handdator

Visa fullständig version : bröt av skelettet strax under axeln vid bänkpress


Sverker81
2015-02-07, 14:52
Snart 4 veckor sedan värmde upp 8reps 20kg 8 reps 50kg 8 reps 70 kg 8 reps 80 kg. ska träna på 115kg ( en vikt jag gjort 6 reps på förut.gjorde som bäst 130kg i maj förra året och hade 5RM på 120kg.) Lyfter av och går ner sakta mot bröstet och när jag har 1-2cm kvar till bröstet knakar det till och mitt skellet har gått helt av strax under axeln på höger arm. har tränat regelbundet i 5år 3pass i veckan tre-splitt.

Sista året hade jag känningar till och från i högerarmen ibland kändes det bra och ibland mindre bra, man trodde ju aldrig att det kunde gå så långt att skellet går helt av för lite styrketräning. är gipsad och det tar 3 månader att läka ungefär kommer börja med rehabträning om några veckor när jag får träffat sjukgymnasten. är det fortfarande dåligt vid nästa röntgenbild så sätter de in ett stift i skelletet vad det nu är för något.

Sheogorath
2015-02-07, 15:45
En avulsionsfraktur på tumberculum majus eller?

Arne Persson
2015-02-07, 15:49
En avulsionsfraktur på tumberculum majus eller?

Collum chirurgicum kanske?

Sheogorath
2015-02-07, 15:59
Collum chirurgicum kanske?

Tycker att det låter väldigt extremt att något annat än tuberculum majus skulle gå av utan trauma, det var därför jag frågade. T.o.m. detta låter extremt. Om det faktiskt är så att collum chirurgicum, collum anatomicum eller humerusskaftet gått av tänker man ju att benet måste vara kraftigt försvagat just där, och det är inget vidare med tanke på vad det ofta beror på om man inte har en generell urkalkning, vilket en yngre man inte har...

Arne Persson
2015-02-07, 16:04
Tycker att det låter väldigt extremt att något annat än tuberculum majus skulle gå av utan trauma, det var därför jag frågade. T.o.m. detta låter extremt. Om det faktiskt är så att collum chirurgicum, collum anatomicum eller humerusskaftet gått av tänker man ju att benet måste vara kraftigt försvagat just där, och det är inget vidare med tanke på vad det ofta beror på om man inte har en generell urkalkning, vilket en yngre man inte har...

Jag tvivlar också på att humerus "skulle gått av" av bänkpress med aktuella vikter.

Sheogorath
2015-02-07, 16:07
Jag tvivlar också på att humerus "skulle gått av" av bänkpress med aktuella vikter.

Läser på nu och ser att avulsionsfrakturer vid infästningen för PM är ovanliga, men finns beskrivna. Vi får se om TS har lite mer info. Trist för TS, men ändå intressant. Det tycker han nog själv också eftersom han startade en tråd om det hela. :)

Sverker81
2015-02-07, 16:21
det ät humerus som gått av strax under armhålehöjd

Sheogorath
2015-02-07, 16:26
det ät humerus som gått av strax under armhålehöjd

Det är alltså inte en BIT av humerus som "gått helt av" (sånt där kan ju uttryckas på olika sätt) utan ett brott rakt genom hela benpipan? Av bänkpress? Har man ställt sig frågan hur det över huvud taget är möjligt på en ung man? Varför släppte inte bröstmuskelfästet innan benpipan knäcktes?

Arne Persson
2015-02-07, 16:27
det ät humerus som gått av strax under armhålehöjd

Då lutar det nog lite åt min första tes.

Sverker81
2015-02-07, 16:38
det är av rakt igenom du kan ta varsin del i varje hand och jonglera..

Sheogorath
2015-02-07, 16:40
det är av rakt igenom du kan ta varsin del i varje hand och jonglera..

Har du några fler undersökningar planerade förutom kontroll av läkningsprocessen om några veckor?

Sverker81
2015-02-07, 16:45
2 till 3 veckor så ska de röntga och se om de behöver sätta stift beror lite på om benen har lagt sig bättre eller om det fortfarande bara är en liten del som sitter ihop måste de överväga en operation där man sätter fast med stift. de uppskattade att det kommer ta 3 månader ungefär innan det läkt.

Sheogorath
2015-02-07, 16:58
2 till 3 veckor så ska de röntga och se om de behöver sätta stift beror lite på om benen har lagt sig bättre eller om det fortfarande bara är en liten del som sitter ihop måste de överväga en operation där man sätter fast med stift. de uppskattade att det kommer ta 3 månader ungefär innan det läkt.

Okidoki! Hoppas det går fint för dig och att man kan ge dig en förklaring varför det kunde hända, så att du kan undvika sånt här i framtiden.

Ha det!

Sverker81
2015-02-07, 17:06
blev förvånad själv när jag såg röntgenbilderna. trodde inte att det ens var möjligt att kunna gå sönder så mycket av så lite vikt.

Morrris
2015-02-07, 17:12
Har du fått lämna några blodprov?

Starvation
2015-02-07, 17:14
115kg i fel vinkel är la en massa vikt :D Man vet aldrig var det smäller härnäst när man styrketränar. Förhoppningsvis klarar man sig undan.

mattilainen
2015-02-07, 17:27
Detta är ju helt sjukt. Hoppas du får ett svar VARFÖR det hände. Detta är ju verkligen något outstanding att klara av. Blodprover och röntgen bör ge svar om du har problem med bentätheten eller liknande.

Sverker81
2015-02-07, 17:39
när jag pratade med läkaren sa han att det inte kunde vara benskörhet eftersom jag har tränat på så pass tunga vikter som 13 reps 100kg 11 reps 110kg. därför tyckte han att det inte behövdes något blodprov. han trodde helt enkelt att jag hamnat lite fel i lyftet. det är fullt möjligt att man som glad amatör inte har 100% koll och hamnar kanske inte riktigt rätt i lyftbanan plus lite dålig form för dagen å vips så går man sönder.

Starvation
2015-02-07, 17:43
när jag pratade med läkaren sa han att det inte kunde vara benskörhet eftersom jag har tränat på så pass tunga vikter som 13 reps 100kg 11 reps 110kg. därför tyckte han att det inte behövdes något blodprov. han trodde helt enkelt att jag hamnat lite fel i lyftet. det är fullt möjligt att man som glad amatör inte har 100% koll och hamnar kanske inte riktigt rätt i lyftbanan plus lite dålig form för dagen å vips så går man sönder.

Dock helt sjukt hur överarmsbenet kan gå av i den rörselsen :S Otur eller inte, kolla ALLT imo.

Sheogorath
2015-02-07, 17:45
när jag pratade med läkaren sa han att det inte kunde vara benskörhet eftersom jag har tränat på så pass tunga vikter som 13 reps 100kg 11 reps 110kg. därför tyckte han att det inte behövdes något blodprov. han trodde helt enkelt att jag hamnat lite fel i lyftet. det är fullt möjligt att man som glad amatör inte har 100% koll och hamnar kanske inte riktigt rätt i lyftbanan plus lite dålig form för dagen å vips så går man sönder.

Jepp. Men inte att benpipan går av. Bröstmuskelfästet kan släppa och i ovanliga fall dra med sig en benbit som lossnar från skaftet. Nu har den här skadan du beskriver uppenbarligen hänt dig (om du uppfattat saken rätt) men att säga att "det händer" som att det är något man ser då och då på en akutmottagning hos en frisk individ stämmer helt enkelt inte.

mattilainen
2015-02-07, 18:00
när jag pratade med läkaren sa han att det inte kunde vara benskörhet eftersom jag har tränat på så pass tunga vikter som 13 reps 100kg 11 reps 110kg. därför tyckte han att det inte behövdes något blodprov. han trodde helt enkelt att jag hamnat lite fel i lyftet. det är fullt möjligt att man som glad amatör inte har 100% koll och hamnar kanske inte riktigt rätt i lyftbanan plus lite dålig form för dagen å vips så går man sönder.

Är detta det ända du fått reda på så säger jag att du inte ska nöja dig med EN läkares kunskap i detta fallet. Detta är ju inte normalt, hoppas du förstår det. Läkare kan inte allt och därför är det alltid bra att få det kollat. Antingen gå till annan läkare eller kräv att bli utredd. Nästa gång kanske det händer något under tunga knäböj och vem vet hur det slutar? Nöj dig inte bara för en läkare säger att "det är sånt som händer"

Tolkia
2015-02-07, 18:10
Jag föreslår att vi taggar ner lite och betänker att detta är en tråd på internet och att vi som älskar att tycka bakom våra skärmar ju faktiskt inte har en aning, vare sig om hur TS fraktur egentligen ser ut eller hur den handläggs.

Skall man täcka alla möjligheter måste man i princip säga till varje patient som bryter benet att det kan vara cancer (för rent teoretiskt KAN det ju det) och det är knappast vare sig rimligt eller schysst.

Beemel
2015-02-07, 18:59
Jag föreslår att vi taggar ner lite och betänker att detta är en tråd på internet och att vi som älskar att tycka bakom våra skärmar ju faktiskt inte har en aning, vare sig om hur TS fraktur egentligen ser ut eller hur den handläggs.

Skall man täcka alla möjligheter måste man i princip säga till varje patient som bryter benet att det kan vara cancer (för rent teoretiskt KAN det ju det) och det är knappast vare sig rimligt eller schysst.

Och från en person vara inläggshistorik är "yay" i en tråd om diskbråck och namnet carl von linne i en tråd om dejting....

Tolkia
2015-02-07, 19:06
Och från en person vara inläggshistorik är "yay" i en tråd om diskbråck och namnet carl von linne i en tråd om dejting....
Läste du ens det inlägg du citerade? Det har nämligen inget med TS att göra, vilket tydligt framgår.

Som tur är, så är det fullt tillåtet att berätta om att man skadat sig oavsett vad man skrivit i övriga trådar. Det där var dumt och oförskämt, och du borde fan skämmas över din attityd.

Beemel
2015-02-08, 07:17
Läste du ens det inlägg du citerade? Det har nämligen inget med TS att göra, vilket tydligt framgår.

Som tur är, så är det fullt tillåtet att berätta om att man skadat sig oavsett vad man skrivit i övriga trådar. Det där var dumt och oförskämt, och du borde fan skämmas över din attityd.

Det var inte menat som ett "citatsvar" klickade på fel knapp.

Skämmas borde jag kanske göra, ingen aning Är inte begåvad med sådana känslor. Oavsett om det är oförskämt så tycker jag att tråden luktar troll. Självklart kan jag ha fel, är inte mer än människa och medger gärna mina brister.

Men då du uppenbart upprördes av detta så får jag väl be dig om ursäkt för dels felanvändningen av citeringsfunktionen och dels att jag tydligen sa något som inte passade sig. Det är klurigt att navigera i farvattnen av vad som är dagens lättkränkta samhälle för någon vars kompass är något defekt..

Så när du har läst detta så kan väl du eller någon annan ta bort de medellanden som ni anser inte passar in på ert forum.

Får hålla mig till min journal, siffror verkar än så länge vara ganska oförargliga.

Tolkia
2015-02-08, 14:58
Jag undrar vem det är som är lättkränkt här jag.

Jag skiter väl i hur du citerar mig, men jag godtar inte att det läggs något slags ribba för hur cool man måste vara, och hur många inlägg av Rätt(tm) sort man måste ha postat för att få lägga upp en tråd i skadeforumet. Vi har nog av inbördes beundran redan utan att vi behöver jobba aktivt på den.

Beemel
2015-02-08, 16:21
Jag undrar vem det är som är lättkränkt här jag.

Jag skiter väl i hur du citerar mig, men jag godtar inte att det läggs något slags ribba för hur cool man måste vara, och hur många inlägg av Rätt(tm) sort man måste ha postat för att få lägga upp en tråd i skadeforumet. Vi har nog av inbördes beundran redan utan att vi behöver jobba aktivt på den.

jag är synnerligen okränkt tack så mycket. Och det var ju skönt att du inte heller är det.
Jag förklarade bara att det inte var min mening att överhuvudtaget citera. Helt och hållet ett misstag från min sida. Då jag inte förstod vad som gjorde dig upprörd så var detta en av mina teser, den var tydligen fel.

Cool är det sista jag är eller försöker vara.
Det enda jag försökte belysa var att TS verkar oseriös och min misstanke var att även detta var en oseriös tråd.
Jag anser inte att någon som går in och trollar i andras skadetrådar är värd att ta på allvar, något jag då påtalar. Precis på samma sätt som du nu på ditt sätt påtalar att du inte anser att jag ska tas på allvar. Så kan vi släppa det här nu och inte förpesta tråden ytterligare. Och någon "högre makt" kan gärna få ta bort det jag skrivit om det bryter mot någon regel.

För övrigt.
Coolhet? inbördes beundran? Koncept som jag aldrig förstått och aldrig kommer förstår (Thank you Asperger!) Inte är intresserad av. Eller någonsin försökt eller kommer försöka uppnå.

Så som sagt det jag skriver är inte menat som någon förolämpning mot dig eller någon annan. Tråkigt om du tagit det så.

Morrris
2015-02-08, 17:28
Jag tycker iaf att det låter lite oroväckande. TS menar ju att det inte ska göras någon utredning alls.

Sverker81
2018-01-19, 15:36
Uppdatering 2 år av rehab träning

I höst så gjorde jag 12 stop reps på 90 kg och 12 touch and go reps på 97,5 kg bänkpress

, antagligen 5 år till av rehab träning att se fram imot för god hälsa.

Har gjort En vikt resa efter att ha fått typ 2 diabetes och dumpat socker och tack Jesus tappat ungefär 13 kg vikt från 97,1kg morgon vikt i somras till för två veckor sedan när morgonvikten landade på 84,3 kg all ära till Herren och ett stort tack till den svenska sjukvården.

Den har varit/är lysande i att bemöte mig på ett proffsigt sätt , det är inte dumt med gratis sjukvård när man själv drabbas av livets omständigheter

/ God Bless book of romans 10:9/ Rommarbrevet kapitel 10 vers 9

TheDoctor
2018-02-19, 19:05
Sweet. Inte särskilt många som hittar Jesus efter diabetes och brutna ben på grund av gymträning. Hoppas han ger dig dem svaren du söker. För mig som både röker, dricker och äter skaldjur väntar skärselden.