handdator

Visa fullständig version : Vad händer egentligen?


annaerix
2004-04-02, 17:29
Tänkte bara höra med er som kan mer...

Vardagar äter jag väldigt strikt och inget godis alls. Men som nu ikväll har jag ätit två chokladbollar (tanken "äh, det är helg" slog mig) Och imorgon ska några kompisar se film så då kommer det garanterat bli chips och sånt....:eating: Frågan är nu:

Hur mycket av veckans träning "tappar" man om man nu äter som jag gjort/ska i helgen? Lägger man verkligen på sig de där chokladbollarna och chipsen? :confused: Isåfall vägrar jag att äta mer sådant överhuvudtaget! Jag vill ju vara fit for fight i sommar...


Någon som vett exakt vad som händer med chipsen och chokladbollarna?? känner mig lite nojjig nu...:(

kharon
2004-04-02, 17:30
Antingen används dom som energi, fyller på muskelglykogenet eller fyller på fettcellerna.

annaerix
2004-04-02, 17:33
Originally posted by kharon
Antingen används dom som energi, fyller på muskelglykogenet eller fyller på fettcellerna.


Så fettet på magen försvinner sämre om jag käkar detta under helgen? t.ex. alltså??? eller vaddå?

kharon
2004-04-02, 17:48
Beror ju på hur mycket av det du äter.
Du behöver ju inte trycka i dig enorma mängder heller.


Viktnedgång handlar om kalorier in och kalorier ut, du måste äta mindre kalorier än du gör av med. Äter du så mycket chips och godis att du går över din kalorigräns så går du upp.
För stunden så stängs ju fettförbränningen av om du äter en massa, men nästa dag så fortsätter du ju förbränna och gå ner igen.

Lite chips på helgen om man kollar film med kompisarna är ju ingen fara, bara det inte är blir nån vana.
Käkar du bra och tränar resten av veckan så kan du unna dig lite chips och chokladbollar, det är du värd.

annaerix
2004-04-02, 17:54
Originally posted by kharon
Beror ju på hur mycket av det du äter.
Du behöver ju inte trycka i dig enorma mängder heller.


Viktnedgång handlar om kalorier in och kalorier ut, du måste äta mindre kalorier än du gör av med. Äter du så mycket chips och godis att du går över din kalorigräns så går du upp.
För stunden så stängs ju fettförbränningen av om du äter en massa, men nästa dag så fortsätter du ju förbränna och gå ner igen.

Lite chips på helgen om man kollar film med kompisarna är ju ingen fara, bara det inte är blir nån vana.
Käkar du bra och tränar resten av veckan så kan du unna dig lite chips och chokladbollar, det är du värd.

Okej, för jag tränar som följande:
måndag: styrka (1h) + 30 min spinning
tisdag: promenad (40-50min)
onsdag:kondition 1h + lite styrka efter
torsdag: styrka (1h) + 30 min spin
Är 18 år och väger kring 58 BY THE WAY...

Så godis under helgen det gör inget`? Hur lång tid tar det ungefär att få en vältrimmad kropp? om man äter sunt och tränar som jag gör. För visst ser jag skillnad men jag ser inga magrutor än :( bara två svaga längst upp :cryout: haha!

King Grub
2004-04-02, 18:06
Äter du mer än du gör av med går du upp. Äter du mindre än du gör av med går du ner.

Godis och chokladbollar inkluderat. Du kan leva på choklad och ändå gå ner i vikt, så länge du äter mindre energi än du förbrukar.

Detta är givetvis inget att rekommendera, eftersom du behöver näring från bra mat, inte minst för att se resultat av träningen. ;)

Men grunden gäller: kalorier in minus kalorier ut.

När du förbrukat 7000-7500 kilokalorier mer än du ätit, har du gått ner ett kilo. Samma sak gäller åt andra hållet. Oavsett hur lång tid detta tar. Ligger du på ett underskott på 100 kcal per dag tar det runt 70 dagar att gå ner ett kilo. Är underskottet 500 kcal per dag tar det två veckor.

Godis någon gång "förstör" ingenting. Man skall leva också. :thumbup:

Hoffa
2004-04-02, 18:11
Annaerix..

Jag kan bara säga att man måste äta lite mer ibland för att kroppen inte ska stänga av förbränningen..

DOCK ska det sägas att dessa "extra kalorier" INTE behöver komma från onyttig mat som sabbar din insulinkänslighet...men det väljer man själv..man kan nog unna sig lite skräp ibland..:cheers:

Good Luck Boy!:thumbup:

kharon
2004-04-02, 18:49
Originally posted by Hoffa
Annaerix...

...

Sök på "ätardag" på sökfunktionen så kan du läsa..


Tycks redan vara bekant med begreppet... ;)
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=21621