortare ROM bakom nacken kan ge illusionen av att man är starkare där oavsett att siffran på vikten är högre. Bicepsarbetet kan också vara en faktor.

pezrulezhaakon
2015-02-09, 19:01
Jag brukar köra pronerat och utan tumlås, öppent grepp och lite vinklad handled. Tycker jag känns bra.

Japp, där har man lite möjlighet att justera efter tycke och smak.

Old Nick
2015-02-09, 19:05
Spelar det någon roll om man tränar latsen via adduktion eller extension? Jag har alltid tyckt att det känns bättre med supinerat grepp, alternativt V-handtag. Både i chins och latsdrag. Har jag missat någonting genom att inte träna adduktionsrörelsen?

pezrulezhaakon
2015-02-09, 19:16
Spelar det någon roll om man tränar latsen via adduktion eller extension? Jag har alltid tyckt att det känns bättre med supinerat grepp, alternativt V-handtag. Både i chins och latsdrag. Har jag missat någonting genom att inte träna adduktionsrörelsen?

Adduktionsrörelsen är lite mer fördelaktig.
Så om du kan utföra båda rörelserna optimalt så har du mer effekt av adduktionen sett över tid, om vi endast avser att träffa lats.
Extensionsrörelsen har andra fördelar som inte adduktionsrörelsen har.

Båda arbetsplanen kompletterar varandra bra.

Jorgen
2015-02-09, 20:19
Inget av det du skriver bevisar att bakom är bättre. Du har alltid kört bakom vilket gör att det är den ryggträningen du fått.
Hur bra hade den varit OM du kunnat köra framför som har bättre förutsättningar för att träffa lats?
Dessutom kör du ju även roddövningar, eller hur?

Det blir bara spekulationer naturligtvis.
Tidigare körde jag alltid chins framför (var både ganska stark och repstålig i övningen) men sen axlarna började strula blir det endast bakom nacken.
Ryggen har inte blivit sämre om man säger så.

Poängen blir? Jag kör även marklyft ibland, dock inte så ofta.

Gnistan
2015-02-09, 20:44
Adduktionsrörelsen är lite mer fördelaktig.
Så om du kan utföra båda rörelserna optimalt så har du mer effekt av adduktionen sett över tid, om vi endast avser att träffa lats.
Extensionsrörelsen har andra fördelar som inte adduktionsrörelsen har.

Båda arbetsplanen kompletterar varandra bra.

Aha!
Se där. Man blir aldrig för gammal för att lära nya ord och övningar.
Skall prova att köra adduktionrörelsen dragmaskin, vajer likt flaxa med vingar om jag begripit det rätt?
Men ursäkta om jag missförstått grejen.

Gnistan
2015-02-09, 20:47
Kortare ROM bakom nacken kan ge illusionen av att man är starkare där oavsett att siffran på vikten är högre. Bicepsarbetet kan också vara en faktor.
Jo.kan vara som du säger ja.
Men biceps är en av mina svagare muskler, har jag fått för mig.

pezrulezhaakon
2015-02-09, 20:55
Aha!
Se där. Man blir aldrig för gammal för att lära nya ord och övningar.
Skall prova att köra adduktionrörelsen dragmaskin, vajer likt flaxa med vingar om jag begripit det rätt?
Men ursäkta om jag missförstått grejen.

Ja, adduktion/abduktion är när överarmen går in mot sidan av kroppen, resp ut från sidan av kroppen. (Frontalplanet)
Flektion/extension är när överarmen pendlar framåt resp bakåt. (Sagittalplanet)

pezrulezhaakon
2015-02-09, 21:02
Det blir bara spekulationer naturligtvis.
Tidigare körde jag alltid chins framför (var både ganska stark och repstålig i övningen) men sen axlarna började strula blir det endast bakom nacken.
Ryggen har inte blivit sämre om man säger så.

Poängen blir? Jag kör även marklyft ibland, dock inte så ofta.

Eftersom du kompletterar med roddövningar, så blir skillnaden i totalt resultat mellan drag framför och bakom mindre. Men det utesluter inte att du kunde haft aningen bättre lats om du kunnat fortsätta köra drag framför.

Gnistan
2015-02-09, 21:03
Ja, adduktion/abduktion är när överarmen går in mot sidan av kroppen, resp ut från sidan av kroppen. (Frontalplanet)
Flektion/extension är när överarmen pendlar framåt resp bakåt. (Sagitalplanet)

Tack för lektionen. Var mer än jag hade koll på.

När jag börja köra på 70 talet till tidigt 90 tal så körde man ju bara på och det man lärde sig var det man hörde från andra eller tränare och inget annat, kanske en och annan tidning.
Numera kan jag om jag hör något jag inte visste, kolla med internet eller ett forum som detta. Något som ej fanns då jag började på stenåldern.

Jorgen
2015-02-09, 21:05
Eftersom du kompletterar med roddövningar, så blir skillnaden i totalt resultat mellan drag framför och bakom mindre. Men det utesluter inte att du kunde haft aningen bättre lats om du kunnat fortsätta köra drag framför.

Det är nog väldigt få individer som endast tränar sin rygg medels latsdrag.
Dom flesta kompletterar med andra övningar.

Eller aningen sämre naturligtvis. :)

pezrulezhaakon
2015-02-09, 21:10
Tack för lektionen. Var mer än jag hade koll på.

När jag börja köra på 70 talet till tidigt 90 tal så körde man ju bara på och det man lärde sig var det man hörde från andra eller tränare och inget annat, kanske en och annan tidning.
Numera kan jag om jag hör något jag inte visste, kolla med internet eller ett forum som detta. Något som ej fanns då jag började på stenåldern.

Man blir aldrig fullärd.

Det är vanligt det du beskriver. Det viktiga är att inte fastna i de gamla oskrivna lagarna. Det är inte alls säkert att det är just det som är det bästa för sitt mål.

pezrulezhaakon
2015-02-09, 21:15
Det är nog väldigt få individer som endast tränar sin rygg medels latsdrag.
Dom flesta kompletterar med andra övningar.

Eller aningen sämre naturligtvis. :)

Precis. En väl utförd sämre övning kan ge bättre resultat än en sämre utförd bättre övning. Och det innebär ju inte att den sämre övningen automatiskt är bättre, är du med?

Därför blir riskerna också en valmöjlighet.

Gnistan
2015-02-09, 21:20
Man blir aldrig fullärd.

Det är vanligt det du beskriver. Det viktiga är at inte fastna i de gamla oskrivna lagarna. Det är inte alls säkert att det är just det som är det bästa för sitt mål.

Helt rätt där.
Man skall inte vara rädd för att lyssna på nya fakta eller prova nya saker.
Fast där har jag nog försökt rätt bra även som ung.
Körde den vanliga stilen i bänk innan en tränare visade mig J-stilen som jag då började fila på och upptäckte att den passade mig bättre som har rätt starka triceps men sämre bröststyrka och mina bänkvikter ökade rätt snabbt

Jorgen
2015-02-09, 21:42
Precis. En väl utförd sämre övning kan ge bättre resultat än en sämre utförd bättre övning. Och det innebär ju inte att den sämre övningen automatiskt är bättre, är du med?

Därför blir riskerna också en valmöjlighet.

Vi har inte pratat om övningsutförande, utan om övningsval. Och jo, den övningen du kallar sämre är de facto bättre än den övningen du kallar bättre i detta fallet eftersom det finns problem med att utföra din "bättre" övning.

pezrulezhaakon
2015-02-09, 21:48
Vi har inte pratat om övningsutförande, utan om övningsval. Och jo, den övningen du kallar sämre är de facto bättre än den övningen du kallar bättre i detta fallet eftersom det finns problem med att utföra din "bättre" övning.

Håll isär bättre övning för dig, från bättre övning. Just eftersom det är du som är den begränsande faktorn, och inte övningen.

Jorgen
2015-02-09, 21:50
Håll isär bättre övning för dig, från bättre övning.

Varför?
Vi är väl alla olika individer och måste göra våra övningsval baserat på våra egna förutsättningar och mål?

pezrulezhaakon
2015-02-09, 22:01
Varför?
Vi är väl alla olika individer och måste göra våra övningsval baserat på våra egna förutsättningar och mål?

Javisst, men det är inte detsamma som att det inte finns bättre övningsval, bara att du inte kan utföra dem, och kan således inte avgöra vilken övning som passar en person bäst som inte har några begränsningar.

Det är det jag försöker säga.
För en person utan problem så är sannolikheten mycket större att drag framför ger den personen mest förutsättning/chans till utveckling på lats, i det här fallet.

Arne Persson
2015-02-09, 22:48
Det är nog väldigt få individer som endast tränar sin rygg medels latsdrag.
Dom flesta kompletterar med andra övningar.

Eller aningen sämre naturligtvis. :)

Discobyggarna undviker med fördel alla typer av tyngre massaproducerande roddövningar.

Arne Persson
2015-02-09, 23:00
Ja, adduktion/abduktion är när överarmen går in mot sidan av kroppen, resp ut från sidan av kroppen. (Frontalplanet)
Flektion/extension är när överarmen pendlar framåt resp bakåt. (Sagittalplanet)

Sedan har vi alla mellanformer och avarter till de rörelser (adduktion och extension) som, utan undantag, uppträder bland en stor mångfald individer som tränar chins och latsdrag mot bröstet. Dessa anomalier är betydligt sällsyntare hos de som tränar dito övningar bakom nacken... Detta gäller både absolut som relativt sett.

pezrulezhaakon
2015-02-09, 23:07
Sedan har vi alla mellanformer och avarter till de rörelser (adduktion och extension) som, utan undantag, uppträder bland en stor mångfald individer som tränar chins och latsdrag mot bröstet. Dessa anomalier är betydligt sällsyntare hos de som tränar dito övningar bakom nacken... Detta gäller både absolut som relativt sett.

Japp, därför borde det vara ett krav för en träningsintresserad att lära sig korrekt latsdrag framför knoppen..

Arne Persson
2015-02-09, 23:40
Japp, därför borde det vara ett krav för en träningsintresserad att lära sig korrekt latsdrag framför knoppen..

Eftersom det är betydligt svårare för gemene man att lära sig korrekt mot bröstet så är det alltid fördelaktigt att först lära sig latsdrag bakom nacken som är mycket lättare att lära sig.

svenbanan
2015-02-10, 00:22
Jag börjar bli sugen på lite bakom nacken pullups. Har dock på känn att jag hör till den kategorin som är för stel för att det ska funka så särskilt bra. Kanske kan det vara en del i att få ordning på axlarna iofs. Tror jag ska ge detta och kanske press bakom en chans här framöver.

Vad är det för negativa följder man eventuellt kan råka ut för ifall man kör dessa övningar med strikt form ifall man är väldigt stel i bröstrygg och axlar?

EDIT: När jag kör vanliga pullups låter jag armbågarna vandra lite framåt, eftersomjag upplever att jag är starkare så än vid en strikt adduktionsrörelse, om nu denna info spelar nån roland...

filmjölk
2015-02-10, 13:51
Det är nog väldigt få individer som endast tränar sin rygg medels latsdrag.
Dom flesta kompletterar med andra övningar.

)

OT, men det har jag gjort i perioder, nåja inte latsdrag, men pullups. I nån månad eller så mår ryggen jättebra, men sedan jäklar vad ont jag får i ryggen. Det är som att ryggen inte kan ha lite välutvecklade lats tillsammans med atrofierade erectorer etc. och samtidigt må bra.

pezrulezhaakon
2015-02-10, 22:09
Jag börjar bli sugen på lite bakom nacken pullups. Har dock på känn att jag hör till den kategorin som är för stel för att det ska funka så särskilt bra. Kanske kan det vara en del i att få ordning på axlarna iofs. Tror jag ska ge detta och kanske press bakom en chans här framöver.

Vad är det för negativa följder man eventuellt kan råka ut för ifall man kör dessa övningar med strikt form ifall man är väldigt stel i bröstrygg och axlar?

EDIT: När jag kör vanliga pullups låter jag armbågarna vandra lite framåt, eftersomjag upplever att jag är starkare så än vid en strikt adduktionsrörelse, om nu denna info spelar nån roland...

Det här beror på belastningen och hur lång din tillvänjningstid är, hur stora riskerna blir.
De strukturer man främst riskerar är de som är orsaken till begränsningen. Därför är det svårt att säga vad som händer i ditt fall. Det är ju inte så att armen går av och faller ner på backen, utan mest att dett uppstår mer eller mindre diffusa smärtor som kan komma från ledkapseln, rotatorcuffen, bortnött brosk från överarmsbenets ledkula, eller skador på labrum.

Se det från två håll.
Ja, du kan säkert under en ansenlig mängd tid bli rörligare och vänja axelledens strukturer för övningens krafter, genom låg belastning som sakta anpassas i linje med att du blir rörligare.
Men även om du tids nog kan utföra övningen med acceptabel risk så är övningen mindre effektiv än framför.
Men under denna tiden förlorar du effektiv träningstid.

arthax
2015-02-10, 22:37
När vi ändå är inne på spåret. Jag tränar chins (handflatan ifrån kroppen 2ggr/v) skulle jag vinna något på att byta ut ena passet mot chins med V-grepp eller pull-ups?

Utöver det tränar jag 16 set rodd övningar fördelar på två pass

filmjölk
2015-02-10, 22:37
Kai Greene kör ofta latsdrag bakom, det verkar onekligen fungera för honom.

pezrulezhaakon
2015-02-10, 22:46
Kai Greene kör ofta latsdrag bakom, det verkar onekligen fungera för honom.

Sedan ska man nog vara försiktig att jämföra dopingtomtar med vanligt folk...

snelhest
2015-02-10, 22:48
Kai Greene kör ofta latsdrag bakom, det verkar onekligen fungera för honom.

Känns väl ganska givet att han hade haft en betydligt bättre rygg om han kört framför?

Arne Persson
2015-02-10, 23:29
Sedan ska man nog vara försiktig att jämföra dopingtomtar med vanligt folk...

Herr Runesson har hyfsad ryggutveckling, trots att alltid kör bakom nacken i alla ryggpassen. Han älskar den övningen plus press bakom nacken som är hans absoluta favorit bland axelövningarna.

pezrulezhaakon
2015-02-10, 23:34
Herr Runesson har hyfsad ryggutveckling, trots att alltid kör bakom nacken i alla ryggpassen. Han älskar den övningen plus press bakom nacken som är hans absoluta favorit bland axelövningarna.

Runesson är såklart referensen för världens befolkning. Det Runesson kan göra är alltid 110% rätt och är till för hela mänskligheten...

svenbanan
2015-02-10, 23:40
Det här beror på belastningen och hur lång din tillvänjningstid är, hur stora riskerna blir.
De strukturer man främst riskerar är de som är orsaken till begränsningen. Därför är det svårt att säga vad som händer i ditt fall. Det är ju inte så att armen går av och faller ner på backen, utan mest att dett uppstår mer eller mindre diffusa smärtor som kan komma från ledkapseln, rotatorcuffen, bortnött brosk från överarmsbenets ledkula, eller skador på labrum.

Se det från två håll.
Ja, du kan säkert under en ansenlig mängd tid bli rörligare och vänja axelledens strukturer för övningens krafter, genom låg belastning som sakta anpassas i linje med att du blir rörligare.
Men även om du tids nog kan utföra övningen med acceptabel risk så är övningen mindre effektiv än framför.
Men under denna tiden förlorar du effektiv träningstid.

Med tanke på att jag är usel på att fixa till min rörlighet i axlar mm men faktiskt orkar ta mig i kragen och träna lite då och då så kanske jag som helhet skulle tjäna på att köra lite bakom nacken. Särskilt om jag då börjar med några set bakom, och sedan några framför.

filmjölk
2015-02-10, 23:48
Runesson har förövrigt sett precis likadan ut i fysiken sedan 1986, eller kanske tom. 1886 så man kan även säga att drag bakom nacken har en konservatorisk eller rent av mummifierande effekt på muskulaturen:)

Jag vet, jag bytte tillfälligt just sida, sorry.

Arne Persson
2015-02-10, 23:51
Runesson är såklart referensen för världens befolkning. Det Runesson kan göra är alltid 110% rätt och är till för hela mänskligheten...

Nej, men han har bevisat att hård ren träning ger ett gott resultat, trots att han enligt den yppersta expertisen kört en hel del INeffektiva övningar...

son of Zeus
2015-02-11, 00:57
Sedan ska man nog vara försiktig att jämföra dopingtomtar med vanligt folk...

Nu jämförde han inte heller! För inte fan bli drag bakom nacken en bättre övning en drag framför för att man preppar. Som du just fick det att låta som...

Jag gillar drag bakom o press bakom mer en framför Sen gillar jag snebänk bättre än plan oxå... Fan oxå... :smash:

Matsa
2015-02-11, 01:14
Hur stor skulle ni säga att skillnaden är mellan latsdrag framför respektive bakom då? Är skillnaden märkbar eller mätbar eller vad?

arthax
2015-02-11, 08:01
När vi ändå är inne på spåret. Jag tränar chins (handflatan ifrån kroppen 2ggr/v) skulle jag vinna något på att byta ut ena passet mot chins med V-grepp eller pull-ups?

Utöver det tränar jag 16 set rodd övningar fördelar på två pass


Bump!

I tråden finns kolos mest slipade grupp av teoretiker, praktiker och förståsigpåare. Kan ingen svara på min fråga? :d

Jorgen
2015-02-11, 08:23
Hur stor skulle ni säga att skillnaden är mellan latsdrag framför respektive bakom då? Är skillnaden märkbar eller mätbar eller vad?

Du snodde min fråga. :)

Arne Persson
2015-02-11, 08:28
Bump!

I tråden finns kolos mest slipade grupp av teoretiker, praktiker och förståsigpåare. Kan ingen svara på min fråga? :d

Du vinner på att du även får med ett mer renodlat extensionsmoment för M. latissimus dorsi och M. teres major vilket ger en sammantaget mer komplett träning av nämnda muskler.

arthax
2015-02-11, 08:43
Du vinner på att du även får med ett mer renodlat extensionsmoment för M. latissimus dorsi och M. teres major vilket ger en sammantaget mer komplett träning av nämnda muskler.

Av att köra v-grepp eller pull-up? (handflatan mot kroppen)

Arne Persson
2015-02-11, 09:18
Av att köra v-grepp eller pull-up? (handflatan mot kroppen)

Bägge blir extensionsrörelser i axelleden.

arthax
2015-02-11, 09:19
Bägge blir extensionsrörelser i axelleden.

Tack min herre! *hug*

pezrulezhaakon
2015-02-11, 09:38
..

pezrulezhaakon
2015-02-11, 09:40
Bump!

I tråden finns kolos mest slipade grupp av teoretiker, praktiker och förståsigpåare. Kan ingen svara på min fråga? :d

V-grepp är dock mindre effektivt val i både pullup och rodd.

filmjölk
2015-02-11, 09:45
Broscience: Kör du bara en form av latsdrag kommer din kropp bli bra på att utföra en form av latsdrag, kör du flera former av latsdrag kommer din kropp att utveckla muskulatur för att bli stark i olika former av latsdrag.

Att få en bra teknik är bara något bra upp till en viss punkt, sedan är förbättrad teknik faktiskt något negativt. Så variera grepp, maskin och övning, lär inte din kropp att specialisera sig på ett utförande, det gör övningen mindre effektiv.

arthax
2015-02-11, 09:46
V-grepp är dock mindre effektivt val i både pullup och rodd.

Kör som det ser ut nu axelbredd, både i chins och roddövningar. Var ute efter lite variation därav min fråga. Får helt enkelt testa mig fram :)

pezrulezhaakon
2015-02-11, 09:48
Nej, men han har bevisat att hård ren träning ger ett gott resultat, trots att han enligt den yppersta expertisen kört en hel del INeffektiva övningar...

Du har fortfarande inte lärt dig skillnaden mellan mer effektivt och mindre effektivt , och inte förstått att mindre effektivt INTE är samma sak som ineffektivt...

pezrulezhaakon
2015-02-11, 09:52
Broscience: Kör du bara en form av latsdrag kommer din kropp bli bra på att utföra en form av latsdrag, kör du flera former av latsdrag kommer din kropp att utveckla muskulatur för att bli stark i olika former av latsdrag.

Att få en bra teknik är bara något bra upp till en viss punkt, sedan är förbättrad teknik faktiskt något negativt. Så variera grepp, maskin och övning, lär inte din kropp att specialisera sig på ett utförande, det gör övningen mindre effektiv.

Problemet är att musklerna i sig skiter i vilken variant du kör. Skillnaden blir neuro-muskulär.
Det som avgör hur effektiv en övning är blir tiden det tar att nå ditt mål.

Anders The Peak
2015-02-11, 09:53
Bara ett påpekande musklerna vänjer sig vid övningarna och blir mer eller mindre immuna mot fortsatt stimuli. Därför behövs variation av övningarna för att bryta den invanda rörelsen detta för att få fortsatt stimuli.

Därför kan man inte bara tänka på att använda övningar som verkar vara effektivast eller de som känns bekvämast i alla lägen.

Därför tycker jag att sådana här inlägg är skräp och negligerar att det är hjärnan som styr muskelutvecklingen.

Problemet är att musklerna i sig skiter i vilken variant du kör. Skillnaden blir neuro-muskulär.
Det som avgör hur effektiv en övning är blir tiden det tar att nå ditt mål.

pezrulezhaakon
2015-02-11, 10:02
Hur stor skulle ni säga att skillnaden är mellan latsdrag framför respektive bakom då? Är skillnaden märkbar eller mätbar eller vad?

Du snodde min fråga. :)

Skillnaden blir större ju längre tid man spenderar på den enskilda övningen. Men sett över tid har korrekt utförda latsdrag/chins framför störst chans till bäst/effektivast resultat på kortast tid, till lägsta möjliga risker.

Drag bakom har inte nåt extra i hypertrofi som inte drag framför har. Och med tanke på att den otillräckliga rörligheten de flesta har, så blir det mer onödigt slitage i axelleden och i viss mån armbågsleden.

Så skillnaden är både mätbar och märkbar.

pezrulezhaakon
2015-02-11, 10:07
Bara ett påpekande musklerna vänjer sig vid övningarna och blir mer eller mindre immuna mot fortsatt stimuli. Därför behövs variation av övningarna för att bryta den invanda rörelsen detta för att få fortsatt stimuli.

Därför kan man inte bara tänka på att använda övningar som verkar vara effektivast eller de som känns bekvämast i alla lägen.

Därför tycker jag att sådana här inlägg är skräp och negligerar att det är hjärnan som styr muskelutvecklingen.

Det får du fortsätta tro på :)
Variation är en stor portion placebo, som inte behöver vara fel. Den enskilda muskeln har ingen aning om övning. Om en eller fler olika övningar erbjuder en muskel samma belastningsprofil, blir resultatet det samma för den muskeln. Däremot om två övningar har olik neuro-muskulär koordination, innebär det också olik belastningsprofil.

Anders The Peak
2015-02-11, 10:21
Det får du fortsätta tro på :)
Variation är en stor portion placebo, som inte behöver vara fel. Den enskilda muskeln har ingen aning om övning. Om en eller fler olika övningar erbjuder en muskel samma belastningsprofil, blir resultatet det samma för den muskeln. Däremot om två övningar har olik neuro-muskulär koordination, innebär det också olik belastningsprofil.

Det här visar bara på hur korkat du hanterar dina kunskaper läst men inte förstått. Du kommer med rent Bro Science nonsens.

Nöter på lederna gör du när du nöter vidare på samma övning år efter år...

Agitator
2015-02-11, 10:25
Viktigaste är att man utför den man gillar mest och utvecklas lättast i.

Problem löst.

Själv kör jag båda, brukar köra framför först så tungt det bara går. Sedan kör jag knäböj och varvar bakom nacken när jag sedan kör benmaskinerna så latsen fått återhämta sig lite så man även kan köra tungt bakom nacken.

Men som sagt, kör den som man föredrar eller varannan eller båda som mig samma pass.

pezrulezhaakon
2015-02-11, 10:41
Det här visar bara på hur korkat du hanterar dina kunskaper läst men inte förstått. Du kommer med rent Bro Science nonsens.

Nöter på lederna gör du när du nöter vidare på samma övning år efter år...

Jag har inte snackat om lederna, jag har snackat om musklerna. Nu är det du som rabiat måste ändra spelbordet för att du målar in dig i hörnet..

Arne Persson
2015-02-11, 11:52
V-grepp är dock mindre effektivt val i både pullup och rodd.

Kan diskuteras i praktiken

Arne Persson
2015-02-11, 11:54
Jag har inte snackat om lederna, jag har snackat om musklerna. Nu är det du som rabiat måste ändra spelbordet för att du målar in dig i hörnet..

Hörnmålare äro vi alla dödliga... Förlåt oss simpla själar...

pezrulezhaakon
2015-02-11, 12:15
Kan diskuteras i praktiken

Det är i praktiken jag snackar om.

Arne Persson
2015-02-11, 12:39
Det är i praktiken jag snackar om.

Det förefaller inte helt så enligt mig... Men vad vet jag...? :)

David_wigren
2015-02-11, 13:50
Broscience: Kör du bara en form av latsdrag kommer din kropp bli bra på att utföra en form av latsdrag, kör du flera former av latsdrag kommer din kropp att utveckla muskulatur för att bli stark i olika former av latsdrag.

Att få en bra teknik är bara något bra upp till en viss punkt, sedan är förbättrad teknik faktiskt något negativt. Så variera grepp, maskin och övning, lär inte din kropp att specialisera sig på ett utförande, det gör övningen mindre effektiv.

När det kommer till träning anser jag att Broscience kan i många fall vara precis lika bra eller bättre än riktiga "vetenskapliga" studier som görs i ämnet. Personligen kör jag efter samma tänk som du. Jag varierar greppet och kör brett, smalt, supinerat, pronerat, bakom, framför, och neutralt grepp. Det tror jag är mest optimalt i längden. Och är man tillräckligt lätt som mig så kan man börja jobba med att göra type-writer pullups och pullups med en arm osv. Det blir mer roligt att träna och man kan mäta framsteg i de olika greppen och hålla sig motiverad under en längre tid. Och DET, tror jag är viktigare än att hålla sig till en och samma övning som en eller två, i många fall, helt bristfälliga studier påstår ska aktivera fler muskelfibrer.

svenbanan
2015-02-11, 18:02
Skillnaden blir större ju längre tid man spenderar på den enskilda övningen. Men sett över tid har korrekt utförda latsdrag/chins framför störst chans till bäst/effektivast resultat på kortast tid, till lägsta möjliga risker.

Drag bakom har inte nåt extra i hypertrofi som inte drag framför har. Och med tanke på att den otillräckliga rörligheten de flesta har, så blir det mer onödigt slitage i axelleden och i viss mån armbågsleden.

Så skillnaden är både mätbar och märkbar.

Det här visar bara på hur korkat du hanterar dina kunskaper läst men inte förstått. Du kommer med rent Bro Science nonsens.

Nöter på lederna gör du när du nöter vidare på samma övning år efter år...

Jag har inte snackat om lederna, jag har snackat om musklerna. Nu är det du som rabiat måste ändra spelbordet för att du målar in dig i hörnet..

Hmmm...

Jorgen
2015-02-11, 18:06
Skillnaden blir större ju längre tid man spenderar på den enskilda övningen. Men sett över tid har korrekt utförda latsdrag/chins framför störst chans till bäst/effektivast resultat på kortast tid, till lägsta möjliga risker.

Drag bakom har inte nåt extra i hypertrofi som inte drag framför har. Och med tanke på att den otillräckliga rörligheten de flesta har, så blir det mer onödigt slitage i axelleden och i viss mån armbågsleden.

Så skillnaden är både mätbar och märkbar.

Men hur stor är skillnaden? 5%, 20%, 70%?

pezrulezhaakon
2015-02-11, 18:31
Hmmm...

Varför drar du ihop två olika underlag?

I det första stycket redogjorde jag for vilka risker som finns vid drag bakom nacken.

I det andra stycket redogjorde jag generellt för hur de enskilda musklerna skiter i vilken övning man kör, för att bemöta ATPs påstående. Det hade inget att göra med träningsupplägg, eller dragövningen specifikt.

Hur tänkte du??

pezrulezhaakon
2015-02-11, 18:35
Men hur stor är skillnaden? 5%, 20%, 70%?

Finns ingen exakt siffra.

ZoDa
2015-02-11, 18:38
Hmmm...

Du citerar ju fel.

Det får du fortsätta tro på :)
Variation är en stor portion placebo, som inte behöver vara fel. Den enskilda muskeln har ingen aning om övning. Om en eller fler olika övningar erbjuder en muskel samma belastningsprofil, blir resultatet det samma för den muskeln. Däremot om två övningar har olik neuro-muskulär koordination, innebär det också olik belastningsprofil.

Jag har inte snackat om lederna, jag har snackat om musklerna. Nu är det du som rabiat måste ändra spelbordet för att du målar in dig i hörnet..

Sen är det ATP som hävdar en sak gällande variation och muskelstimuli. När detta sen ifrågasätts tar han istället upp en annan aspekt - den om nötning på lederna, vilket inte var det som diskuterades.
Det är ingen som öht sagt något om huruvida man behöver variera sig för ledernas skull.

Jorgen
2015-02-11, 18:45
Finns ingen exakt siffra.

Nej, självklart inte. Men om man höftar?

Är skillnaden i resultat märkbar (och mätbar naturligtvis) så kan du alltså garantera att min rygg hade blivit bättre om jag hade kört latsdrag framför istället för bakom.

Då blir man såklart nyfiken på hur mycket bättre.

pezrulezhaakon
2015-02-11, 19:11
Nej, självklart inte. Men om man höftar?

Är skillnaden i resultat märkbar (och mätbar naturligtvis) så kan du alltså garantera att min rygg hade blivit bättre om jag hade kört latsdrag framför istället för bakom.

Då blir man såklart nyfiken på hur mycket bättre.

Om man har rörligheten för drag bakom (vilket väldigt få har) och optimerar det utförandet så bra som möjligt och jämför det med optimalt utförande framför, så skiljer det inte så många %. Skillnaden skulle sannolikt mest märkas efter en längre tids träning, nåt år eller två.

Men så som de flesta utför drag bakom så skiljer det mer i %. 5-10% är inte otänkbart. Dessutom borde riskerna vara med i det aktiva valet. Ju mindre rörlighet, desto högre risker och lägre effekt.

Men det absoluta resultatet beror ju såklart på fler övningsval.

Wormzie
2015-02-11, 19:23
Om man har rörligheten för drag bakom (vilket väldigt få har) och optimerar det utförandet så bra som möjligt och jämför det med optimalt utförande framför, så skiljer det inte så många %. Skillnaden skulle sannolikt mest märkas efter en längre tids träning, nåt år eller två.

Men så som de flesta utför drag bakom så skiljer det mer i %. 5-10% är inte otänkbart. Dessutom borde riskerna vara med i det aktiva valet. Ju mindre rörlighet, desto högre risker och lägre effekt.

Men det absoluta resultatet beror ju såklart på fler övningsval.

Nu när du tagit dig an allvetarrollen som alltid och bjussar på sanningarna så kanske man kan passa på att fråga om hur man får bäst ryggutveckling.

Övningsval, set/reps, frekvens, tempo, periodisering. Hypertrofi är målet.

Ponera att jag inte tränar något annat än rygg och är helt skadefri.

pezrulezhaakon
2015-02-11, 19:34
Nu när du tagit dig an allvetarrollen som alltid och bjussar på sanningarna så kanske man kan passa på att fråga om hur man får bäst ryggutveckling.

Övningsval, set/reps, frekvens, tempo, periodisering. Hypertrofi är målet.

Ponera att jag inte tränar något annat än rygg och är helt skadefri.

Ingen aning. Det är träningsvärldens stora trial & error. Träna, ät och sov, repeat..
Hur mycket, hur hårt, vilket upplägg, hur mycket vila, hur hårt, vilka övningar, hur många övningar, osv finns det ingen som kan svara på tyvärr.

Jag kan bara ge tips på hur man optimerar övningarna du väljer. Hur du sedan kombinerar dem blir ditt val.

svenbanan
2015-02-11, 19:46
Varför drar du ihop två olika underlag?

I det första stycket redogjorde jag for vilka risker som finns vid drag bakom nacken.

I det andra stycket redogjorde jag generellt för hur de enskilda musklerna skiter i vilken övning man kör, för att bemöta ATPs påstående. Det hade inget att göra med träningsupplägg, eller dragövningen specifikt.

Hur tänkte du??

Jag tänkte att du skrev att du aldrig påstått något om att bakom var skadligt för lederna, men jag tyckte det såg ut som om du faktiskt påstått just detta...

pezrulezhaakon
2015-02-11, 20:01
Jag tänkte att du skrev att du aldrig påstått något om att bakom var skadligt för lederna, men jag tyckte det såg ut som om du faktiskt påstått just detta...

Det går att hitta hur mycket fel som helst om man drar olika underlag från sitt sammanhang. Speciellt när spelplanen helt plötsligt ändras.

Jorgen
2015-02-11, 20:46
Om man har rörligheten för drag bakom (vilket väldigt få har) och optimerar det utförandet så bra som möjligt och jämför det med optimalt utförande framför, så skiljer det inte så många %. Skillnaden skulle sannolikt mest märkas efter en längre tids träning, nåt år eller två.

Men så som de flesta utför drag bakom så skiljer det mer i %. 5-10% är inte otänkbart. Dessutom borde riskerna vara med i det aktiva valet. Ju mindre rörlighet, desto högre risker och lägre effekt.

Men det absoluta resultatet beror ju såklart på fler övningsval.

Jag bryr mig inte så mycket om "dom flesta" utan om mig själv i detta fallet, därav rör frågan just mig och min ryggutveckling.

Jag har tränat sen 1996, det får räknas som en längre period.

Så man kan alltså konstatera att det inte spelar någon större roll om man drar framför eller bakom så länge man är kapabel att utföra övningen korrekt?

pezrulezhaakon
2015-02-11, 20:55
Jag bryr mig inte så mycket om "dom flesta" utan om mig själv i detta fallet, därav rör frågan just mig och min ryggutveckling.

Jag har tränat sen 1996, det får räknas som en längre period.

Så man kan alltså konstatera att det inte spelar någon större roll om man drar framför eller bakom så länge man är kapabel att utföra övningen korrekt?

Nja, även om du kan dra bakom så bra som möjligt, så har det lägre effekt än framför, just pga latsmuskelns position och dragriktningen i förhållande till belastningsriktningen. Du får väl hoppas att skillnaden inte är så stor för dig då.

Å andra sidan blir ju dina lats tränade av att du gör nånting, än att du gör en bättre övning sämre än den "sämre" övningen. Och då får du acceptera de risker som finns.

svenbanan
2015-02-11, 21:51
Det går att hitta hur mycket fel som helst om man drar olika underlag från sitt sammanhang. Speciellt när spelplanen helt plötsligt ändras.

Du undrade varför jag citerade dessa stycken. Det förklarade jag i mitt förra inlägg.

Jag har definitivt inte försökt medvetet misstolka det du (eller ATP) skrivit för att få fram nån slags poäng. Vad nu den poängen skulle bestå av?

Om något så misstolkade jag det du skrev. Kanske läste jag slarvigt, eller så skrev du slarvigt, eller så var det en kombination. Jag kan erkänna att jag inte läser tråden supernoga. Tex så orkar jag inte gå tillbaka och läsa alla dina inlägg för att se vad du egentligen skrivit eller inte angående slitage av leder.