handdator

Visa fullständig version : Front and bakom huvud pullups


Somoti
2015-02-06, 11:04
Hej,

Jag har läst motsatser om pullups. Jag har läst att front pullups stimulerar övre lats och från annan källa att de stimulerar mitt och låga lats. Jag har också läst att bakom nacke pullups stimulerar mitt och låga lats och ifrån annan källa att de stimulerar övre lats.

Med front pullups menar jag med chin up stång framför dig i top position och i bakom nacke pullups är chinup stång bakom nacken i top position.

Tack.

Jag mena bakom nacke pullups där jag skrev bakom huvud pullups.

Somoti.

Konradsson
2015-02-06, 11:34
Jag kan inte rekommendera pullups bakom huvudet eftersom man löper en stor risk att skada axlarna. Det blir väldigt mycket extern rotation, vilket gör att de små musklerna i rotatorkuffen lätt hamnar i kläm, samt att du sliter på bindväven i axelleden. Många har även dåligt utförande och böjer huvudet framåt (s.k. gamnacke) vilket självklart inte är bra för nacken.

pezrulezhaakon
2015-02-06, 11:40
Hej,

Jag har läst motsatser om pullups. Jag har läst att front pullups stimulerar övre lats och från annan källa att de stimulerar mitt och låga lats. Jag har också läst att bakom nacke pullups stimulerar mitt och låga lats och ifrån annan källa att de stimulerar övre lats.

Med front pullups menar jag med chin up stång framför dig i top position och i bakom nacke pullups är chinup stång bakom nacken i top position.

Tack.

Jag mena bakom nacke pullups där jag skrev bakom huvud pullups.

Somoti.

Väldigt mycket av det du läser sägs av personer utan tillräcklig koll på anatomin.

delta_mats
2015-02-06, 11:45
Jag kan inte rekommendera pullups bakom huvudet eftersom man löper en stor risk att skada axlarna. Det blir väldigt mycket extern rotation, vilket gör att de små musklerna i rotatorkuffen lätt hamnar i kläm, samt att du sliter på bindväven i axelleden. Många har även dåligt utförande och böjer huvudet framåt (s.k. gamnacke) vilket självklart inte är bra för nacken.

Varför skulle det vara skadligt att böja på nacken?

King Grub
2015-02-06, 11:46
Pullups bakom är fina grejer.

Arne Persson
2015-02-06, 12:24
Jag kan inte rekommendera pullups bakom huvudet eftersom man löper en stor risk att skada axlarna. Det blir väldigt mycket extern rotation, vilket gör att de små musklerna i rotatorkuffen lätt hamnar i kläm, samt att du sliter på bindväven i axelleden. Många har även dåligt utförande och böjer huvudet framåt (s.k. gamnacke) vilket självklart inte är bra för nacken.

Jävla PT-TRAMS från början till slut!!!

Somoti
2015-02-06, 12:31
Väldigt mycket av det du läser sägs av personer utan tillräcklig koll på anatomin.

Du vet ej om mycket jag läser sägs av personer utan tillräklig koll på anatomin, det var bara kanske detta.

Somoti
2015-02-06, 12:33
Skulle ni vänlig vilja svara min ursprungliga fråga

Tack.

ARMSTARK
2015-02-06, 12:38
Bakom nacken är en riktigt grym övning, skaderisken är inte större än i latsdrag bakom nacken i maskin. Men det förutsätter att man gör rätt, såklart. Man ska dra ner stången i en tänkt linje bakom kroppen, precis som i latsdrag i maskin. Många kröker ihop kroppen som en makaron framåt. Det blir någon slags hängande peckdeck av det hela. Garanterat inte bra för axlarna.
Skälet är naturligtvis för liten styrka i latsen, men det får man öva upp i dragmaskin (med ett korrekt utförande) innan.

Arne Persson
2015-02-06, 12:40
Skulle ni vänlig vilja svara min ursprungliga fråga

Tack.

Dom bägge stimulerar i stort hela M. latissimus dorsi.

pezrulezhaakon
2015-02-06, 12:55
Du vet ej om mycket jag läser sägs av personer utan tillräklig koll på anatomin, det var bara kanske detta.

Om du nu avser att träna lats så effektivt som möjligt, så väljer du att dra framför huvudet.
Bakom nacken är mindre effektivt, och förhöjda risker pga att väldigt många inte har rörligheten i axelpartiet.

Det du skrev i din tidigare post från andras utsagor, är just sagor...

Latissimus Dorsi
2015-02-06, 13:17
Pullups bakom är fina grejer.

Den bästa ryggövningen.

Somoti
2015-02-06, 14:47
Tack så mycket för era svar.

pezrulezhaakon du menar att de olika pullups tränar vad?
Eller menar du de tränar samma del av latissimus dorsi.

Somoti.

Arne Persson
2015-02-06, 15:32
Tack så mycket för era svar.

pezrulezhaakon du menar att de olika pullups tränar vad?
Eller menar du de tränar samma del av latissimus dorsi.

Somoti.

Läs mitt svar...

pezrulezhaakon
2015-02-06, 16:26
Tack så mycket för era svar.

pezrulezhaakon du menar att de olika pullups tränar vad?
Eller menar du de tränar samma del av latissimus dorsi.

Somoti.

Båda varianter tränar hela latsmuskeln, men skillnaden är att varianten framför totalt sett är mer effektiv än varianten bakom.

Arne Persson
2015-02-06, 16:48
Båda varianter tränar hela latsmuskeln, men skillnaden är att varianten framför totalt sett är mer effektiv än varianten bakom.

Inte om man tränar övningarna i praktiken.

pezrulezhaakon
2015-02-06, 18:23
Inte om man tränar övningarna i praktiken.

Jo, sett till tiden man lägger ner och effekten varianterna har.

Arne Persson
2015-02-06, 18:29
Jo, sett till tiden man lägger ner och effekten varianterna har.

Intressant att alltför många, mig själv inkluderad givetvis, "inbillar sig" en högre effekt och kontakt när man kör bakom nacken.

Pretorian
2015-02-06, 18:47
Bara för att klargöra för en liten vasker som mig.. är det denna vi talar om:
http://www.menshealth.co.uk/cm/menshealthuk/images/OW/3BehindNeckPU.jpg

Då kanske det är värt att testa när jag vill förändra lite i ryggpasset eller? Jag är ju en sucker för KONTAKT!

Krutpaket
2015-02-06, 19:04
Arne, Pez och ni andra: hur tränar jag övreundre högervänstra latsen då?? Den tränas ej optimal idag!!!!





...ja jag trollar.

pezrulezhaakon
2015-02-06, 20:40
Intressant att alltför många, mig själv inkluderad givetvis, "inbillar sig" en högre effekt och kontakt när man kör bakom nacken.

Jobbigare innebär inte mer effektivt per automatik. Hur man upplever en övning gäller inte som fakta..

pezrulezhaakon
2015-02-06, 20:48
Arne, Pez och ni andra: hur tränar jag övreundre högervänstra latsen då?? Den tränas ej optimal idag!!!!





...ja jag trollar.

Men den inre främre partitionen av den understa delen av det bakre fästet, utanför det yttersta fiberstråket över det mellersta fästet vid T11s vänstra ursprung, är fullt möjlig att träna separat. För det har jag hört av en jättestor byggare, och det måste vara sant då...

Arne Persson
2015-02-06, 20:49
Jobbigare innebär inte mer effektivt per automatik. Hur man upplever en övning gäller inte som fakta..

"Fakta" är inte alltid faktum... den kan ändras med tiden... beroende vad och hur mm som ligger bakom "studien".

pezrulezhaakon
2015-02-06, 20:53
"Fakta" är inte alltid faktum... den kan ändras med tiden... beroende vad och hur mm som ligger bakom "studien".

När ändrades anatomin på oss sedan de senaste, tja... 400 åren?

filmjölk
2015-02-06, 21:09
Skulle ni vänlig vilja svara min ursprungliga fråga

Tack.

"Övre lats" är något vissa gymråttor felaktigt kallar teres major för, och då blir således "nedre lats" egentligen lattisimus dorsi.

pullups bakom nacken och pullups framför är väldigt bra övningar för både teres major och lattisimus dorsi. Bakom kräver rejäl styrka och bra rörlighet, framför är inte lika jobbig. (för att du inte kan hjälpa till litegrann med bröstmusklerna i rörelsen bakom som du kan om du kör framför)

Jag vill föreslå att du helst kör framför, med axelbrett parallellt grepp, det är i mitt tycke den lättaste och skönaste varianten, en riktigt bra latsövning som även är en bra övning för nästan hela överkroppen. Orkar du fler än tio strikta reps i ditt första set kan du använda extravikt.

Arne Persson
2015-02-06, 21:23
När ändrades anatomin på oss sedan de senaste, tja... 400 åren?

Anatomin är ungefär densamma sedan åtminstone 2 miljon år men latsdragteknikerna är av större vikt.

pezrulezhaakon
2015-02-06, 21:41
Anatomin är ungefär densamma sedan åtminstone 2 miljon år men latsdragteknikerna är av större vikt.

Men en teknik kan inte förändra en muskels optimala arbetsplan, vilket du då verkar påtala.

David_wigren
2015-02-06, 21:43
Bakom kräver rejäl styrka och bra rörlighet, framför är inte lika jobbig. (för att du inte kan hjälpa till litegrann med bröstmusklerna i rörelsen bakom som du kan om du kör framför)



Jag vette fan. När jag kär pullups bakom nacken tycker jag att det tar mer på bröst än när jag kör vanliga framför.

Arne Persson
2015-02-06, 22:03
Men en teknik kan inte förändra en muskels optimala arbetsplan, vilket du då verkar påtala.

Jag menar att tekniken har stor betydelse för effekten. Du som själv har påtalat att du inte ens testat övningen eftersom "du behövde bara titta på övningen för att inse hur ineffektiv drn var" skulle kanske ändå testa den i praktiken och kanske bli överraskad...? Även om du förståss aldrig, som vanligt, skulle erkänna det...

:)

pezrulezhaakon
2015-02-06, 22:09
Jag menar att tekniken har stor betydelse för effekten. Du som själv har påtalat att du inte ens testat övningen eftersom "du behövde bara titta på övningen för att inse hur ineffektiv drn var" skulle kanske ändå testa den i praktiken och kanske bli överraskad...? Även om du förståss aldrig, som vanligt, skulle erkänna det...

:)

Jag väljer mina övningar med omsorg. Om det finns en enklare övning som är effektivare och som har lägre risker för mitt mål så väljer jag dem. Men det är ju inte lika hardcore och manligt..

Anders The Peak
2015-02-06, 22:11
Wide grip pull up to the neck does still provide the greatest lat activation.
Från en vederhäftig EMG studie i ämnet

Arne Persson
2015-02-06, 22:19
Wide grip pull up to the neck does still provide the greatest lat activation.
Från en vederhäftig EMG studie i ämnet

Jag tror dock att någon här motsätter sig denna "fakta" eftersom anatomin, enligt hen, ger störst effekt mot bröstet trots att verkligheten kan säga något annat...

Jorgen
2015-02-06, 22:31
Jag väljer mina övningar med omsorg. Om det finns en enklare övning som är effektivare och som har lägre risker för mitt mål så väljer jag dem. Men det är ju inte lika hardcore och manligt..

Jag får ont i axlarna när jag kör framför, men inte när jag kör bakom.
Alltså är bakom bättre för mig. :)

ceejay
2015-02-06, 22:36
Bakom är bra skit.

Arne Persson
2015-02-06, 22:38
Jag får ont i axlarna när jag kör framför, men inte när jag kör bakom.
Alltså är bakom bättre för mig. :)

Du är troligen en mutant (X-man?) med avvikande anatomi...?
:d

svenbanan
2015-02-06, 22:41
Jag vette fan. När jag kär pullups bakom nacken tycker jag att det tar mer på bröst än när jag kör vanliga framför.

Är det inte bara att du är stel i bröstmusklerna då, och att det stramar då du kör bakom?

pezrulezhaakon
2015-02-07, 00:05
Jag får ont i axlarna när jag kör framför, men inte när jag kör bakom.
Alltså är bakom bättre för mig. :)

Ja, en "sämre" övning ger ju bättre resultat än ingen övning alls...

pezrulezhaakon
2015-02-07, 00:07
Wide grip pull up to the neck does still provide the greatest lat activation.
Från en vederhäftig EMG studie i ämnet

T-nation eller Bodybuilding.com då eller?

David_wigren
2015-02-07, 00:32
Är det inte bara att du är stel i bröstmusklerna då, och att det stramar då du kör bakom?

Så skulle det kunna va. Jag är också ganska dålig på att dra bak armbågarna när jag kör pullups, har dem alltid framför mig. När man kör bakom nacken så blir man ju mer tvungen att dra bak armbågarna. Men jag känner ändå en konflikt då mina armbågar vill tvinga sig fram ändå. Särskilt när jag kommit längst upp. Det kan nog bidra till att jag aktiverar bröstmusklerna när man egentligen inte ska det.

Jorgen
2015-02-07, 08:12
Ja, en "sämre" övning ger ju bättre resultat än ingen övning alls...

Då är den inte "sämre" som du påstår heller.

XZ_eHUP4eJA

Arne Persson
2015-02-07, 08:24
T-nation eller Bodybuilding.com då eller?

Arne Persson gjorde på -90-talet en liten pilotstudie och jämförde mha EMG effekten på bl.a M. latissimus dorsi när man körde chins framför och bakom nacken i samma set. Jag använde självklart bara starka träningsvana personer som orkade köra övningarna korrekt. Dom körde med normal fattning, varken för brett eller för smalt. Det som jag primärt kunde ev. se på kurvorna var att amplituden på kurvornas toppar var ganska lika men att baserna skiljde lite på sig. Baserna på topparna var lite bredare när man körde bakom vilket skulle kunna antyda på att musklerna va längre inkopplade under repset. Jag får väl damma av min gamla utrustning igen och göra en ordentlig studie. ;)

Anders The Peak
2015-02-07, 09:05
T-nation eller Bodybuilding.com då eller?

Så här är det. De enda som är intresserade av att göra bra jämförande studier är de som är träningsintresserade.

De som är intresserade och har nytta av resultaten av deras studier hänger på de här forumen.

Jag undrar vad man får ut av att försöka framstå som mer vederhäftig jämfört med de här killarana? Oftast har personen som anser saker inte ens tiondel(kunskap) av de högskolepoäng som de här killarna har, oftast har de disputerat i området.

Resultatmässigt jag menar muskel och styrkemässigt ligger de flesta som har åsikter på nivå med en tränande på Friskis och svettis.

Men visst kan det överdrivas mycket men alla vill tjäna pengar på sina alster..

Anders The Peak
2015-02-07, 09:12
Då är den inte "sämre" som du påstår heller.

XZ_eHUP4eJA

Starkt Jörgen du imponerar :hbang:

Arne Persson
2015-02-07, 11:55
Då är den inte "sämre" som du påstår heller.

XZ_eHUP4eJA

Oklanderlig stil, förutom möjligen utsträckningen i vissa reps... :d Jag talade just med vår ärade moderator. Vi diskuterade en EMG-mätning. Jag skall testa att starta upp den igen. :)

Jorgen
2015-02-07, 12:07
Oklanderlig stil, förutom möjligen utsträckningen i vissa reps... :d Jag talade just med vår ärade moderator. Vi diskuterade en EMG-mätning. Jag skall testa att starta upp den igen. :)

Det var inte vidare seriöst filmat utan ett set kört sist i ett axelpass på Ironworks under Tammer Trainingcamp, bara för att bevisa för fröknarna Linnea och Semiran att det faktiskt går att köra chins bakom nacken. :)

Bring it on. :thumbup:

pezrulezhaakon
2015-02-07, 13:22
Så här är det. De enda som är intresserade av att göra bra jämförande studier är de som är träningsintresserade.

De som är intresserade och har nytta av resultaten av deras studier hänger på de här forumen.

Jag undrar vad man får ut av att försöka framstå som mer vederhäftig jämfört med de här killarana? Oftast har personen som anser saker inte ens tiondel(kunskap) av de högskolepoäng som de här killarna har, oftast har de disputerat i området.

Resultatmässigt jag menar muskel och styrkemässigt ligger de flesta som har åsikter på nivå med en tränande på Friskis och svettis.

Men visst kan det överdrivas mycket men alla vill tjäna pengar på sina alster..

Det som då är allra konstigast är att dessa sk högskoleutbildade i så många fall missat att ha en hållbar praxis för sina tester. Det märker tillochmed en totalt outbidad som jag...
Problemet är att de flesta dra i alldeles för stora växlar i dessa ämnen.

Rick Rude
2015-02-07, 13:22
Det är väl bara att köra båda varianterna och känna efter. Börjar man köra en helt ny övning så får man ta det lite försiktigt i början.

Arne Persson
2015-02-07, 13:24
Det som då är allra konstigast är att dessa sk högskoleutbildade i så många fall missat att ha en hållbar praxis för sina tester. Det märker tillochmed en totalt outbidad som jag...
Problemet är att de flesta dra i alldeles för stora växlar i dessa ämnen.

I vilket fack hamnar undertecknad i? :)

pezrulezhaakon
2015-02-07, 13:25
Då är den inte "sämre" som du påstår heller.

XZ_eHUP4eJA

Jo, i jämförelse med om du kunnat köra framför.

Arne Persson
2015-02-07, 14:07
Jo, i jämförelse med om du kunnat köra framför.

Suck...

pezrulezhaakon
2015-02-07, 14:19
I vilket fack hamnar undertecknad i? :)

Det vet jag inte än.

Arne Persson
2015-02-07, 14:33
Det vet jag inte än.

Jag gissar på det lägsta skrået... :d