handdator

Visa fullständig version : Hög vs låg rep vid "deff"?


buck3tt
2015-02-06, 17:30
Hej.

Det är såhär nu jag är på en sk "deff". (Menar att jag äter nyttigare och bättre, men inget jätte strikt, dock ingen skitmat och läsk)

Men iallafall, frågan är typ, vad är bäst att köra för behålla?

Jag har fått för mig att köra låga reps vid deff men, läser lite här och där om ett och annat.

Tacksam för svar.

Seedstream
2015-02-06, 18:14
Jag antar att du ska fortsätta med det du körde innan deff.

Pretorian
2015-02-06, 18:17
Jag vet inte vad som är bäst för världens befolkning men jag kör oftast högreps och fortsätter likadant vid diet. Ingen skillnad.

Så har du byggt bra med muskler med den träning du kört hittills så tycker jag du ska fortsätta med det. Lite lättare för dig att hålla koll på styrkan också.

maattee10
2015-02-06, 19:28
jag skulle kört tungt och låga reps för att behålla både styrka och muskler;)

beror också på va ditt mål är:)

monsa123
2015-02-06, 19:40
Finns ingen poäng med att ändra träningsfilosofin bara för du ligger på kaloriunderskott. Lyft tungt året om.

BobaFett
2015-02-07, 09:31
Du tränade innan för att bli så stor som möjligt, fortsätt med det.

Träna för att bygga så mycket muskler du kan d.v.s. kör både hög och lågreps. Om du väljer bara ett av alternativen begränsar du din potential att växa enligt min åsikt.

En annan väldigt viktig aspekt är att inte gå ner i vikt för fort. Jag kör ungefär ett halvt kilo i veckan. Något mer i början och lite mindre mot slutet. Upplever att jag ökar lite i muskelmassa under deff, utom i slutet men då snackar vi väldigt låga fettprocent.

Sheogorath
2015-02-07, 11:43
Du tränade innan för att bli så stor som möjligt, fortsätt med det.

Träna för att bygga så mycket muskler du kan d.v.s. kör både hög och lågreps. Om du väljer bara ett av alternativen begränsar du din potential att växa enligt min åsikt.

En annan väldigt viktig aspekt är att inte gå ner i vikt för fort. Jag kör ungefär ett halvt kilo i veckan. Något mer i början och lite mindre mot slutet. Upplever att jag ökar lite i muskelmassa under deff, utom i slutet men då snackar vi väldigt låga fettprocent.

+1 på allt.

buck3tt
2015-02-07, 13:22
Tack för svar!
(Kan meddela att tråden får gärna flyttas om det ligger fel)

Kan meddela att nått går nog snett.. haha. Tränat tungt, 6-8 reps.
Sen jag började med detta, så har jag gått från ~90kg till runt ~92kg. Men ser "lenare" ut, tycker jag själv. Satsar mest på att komma upp till det proteinet jag ska få i dagligen, kolhydraterna äter jag bara mindre på känslan liksom, mindre än vad jag brukar.
Tydligen är det för mycket?

Edit: Detta är på ca två/en och en halv månad.

Rick Rude
2015-02-07, 13:30
Hej.

Det är såhär nu jag är på en sk "deff". (Menar att jag äter nyttigare och bättre, men inget jätte strikt, dock ingen skitmat och läsk)

Men iallafall, frågan är typ, vad är bäst att köra för behålla?

Jag har fått för mig att köra låga reps vid deff men, läser lite här och där om ett och annat.

Tacksam för svar.

Träna som vanligt så långt det går.

Rick Rude
2015-02-07, 13:35
Tack för svar!
(Kan meddela att tråden får gärna flyttas om det ligger fel)

Kan meddela att nått går nog snett.. haha. Tränat tungt, 6-8 reps.
Sen jag började med detta, så har jag gått från ~90kg till runt ~92kg. Men ser "lenare" ut, tycker jag själv. Satsar mest på att komma upp till det proteinet jag ska få i dagligen, kolhydraterna äter jag bara mindre på känslan liksom, mindre än vad jag brukar.
Tydligen är det för mycket?

Edit: Detta är på ca två/en och en halv månad.

Det är inte omöjligt att du lagt på dig muskler. Inte alls ovanligt att det händer när då man skärper till kosten och träningen pga av 'dietande'.

Rick Rude
2015-02-07, 13:41
Folk snöar in sig på bulk/diet, men ofta handlar det mer om att man vaknar till av omläggningen av träning/kost.

HenrikJ
2015-02-07, 21:55
Jag hade åtminstone använt lågreps i någon utsträckning för att kontrollera att jag inte tappar toppstyrka, dvs att deffen går för fort. Annars köra på som vanligt, förutsatt att det har funkat även under uppgång.