handdator

Visa fullständig version : Blir så FRUKTANSVÄRT trött efter ätit onyttig mat


Tvådödalampor
2015-02-06, 15:48
Om jag äter tre stycken såna här tacos (http://i.imgur.com/AAK9vOQ.jpg) så blir jag oerhört flyförbannat jävla trött efter jag ätit den sista tacosen. Jag blir så jävla degig och orkar inte lyfta ett finger de närmsta 30-60 minuterna. Samtidigt som jag kämpar för att hålla mig vaken så måste jag harkla mig konstant och näsan rinner.

Detta händer alltid om jag äter onyttig mat, typ tacos med massa ketchup och vitlöksås i mängder. Det är så satans gott med vitlökssås men jag såg att den innehöll ca 500 kcal per 100g vilket är SJUKT mycket. Det betyder alltså att man blir jävligt fet av vitlökssås, va? Varför innehåller vitlökssås så ofantligt mycket kalorier per gram? Den innehåller ju typ 5 gånger mer kcal / 100g än vad vanlig ketchup gör...

Aliaas
2015-02-06, 15:50
Om jag äter tre stycken såna här tacos (http://i.imgur.com/AAK9vOQ.jpg) så blir jag oerhört flyförbannat jävla trött efter jag ätit den sista tacosen. Jag blir så jävla degig och orkar inte lyfta ett finger de närmsta 30-60 minuterna. Samtidigt som jag kämpar för att hålla mig vaken så måste jag harkla mig konstant och näsan rinner.

Detta händer alltid om jag äter onyttig mat, typ tacos med massa ketchup och vitlöksås i mängder. Det är så satans gott med vitlökssås men jag såg att den innehöll ca 500 kcal per 100g vilket är SJUKT mycket. Det betyder alltså att man blir jävligt fet av vitlökssås, va? Varför innehåller vitlökssås så ofantligt mycket kalorier per gram? Den innehåller ju typ 5 gånger mer kcal / 100g än vad vanlig ketchup gör...
Troll.

StarkaUlf
2015-02-06, 15:51
För att vitlökssåsen är baserad på olja alt. majonnäs. Det är inte ketchup.

Tvådödalampor
2015-02-06, 16:04
Troll.

Du har aldrig hört talas om fenomenet paltkoma eller matkoma? Det är förmodligen detta jag upplever men jag undrar varför det drabbar mig så hårt och varför jag blir så rinning i näsan samt varför jag måste harkla mig konstant i minst 30 minuter efter matintaget.

Tvådödalampor
2015-02-06, 16:05
För att vitlökssåsen är baserad på olja alt. majonnäs. Det är inte ketchup.

Och denna olja / majonäs innehåller mycket kolhydrater vilket blir mycket jobb för kroppen att bryta ned, därav tröttheten. Är det rätt?

Aliaas
2015-02-06, 16:09
Och denna olja / majonäs innehåller mycket kolhydrater vilket blir mycket jobb för kroppen att bryta ned, därav tröttheten. Är det rätt?

Syftade på att du frågade varför såsen var mer kalorität viöket är ganska då självklart då den höga % fett som ger högt energi innehåll.

1g fett ger 9 kcal
1g kolhydrater 4 kcal
1g protein 4 kcal


Annars har du nog rätt i att kroppen arbetar med att bryta ner maten och således lägger mer energi på matsmältningen.

timoat
2015-02-06, 16:18
Du har aldrig hört talas om fenomenet paltkoma eller matkoma? Det är förmodligen detta jag upplever men jag undrar varför det drabbar mig så hårt och varför jag blir så rinning i näsan samt varför jag måste harkla mig konstant i minst 30 minuter efter matintaget.

Så är det ju när man äter något som har chili i det.

Tvådödalampor
2015-02-06, 16:35
Så är det ju när man äter något som har chili i det.

Jo, men jag hade ingen chili i min tacos.

Krutpaket
2015-02-06, 17:18
Ät inte skräpmat. Problem solved.

Tvådödalampor
2015-02-06, 17:22
Ät inte skräpmat. Problem solved.

Stämmer, men skräpmat är så jävla gott att man ibland inte kan motstå det.

Aliaas
2015-02-06, 17:31
tacos skall absolut inte klassas som skräpmat.

Krutpaket
2015-02-06, 17:59
tacos skall absolut inte klassas som skräpmat.

Jag håller med. Men TS verkar ju tycka det. + blir han trött av det och inte vill vara trött så är väll lösningen att inte äta det. Eller äta det till middag enbart. Då kan han ju somna gott.

cero
2015-02-06, 21:10
Skräpmat? Lol.

illiaca
2015-02-07, 00:02
Om du inte är ett troll så kan det väll hänga ihop med sympatiska och parasympatiska nervsystemet

Scratch89
2015-02-07, 07:16
Du ska nog ta dig en funderare över vad du har för förhållande till mat och hälsa.

Tisu
2015-02-07, 13:30
Kom på när jag läste detta...

Jag måste också hålla på och harkla mig då jag blir slemmig i halsen efter jag tryck i mig en pizza eller en kebabtallrik. Har för mig att det är mer snabbmat det händer vid, men pizza och kebabtallrik kommer jag ihåg. Hur kan det komma sig? Såg en rubrik på Aftonbladet för ett tag sedan som typ nämnde detta, men det var PLUS....

ButtCoughEXTREME
2015-02-07, 18:05
Kom på när jag läste detta...

Jag måste också hålla på och harkla mig då jag blir slemmig i halsen efter jag tryck i mig en pizza eller en kebabtallrik. Har för mig att det är mer snabbmat det händer vid, men pizza och kebabtallrik kommer jag ihåg. Hur kan det komma sig? Såg en rubrik på Aftonbladet för ett tag sedan som typ nämnde detta, men det var PLUS....

Händer mig efter fet och salt mat också. (tacos, kebab, pizza etc.)

Sniggel
2015-02-07, 18:12
Om det är på den tredje taco:n det alltid händer. Bestäm dig för att nöja dig med 2 tacos.
#lifehack