handdator

Visa fullständig version : Balansproblem på löpband


Arcturus
2015-02-04, 23:52
Vet inte om det här är något som andra upplevt överhuvudtaget, men jag har märkt att jag har ganska svårt för att hålla balansen bra när jag går lite snabbare på löpband (säg runt 6-7km/h). Om jag håller i handtagen är det inga problem, men så fort jag släpper märker jag att jag gärna "kliver åt sidan"/trampar fel. Jag har testat att springa (men konditionen tillåter inga längre turer än så länge) och då har jag inte alls samma problem.

Är problemet så enkelt som att jag helt enkelt är otränad när det gäller band (har bara kört i en och en halv vecka) och att det tar tid innan man får in rätt sätt?

Någon annan som upplevt det jag beskriver?

Seedstream
2015-02-05, 00:00
Samma sak händer för mig om jag kollar bort, till exempel mot teven, men annars är det inga problem.

Arcturus
2015-02-05, 00:22
Samma sak händer för mig om jag kollar bort, till exempel mot teven, men annars är det inga problem.

Haha, ja att kolla bort är bara att tvärglömma för min del. Då blir jag nog delaktig i något roligt Youtube-klipp.

Funderar på om det helt enkelt kan vara så att jag inte behärskar hastigheten än, alternativt att jag är rakt igenom ovan när det kommer till kardio=)

LadyG
2015-02-05, 09:43
Ovana vid löpband bara, det kommer att gå över med tiden när ditt balanssinne anpassat sig till att underlaget rör sig men inte omgivningen. Jättevanligt när man är ny på löpband för övrigt, så du är inte ensam!

juckeyy
2015-02-05, 10:17
Håller med, löpband känns alldeles för onaturligt för mig. Dock har jag inget val nu när jag ska komma igång och jogga igen efter stukad fot :(

Gnistan
2015-02-05, 11:31
Vet inte om det här är något som andra upplevt överhuvudtaget, men jag har märkt att jag har ganska svårt för att hålla balansen bra när jag går lite snabbare på löpband (säg runt 6-7km/h). Om jag håller i handtagen är det inga problem, men så fort jag släpper märker jag att jag gärna "kliver åt sidan"/trampar fel. Jag har testat att springa (men konditionen tillåter inga längre turer än så länge) och då har jag inte alls samma problem.

Är problemet så enkelt som att jag helt enkelt är otränad när det gäller band (har bara kört i en och en halv vecka) och att det tar tid innan man får in rätt sätt?

Någon annan som upplevt det jag beskriver?

Ja här har du en som överhuvudtaget inte vågar sig på att ställa sig på ett löparband.
Men en stor del av det härör av att jag har ett handikapp som gör att jag inte har någon bra stabilitet osv. Men i ditt fall om du inte har något fel på påkarna så tror jag det är en grej att vänja sig vid att springa på ett band.

Chipsfet
2015-02-05, 15:27
Är på LadyG's sida, troligast bara ovan vid bandet. har sett flertalet personer som haft samma problem, jag själv hade aldrig något problem första gångerna. Det blev aldrig mer än första gånger då jag ogillar att springa men ätter värre är att göra det på samma punkt hela tiden =)