handdator

Visa fullständig version : Farligt att laga mat i micron?


Konradsson
2015-02-05, 19:52
Alla har väl hört mer eller mindre vaga påståenden om att mat som tillagas i mikrovågsugnar kan vara cancerframkallande. Jag har aldrig trott på detta. Häromdagen hittade jag denna artikel: www.ehdin.com/?id=400. Jag blev förvånad eftersom skribenten pekar på mycket specifika och vetenskapliga anledningar varför micromat är dåligt. Det finns t.o.m. en referens! Min fråga är om det finns någon sanning bakom dessa påståenden?

tlk
2015-02-05, 20:18
Mikrovågsugnar har aldrig varit förbjudna i Sovjetunionen... redan där börjar bullshitten.

Värme är vibrationer. Om du värmer mat genom på en platta på spisen eller i micro blir samma slutresultat. Basic fysik.

King Grub
2015-02-05, 20:19
"Referens" betyder inget om det är en länk till någon random "holistic" text.

Konradsson
2015-02-05, 20:30
"Referens" betyder inget om det är en länk till någon random "holistic" text.

Självklart inte, jag försökte göra mig rolig över det faktum att dessa typer av sensationalistiska hälsodebattörer sällan använder källreferenser.

Men hursomhelst, dessa påstånden om alkaloider, enzymer och aminosyror - är alltihop bara påhittat?

tlk
2015-02-05, 20:35
Självklart inte, jag försökte göra mig rolig över det faktum att dessa typer av sensationalistiska hälsodebattörer sällan använder källreferenser.

Men hursomhelst, dessa påstånden om alkaloider, enzymer och aminosyror - är alltihop bara påhittat?

Men alltså... "Uppvärmningen i mikrovågsugnen sker genom att mikrovågorna tränger in upp till ett par centimeter och sätter vattenmolekylerna i rörelse. Då uppstår friktionsvärme som leds vidare in i maten." ... det är precis så all typ av uppvärmning går upp.


och påstående? Visst en del proteiner denatureras av uppvärmning. Det är oberoende av om du värmer i micro eller över öppen eld. Du får *inga* effekter som du inte får på annat sätt att värma upp.



"• Matsmältningen har svårare att bryta ner mikrovågsvärmd mat.
• Näringsämnena förändras så att det leder till tillfälliga försämringar av blodet" är totalt bullshit.

King Grub
2015-02-05, 20:41
Denaturerat protein tas upp bättre.

maqan
2015-02-09, 20:28
Denaturerat protein tas upp bättre.

Har du någon studie på det? Vissa hävdar ju motsatsen.

King Grub
2015-02-09, 20:30
Studie? Det är vanlig näringsfysiolgi/biokemi. Valfri lärobok.

Ado2000
2015-02-11, 14:28
Men alltså... "Uppvärmningen i mikrovågsugnen sker genom att mikrovågorna tränger in upp till ett par centimeter och sätter vattenmolekylerna i rörelse. Då uppstår friktionsvärme som leds vidare in i maten." ... det är precis så all typ av uppvärmning går upp.


och påstående? Visst en del proteiner denatureras av uppvärmning. Det är oberoende av om du värmer i micro eller över öppen eld. Du får *inga* effekter som du inte får på annat sätt att värma upp.



"• Matsmältningen har svårare att bryta ner mikrovågsvärmd mat.
• Näringsämnena förändras så att det leder till tillfälliga försämringar av blodet" är totalt bullshit.

Va både dessa påstående bullshit eller bara den nedre ?

Toby Asp
2015-02-11, 14:45
Båda.

maqan
2015-02-11, 20:32
Studie? Det är vanlig näringsfysiolgi/biokemi. Valfri lärobok.

Hmm... Jag kan inte minnas att jag har läst det någonstans och jag har en ganska gedigen utbildning inom medicin, molekylärbiologi och biokemi, samt ett allmänt intresse för näringslära :confused:. Men jag kan ju givetvis ha missat det.

Sverker
2015-02-11, 20:40
Biokemister brukar inte syssla med värmedenaturering.

Men visst är det biokemin med. Många värdefulla proteiner kör med igelkottförsvar för att skydda sig mot olika proteaser. Genom att värmedenaturera så blottas det känsliga inre av proteinet som lätt kan delas upp av proteaserna. Precis som att rulla över igelkotten på rygg...ungefär.

Klein
2015-02-12, 04:46
Dock så löser sig rått kött snabbare än tillagat kött i vattenhaltig syraslösning såsom i magsäcken. Anledningen är att hydrofobiska aminosyror befinner sig vid proteinkärnan hos icke-denaturerat protein men mera vid ytan hos denaturerat protein.

maqan
2015-02-15, 20:25
Dock så löser sig rått kött snabbare än tillagat kött i vattenhaltig syraslösning såsom i magsäcken. Anledningen är att hydrofobiska aminosyror befinner sig vid proteinkärnan hos icke-denaturerat protein men mera vid ytan hos denaturerat protein.

Det har jag också hört.

Sverker
2015-02-16, 17:38
Så har vi rimmat eller emulgerat kött ( läs falukorv ) där man ökat lösligheten genom att tillsätta salt. Måste blir hypersnabbt protein. Synd att fettet sänker magsäckstömningen:d.

christofer79
2015-02-25, 22:41
Alla har väl hört mer eller mindre vaga påståenden om att mat som tillagas i mikrovågsugnar kan vara cancerframkallande. Jag har aldrig trott på detta. Häromdagen hittade jag denna artikel: www.ehdin.com/?id=400. Jag blev förvånad eftersom skribenten pekar på mycket specifika och vetenskapliga anledningar varför micromat är dåligt. Det finns t.o.m. en referens! Min fråga är om det finns någon sanning bakom dessa påståenden?

Om du värmer något i micron ex mat i en plastförpackning då kan plasten frisätta och du får i dig ohälsosamma ämnen från plasten. Värm det alltid på en tallrik..

AGASaxen
2015-02-26, 00:30
Om du värmer något i micron ex mat i en plastförpackning då kan plasten frisätta och du får i dig ohälsosamma ämnen från plasten. Värm det alltid på en tallrik..



Ja! det är det ända jag kan tänka mig för varför det skulle vara farligt jag också.
Hört samma sak om att stoppa varm mat från spisen direkt i matlådan dessutom.

Dock skulle jag vilja ha en studie på vid vilka temperaturer plast börjar frigöra farliga ämnen och i vilka mängder innan jag väljer bort plastlådan.