handdator

Visa fullständig version : Proteinpulver + viktnedgång, antalet kalorier/gram protein?


waspen123
2015-02-04, 17:32
Hej! Beställde 1kg Whey-80 "Ice Coffee" nu på kampanjen hos GG och funderar då på hur jag smartast lägger in det i min kost. Jag jobbar 7-16 (väldigt fysiskt, skottar snö/klipper gräs/flytthjälp osv kanske jag ska tillägga) och äter väl ca 2000 kalorier (vild gissning) kanske? Jag har sedan i somras hållt på och gå ner i vikt, gått från 132 till 105~ ca.

En vanlig dag ser ungefär ut som så:

Alarm 5:30
Frukost 6-6:30: 1port (havre)gröt i mjölk, ibland sylt. Alt. en macka eller två med ost (inge smör), lite mjölk/vatten.
Åker till jobb 7:00: ibland någon drickyogurt/sockerfri dricka på rasten vid 9, annars vatten typ(ibland energidricka om jag känner för o fuska)
Lunch 11-11:30: Äter hos Morföräldrarna, blir oftast någon form av omelett med broccoli och typ potatismos/kött/1-2dl pasta
Kommer hem 16:00
Middag 16:30-18:00 Oftast typ 200g kyckling (annars fläskytterfilé och väldigt sällan kebab), 1-2dl ris och lite grönsaker (ibland currysås) Stort glas mjölk.
Dusch 20:00
Mindre mål: 20:30 Typ två Vasa(rutade, hårdbrö, utan smör) med ost.
Sova 21-22:00

Har haft fokus på viktnedgång och inte muskelbyggnad då som sagt, vilket jag tänkte ändra lite på nu. Dom flesta dagar blir det ca 50+ armhävningar i set av 10x3, någon gång i veckan kör jag bicepcurls(stång) på lagom vikt 3x12-15rep samt dips 3x15-20 (kroppsvikt) o lite stretchningar. Känner att min styrka har sakta men säkert ökat, dock inte mycket men nöjd som fasen då jag var redo och tappa i styrka då jag legat så lågt i kalorier. Har dock stått stilla på 105kg dom senaste två månaderna, men ser mer och mer blodådror som hoppar fram och känner att jag blir starkare/piggare var månad så något måste hända. Har även gått från strl 42-36" i byxor. (totalt alltså, inte på de 2 månaderna :laugh: )

Men då till mitt problem: 3 skopor(shakes?drinkar?vad säger man?) per dag borde väl bli bra mängd protein, eller är det för mycket/lite? Och om jag läste rätt så blir det en rätt stor mängd extra kalorier? Kan det bli ett problem är min fråga då alltså?

Ber om ursäkt för felstavningar och dålig meningsuppbygnad då jag är trött *rolleyes*



Tack i förhand.

/Dennis.

Aliaas
2015-02-04, 17:36
På din vikt ska du ha i dig cirkus 210g/protein per dag, från HELA ditt intag. Detta är det ända du behöver tänka på :)

Samt tillsammans med kaloriunderskott om du vill ner i vikt

waspen123
2015-02-04, 18:11
På din vikt ska du ha i dig cirkus 210g/protein per dag, från HELA ditt intag. Detta är det ända du behöver tänka på :)

Samt tillsammans med kaloriunderskott om du vill ner i vikt

Jo hade för mig det var 2g/1kg. Men alltså, 210g protein blir ju typ 1100 kalorier!? Hur lyckas jag då äta mig mätt och fortf ligga så lågt i kalorier som möjligt? :d

100g pulver whey-80 ice coffee:
Energi (Kcal) 396
Fett 8g
varav mättat 6g
Kolhydrater 7g
varav sockerarter 5g
Protein 74g
Salt 0,4g

Det gånger 3 blir ju ca 220 om jag räknat rätt, borde ju bli skitbra med en vid frukosten en på lunchen och en vid middag dock? Men lite rädd över att jag får i mig alldeles för mycket kalorier liksom, hade tänkt gått ner till ca 90kg som mål.

Oroar jag mig i onödan kanske?

Slippy
2015-02-04, 18:59
210g protein blir 840 kalorier ungefär.
1g protein = 4kcal

Beemel
2015-02-04, 19:05
Oroar jag mig i onödan kanske?

Ja troligen ;)

På din vikt och med ett så pass aktivt arbete så tror jag att du kommer gå ner i vikt även om du hamnar lite över 2000kcal.
Dessutom, om du får i dig det du säger av det där pulvret så har du ju även fyllt en del av kolhydrat och fett ransonen för dagen.

Men som sagt, jag tror att du oroar dig i onödan.

käka på så sätt som gjort att du redan förlorat vikt och lägg till proteinpulver om du känner att du behöver det. Om viktminskningen stangerar eller stannar av helt under en längre tid så får du minska lite på kalorierna igen.

Lycka till

vicarious
2015-02-04, 19:07
Proteintillskott är inget som behövs om du får i dig tillräckligt med protein från kosten. En bra riktlinje vid viktnedgång är minst 2g protein per kilogram kroppsvikt och dygn.

Om du vill ha så bra resultat som möjligt av din viktnedgång så bör du börja styrketräna ordentligt med belastning, d vs träna hela kroppen med riktiga vikter. Styrketräningen gör att majoriteten av den vikt du tappar är fett och du kan t om öka i muskelmassa under tiden, i synnerhet om du är nybörjare.

waspen123
2015-02-04, 19:07
210g protein blir 840 kalorier ungefär.
1g protein = 4kcal

Oj, hade jag räknat så fel, men tackar! Jag börjar med att bara lägga till dom i kosten och se vad som händer tror jag :) väger mig i princip varje morgon så lär ju märkas efter en vecka eller två!

Tack för hjälpen!

*flex*

Ja troligen ;)

På din vikt och med ett så pass aktivt arbete så tror jag att du kommer gå ner i vikt även om du hamnar lite över 2000kcal.
Dessutom, om du får i dig det du säger av det där pulvret så har du ju även fyllt en del av kolhydrat och fett ransonen för dagen.

Men som sagt, jag tror att du oroar dig i onödan.

käka på så sätt som gjort att du redan förlorat vikt och lägg till proteinpulver om du känner att du behöver det. Om viktminskningen stangerar eller stannar av helt under en längre tid så får du minska lite på kalorierna igen.

Lycka till

Vet inte varför men era inlägg visade sig inte förns efter jag svarade på Slippy's! hmm. Men ja lite så jag har tänkt, lägger till det i kosten o ser vad som händer :)

Följde även din insta!

Proteintillskott är inget som behövs om du får i dig tillräckligt med protein från kosten. En bra riktlinje vid viktnedgång är minst 2g protein per kilogram kroppsvikt och dygn.

Om du vill ha så bra resultat som möjligt av din viktnedgång så bör du börja styrketräna ordentligt med belastning, d vs träna hela kroppen med riktiga vikter. Styrketräningen gör att majoriteten av den vikt du tappar är fett och du kan t om öka i muskelmassa under tiden, i synnerhet om du är nybörjare.

Tackar! Men jo exakt, 3x15 armhävningar på min vikt är dock extremt tufft redan det! Men har tänkt gått in på lite olika gym här i staden faktiskt, och se hur samtliga verkar och kanske börja gymma! Får se vad framtiden håller :) Dock angående proteinen i min nuvarande kost så är ju inte den hög direkt, 1l mjölk som högst (inte alla dagar jag dricker det) och kyckling hälften av gångerna, sen är det inte så mycket protein direkt. så lär ju få i mig en tiondel av det jag behöver, om än lite överdrivet kanske men ändå! Haft detta i tankarna ända sedan jag började gå ner i vikt så.

vicarious
2015-02-04, 20:15
När man räknar på proteinintag så ska allt protein i kosten räknas, även från t ex bröd, spannmål, grönsaker osv så det blir ofta mer än man tror.

Om jag utgår från ditt schema hade jag lagt till extra protein vid frukost samt kanske som ett mellanmål innan lunchen. Eventuellt även vid kvällsmålet, beroende på hur proteinrik middagen är. Däremot behöver det inte vara pulver, det går ju med t ex ett par ägg eller liknande.

Aliaas
2015-02-04, 20:59
Jo hade för mig det var 2g/1kg. Men alltså, 210g protein blir ju typ 1100 kalorier!? Hur lyckas jag då äta mig mätt och fortf ligga så lågt i kalorier som möjligt? :d

100g pulver whey-80 ice coffee:
Energi (Kcal) 396
Fett 8g
varav mättat 6g
Kolhydrater 7g
varav sockerarter 5g
Protein 74g
Salt 0,4g

Det gånger 3 blir ju ca 220 om jag räknat rätt, borde ju bli skitbra med en vid frukosten en på lunchen och en vid middag dock? Men lite rädd över att jag får i mig alldeles för mycket kalorier liksom, hade tänkt gått ner till ca 90kg som mål.

Oroar jag mig i onödan kanske?

210g protein får du från ungefär 1,8 kg kvarg vilket ger 1082 kcal, det blir iallafall jag ganska mätt på ^^

waspen123
2015-02-04, 21:28
När man räknar på proteinintag så ska allt protein i kosten räknas, även från t ex bröd, spannmål, grönsaker osv så det blir ofta mer än man tror.

Om jag utgår från ditt schema hade jag lagt till extra protein vid frukost samt kanske som ett mellanmål innan lunchen. Eventuellt även vid kvällsmålet, beroende på hur proteinrik middagen är. Däremot behöver det inte vara pulver, det går ju med t ex ett par ägg eller liknande.

Jo sant, märkte precis (uppmärksamma jag) att havregrynsgröten jag har är faktiskt "proteingröt" av något slag (köpt på ica?) och har 58g protein/100g. Så med sånt på morgonen samt lite ägg senare på dagen lär det ju räcka med en proteindrink vid frukost och en som mellanmål som du skrev eller kanske efter/vid lunchen.

210g protein får du från ungefär 1,8 kg kvarg vilket ger 1082 kcal, det blir iallafall jag ganska mätt på ^^

Tror dock jag föredrar 3 proteindrinkar över o äta 1.8kg kvarg :D Försökte trycka in lite kvarg i min kost tidigare (naturell) men lyckades inte på något bra sätt alls. Brukar dock bli Lindahls vanilj/blåbärs kvarg ist för yogurt ibland ist för gröt på morgonen, även om de har mycket mindre protein/100g kvarg.

Aliaas
2015-02-04, 21:42
Jo sant, märkte precis (uppmärksamma jag) att havregrynsgröten jag har är faktiskt "proteingröt" av något slag (köpt på ica?) och har 58g protein/100g. Så med sånt på morgonen samt lite ägg senare på dagen lär det ju räcka med en proteindrink vid frukost och en som mellanmål som du skrev eller kanske efter/vid lunchen.



Tror dock jag föredrar 3 proteindrinkar över o äta 1.8kg kvarg :D Försökte trycka in lite kvarg i min kost tidigare (naturell) men lyckades inte på något bra sätt alls. Brukar dock bli Lindahls vanilj/blåbärs kvarg ist för yogurt ibland ist för gröt på morgonen, även om de har mycket mindre protein/100g kvarg.
1.7kg keso?
1 kg kyckling? 1kg tofu? ;)

waspen123
2015-02-04, 21:52
1.7kg keso?
1 kg kyckling? 1kg tofu? ;)

Haha shit! Jag blir ju helt mätt och lite till av 200g kyckling samt 1dl ris o lite broccoli, ser inte ens hur jag skulle få i mig så mycket på en hel dag utan och känna mig som jag skulle explodera! Jag låg på ca 1200-1500 kalorier en längre period då jag gick från 132 till runt 110 kanske, så min magsäck har krymt rejält! Förut kunde jag äta 5kg kyckling utan en min, lovar. Inte att glömma att proteinpulvret är bra mycket billigare än vad 1kg kyckling per dag kostar hah!

Men jag ser din poäng :d

vicarious
2015-02-05, 12:54
Det finns ingen anledning att överdriva proteinintaget, och som sagt så ska allt räknas in. Sen är nog inte 1.5kg kvarg eller keso om dagen särskilt hälsosamt, särskilt inte om man redan dricker en del mjölk.

waspen123
2015-02-06, 18:18
Det finns ingen anledning att överdriva proteinintaget, och som sagt så ska allt räknas in. Sen är nog inte 1.5kg kvarg eller keso om dagen särskilt hälsosamt, särskilt inte om man redan dricker en del mjölk.

Jo exakt :d


Men tack för hjälpen allihopa!

jewzie
2015-02-17, 23:52
Det finns ingen anledning att överdriva proteinintaget, och som sagt så ska allt räknas in. Sen är nog inte 1.5kg kvarg eller keso om dagen särskilt hälsosamt, särskilt inte om man redan dricker en del mjölk.

Kalcium som det finns väldigt mycket utav i kvarg o keso har faktiskt många bra fördelar, bland annat att det faktiskt ökar fettförbränningen. Körde tidigare en diet med överdrivet intag utav kalcium med mycket bra resultat. Då hade jag ca 1kg kvarg per dag i dieten då jag tröttnat på alla olika proteinpulver.