handdator

Visa fullständig version : Räknar jag rätt?


Krutpaket
2015-02-05, 10:12
Hej,

Den senaste tiden har jag försökt gå ner i vikt. Första månaden gick superbra. Jag gick ner från 102 till 98. Men nu, de senaste 4 veckorna har jag bara pendlat upp och ner mellan 96.3 och 97.8. Går inte ner under 96 vilket är störande.

Jag misstänker att jag helt enkelt räknat fel nånstans. Så nu tänkte jag kolla med er hur många kcal ni tror detta är:

PWO 11.45
EAA

Lunch 13.00
450g kyckling (ibland blir det fisk)
200g grönsaker
100g pasta
3 kokta ägg

Middag 19.00
250g köttfärs (ibland blir det ryggbiff eller nått)
200g grönsaker

Så, vad tror ni?

Enligt min uträkning blir det mellan 1600-1700 kcal. Sen blir det ju lite matfett och sånt så jag hamnar på ca 1800-1900 kcal per dag. Antingen har jag som sagt räknar fel, eller så har jag pissdålig ämnesomsättning och behöver äta ännu mindre.

EDIT: Jag väger allt innan tillagning, dvs. följer de siffror som står på förpackningen.

Shqypnia
2015-02-05, 10:59
Jag tror inte du har räknat fel. Du har lyckats gå ner förra månaden utan några problem. Troligtvis har du nått en platå. Med tanke på din vikt tror jag du borde ha legat högre på kcal intag från början. Ponera om du legat på 2000-2200 kcal och om du efter 4 veckor når en eventuell platå så har du råd att skala bort 100-200 (krävs oftast inte mer) kcal för att få "igång" kroppen igen.

Tränar du likadant som alltid?

Krutpaket
2015-02-05, 11:03
Jag tror inte du har räknat fel. Du har lyckats gå ner förra månaden utan några problem. Troligtvis har du nått en platå. Med tanke på din vikt tror jag du borde ha legat högre på kcal intag från början. Ponera om du legat på 2000-2200 kcal och om du efter 4 veckor når en eventuell platå så har du råd att skala bort 100-200 (krävs oftast inte mer) kcal för att få "igång" kroppen igen.

Tränar du likadant som alltid?

Sant. Har faktiskt tänkt öka kcal 2-3 veckor och sen börja sänka igen. Eventuellt börja med kardio 2-3 gånger i veckan istället för att skära ner på kcal.

Japp, tränar 4 gånger i veckan. Har ett nytt upplägg, men tar ut mig minst lika mycket varje pass. Oftast mer faktiskt.

Shqypnia
2015-02-05, 15:27
Du kanske ska lägga till 1-2 extra pass, gärna gym pass och inte kardio. Inte för det e nåt fel på kardio men tkr styrketräning ska vara prio under deff. Tkr inte du bör gå ner mer i kcal.

Beemel
2015-02-05, 15:54
Om du gick ner i vikt på samma kaloriintag och sedan stangerade kan bero på att du vid underskott undermedvetet rör dig mindre (utanför träningen då vill säga) spontan. Det är inte ett helt okänt fenomen. Kort sagt kroppen försöker spara på sig själv genom att du rör dig långsamare och mindre.

Säger inte att det är så, men det skulle kunna vara en förklaring.
Tror att det brukar kallas NEAT.

Krutpaket
2015-02-05, 17:45
Jag kommer köra lite refeed denna helg och sen ta nya tag. Kommer ev. utöka med mer träning fast i kardio-form. Kör wendler 531 just nu och mer gymmande orkar jag inte med.

vicarious
2015-02-05, 19:08
Varför äter du i princip bara protein och grönsaker? Det känns onödigt. Tror på att äta mer och på så sätt bli mer spontanaktiv. Ffa mer kolhydrater, kanske även ger en skjuts i träningen.

Krutpaket
2015-02-05, 19:27
Varför äter du i princip bara protein och grönsaker? Det känns onödigt. Tror på att äta mer och på så sätt bli mer spontanaktiv. Ffa mer kolhydrater, kanske även ger en skjuts i träningen.

Äter inte så mkt kolhydrater då jag har märkt att jag fungerar bättre utan dem. Jag är piggare och presterar faktiskt bättre på gymmet än jag någonsin gjort. Jag åt massa kolhydrater förr, men va alltid seg och slö.

vicarious
2015-02-05, 19:39
Äter inte så mkt kolhydrater då jag har märkt att jag fungerar bättre utan dem. Jag är piggare och presterar faktiskt bättre på gymmet än jag någonsin gjort. Jag åt massa kolhydrater förr, men va alltid seg och slö.

Det som händer när du äter sådär mycket protein är att en stor del av det omvandlas till glukos och används som bränsle. Dyrt och onödigt när det finns kolhydrater.

Har du verkligen testat ditt nuvarande upplägg jämfört med ett med, säg, 30-40 E% kolhydrater under lika förhållanden? Låter mer som du har blivit "lowcarb-frälst".

Krutpaket
2015-02-05, 19:46
Det som händer när du äter sådär mycket protein är att en stor del av det omvandlas till glukos och används som bränsle. Dyrt och onödigt när det finns kolhydrater.

Har du verkligen testat ditt nuvarande upplägg jämfört med ett med, säg, 30-40 E% kolhydrater under lika förhållanden? Låter mer som du har blivit "lowcarb-frälst".

Men man ska ju ändå käka protein 2-3ggr lkroppsvikten i gram (i mitt fall mellan ca 190 och 300g protein).

Sen har jag väll inte direkt jämfört nuvarande kosten med att käka mer kolhydrater. Skulle dock inte kalla mig "frälst". Har alltid, dvs. hela mitt liv tills nu, ätit mkt bröd, ris, pasta, potatis osv. Brulade ligga på 200-400g kolhydrater om dagen. Har rätt nyligen börjat köra low carb. Har som sagt märkt en skillnad i energi, men har också märkt att jag har mindre magproblem samt mina depressionsproblem har avtagit. Kan vara placebo och en ren jäkla slump, men varför chansa?

vicarious
2015-02-05, 19:56
Men man ska ju ändå käka protein 2-3ggr lkroppsvikten i gram (i mitt fall mellan ca 190 och 300g protein).

Sen har jag väll inte direkt jämfört nuvarande kosten med att käka mer kolhydrater. Skulle dock inte kalla mig "frälst". Har alltid, dvs. hela mitt liv tills nu, ätit mkt bröd, ris, pasta, potatis osv. Brulade ligga på 200-400g kolhydrater om dagen. Har rätt nyligen börjat köra low carb. Har som sagt märkt en skillnad i energi, men har också märkt att jag har mindre magproblem samt mina depressionsproblem har avtagit. Kan vara placebo och en ren jäkla slump, men varför chansa?

Hur mycket energi åt du när du åt mer kolhydrater då? Det kanske inte var kolhydraterna i sig som var problemet, utan energimängden. Sen finns det ju självklart bättre och sämre val av kolhydrat. Är man dessutom stillasittande finns det inte heller någon direkt anledning att vräka i sig kolhydrater så jag förstår de som väljer att dra ned på dom.

2-3g protein/kg kroppsvikt är bra vid deff, problemet i ditt fall är nog snarare att du äter väldigt lite energi i förhållande till din kroppsvikt. Under 2000 kcal om man är normalaktiv, tränar och väger nästan 100kg är väldigt lågt. Väljer man att gå så lågt i energi så får man inte plats med så mycket mer än protein om man ska nå 2-3g/kg så jag förstår varför det ser ut som det gör.

Krutpaket
2015-02-05, 20:18
Hur mycket energi åt du när du åt mer kolhydrater då? Det kanske inte var kolhydraterna i sig som var problemet, utan energimängden. Sen finns det ju självklart bättre och sämre val av kolhydrat. Är man dessutom stillasittande finns det inte heller någon direkt anledning att vräka i sig kolhydrater så jag förstår de som väljer att dra ned på dom.

2-3g protein/kg kroppsvikt är bra vid deff, problemet i ditt fall är nog snarare att du äter väldigt lite energi i förhållande till din kroppsvikt. Under 2000 kcal om man är normalaktiv, tränar och väger nästan 100kg är väldigt lågt. Väljer man att gå så lågt i energi så får man inte plats med så mycket mer än protein om man ska nå 2-3g/kg så jag förstår varför det ser ut som det gör.

Förstår vad du menar. Försökte först att inte dra ner på kcal så mkt, men inget hände med vikten förrän jag kom under 2000 kcal. Så ska jag kunna få i mig mitt protein så är det som du säger, ett nödvändigt ont att skära ner på kolhydrater och fet.

Krutpaket
2015-02-09, 09:33
2-3g protein/kg kroppsvikt är bra vid deff, problemet i ditt fall är nog snarare att du äter väldigt lite energi i förhållande till din kroppsvikt. Under 2000 kcal om man är normalaktiv, tränar och väger nästan 100kg är väldigt lågt. Väljer man att gå så lågt i energi så får man inte plats med så mycket mer än protein om man ska nå 2-3g/kg så jag förstår varför det ser ut som det gör.

Ok, men då har jag 3 följdfrågor:

1. I.o.m att jag ligger på ca 1600-1800 kcal och knappt går ner i vikt så finns det då inte en risk att jag inte alls går ner i viktom jag ökar kcal??

2. Om jag vill testa detta och se vad som händer vid t ex 2000 eller kanske t.o.m 2200 kcal bör jag bara öka kcal till önskad nivå eller sakta stegra upp den?

3. Eller är det vettigaste att jag håller mig kvar på mitt nuvarande kcal-intag, men lägger till kardio 2-3 gånger i veckan för att få fart på förbränningen??

vicarious
2015-02-09, 11:23
Eftersom du står still på samma vikt så behöver du ändra på något. Att sänka kcal ännu mer låter som en dålig idé, du äter redan väldigt lite för din vikt. Lägga till mer träning på under 2k kcal om dagen tycker jag inte heller låter som en bra idé.

Mitt förslag skulle va att öka energin, ffa kolhydratsmängden. Kan tänka mig att din energiförbrukning har sjunkit en del i takt med att du gått ned i vikt. Vräk inte i dig men kliv iaf över 2000 kcal i ett försök att få din kropp att återställa sig.

Edit: snabbräknade energin i den mat du listat, fick fram ca 1700 kcal så du räknar nog rätt, om du inte glömmer något du äter eller dricker.

Krutpaket
2015-02-11, 09:06
Eftersom du står still på samma vikt så behöver du ändra på något. Att sänka kcal ännu mer låter som en dålig idé, du äter redan väldigt lite för din vikt. Lägga till mer träning på under 2k kcal om dagen tycker jag inte heller låter som en bra idé.

Mitt förslag skulle va att öka energin, ffa kolhydratsmängden. Kan tänka mig att din energiförbrukning har sjunkit en del i takt med att du gått ned i vikt. Vräk inte i dig men kliv iaf över 2000 kcal i ett försök att få din kropp att återställa sig.

Edit: snabbräknade energin i den mat du listat, fick fram ca 1700 kcal så du räknar nog rätt, om du inte glömmer något du äter eller dricker.

Nej, det brukar inte slinka ner så mkt annat. Ibland på helgerna blir det en macka extra eller kanske en proteinbar. Men det är en dag i veckan jag hamnar på kanske 1900-2000 kcal. Resten av tiden äter jag typ exakt samma saker.

Tack för tipset. Jag tänkte testa det. Att öka lite så jag hamnar på runt 2100-2200 kcal och se vad som händer. Kommer även testa byta periodisk fasta mot det gamla "många mindre mål om dagen", rättare sagt 4-5 st. Detta då jag ska börja nytt jobb och vill helst träna på morgonen.

Shqypnia
2015-02-11, 09:15
Platåer är oerhört jobbiga, inte minst psykiskt. Ljuset i tunneln är att det släpper. Det är bara en tidsfråga. Håll gärna tråden uppdaterad. Önskar dig lycka till!

Krutpaket
2015-02-12, 10:18
Platåer är oerhört jobbiga, inte minst psykiskt. Ljuset i tunneln är att det släpper. Det är bara en tidsfråga. Håll gärna tråden uppdaterad. Önskar dig lycka till!

Ja platåer suger. Därför tar jag uppehåll från deffen denna vecka och kör lite på känsla. Äter det jag vill, men gör smarta val - dvs. käkar inte godis och chips. Men unnar mig lite mer bröd, pasta och sånt än tidigare. Räknar med att jag kommer binda en del vätska samt fylla på med glykogen (eller vad det heter) vilket kommer leda till en liten viktuppgång.

Börjar om med deffen från måndag. Kommer dock sluta med periodisk fasta och köra frukost, lunch, middag samt eventuellt ett mellanmål. Ska börja käka kolhydrater igen (till frukost i form av gröt, till middag i form av ris/pasta. Inget till lunchen). Anledningen: Börjar snart nytt jobb och ska börja träna på morgonen istället. Därför behöver jag frukost.

Kommer även ligga på 2200-2300 kcal inklusive matfett, vilket är mer än jag låg på tidigare (har hittills legat på ca 1800-2000 kcal inklusive matfett). Hoppas att detta kickstartar förbränningen. + det ger mig en buffert jag kan ta ifrån vid nästa platå.

Shqypnia
2015-02-12, 10:34
Det låter som en klok plan. Jag ligger själv mellan 2000-2200 kcal och har gått ner från 96,1kg(2jan) till dagens 88,6kg. Kan dela lite utav tidigare erfarenhet när jag gått ut för hårt. Tidigare deff har jag legat på ca 1700-1800 kcal. Detta trots ett hårt gympass och PW minst 1h. Jag gick inte ner snabbare då.

Några extra kcal gör skillnad. Nu mår jag bra, går aldrig runt hungrig och viktminskningen går utmärkt. Jag har uteslutit PW helt. Styrketräning räcker. Det tråkiga uttrycket "mer är inte alltid bättre" stämmer verkligen.

Nu får du en fresh start. Tror det kommer hjälpa dig väldigt mycket.

Krutpaket
2015-02-12, 10:38
Det låter som en klok plan. Jag ligger själv mellan 2000-2200 kcal och har gått ner från 96,1kg(2jan) till dagens 88,6kg. Kan dela lite utav tidigare erfarenhet när jag gått ut för hårt. Tidigare deff har jag legat på ca 1700-1800 kcal. Detta trots ett hårt gympass och PW minst 1h. Jag gick inte ner snabbare då.

Några extra kcal gör skillnad. Nu mår jag bra, går aldrig runt hungrig och viktminskningen går utmärkt. Jag har uteslutit PW helt. Styrketräning räcker. Det tråkiga uttrycket "mer är inte alltid bättre" stämmer verkligen.

Nu får du en fresh start. Tror det kommer hjälpa dig väldigt mycket.

Bra jobbat!

Hoppas att jag gå ner jag med. Bryr mig inte så mkt om utseendet, utan vill kunna bulka. Men väger man 97-99kg och inte är hård på den vikten är det dumt att bulka. Jag vill gå ner ca 7-10kg så jag hamnar på ca 87-90kg. Är nöjd då - är inte ute efter att gå ner till 75 kg så man ser varenda muskel och ådra hehe.

Ligger på ca 23-24% kroppsfett nu. Vill nå 15% typ,

Shqypnia
2015-02-12, 10:50
Jag ser ingen anledning vf du faktiskt inte ska gå ner lägre. Ju mindre kropssfett ju bättre ur ett byggarperspektiv skulle jag tro det är. Dessutom om du ändå är på en diet varför inte go all the way.

Krutpaket
2015-02-24, 09:21
Nu har jag hoppat på deffen igen. Kör 3 måltider om dagen (frukost, lunch, middag). Känns bra, men har ju precis börjat så vi får se.

Till frågan:

Jag stoppar i mig ca 160g protein, 200g kolhydrater och ca 70-80g fett. Är det för lite protein med tanke på att jag väger 98kg?? Det är ju ca 1,7ggr kroppsvikten, men blir det på något sätt bättre/mer opti om jag skulle käka 200g protein??

Jag har ju sett att många på forumet stoppar i sig 2,5-3ggr kroppsvikten i protein. Vissa mer än så. Samtidigt har jag märkt att mina tarmar inte mår så bra av för mkt protein då jag knappt kan gå på toa då.

Pretorian
2015-02-24, 12:26
Räknar du proteinet i pastan/brödet/flingorna?

Jag skulle nog sänka fettet till kanske 50 gram och öka proteinet och kolhydraterna.

Shqypnia
2015-02-24, 13:38
Jag tkr du ska öka protein. Att du inte kan gå på toa beror antagligen på underskott. Finns inte mkt mer att släppa ut helt enkelt :P

Jimmyk
2015-02-24, 17:16
Jag är inne i en precis likadan period, men jag kommer fanimig inte under 97. stått still i en månad nu på 1800-2200kcal/ dag. Tränar styrka 3ggr i veckan samt kondition 1gång. Jobbar som hantverkare så mycket spring blir de om dagarna, snittet på stegmätarn ligger på 7500.

Provar nu o "fasta" i 2 dagar o endast försöka få i mig protein 1.5ggr kroppsvikt och sedan tillbaka på 2000kcal. Kan återkomma med utvärdering om det händer något, Funderar ev på att gå upp på 3000kcal sen om detta inte fungerar och försöka hitta balans i en månad o sen tillbaka igen.

Krutpaket
2015-02-24, 17:41
Räknar du proteinet i pastan/brödet/flingorna?

Jag skulle nog sänka fettet till kanske 50 gram och öka proteinet och kolhydraterna.

Yes, jag räknar med protein från pasta, havregryn och allt annat också.

Kan bli svårt att sänka fettet då jag i stort sett bara får i mig fett från ägg (3 st till frukost) samt matfett när jag steker kyckling och sånt.

Men jag hade räknat fel. Enligt en app jag började använda igår får jag på träningsdagar i mig ungefär:

195g protein
170g kolhydrater
52g fett

på vilodagar blir det:
234g protein
83g kolhydrater
40g fett

på ätardagar blir det typ:
100g protein
400g kolhydrater
50g fett

Jag är inne i en precis likadan period, men jag kommer fanimig inte under 97. stått still i en månad nu på 1800-2200kcal/ dag. Tränar styrka 3ggr i veckan samt kondition 1gång. Jobbar som hantverkare så mycket spring blir de om dagarna, snittet på stegmätarn ligger på 7500.

Provar nu o "fasta" i 2 dagar o endast försöka få i mig protein 1.5ggr kroppsvikt och sedan tillbaka på 2000kcal. Kan återkomma med utvärdering om det händer något, Funderar ev på att gå upp på 3000kcal sen om detta inte fungerar och försöka hitta balans i en månad o sen tillbaka igen.

Det är sjukt jobbigt med platåer. Min lösning är att jag har tagit en paus på 2 veckor från deffen och kör nu igång igen fast med mer kcal än tidigare under deffen (innan pausen dvs.).

Skriv gärna hur det går för dig med ditt experiment.

Krutpaket
2015-02-26, 21:40
Har ju sagt att jag ska uppdatera lite då och då. Kan informera att deffen just nu ser ut så här:

Frukost
40g havregrynsgröt med 30g proteinpulver
3 medelstora kokta ägg

Lunch
En kycklingfilé (ca 230g)
300g potatis (kokar den)
150g broccoli

Middag
En kycklingfile ELLER Vit fisk ELLER Biff ELLER hamburgare ELLER Kalkon
400g potatis
150g broccoli

Kvällsmål
2 kokta ägg
1 proteindrink


På vilodagar drar jag ner en aning på kolhydraterna samt proteinet, men inte så jättemycket. Jag vet att många kanske tycker detta är enformigt och tråkigt, men jag gillar det. + ibland käkar jag ju även ute, hos morsan osv. och då blir det ju en hel del variation.

Talimbad
2015-03-05, 17:35
Du bör ligga mellan 6-7 måltider för att optimera din fettförbränning och speciellt när det gäller lågkolhydratkost. Jag rekommenderar dig till att börja äta oftare om dygnet och ta färre portioner så ska du se att det börjar hända grejer med din vikt gubben ;) . Sänk ditt kolhydratsintag ännu mer och låt fettet förbli din energikälla. LCHF tänk. Varva 3 stora mål med 3-4 mindre (kvarg+fun light+ ekologisk jordnötssmör). Alltid en fettkälla till varje måltid för att förbränningen av fett ska hållas intakt under dygnet. Ge det 2-3 veckor och utvärdera sedan. Det brukrar ta 7-8 dagar innan kroppen ställt om helt från kolhydrater till fett som main bränsle. Lycka till!

JP Morgan
2015-03-05, 20:55
Du bör ligga mellan 6-7 måltider för att optimera din fettförbränning och speciellt när det gäller lågkolhydratkost. Jag rekommenderar dig till att börja äta oftare om dygnet och ta färre portioner så ska du se att det börjar hända grejer med din vikt gubben ;) . Sänk ditt kolhydratsintag ännu mer och låt fettet förbli din energikälla. LCHF tänk. Varva 3 stora mål med 3-4 mindre (kvarg+fun light+ ekologisk jordnötssmör). Alltid en fettkälla till varje måltid för att förbränningen av fett ska hållas intakt under dygnet. Ge det 2-3 veckor och utvärdera sedan. Det brukrar ta 7-8 dagar innan kroppen ställt om helt från kolhydrater till fett som main bränsle. Lycka till!

*bs*

Har du samlat din kunskap från forum såsom familjeliv månntro?

Talimbad
2015-03-06, 01:23
Nej min vän den kommer från Joaqim Nilsson 2faldig vinnare av Luciapokalen som just nu lägger upp mitt kostschema inör tävling. En lchf grund som säkert skulle passa bra in på den här killens kostupplägg när jag hör honom berätta att han trivs alldeles utmärkt med en lågkolhydrats kost.

Jimmyk
2015-03-11, 22:27
Nu har det gått 2.5 vecka sen "fastan" på 3 dagar, åt endast runt 1.5-2g prot/kroppsvikt under dessa dagar bestående av vassle/kvarg och något ägg. Mådde inget vidare sista dagen, dåligt tryck i träningen men de 2 första gick bra. Efter det gick jag upp på 4-500 kcal mer än under dieten, och senaste veckan tillbaka till mina något högre 2200kcal. Det känns som det blev lite av en nollställning av ämnesomsättningen för nu har de trillat av 1kg på 2 v och är mycket bättre i magen och har fått tillbaka hungerkänslan lite mer som försvann under slutet på förra dieten. Det är säkert bara placebo men det känns mycket bättre nu än när jag stog still på platån.. Absolut inga teorier bakom detta förutom att ändra helt på kosten under en kort tid och sen gå tillbaka men jag upplever det som positivt just nu, får se om det fortsätter trilla av 0.5-0.8kg/ veckan nu.