handdator

Visa fullständig version : Andning


Somoti
2015-02-07, 18:09
När andas man under sumo marklyft och skivstång hack knäböj.
Tack för svar.

Somoti.

Ozziking
2015-02-07, 18:39
Andas in innan lyftet, håller buktryck och blåser ut vid utlåsning/vägen upp brukar vara vanligt

Jansson_84
2015-02-07, 19:17
Du ska aldrig andas ut i knäböjen på väg upp om du inte håller på att svimma av andnöd.
Släpper du ut luften så tappar du stabiliteten och det är risk för att ryggen tappar form.
Samma gäller i marklyft, du tar att stort andetag och håller inte på och tvekar 45minuter innan du gör lyftet. Utan ett stort andetag och gör repetitionen så fort som möjligt med bra form.

Snackar om tunga vikter nu alltså, men det är ju alltid bra att få in som vana att köra så även på lättare vikter I guess.

Gnistan
2015-02-08, 14:26
Du ska aldrig andas ut i knäböjen på väg upp om du inte håller på att svimma av andnöd.
Släpper du ut luften så tappar du stabiliteten och det är risk för att ryggen tappar form.
Samma gäller i marklyft, du tar att stort andetag och håller inte på och tvekar 45minuter innan du gör lyftet. Utan ett stort andetag och gör repetitionen så fort som möjligt med bra form.

Snackar om tunga vikter nu alltså, men det är ju alltid bra att få in som vana att köra så även på lättare vikter I guess.

Rätt där.
Frågan har kommit upp tidigare om man kunde aplicera andningstekniken man kör i bänk i andra övningar t.ex benböj. Svarade då att det går att göra och en del gör det det som jag sett: Andas in innan böjen och andas ut på uppvägen en bit efter bottenläge. Men de som är duktiga i benböj brukar ju vilja ha var luften antingen hela böjen eller att de börjar blåsa ut efter halva eller innan utlås. Fast de som behåller luften hela böjen är de vanligaste bland proffsen för att hålla spänningen hela vägen. Om vi nu pratar proffsen? De jag oftast ser på gymmen är inte proffsen som kan göra lita hur som helst med luften. Och på deras vikter kanske det inte är av lika stor vikt om de kör typ nästan samma som de kör i bänken? Och en del kör ju i smith
Lasse Noren som jag sett då jag tränade på samma ställe en lite tid en gång i tiden. Körde aldrig annat än att han höll luften hela böjen, vad jag såg.
Han gjorde ju 400 i böj och borde ju kunnat det där.