handdator

Visa fullständig version : Ryggpass


uchi84
2015-02-06, 01:34
Hej.

Jag är lite osäker om jag tränar hela ryggen under mitt ryggpass och skulle behöva lite råd.
Tränar hemma och har tillgång till skivstång, hantlar och bänk, har EJ tillgång till pullup bar.

Ryggpasset består av dessa övningar...

3 x Stångrodd
3 x Hantelrodd
3 x Hantelrodd wide http://youtu.be/r-JhN34pWk8
3 x Ryggresningar
3 x Reverse Flyes (baksida axlar)
3 x Hantelshrugs (traps)

Vill träna hela ryggen under passet, och undrar om mitt ryggpass är komplett.

Tacksam för svar!

100
2015-02-06, 10:17
Någon form av vertikal drag är nog vettigt att ha med.

Starke75an
2015-02-06, 12:49
En dörrtrapets kostar inte så mycke. Finns flera modeller. Även såna som man inte skruvar fast. Och min rygg säger att chins/ pullups ger den ofta så önskade V-formen. Sen kör jag stångrod som kompletering.

Rick Rude
2015-02-06, 13:04
Helt klart kan du bygga en köttig rygg med ovanstående övningar (om din genetik medger det). Jag saknar dock chins (latsdrag) och marklyft.

Gonsa
2015-02-06, 13:19
Får du inte med baksida axlar i typ alla dessa övningar? Så varför ha en specifik övning BARA för baksida axlar?

Rick Rude
2015-02-06, 13:26
Får du inte med baksida axlar i typ alla dessa övningar? Så varför ha en specifik övning BARA för baksida axlar?

De flesta tjänar på att slänga in 4-5 set baksida axlar i veckan. Förutsatt att man vet hur man tränar baksida axlar.

100
2015-02-06, 13:36
Får du inte med baksida axlar i typ alla dessa övningar? Så varför ha en specifik övning BARA för baksida axlar?
I början av min träning så tränade jag aldrig bakre delta. Vilket ledde till dålig hållning. Nu kör jag tre set två gånger i veckan för bakre delta och jag har aldrig haft bättre hållning.

Seedstream
2015-02-06, 15:41
Kör du mycket rodd får du väl med baksidan av axeln rätt fint? Funkar väl så länge du inte är rätt stor.

uchi84
2015-02-06, 19:52
En dörrtrapets kostar inte så mycke. Finns flera modeller. Även såna som man inte skruvar fast. Och min rygg säger att chins/ pullups ger den ofta så önskade V-formen. Sen kör jag stångrod som kompletering.

Jag har tittat mycket på dörrtrapetser, vill ha en bra men är osäker vilken jag ska köpa, finns en del olika, och så vet jag inte om min dörr list kommer hålla för listen är ganska tunn, har läst lite på nätet att trapetsen har låssnat och folk har skadat sig...

Men om du vet en bra dörrtrapets, skriv gärna namnet eller länka till sidan tack!

uchi84
2015-02-06, 19:56
Någon form av vertikal drag är nog vettigt att ha med.

jag har bara tillgång till hantlar, skivstång och bänk.

Vilken övning är det? Hur ska jag genomföra övningen?

uchi84
2015-02-06, 20:00
Får du inte med baksida axlar i typ alla dessa övningar? Så varför ha en specifik övning BARA för baksida axlar?

Hmm det kanske du har rätt i men jag tycker att jag behöver träna upp mina rear delts lite extra ett tag, ska ta bort den övningen efter ett tag.

uchi84
2015-02-06, 20:03
Helt klart kan du bygga en köttig rygg med ovanstående övningar (om din genetik medger det). Jag saknar dock chins (latsdrag) och marklyft.

Hmm jag undrar om jag tränar hela ryggen men dom övningarna. Jag tänkte mer på att jag inte vill ha en obalans i ryggen efter 1år eller så...

uchi84
2015-02-06, 20:09
Om jag nu köper en dörrtrapets, vilka övningar måste jag köra i mitt ryggpass för att träna hela ryggen?

Tränar inte pullups/chins samma muskler som stångrodd / hantelrodd?

Båda tränar vingarna?

Starke75an
2015-02-07, 23:22
Min trapets köpte jag på gym grossisten. Kapade av armarna som sticker rakt fram. Finns säkert andra som har liknande modeller.
http://www.*************.com/1/sv/artiklar/iron-gym

ddr
2015-02-08, 08:22
Har du en ställning till skivstången?
I så fall kan du köra Rack Chins :)