handdator

Visa fullständig version : Lchf med Proteinpulver?


Yotha
2015-02-04, 19:18
Hej, jag är en kille på 20 år och jag går på lchf och styrketränar, har bara ett par snabba frågor att ställa här.
Förstör man lchf dieten om man går på proteinpulver ? försöker ligga på 1.5-2 gram per kilo, men sen slog det mig att på något konstigt sätt att detta kanske gör motsatsen av lchf istället? Någon som är lite mer insatt och kunnig kanske skulle kunna förklara detta för mig :p
Tacksam för svar! :)

z_bumbi
2015-02-04, 19:23
Jag kan inte komma på att det skulle kunna förstöra på något sätt, siktar du däremot på att köra en ketodiet så kan för mycket protein göra att du inte når ketos.

nisse1976
2015-02-04, 19:27
LCHF har ju lite olika förklaringar på vad som är bra med dieten från dag till dag men om man vill följa ett av deras riktmärken så är det ju att kolhydrater frisätter insulin som är fettinlagrande och vassle är också kraftigt insulinfrisättande

Sverker
2015-02-04, 19:44
Jag är inte så säker att du behöver något extra proteinpulver vid LCHF.
När kroppen sprutar ut ketoner så bromsas nedbrytningen av aminosyror till energi. Rimligen borde det vara värdefullare att vara i rejäl ketios. Jag skulle satsa på feta livsmedel som ost och karré som samtidigt tillför högkvalitativt protein.

Bossebäver
2015-02-04, 21:44
Jag är inte så säker att du behöver något extra proteinpulver vid LCHF.
När kroppen sprutar ut ketoner så bromsas nedbrytningen av aminosyror till energi. Rimligen borde det vara värdefullare att vara i rejäl ketios. Jag skulle satsa på feta livsmedel som ost och karré som samtidigt tillför högkvalitativt protein.

Jag har också legat i dessa tankar. Om man är relativt fet och därmed har gott om energi flytande runt i blodomloppet så kanske det kunde vara värt att hamna i rejäl ketos och enbart kasta in bra med protein runt träning. Jag tänker ca 100 gram per dag och några doser eaa.

Det mesta blir ju säkerligen glukos i vilket fall, men så länge kroppens glukosbehov möts och styrketräning utförs torde incitamenten för kroppen att släppa muskelmassa vara små.

Donkens
2015-02-05, 02:32
Tänkte prova LCHF i kombination med periodisk fasta om cirka 2 veckor, Är förbi första månaden på dieten, ska se hur LCHF fungerar i kombination med PF första 2 veckorna. Hatar själv den här blogghypen om LCHF hur föräldrar rent av tatuerar in bokstäverna på sina barns pannor, men boosten på motivationen när man ser glädjesiffror som minus - 2kg redan efter 3 dagar på grund av all vätska är rolig :)

Hur lång tid tar det och komma in i ketofasen? Hört att det ska ta cirka 3 veckor och få alla ketokroppar att bilda sig.