handdator

Visa fullständig version : Nocco BCAA


Ozziking
2015-02-06, 11:06
Celsius släkting! :D Är det någon som har smakat drycken? :)

I övrigt: Varför har de i BCAA ens? Förutom marknadsföring så klart. Minskar det muskelnedbrytningen (Intag av BCAA)? Eller krävs det att proteinsyntesen blir stimulerad för att kroppen ska kunna minska muskelnedbrytning eller har det inget "sammanhang" Alls? Vet att BCAA inte stimulerar proteinsyntesen öht.

Antar att de tillför BCAA för att folk ska tro att det är opti och för att det smakar gott i alla fall.

MatteÖhult
2015-02-06, 11:11
Ja, många tror nog att bcaa kommer ge dem ett rejält lyft i träningen osv.

På gymmet igår så snackade jag med en kille som berättade att han druckit en nocco innan träningen, han köpte den för att han hade glömt sin bcaa burk hemma :)

TomasB
2015-02-06, 11:46
BCAA har ju avhandlats en miljon ggr på kolozzeum.
Här finns lite intressant att läsa om studien som skapade BCAA:s fall:

http://tranastyrka.se/bcaa-inte-anabolt-fore-efter-traning/

Vad gäller BCAA’s vara eller icke vara: Lägger vi värdena av den här studien till resultaten från tidigare studier inom området så vill jag påstå att det sammanlagda forskningsläget tyder på att ett intag av BCAA i samband med styrketräning har en stimulerande effekt på MPS. Sen återstår ju fortfarande frågan kring om det här har någon betydelsefull inverkan i längden jämfört med ett högt proteinintag överlag.

PureWhey
2015-02-06, 11:49
Underdoserat BCAA (även om man nu fortf "tror" på detta), dyrt samt äckliga.

Första gången jag står på Celsius sida i någon kamp, dom smakar iaf gott imo.

King Grub
2015-02-06, 11:59
Att stimulera proteinsyntes och den faktiska nybildningen av muskelprotein är inte nödvändigtvis samma sak. BCAA signalerar för proteinsyntes men det händer inget förrän övriga EAA finns att tillgå.

exevision
2015-02-06, 12:11
Sen så ökar risken för depression med BCAA.

Hönke
2015-02-06, 12:13
Päron är god. Koffeingodis.

kebne
2015-02-06, 12:18
Celsius släkting! :D Är det någon som har smakat drycken? :)

I övrigt: Varför har de i BCAA ens? Förutom marknadsföring så klart. Minskar det muskelnedbrytningen (Intag av BCAA)? Eller krävs det att proteinsyntesen blir stimulerad för att kroppen ska kunna minska muskelnedbrytning eller har det inget "sammanhang" Alls? Vet att BCAA inte stimulerar proteinsyntesen öht.

Antar att de tillför BCAA för att folk ska tro att det är opti och för att det smakar gott i alla fall.

Förstår inte riktigt frågan om marknadsföring? Syftet med att göra en produkt är sannolikt att sälja den, oavsett innehåll.

Johan_P
2015-02-06, 14:02
Desto fler häftiga ämnen som ingen vet vad är och desto mer färger/fonts på förpackningarna, desto bättre.

BobaFett
2015-02-06, 14:11
Att stimulera proteinsyntes och den faktiska nybildningen av muskelprotein är inte nödvändigtvis samma sak. BCAA signalerar för proteinsyntes men det händer inget förrän övriga EAA finns att tillgå.

Finns det någon studie där de gett folk BCAA och kollat om de får mer muskler jämfört med de som inte åt BCAA?

King Grub
2015-02-06, 14:19
Ja, en studie beställd av Scivation, som bara har presenterats i form av en affisch på en konferens, men som aldrig godkändes och som inte har publicerats i någon vetenskaplig tidskrift.

z_bumbi
2015-02-06, 14:42
BCAA borde snarare vara för en eventuell ökning av orken än för att stimulera muskelbyggnad.

juckeyy
2015-02-06, 15:40
Alltså jag har funderat på en sak, jag antar att man tar dessa celsius eller nocco för koffeinkicken? Om man börjar ta dem på regelbunden basis innan varje pass, tillslut blir du ju då van att få kicken av koffeinet, om du då skulle sluta ta den har du alltså noll ork/energi till passet och kommer att prestera rätt dåligt?

På en lång sikt är det väl bara dåligt egentligen.

Wormzie
2015-02-06, 16:25
Precis lika värdelös som celsius :)

Beemel
2015-02-06, 16:25
Alltså jag har funderat på en sak, jag antar att man tar dessa celsius eller nocco för koffeinkicken? Om man börjar ta dem på regelbunden basis innan varje pass, tillslut blir du ju då van att få kicken av koffeinet, om du då skulle sluta ta den har du alltså noll ork/energi till passet och kommer att prestera rätt dåligt?

På en lång sikt är det väl bara dåligt egentligen.

Inte för tillverkarna :cool:

Krutpaket
2015-02-06, 17:17
Jag kan förstå att dem slänger in BCAA i skiten. Idag finns ju jäkla mkt produkter, speciellt i dryckesbranschen. Och eftersom Celcius blev en framgång (tyvärr i guess), så vill ju andra haka på.

Kan man dock det minsta om marknadsföring så förstår man ju också att kopierar man Celcius produkt rakt av så har man extremt liten chans att lyckas då dem har byggt ett starkt varumärke och tagit stora marknadsandelar. Om man däremot kommer med nått "nytt", i detta fall bcaa så har man större chanser att konkurrera med marknadsledaren. Nu är ju bcaa inget nytt för oss och vi vet att det inte gör ett skit. Men den genomsnittliga celcius-drickande, instagrammande fitnesspersonen kommer antagligen falla för detta PR-trick och bli storkonsument av denna produkt.

Nu har jag inte testat denna produkt så ska inte uttala mig om smaken. Smakade dock på en Celcius för första gången idag. Det blev persika/mango (eller nått sånt). Efter 3 klunkar slängde jag skiten då den rent ut sagt va vidrig. Innehöll inte ens koffein. Så OM jag överhuvudtaget dricka nått i framtiden blir det en gammal hederlig Red Bull eller Monster. Eller random PWO. Så får man lite energi i alla fall. Men det är ett stort OM.

Piledahl
2015-02-06, 20:45
Sparar mina pengar :] lurendrejjare

utor
2015-02-07, 09:42
Nu har jag inte testat denna produkt så ska inte uttala mig om smaken. Smakade dock på en Celcius för första gången idag. Det blev persika/mango (eller nått sånt). Efter 3 klunkar slängde jag skiten då den rent ut sagt va vidrig. Innehöll inte ens koffein. Så OM jag överhuvudtaget dricka nått i framtiden blir det en gammal hederlig Red Bull eller Monster. Eller random PWO. Så får man lite energi i alla fall. Men det är ett stort OM.

Koffein innehåller den väl ändå iaf, 200mg per burk. Så prisvärt är väl inte att snacka om, och smaken kan diskuteras. Men man kan ju iaf ge dom att de har koffein i sin dryck :d


För att vara lite ontopic, så pågår det ju marknadsföring utan dess like på instagram och liknande kanaler för NOCCO drycken. Jag var ju inte med på dessa ställen när Celsius introducerades, men kan tänka mig att det var något liknande då.

BobaFett
2015-02-07, 09:46
Ja, en studie beställd av Scivation, som bara har presenterats i form av en affisch på en konferens, men som aldrig godkändes och som inte har publicerats i någon vetenskaplig tidskrift.

Just det, den har jag läst. Scivation Xtend. Har för mig att jag körde Extend ett tag p.g.a. detta så deras syfte med studien uppfylldes kan man säga.

Enligt den fick man rätt bra gains har jag för mig.

Fredriiik
2015-02-07, 12:49
De är väll inte ett så svårt svar? De vill sticka ut från celsius och vinna över celsiusfolket.

Jag förstår inte varför de har en utan koffein men med mer BCAA. Det är väldigt dyrt för den lilla mängden BCAA.


Förstår i övrigt inte varför ni alla är så jävla negativa till BCAA. Alla räknar med att folk får i sig sina 2gr/kgkv per dag hit å dit. Om man nu inte får det så är BCAA guld och ett enkelt sätt att få en kick på proteinsyntesen.

PureWhey
2015-02-07, 13:06
De är väll inte ett så svårt svar? De vill sticka ut från celsius och vinna över celsiusfolket.

Jag förstår inte varför de har en utan koffein men med mer BCAA. Det är väldigt dyrt för den lilla mängden BCAA.


Förstår i övrigt inte varför ni alla är så jävla negativa till BCAA. Alla räknar med att folk får i sig sina 2gr/kgkv per dag hit å dit. Om man nu inte får det så är BCAA guld och ett enkelt sätt att få en kick på proteinsyntesen.

Lol, underdoserat och dessutom BCAA. Värdelöst.

J.V
2015-02-07, 13:21
Röda bär smakar anus, alldeles för söt. Päron däremot var riktigt god, lite åt Päronsplit-hållet, så den har jag köpt några gånger när jag behövt koffeinet och inte haft koffeintabletter tillgängliga. De koffeinfria har jag inte smakat. Med lite actual science, broscience och placebo inblandat: jag upplever att jag får bättre skärpa av BCAA, även om det är jävligt snålt om det i båda varianterna av Nocco. 2.5g i smakerna med koffein, 5g i de koffeinfria...

Annars kan man ju kasta hur mycket dynga man vill på både Celsius och Nocco BCAA, men är det koffeinet man är ute efter så är det billigare än de flesta energidrycker - det är väl Powerking som kan vara billigare beroende på var man köper det. Billigast vore såklart koffeintabletter men det orkar jag inte bära med mig överallt utfall att jag behöver en pick-me-up.

anvihl
2015-02-08, 17:11
Om man nu inte får det så är BCAA guld och ett enkelt sätt att få en kick på proteinsyntesen.

Och vad ska du med den kicken till om resterande EAA inte är närvarande?

Beemel
2015-02-08, 18:24
De är väll inte ett så svårt svar? De vill sticka ut från celsius och vinna över celsiusfolket.

Jag förstår inte varför de har en utan koffein men med mer BCAA. Det är väldigt dyrt för den lilla mängden BCAA.


Förstår i övrigt inte varför ni alla är så jävla negativa till BCAA. Alla räknar med att folk får i sig sina 2gr/kgkv per dag hit å dit. Om man nu inte får det så är BCAA guld och ett enkelt sätt att få en kick på proteinsyntesen.

En kick som inte ger minsta lilla musklemassa. ;-)

Ozziking
2015-02-08, 18:57
En kick som inte ger minsta lilla musklemassa. ;-)

Det kickar väl inte ens igång proteinsyntesen

King Grub
2015-02-08, 19:06
Jo, leucin initierar translationen, men den faktiska nybildningen av muskelprotein sker först när övriga EAA också finns tillgängliga.

Olle MM
2015-02-08, 19:20
Jo, leucin initierar translationen, men den faktiska nybildningen av muskelprotein sker först när övriga EAA också finns tillgängliga.

Om man inte fastar finns det väl alltid en viss del EAA tillgänliga eller vad säger Grub?
De flesta fastar ju inte och har olika proteinkällor i mage och tarmar som sakta men säkert bryts ned..

vicarious
2015-02-08, 19:22
Om man inte fastar finns det väl alltid en viss del EAA tillgänliga eller vad säger Grub?
De flesta fastar ju inte och har olika proteinkällor i mage och tarmar som sakta men säkert bryts ned..

Har man det har man väl troligtvis tillräckligt med leucin också så då bör inte ytterligare BCAA ge något extra gissar jag.

Olle MM
2015-02-08, 19:28
Har man det har man väl troligtvis tillräckligt med leucin också så då bör inte ytterligare BCAA ge något extra gissar jag.

Det gör det förmodligen om man ligger underkant på sitt proteinintag.
Jag tror den stora frågan är vad skall vi anse egentligen är den nivå av EAA som vi behöver per dag för att utvecklas maximalt vid uppbyggnad och diet..

Och hur många når den nivån egentligen??

Pepz
2015-02-08, 20:22
Förstår i övrigt inte varför ni alla är så jävla negativa till BCAA..

för att king grub är negativt inställd till det. :)

han har rätt i det han skriver om men det finns andra aspekter än just de han framhäver.

och vart är william apro när man behöver honom :)

Lepras
2015-02-08, 20:56
för att king grub är negativt inställd till det. :)

han har rätt i det han skriver om men det finns andra aspekter än just de han framhäver.

och vart är william apro när man behöver honom :)

:thumbup:

Grymt kul hur alla "klanmedlemmar" tuffar upp sig om saker som att dem skulle varit självklara i årtionden :D när i själva verket dom propagerade om motsatsen ett halvår tidigare :laugh:

MatteÖhult
2015-02-08, 21:05
Vad anser ni om alla de kända personer inom tränings/fitness som marknadsför nocco, celcius osv på varenda bild på instagram osv...

Jag förstår att dem måste tjäna pengar, men samtidigt blir jag lite äcklad då dem hyllar produkten till skyarna och berättar om hur dem dricker 3 per dag osv.

Tänker mest på robert berg, linus carlen, micke hollsten osv.

King Grub
2015-02-08, 21:06
:thumbup:

Grymt kul hur alla "klanmedlemmar" tuffar upp sig om saker som att dem skulle varit självklara i årtionden :D när i själva verket dom propagerade om motsatsen ett halvår tidigare :laugh:

Från 2005: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=892638&postcount=9

Pepz
2015-02-08, 21:18
Vad anser ni om alla de kända personer inom tränings/fitness som marknadsför nocco, celcius osv på varenda bild på instagram osv...

Jag förstår att dem måste tjäna pengar, men samtidigt blir jag lite äcklad då dem hyllar produkten till skyarna och berättar om hur dem dricker 3 per dag osv.

Tänker mest på robert berg, linus carlen, micke hollsten osv.

avis för att du inte får dom gratis? :)

när det går överstyr så undviker jag bloggar/FB/insta osv.
svårare än så är det inte. blir mest lite löjligt när en burk ska tryckas in i varenda bild

vicarious
2015-02-08, 21:19
Vad anser ni om alla de kända personer inom tränings/fitness som marknadsför nocco, celcius osv på varenda bild på instagram osv...

Jag förstår att dem måste tjäna pengar, men samtidigt blir jag lite äcklad då dem hyllar produkten till skyarna och berättar om hur dem dricker 3 per dag osv.

Tänker mest på robert berg, linus carlen, micke hollsten osv.

Alla kanske inte sitter på Kolozzeum och läser ;)

Vissa är nog även delvis sponsrade eller får ett flak gratis här och där i utbyte mot reklam för produkten. Eller så struntar de helt enkelt i hur verkningsfullt det är och dricker för att det är gott eller känns bra.

Dreas
2015-02-08, 21:25
:thumbup:

Grymt kul hur alla "klanmedlemmar" tuffar upp sig om saker som att dem skulle varit självklara i årtionden :D när i själva verket dom propagerade om motsatsen ett halvår tidigare :laugh:Att folk följer forskning och vad kompetenta personer säger får väl anses som sunt. Bcaa kan som Pepz säger ha lite andra positiva effekter. Men anledningen folk överlag tar BCAA är inte dessa effekter.

MatteÖhult
2015-02-08, 21:35
avis för att du inte får dom gratis? :)

när det går överstyr så undviker jag bloggar/FB/insta osv.
svårare än så är det inte. blir mest lite löjligt när en burk ska tryckas in i varenda bild

Mja, dricker inte dessa drycker, men nog skulle jag ändå vilja ha dem gratis :D


Alla kanske inte sitter på Kolozzeum och läser ;)

Vissa är nog även delvis sponsrade eller får ett flak gratis här och där i utbyte mot reklam för produkten. Eller så struntar de helt enkelt i hur verkningsfullt det är och dricker för att det är gott eller känns bra.

Nej, men det jag menar är att tex robert berg vet att drycken är (relativt) onödig och dyr, men ändå så marknadsför han den så sjukt mycket.

Lepras
2015-02-08, 21:38
Från 2005: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=892638&postcount=9

Tycker folk började med "häxjakten" efter inlägget "BCAA före och efter styrketräning stimulerar inte proteinsyntesen" 25mars 2014. Då flög alla bcaa burkar i sopen o byttes ut mot eaa :laugh::)

Lepras
2015-02-08, 21:41
Mja, dricker inte dessa drycker, men nog skulle jag ändå vilja ha dem gratis :D




Nej, men det jag menar är att tex robert berg vet att drycken är (relativt) onödig och dyr, men ändå så marknadsför han den så sjukt mycket.

Har han marknadsfört den genom att säga att han bygger massa muskler, eller bara för att den är god?

Coca cola är också onödigt o dyrt ;)

MatteÖhult
2015-02-08, 21:44
Har han marknadsfört den genom att säga att han bygger massa muskler, eller bara för att den är god?

Coca cola är också onödigt o dyrt ;)

Nej iofs :D det är ju alla som köper den som tror att den bygger massa muskler iom att han är så pass stor :)

Pepz
2015-02-08, 22:08
Nej iofs :D det är ju alla som köper den som tror att den bygger massa muskler iom att han är så pass stor :)

Han tränar i mössa ibland också..
måste
träna
i mössa
för
att
Bli
GROFV!!

:d

Slugus
2015-02-08, 22:25
:thumbup:

Grymt kul hur alla "klanmedlemmar" tuffar upp sig om saker som att dem skulle varit självklara i årtionden :D när i själva verket dom propagerade om motsatsen ett halvår tidigare :laugh:

Fast det är ju inte mer än naturligt att man ändrar åsikt när ny forskning visar på andra resultat än de man tidigare trodde på. Det motsatta vore snarare väldigt märkligt.

oath5
2015-02-08, 23:00
Alla kanske inte sitter på Kolozzeum och läser ;)

Vissa är nog även delvis sponsrade eller får ett flak gratis här och där i utbyte mot reklam för produkten. Eller så struntar de helt enkelt i hur verkningsfullt det är och dricker för att det är gott eller känns bra.

Bäst är väll ändå de individer man ser på instagram som är Celsius "ambassadörer". Blir tvingade att stå i affärer och liknande och "dema" skiten. För ett gratis flak och nån tisha på sin höjd :laugh: Sen skriver de så stolt "Celsius ambassadör" eller "Sponsrad av Celsius" på sina instagram presentationer. Fyfan vilka underbaringar.

Pepz
2015-02-09, 00:00
Fast det är ju inte mer än naturligt att man ändrar åsikt när ny forskning visar på andra resultat än de man tidigare trodde på. Det motsatta vore snarare väldigt märkligt.

du har en väldigt bra poäng, och det är viktigt att lyssna på den nya forskningen, men den gamla ska inte kastas bort om den inte direkt motbevisas.

det är visat att leucin tillsatt i fullvärdigt protein inte ger någon extra påverkan på MPS. Men är det visat att BCAA två timmar efter intag av fullvärdigt protein är bortkastat?

Det är visat att BCAA inte ger någon effekt på markörer för MPS om man tar det fastande tillsammans med CHO. Men icke fastande då? ger det ingenting?
osv.

Sen har jag redan postat lite ang BCAA övriga effekter som är intressanta för träningen utöver MPS vilket kanske inte behöver förringas..

exevision
2015-02-09, 06:49
Sen ger väll BCAA ökad risk för depression, vilket inte är så optimalt för muskeluppbyggnaden!

naudiz
2015-02-09, 08:57
Sen ger väll BCAA ökad risk för depression, vilket inte är så optimalt för muskeluppbyggnaden!

Att sippa bcaa i tid och otid tror inte jag är en höjdare för hjärnan. Tillräckligt för att få mig att sluta med det.

https://traningochnutrition.wordpress.com/2013/01/12/bcaa-och-hjarnfunktion/

TomasB
2015-02-09, 10:45
Nu såg jag några tjejer som handlade Nocco på ICA häromdagen. Två gäng. Bägge uppenbart i "villförloranågrakilo" - klassen. De köpte quest bars och nocco.

Min hypotes är att det är samma människor som äter quest och dricker celsius som köper nocco och med omfattande studieunderlag (3 personer) vill jag påstå att det klart finns kausalitet för att hävda att det stämmer. :D

Krutpaket
2015-02-09, 11:05
Nu såg jag några tjejer som handlade Nocco på ICA häromdagen. Två gäng. Bägge uppenbart i "villförloranågrakilo" - klassen. De köpte quest bars och nocco.

Min hypotes är att det är samma människor som äter quest och dricker celsius som köper nocco och med omfattande studieunderlag (3 personer) vill jag påstå att det klart finns kausalitet för att hävda att det stämmer. :D

Haha, nu är det bara att du skriver en rapport och får studien publicerad. Sen kan du tjäna massa pengar som online PT :d

Skämt åsido så tror jag det finns en poäng i det du säger, även om du säger det lite skämtsamt. Jag tror många vill gå ner i vikt/Vara (eller i alla fall verka) mer hälsosamma och träningsintresserade, MEN vill inte ge upp godis och läsk. Så dem ersätter cola och snickers med Celciuis/Nocco och Questbars eftersom det är lättare än att bara skippa sötsakerna helt.

Den andra gruppen som gillar denna typ av produkter är sådana som måste ha allt som anses trendigt. Sådana som började träna för 6 månader sen för det är en trend, men nu plötsligt "lever" för träningen. Dessa människor har oftast dem absolut dyraste träningskläderna (gärna med text i stil med "go hard or go home" eller "i live to lift"), dem snyggaste skorna, all utrustning som pengar kan köpa, alla kosttillskott (protein, kreatin, malto, bcaaa, eaa, gainers osv osv), celcius, nocco osv. Dem spenderar halva sitt pass till att ta bilder som de sedan lägger ut på insta, fb, twitter, olika forum, sin blogg samt gärna skickar det till alla dem känner via sms, whatsup, viber och snapchat. Dem är helt enkelt jävligt opti på alla sätt och vis och vill visa det för omvärlden. ALLA ska veta att dem har och tar allt och träningsresultaten kommer därför komma som med posten.

Dem som säger att de använder celcius eller nocco som "energi" borde investera sina pengar i annant. Det ger mer energi att käka mat, ta koffeintabletter eller nått sånt. Är dem tvungna att dricka sin energi innan träningen kommer en PWO vara bättre (inte för att jag rekommenderar pwo:s, men det lär funka bättre för energin än nocco).

Detta är bara min personliga åsikt jag baserat på egna iakttagande.

PureWhey
2015-02-09, 12:44
Tycker folk började med "häxjakten" efter inlägget "BCAA före och efter styrketräning stimulerar inte proteinsyntesen" 25mars 2014. Då flög alla bcaa burkar i sopen o byttes ut mot eaa :laugh::)

Att mps går ner under styrketräning har man iofs vetat länge. Det viktiga har väl snarare varit att alla aminosyror behövs för en total stimulering samt att det är protein-nettobalansen och inte antalet mål/drycker in och ut per dag för att stimulera mps.

Slugus
2015-02-09, 13:58
du har en väldigt bra poäng, och det är viktigt att lyssna på den nya forskningen, men den gamla ska inte kastas bort om den inte direkt motbevisas.

det är visat att leucin tillsatt i fullvärdigt protein inte ger någon extra påverkan på MPS. Men är det visat att BCAA två timmar efter intag av fullvärdigt protein är bortkastat?

Det är visat att BCAA inte ger någon effekt på markörer för MPS om man tar det fastande tillsammans med CHO. Men icke fastande då? ger det ingenting?
osv.

Sen har jag redan postat lite ang BCAA övriga effekter som är intressanta för träningen utöver MPS vilket kanske inte behöver förringas..

Det handlar inte om att avfärda studier, snarare att få en helhetsbild. Att någon enstaka studie lyckas få fram drömresultat för ett kostttillskott (t. ex. Wilsons HMB-studie) är generellt sett något man bör vara mer skeptisk till. Tag t. ex. metastudier. En metastudie är ju som bekant en studie som bygger på resultaten från flera tidigare studier inom samma område. Genom att gå igenom, säg trettio, studier om protein och aminosyrors inverkan på den akuta proteinsyntesen, så får man en tydlig indikation på vad som gäller.

Den största (meta)studien i sitt slag presenterades ju här om året där man fann att s. k. protein timing inte har så värst stor betydelse egentligen, utan det är proteinbalansen sett över dygnet som är det relevanta. (Både studien samt ett föredrag om den finns presenterades på forumet.) Det väger betydligt tyngre än någon enstaka studie som lyckats få fram något annat resultat.

Riddle
2015-02-09, 21:25
Bäst är väll ändå de individer man ser på instagram som är Celsius "ambassadörer". Blir tvingade att stå i affärer och liknande och "dema" skiten. För ett gratis flak och nån tisha på sin höjd :laugh: Sen skriver de så stolt "Celsius ambassadör" eller "Sponsrad av Celsius" på sina instagram presentationer. Fyfan vilka underbaringar.

tycker det är ännu töntigare när man ser folk som skriver att de är sponsrade av diverse kosttillskottshemsidor, och med sponsring menar dom 10% rabatt :laugh:

Fredriiik
2015-02-10, 11:38
Lol, underdoserat och dessutom BCAA. Värdelöst.

Förklara gärna hur det kan vara så värdelöst att tillföra den aminosyran med störst effekt på proteinsyntesen när du kanske inte når upp till optimal gräns?
Och inte nå citat från Grub utan varför DU har belägg att kalla mitt påstående värdelöst.

PureWhey
2015-02-10, 11:41
Förklara gärna hur det kan vara så värdelöst att tillföra den aminosyran med störst effekt på proteinsyntesen när du kanske inte når upp till optimal gräns?
Och inte nå citat från Grub utan varför DU har belägg att kalla mitt påstående värdelöst.

Menar du Leucin och varför det är värdelöst att tillföra den i form av Nocco? Eller i samband med mat? Förstår inte frågan.

Om du menar i fallet att bara dricka en Nocco så räcker det att kolla på mängden BCAA en Nocco innehåller.

Fredriiik
2015-02-10, 12:29
Menar du Leucin och varför det är värdelöst att tillföra den i form av Nocco? Eller i samband med mat? Förstår inte frågan.

Om du menar i fallet att bara dricka en Nocco så räcker det att kolla på mängden BCAA en Nocco innehåller.

Som du såg i mitt tidigare inlägg så ställde jag mig frågande till varför folk är så negativa till BCAA i allmänhet. Å jag menar att om man inte når upp till sin optimala gräns så är det bra att tillföra, och som i mitt fall direkt när jag vaknar. Du tycker dock detta är värdelöst och skulle vilja se fakta från dig varför det är det.

PureWhey
2015-02-10, 12:44
Som du såg i mitt tidigare inlägg så ställde jag mig frågande till varför folk är så negativa till BCAA i allmänhet. Å jag menar att om man inte når upp till sin optimala gräns så är det bra att tillföra, och som i mitt fall direkt när jag vaknar. Du tycker dock detta är värdelöst och skulle vilja se fakta från dig varför det är det.

Din 'optimala' proteingräns antar jag att du menar?
Oavsett om du uppnår låt oss säga 2gr/kgv protein ("optimalt" i detta fall) kommer BCAA vara onödigt då det inte är alla aminosyror. Äter något med en aminosyreprofil som inte är fullständig men kan bli med hjälp av BCAA, jovisst då kanske det kan vara fint.

BCAA kan du inte räkna som t.ex. 15gr protein för 15gr BCAA's, dock 15gr protein för 15 gr EAA (alla aminosyror..).

Men tror man fortfarande på proteinpulser och liknande är det bara att köra på antar jag.

Dreas
2015-02-10, 12:45
Som du såg i mitt tidigare inlägg så ställde jag mig frågande till varför folk är så negativa till BCAA i allmänhet. Å jag menar att om man inte når upp till sin optimala gräns så är det bra att tillföra, och som i mitt fall direkt när jag vaknar. Du tycker dock detta är värdelöst och skulle vilja se fakta från dig varför det är det.Fast direkt när du vaknar har du väl intetillgång till eaa så då är ju dditt intag av bcaa verkningslöst?

greger3
2015-02-10, 17:33
Förklara gärna hur det kan vara så värdelöst att tillföra den aminosyran med störst effekt på proteinsyntesen när du kanske inte når upp till optimal gräns?
Och inte nå citat från Grub utan varför DU har belägg att kalla mitt påstående värdelöst.
Tänk dig att du ska baka bröd, du häller i mjöl i bunken, du har en fin början men det blir inget bröd förrän du tillsätter resten av ingredienserna.
På samma sätt är bcaa en fin början till att starta proteinsyntesen, men du behöver de andra aminosyrorna innan det verkligen händer nåt.

anvihl
2015-02-10, 17:50
Förklara gärna hur det kan vara så värdelöst att tillföra den aminosyran med störst effekt på proteinsyntesen när du kanske inte når upp till optimal gräns?
Och inte nå citat från Grub utan varför DU har belägg att kalla mitt påstående värdelöst.

Varför kräver du vetenskapliga belägg för att någon ska få argumentera mot dig när du har noll koll själv?

Sverker
2015-02-10, 18:36
Som du såg i mitt tidigare inlägg så ställde jag mig frågande till varför folk är så negativa till BCAA i allmänhet. Å jag menar att om man inte når upp till sin optimala gräns så är det bra att tillföra, och som i mitt fall direkt när jag vaknar. Du tycker dock detta är värdelöst och skulle vilja se fakta från dig varför det är det.

Varför försöker man marknadsföra grenade aminosyror. Är det så att marknaden är översvämmad av leucin som måste krängas bort ?

Aerobt bränsle som inte duger till styrketräning. Det förlorar teoretiskt mot EAA när det gäller att ge proteinsyntesen en hästspark. Kan vara bra vid långvarig konditionsträning när kroppen förbränt kroppsegna aminosyror. Men knappast mer än så.

BobaFett
2015-02-10, 23:36
Aminosyror bryts väl ner under träning och det mesta återanvänds till att bygga upp musklerna igen. Borde inte det innebära att de andra icke grenade aminosyrorna är tillgängliga kring träning?

TomasB
2015-02-11, 09:49
Haha, nu är det bara att du skriver en rapport och får studien publicerad. Sen kan du tjäna massa pengar som online PT :d

Skämt åsido så tror jag det finns en poäng i det du säger, även om du säger det lite skämtsamt. Jag tror många vill gå ner i vikt/Vara (eller i alla fall verka) mer hälsosamma och träningsintresserade, MEN vill inte ge upp godis och läsk. Så dem ersätter cola och snickers med Celciuis/Nocco och Questbars eftersom det är lättare än att bara skippa sötsakerna helt.

Den andra gruppen som gillar denna typ av produkter är sådana som måste ha allt som anses trendigt. Sådana som började träna för 6 månader sen för det är en trend, men nu plötsligt "lever" för träningen. Dessa människor har oftast dem absolut dyraste träningskläderna (gärna med text i stil med "go hard or go home" eller "i live to lift"), dem snyggaste skorna, all utrustning som pengar kan köpa, alla kosttillskott (protein, kreatin, malto, bcaaa, eaa, gainers osv osv), celcius, nocco osv. Dem spenderar halva sitt pass till att ta bilder som de sedan lägger ut på insta, fb, twitter, olika forum, sin blogg samt gärna skickar det till alla dem känner via sms, whatsup, viber och snapchat. Dem är helt enkelt jävligt opti på alla sätt och vis och vill visa det för omvärlden. ALLA ska veta att dem har och tar allt och träningsresultaten kommer därför komma som med posten.

Dem som säger att de använder celcius eller nocco som "energi" borde investera sina pengar i annant. Det ger mer energi att käka mat, ta koffeintabletter eller nått sånt. Är dem tvungna att dricka sin energi innan träningen kommer en PWO vara bättre (inte för att jag rekommenderar pwo:s, men det lär funka bättre för energin än nocco).

Detta är bara min personliga åsikt jag baserat på egna iakttagande.

Min sambo berättade att hon drack Nocco igår, rätt förfasad över det (vill inte gärna placera henne i Celsius-facket) frågade jag hur det kommer sig?

Samtidigt fick jag en bild av henne med putande restylane-läppar skrivandes på nån trött fitness-blogg om hur "dagens outfit"ser ut och om hennes innehållslösa arbetslösa självupptagna liv..(som alla andra celsiusbrudar dvs)

Men jag slogs snabbt ur mina katastroftankar när hon berättade att de stod i kylen på hennes jobb och hon trodde det var en redbull typ. Hon drack den för att bli pigg och jag frågade såklart om hon visste vad BCAA var, vilket hon inte gjorde.

Phew....

PureWhey
2015-02-11, 12:10
Min sambo berättade att hon drack Nocco igår, rätt förfasad över det (vill inte gärna placera henne i Celsius-facket) frågade jag hur det kommer sig?

Samtidigt fick jag en bild av henne med putande restylane-läppar skrivandes på nån trött fitness-blogg om hur "dagens outfit"ser ut och om hennes innehållslösa arbetslösa självupptagna liv..(som alla andra celsiusbrudar dvs)

Men jag slogs snabbt ur mina katastroftankar när hon berättade att de stod i kylen på hennes jobb och hon trodde det var en redbull typ. Hon drack den för att bli pigg och jag frågade såklart om hon visste vad BCAA var, vilket hon inte gjorde.

Phew....

:laugh::laugh:

Gober
2015-02-11, 12:52
Varför försöker man marknadsföra grenade aminosyror. Är det så att marknaden är översvämmad av leucin som måste krängas bort ?

Aerobt bränsle som inte duger till styrketräning. Det förlorar teoretiskt mot EAA när det gäller att ge proteinsyntesen en hästspark. Kan vara bra vid långvarig konditionsträning när kroppen förbränt kroppsegna aminosyror. Men knappast mer än så.

Försöka marknadsföra? Man får väl säga att de lyckats väldigt bra med sin marknadsföring som dessutom är billig (populära it-personligheter). Celcius tog sig fram med samma strategi men lämnade en lucka för ännu en trendig dricka, nämligen BCAA.
Men varför? För att efterfrågan och marknad finns.

Men som sagt skulle man själv gjort en hade man väl valt EAA, det går ju dock inte att göra lika gott så det säljer inte :)

PureWhey
2015-02-11, 14:12
Extremt bra marknadsföring samt spela på folks okunnighet är ett enkelt(...) framgångsrecept...

Beemel
2015-02-11, 15:25
haha, nu är det bara att du skriver en rapport och får studien publicerad. Sen kan du tjäna massa pengar som online pt :d

skämt åsido så tror jag det finns en poäng i det du säger, även om du säger det lite skämtsamt. Jag tror många vill gå ner i vikt/vara (eller i alla fall verka) mer hälsosamma och träningsintresserade, men vill inte ge upp godis och läsk. Så dem ersätter cola och snickers med celciuis/nocco och questbars eftersom det är lättare än att bara skippa sötsakerna helt.

Den andra gruppen som gillar denna typ av produkter är sådana som måste ha allt som anses trendigt. Sådana som började träna för 6 månader sen för det är en trend, men nu plötsligt "lever" för träningen. Dessa människor har oftast dem absolut dyraste träningskläderna (gärna med text i stil med "go hard or go home" eller "i live to lift"), dem snyggaste skorna, all utrustning som pengar kan köpa, alla kosttillskott (protein, kreatin, malto, bcaaa, eaa, gainers osv osv), celcius, nocco osv. Dem spenderar halva sitt pass till att ta bilder som de sedan lägger ut på insta, fb, twitter, olika forum, sin blogg samt gärna skickar det till alla dem känner via sms, whatsup, viber och snapchat. Dem är helt enkelt jävligt opti på alla sätt och vis och vill visa det för omvärlden. Alla ska veta att dem har och tar allt och träningsresultaten kommer därför komma som med posten.

Dem som säger att de använder celcius eller nocco som "energi" borde investera sina pengar i annant. Det ger mer energi att käka mat, ta koffeintabletter eller nått sånt. är dem tvungna att dricka sin energi innan träningen kommer en pwo vara bättre (inte för att jag rekommenderar pwo:s, men det lär funka bättre för energin än nocco).

Detta är bara min personliga åsikt jag baserat på egna iakttagande.

+1

Bossebäver
2015-02-11, 22:55
En god EAA dryck hade varit lysande dock, tänk vad fint att glida runt på högskolan med 2 potenta proteinsyntesstimulanter i ryggsäcken.....

Drömma går ju.

REDaction
2015-02-12, 01:31
En god EAA dryck hade varit lysande dock, tänk vad fint att glida runt på högskolan med 2 potenta proteinsyntesstimulanter i ryggsäcken.....

Drömma går ju.

Tänkte samma sak. En välsmakande EAA dryck med lite koffein i och jag hade nog köpt en varannan dag åtminstone :)

NICKXXXXXX
2015-02-12, 01:37
En god EAA dryck hade varit lysande dock, tänk vad fint att glida runt på högskolan med 2 potenta proteinsyntesstimulanter i ryggsäcken.....

Drömma går ju.

Tänkte samma sak. En välsmakande EAA dryck med lite koffein i och jag hade nog köpt en varannan dag åtminstone :)

EAA är väl iofs också onödigt om man får i sig tillräckligt med protein från sin kost?

REDaction
2015-02-12, 02:27
EAA är väl iofs också onödigt om man får i sig tillräckligt med protein från sin kost?

Klart det är onödigt om du får i dig tillräckligt med protein från kosten. Jag äter inte två extra ägg heller om jag fått i mig tillräckligt med protein. På samma sätt kan också EAA vara en del i att nå tillräckligt proteinintag.

En EAA dryck hade varit väldigt bekvämt innan/efter träning och det känns ju faktiskt roligare än att blanda pulver själv.

PureWhey
2015-02-12, 15:23
Vassle > mycket eaa

imho

Grazzafukkinrazzi
2015-02-12, 15:26
En god EAA dryck hade varit lysande dock, tänk vad fint att glida runt på högskolan med 2 potenta proteinsyntesstimulanter i ryggsäcken.....

Drömma går ju.

lol, vilka storartade drömmar :D

Sheogorath
2015-02-12, 17:17
:laugh:

Starvation
2015-02-12, 17:35
Jag tycker det e skoj med lite fresh blood vid läskavdelningen. Som storkonsumnent så blir allt "meh" efter ett tag. Hade varit skoj om den kosta lite mindre dock.

Mazakov
2015-02-13, 22:09
En god EAA dryck hade varit lysande dock, tänk vad fint att glida runt på högskolan med 2 potenta proteinsyntesstimulanter i ryggsäcken.....

Drömma går ju.

eaa + koffeinpulver + kolsyremaskin

Lepras
2015-02-14, 04:28
Tycker matlådor och proteinshakes funkar super :D

Fredriiik
2015-02-17, 19:52
Aminosyror bryts väl ner under träning och det mesta återanvänds till att bygga upp musklerna igen. Borde inte det innebära att de andra icke grenade aminosyrorna är tillgängliga kring träning?

Så mycket experter på aminosyror det finns här inne så borde väll detta vara en lätt fråga?
Eller Grub kanske inte har svarat på de än så de kan ha en uppfattning om'et ;)

Dreas
2015-02-17, 20:31
Så mycket experter på aminosyror det finns här inne så borde väll detta vara en lätt fråga?
Eller Grub kanske inte har svarat på de än så de kan ha en uppfattning om'et ;)Du har som mål att gå igenomttråden utan att tillföra något och endast vara dryg?

Fredriiik
2015-02-17, 20:43
Du har som mål att gå igenomttråden utan att tillföra något och endast vara dryg?

Jag tillförde min åsikt om drycken tidigt i tråden.

Det är en väldigt intressant fråga och ni verkar ju vara så kunniga och säkra på ämnet så ett svar borde ju finnas? Jag vill veta seriöst svaret på frågan.

Dreas
2015-02-17, 20:54
Jag tillförde min åsikt om drycken tidigt i tråden.

Det är en väldigt intressant fråga och ni verkar ju vara så kunniga och säkra på ämnet så ett svar borde ju finnas? Jag vill veta seriöst svaret på frågan.Svaret på frågan om de andra aminosyrorna finns tillgängliga överlåter jag till andra. Men om proteinsyntesen är undertryckt under pass så är det bara efter pass som är aktuellt. Vad visar då rapporter om BCAA efter pass?

getbigbjörn
2015-03-18, 10:37
Jag tror inte på Nocco eller Celcius ^^

Starke75an
2015-03-18, 10:47
Jag tror inte på nått tillskott alls. Testade twinlab gainer 1000 runt -91. Enda tillskott jag testat. Funkade inte och tror inte nått annat tillskott ger bättre än vanlig mat heller så länge man äter allsidigt. Företagare är bara ute efter dina pengar. Är skeptisk till allt.

Beemel
2015-03-18, 10:48
Jag tror inte på Nocco eller Celcius ^^

De finns bevisligen. ;-)

anvihl
2015-03-18, 10:54
Jag tror inte på nått tillskott alls. Testade twinlab gainer 1000 runt -91. Enda tillskott jag testat. Funkade inte och tror inte nått annat tillskott ger bättre än vanlig mat heller så länge man äter allsidigt. Företagare är bara ute efter dina pengar. Är skeptisk till allt.

Jag har inget till övers för tillskottsföretag, men vadå funkade inte? Menar du att det var kalorilöst? Eller trodde du allvarligt att kolhydrater och protein i pulverform skulle agera som deca?

Starke75an
2015-03-18, 11:32
Hade förväntat mig massor då jag köpte ett dyrt pulver och på burken stod ord som anabolic och liknande. Kostade då 3-400 för en burk på 2 kg. Hela veckopengen gick åt. Och nä, inte hände det nått speciell. Blev besviken. Har kvar tomburken nånstans.

Beemel
2015-03-18, 11:46
Jag tror inte på nått tillskott alls. Testade twinlab gainer 1000 runt -91. Enda tillskott jag testat. Funkade inte och tror inte nått annat tillskott ger bättre än vanlig mat heller så länge man äter allsidigt. Företagare är bara ute efter dina pengar. Är skeptisk till allt.

Kanske beror på att proteinpulver pch gainers är likvärdigt med vanlig mat. Det är inget magiskt i det, du kommer inte märka skillnad i resultat om du jämför kycklingfile och vasslepulver

Starke75an
2015-03-18, 11:56
Exakt. Men som 16 åring på den tiden fanns inte mycke info att få, då man lyssnade på de stora grabbarna som rekommenderade gainer. Och säljarna. Men klart jag vet att mer mat är det som bygger. Så för mig aldrig mer ett tillskott. Blev stark ändå. Med mina mått mätt i allafall.

Seedstream
2015-03-18, 14:16
Hade förväntat mig massor då jag köpte ett dyrt pulver och på burken stod ord som anabolic och liknande.

För att kolhydrater borde ha anabol effekt..

PureWhey
2015-03-18, 16:53
Hade förväntat mig massor då jag köpte ett dyrt pulver och på burken stod ord som anabolic och liknande. Kostade då 3-400 för en burk på 2 kg. Hela veckopengen gick åt. Och nä, inte hände det nått speciell. Blev besviken. Har kvar tomburken nånstans.

...