handdator

Visa fullständig version : Push/Pull med "alla" rep-ranges? Nån som prövat?


Myschly
2015-02-07, 12:11
Har en idé som jag vart lite nyfiken över att testa, men vill gärna höra från andras erfarenheter först, men t ex (set x reps):

Pull: Deadlifts 1-3 x 3-5
Pullups 3x8-12
Cable rows 1min (klarar man vikten hela minuten ökar man)
Concentration curls 1xFail
Hyperextensions 2x15-20

Push: OHP 1-3 x 3-5
Dips 3x8-12
Pushups 1min
1arm Pushdown 1xFail
Front squat 2x15-20

Tanken är att man stressar alla muskelfibrer att växa, blir det jävligt effektivt, samma som att köra "en rep-range", eller blire kanske bara pannkaka?

Seedstream
2015-02-07, 13:50
Jag vet inte hur det där schemat blir, men det P/P/L schemat jag följer kör pyramid set på en arms hantelrodd, bänkpress och knäböjen. Medans resten är 8-10 eller 15-20, vilket jag känner tar gott.

BobaFett
2015-02-07, 18:47
Har en idé som jag vart lite nyfiken över att testa, men vill gärna höra från andras erfarenheter först, men t ex (set x reps):

Pull: Deadlifts 1-3 x 3-5
Pullups 3x8-12
Cable rows 1min (klarar man vikten hela minuten ökar man)
Concentration curls 1xFail
Hyperextensions 2x15-20

Push: OHP 1-3 x 3-5
Dips 3x8-12
Pushups 1min
1arm Pushdown 1xFail
Front squat 2x15-20

Tanken är att man stressar alla muskelfibrer att växa, blir det jävligt effektivt, samma som att köra "en rep-range", eller blire kanske bara pannkaka?

Det blir nog bra men försök att hitta på lite olika sätt att variera. Kör olika vikter från pass till pass på styrkedelen så att du inte kör samma hela tiden.

På högrepsdelen får du hitta på olika typer av dropset/superset eller kanske byta övningar då och då för att variera. Variera tid under belastning, vila mellan set etc. Du måste utsätta musklerna för lite variation.

Du kan köra hur opti du vill men du kommer att sluta att svara på samma träning. Det tar bara någon vecka innan du vänjer dig.

Myschly
2015-02-07, 21:37
BobaFett: Behövs det verkligen så mkt variation om man inte är så erfaren? Vet inte hur man ska räkna tidigare erfarenhet men jag har inte kört ett år i sträck, och hittills hållt mig till 10-12 veckor på en rutin och det funkar bra.

Om man körde med variation skulle man kunna köra t ex 3 varianter av både Push/Pull och det skulle funka? T ex att A skulle ha BB Rows 1x3-5, B DB Rows 3x8-12, C Cable Rows 1min? Så växlar man bara igenom ABC Push o Pull?