handdator

Visa fullständig version : D-vitamin i kosttillskottsform förbjuds


Gpajpen
2015-02-04, 09:53
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastmanlandsnytt/kommunen-stoppar-kosttillskott

Västerås kommun förbjuder ett företag att sälja tio olika kosttillskott, doserna ligger högt över rekommenderad maxdos och myndigheten säger att de kan ge skador på njurar, nervsystem och immunförsvaret.


http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.2801778-vitaminen-som-inte-far-saljas

Vitaminen som inte får säljas
Kommunen förbjuder Rolf Forslund från att sälja ett kosttillskott för att dosen är för hög. Han menar att dosen är tillåten i EU och att tillskottet säljs i andra butiker i Västerås.


http://2op.se/2015/01/29/vasteras-stad-stoppade-forsaljning-av-d-vitamin/

Västerås stad stoppade försäljning av D-vitamin




Handlaren Rolf Forslund har startat Vitaminupproret:
https://vitaminupproret.se/
Listan:
https://vitaminupproret.se//lista

Vestmanlands Läns Tidning:
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.2801778-vitaminen-som-inte-far-saljas

Debattartikel om förbudet:
http://vlt.se/asikt/debatt/1.2816947-vasteras-lagbrytare-om-kosttillskott

Debatt om D-vitamin i Aktuellt:
http://www.svtplay.se/klipp/2419917/debatt-om-d-vitamin-i-aktuellt




Motiverat? Öfverförmynderi? Är festen slut och det är inte längre säkert att trycka D-vitamin i hästdoser?

hampfuz
2015-02-04, 10:16
Det finns inga vetenskapliga anledning att trycka vitamin i 500-600% högre doser än RDI (vilket är vad som finns i många av hans tillskott) och det kan absolut vara farligt - om inte annat inte fått effekterna undersökt.

Att hålla på att kränga vitamintillskott på sättet som han gör med den marknadsföringen han gör är lika medicinskt riktigt som detox och saunabelt.

För övrigt ifrågasätter jag hur snyggt det är att ha taglinen "Je Suis Vitamine!"

Gpajpen
2015-02-04, 10:27
Slv.se:


Symptom på överdosering
Det anses svårt att kunna förgifta sig med stora mängder D-vitamin. Vilken övre gräns och exponeringstid som är skadlig är inte entydig. Symptom kan vara illamående, sämre matlust, för mycket kalcium i blodet, förkalkning av vävnader i framförallt lungor, blodkärl och njurar. Njursvikt kan även förekomma.

Vissa anser dock att man ska undvika regelbundet intag över 55 µg/dag (ca 2200 I.E per dag) i flera månaders tid men den gränsen kommer nog ökas uppåt vad det lider. Gränsen är 100 µg/dag (ca 4000 I.E per dag) enligt de europeiska riktlinjerna EFSA.

hampfuz
2015-02-04, 10:34
So? Det är en enorm skillnad på akut förgiftning och negativa hälsoeffekter efter lång tids exponering. Poängen är att man inte vet vilka doser som är säkra.

Sen är det ju inte bara D-vitamin som har fått saluförbud... Dessutom ligger hans tillskottt över både RDI och EFSAs övre gränser - då går man mot både svensk och europeisk vetenskaplig konsensus. Hans D-vitamintillskott har dessutom 1000% av RDI - per tablett. Såna mängder tror jag inte det finns någon vetenskap som stöder.

Beemel
2015-02-04, 11:23
För övrigt ifrågasätter jag hur snyggt det är att ha taglinen "Je Suis Vitamine!"

För att? Är det något osnyggt med franska?

hampfuz
2015-02-04, 11:33
För att? Är det något osnyggt med franska?

Nej, men på grund av vad uttrycket kommer ifrån. Men det är klart, att visa solidaritet med människor som blev mördade och att stå upp för att få sälja vitamintillskott i Västerås är ju i princip samma sak..

Gpajpen
2015-02-04, 11:44
Du får det att låta som att hans d-vitamin tillskott är speciella, min tablett jag har hemma har 1250% av rdi och det är top2 vanligaste märket.

Klein
2015-02-04, 12:46
RDI är ju dock ett värde som håller på att öka. I Norge är det nyligen satt till 800 IE om dagen så vitt jag kan minnas.

hampfuz
2015-02-04, 12:51
RDI är ju dock ett värde som håller på att öka. I Norge är det nyligen satt till 800 IE om dagen så vitt jag kan minnas.

800 IE är 20 mikrogram, alltså en ökning med 100%, inte 1000.

Du får det att låta som att hans d-vitamin tillskott är speciella, min tablett jag har hemma har 1250% av rdi och det är top2 vanligaste märket.
Ja, det är sant. Och grundproblemet är att tillsynsskyldigheten ligger hos kommunerna och inte hos livsmedelsverket eftersom tillskotten räknas som livsmedel. Kommunerna kan bara sätta försäljningsförbud inom sina gränser, och då får vi situationer likt denna då enstaka aktörer i enskilda kommuner får förbud och inte andra.

Sverker
2015-02-04, 17:51
Lite gammal nyhet. Den var uppe tex i Tvärsnytt Västerås för ett par veckor sedan.



Problemet är att importören inte följer spelreglerna.

Han skulle ha visat livsmedelsinspektören någon form av riskvärdering av tillskottet som visade att hälsofaran med förgiftning är obefintlig.
Att han fått material från sin leverantör som bedömer risken med t e x hyperkalcemi hos konsumentgruppen han vänder sig till etc, etc.

Ett livsmedel/kosttillskott ska vara riskfritt att konsumera i de doser som förpackningen anger. Bevisbördan ligger hos återförsäljaren.

nisse1976
2015-02-04, 18:05
Jag hittar ingenstans dosen han hade, stod det/sas det nånstans?

Gpajpen
2015-02-04, 18:14
Det låg över eller tangerade EFSA:s riktvärde på 100mikrogram/dag.

Horkas
2015-02-04, 22:36
Jag intar 6000 iu per dag.
Gjort sedan jag läste igenom Dr Rhonda Patricks arbeten i ämnet.

Klein
2015-02-04, 22:45
D-vitamin kombineras med fördel med vitamin K2 för att undvika problem med kalcium och fosfor.

Gpajpen
2015-02-04, 22:55
Jag intar 6000 iu per dag.
Gjort sedan jag läste igenom Dr Rhonda Patricks arbeten i ämnet.

Prepare to die. (Om man får tro anti-maffian).

Olle MM
2015-02-04, 23:17
D-vitamin kombineras med fördel med vitamin K2 för att undvika problem med kalcium och fosfor.

Det var därför vi tog fram Body Science Wellness Series D-vitamin + K2
K2 är ganska dyr om man skall få ifrån bra leverantör.

PureWhey
2015-02-05, 08:41
Det var därför vi tog fram Body Science Wellness Series D-vitamin + K2
K2 är ganska dyr om man skall få ifrån bra leverantör.

Guud produkt :thumbup:

cancion
2015-02-05, 10:30
Motiverat? Öfverförmynderi? Är festen slut och det är inte längre säkert att trycka D-vitamin i hästdoser?

Jag supplementerade med 7000IE varje dag i ett par veckor och drabbades av urtikaria (nässelfeber) som slutade med en ambulansfärd till akuten då det höll på att svälla igen mina luftgångar.

Så faran finns där, absolut.

PureWhey
2015-02-05, 10:45
7000IE är väl knappast rekommenderat någonstans heller.

Alltidxx
2015-02-05, 10:55
Jag intar 6000 iu per dag.
Gjort sedan jag läste igenom Dr Rhonda Patricks arbeten i ämnet.

Vet du hur mycket forskning av hur många personer som ligger bakom EFSA:s rekommendationer? Och de ansvarar för folkhälsa. Och du hittar en person och följer hennes råd som ligger en god bit över övre gränsen för tidigare rekommendationer? För en fettlöslig vitamin dessutom.

"Det har kommit nya rön" verkar folk tänka ibland som om det skulle vara en ny kollektion kläder på ingång. Som om tidigare forskning då skulle vara bortkastad och felaktig.

PureWhey
2015-02-05, 11:04
Dr Rhonda Patrick... Bara hennes röst bör avskräcka folk :D

TomasB
2015-02-05, 11:39
Min tablett som antagligen är den vanligaste på marknaden innehåller 50 mikrogram (µg) per tablett eller 2000 IU/IE. Det är 10 ggr i Sverige rekommenderad dos.

Är det tveksamt mycket? Jag tar förvisso inte dessa varje dag, kanske 3 dagar i veckan eller nåt.

Zorgus
2015-02-05, 11:49
Låter som ett solklart fall av myndighetsmissbruk då det saknas stöd i lagen. Att dessutom ge sig på D-vitamin, som är ett av de få "vitaminer" med bevisad effekt, tyder på grav okunskap hos kontrollanten, nästan läge för en en Darwin-award där. Vilken idiot. Med samma argument borde alkohol eller vilket ämne som helst som i stora doser kan orsaka skada förbjudas.

I de få fall där man konstaterad hyperkalcemi som en direkt konsekvens av överdosering av D-vitamin genom oralt intag har det alltid handlat om dagliga intag av 40000IE eller mer (1000 mikrogram, eller 100 gånger av svenskt RDI). Jag skulle gissa på att antalet sådana fall inrapporterade till Socialstyrelsen de senaste åren är ganska exakt noll, annars hade vi nog hört talas om det i media, eller vad tror ni? Rädslan för D-vitamin är i stora drag obefogad och bygger på okunskap och gamla lögner. Fokus borde istället ligga på att de flesta får i sig för lite.

Agitator
2015-02-05, 11:50
Jag äter runt 160000 IU i månaden. Inte märkt några problem. Inledde första 3 veckorna med 10 000 om dagen i snitt typ.

Var det Sheo på kolo som låg på 7500 i snitt varje dag i något år eller Pez?

TomasB
2015-02-05, 11:54
Låter som ett solklart fall av myndighetsmissbruk då det saknas stöd i lagen. Att dessutom ge sig på D-vitamin, som är ett av de få "vitaminer" med bevisad effekt, tyder på grav okunskap hos kontrollanten, nästan läge för en en Darwin-award där. Vilken idiot. Med samma argument borde alkohol eller vilket ämne som helst som i stora doser kan orsaka skada förbjudas.

I de få fall där man konstaterad hyperkalcemi som en direkt konsekvens av överdosering av D-vitamin genom oralt intag har det alltid handlat om dagliga intag av 40 000IE eller mer (1000 mikrogram, eller 1000% av svenskt RDI). Jag skulle gissa på att antalet sådana fall inrapporterade till Socialstyrelsen de senaste åren är ganska exakt noll, annars hade vi nog hört talas om det i media, eller vad tror ni? Rädslan för D-vitamin är i stora drag obefogad och bygger på okunskap och gamla lögner. Fokus borde istället ligga på att de flesta får i sig för lite.

Nu får du gärna rätta mig men är inte RDI: 10µg?. 1000 µg borde alltså vara 100 ggr RDI eller 10 000% av RDI? (1000% = 10 X 100% (RDI)).

Eller tänker jag fel nu?

Agitator
2015-02-05, 12:09
Kan inte butikerna ta fram låga priser på typsikt vanliga saker som D vitamin och Omega 3?

Har man vissa produkter som lockar folk till shoppen så får man annan merförsäljning.

När vissa valde att sälja koffein/omega 3 dyrare så slutade jag köpa från butikerna. Enda varorna som lockar till merförsäljning numera är butikernas 9 kr proteinkakor.

Skulle aldrig köpa d vitamin i sverige med rådande pris. Köpte 360 kapslar 10k iu utomlands, hemskickat för typ 170 kr. Förstår att butikerna inte kan ha sådana priser. Men de flesta flyr svenska shoppar när det kommer till standard saker som omega 3, koffein, d vitamin. Och att se 90 kapslar i en burk för överdrivna summor gör att man direkt slutar handla svenskt.

Iaf av de som köper frekvent och äter året runt. De som bara ska ha en burk då och då och kanske inte ens gör av med en burk på ett år så spelar priset ingen roll, men så köper de inte så många burkar heller.

Nu är det ju svårt att konkurrera med utländska priser, det förstår jag. Men någonstans borde man ju ha varor som är till för att öka merförsäljningen och aktivitet i ens shop än att varje produkt måste vara inkomstbringande deluxe.

Den som säljer vassle/kreatin/omega 3/koffein/d vitamin för skäliga priser och locka till merförsäljning är ju de som kommer äga marknaden i sverige.

PureWhey
2015-02-05, 12:42
Min tablett som antagligen är den vanligaste på marknaden innehåller 50 mikrogram (µg) per tablett eller 2000 IU/IE. Det är 10 ggr i Sverige rekommenderad dos.

Är det tveksamt mycket? Jag tar förvisso inte dessa varje dag, kanske 3 dagar i veckan eller nåt.

Näe, 2000 IU lär funka fint.

Sheogorath
2015-02-05, 13:20
Jag äter runt 160000 IU i månaden. Inte märkt några problem. Inledde första 3 veckorna med 10 000 om dagen i snitt typ.

Var det Sheo på kolo som låg på 7500 i snitt varje dag i något år eller Pez?

Jag snittar på 5000 eftersom jag tar 2500 IE april-sep och 7500 IE okt-mars. Gör undantag när jag är på solsemester eller solar här hemma. De dagarna tar jag inget.

Jag har gjort detta i många år. Kontrollerade tidigare mitt kalcium i blodet då och då för att kolla att det inte stack iväg. Har inte gjort det på länge nu eftersom ingenting hade hänt på tre år och det tycker jag det borde gjort om det var en överdosering.

Agitator
2015-02-05, 13:23
Jag har noll koll rörande kalcium osv. På vilket sätt skulle man råka ut för att det barkar åt fel håll?

Extremfall åt båda hållen så man förstår tack :)

Sheogorath
2015-02-05, 13:49
Jag har noll koll rörande kalcium osv. På vilket sätt skulle man råka ut för att det barkar åt fel håll?

Extremfall åt båda hållen så man förstår tack :)

Hyperkalcemi som kan komma vid överdosering av D-vitamin kan vara väldigt skadligt och åsikterna går isär hur mycket D-vitamin man kan stoppa i sig. Vissa säger 4000 enheter, andra upp till 10 000. Rimligen finns det individuella skillnader och äter man mer/mycket mer än RDI så kan det ju vara vettigt att stämma av ibland. Jag äter uppenbarligen inte för mycket för min kropp i alla fall.

Wiki har säkert en massa symtom på hyperkalcemi listade.

z_bumbi
2015-02-05, 13:59
Låter som ett solklart fall av myndighetsmissbruk då det saknas stöd i lagen. Att dessutom ge sig på D-vitamin, som är ett av de få "vitaminer" med bevisad effekt, tyder på grav okunskap hos kontrollanten, nästan läge för en en Darwin-award där. Vilken idiot. Med samma argument borde alkohol eller vilket ämne som helst som i stora doser kan orsaka skada förbjudas.

I de få fall där man konstaterad hyperkalcemi som en direkt konsekvens av överdosering av D-vitamin genom oralt intag har det alltid handlat om dagliga intag av 40000IE eller mer (1000 mikrogram, eller 100 gånger av svenskt RDI). Jag skulle gissa på att antalet sådana fall inrapporterade till Socialstyrelsen de senaste åren är ganska exakt noll, annars hade vi nog hört talas om det i media, eller vad tror ni? Rädslan för D-vitamin är i stora drag obefogad och bygger på okunskap och gamla lögner. Fokus borde istället ligga på att de flesta får i sig för lite.

Stödet finns i lagen och då faller resten av hela ditt första stycke.

Även om risken inte har något med saken att göra så när man talar om riskerna så är det sällan frågan om en akut överdos utan om effekterna av långvarigt höga doser vilket, mig veterligen, aldrig är undersökt. Detta är något jag har tagit upp ett antal gånger tidigare och inget har lyckats visa att det är undersökt i så hög grad att det kan ses som bevis för att det är ofarligt. Det finns, återigen mig veterligen, inte heller några ökade positiva effekter av sådana doser så varför ens fundera på det? Om fokus ska ligga någonstans specifikt är det att hitta en säker total dos och undersöka vilka grupper som eventuellt behöver tillskott. Det arbetet pågår men forskningsläget är inte direkt solklart på någon av punkterna.

Agitator
2015-02-05, 14:30
Hyperkalcemi som kan komma vid överdosering av D-vitamin kan vara väldigt skadligt och åsikterna går isär hur mycket D-vitamin man kan stoppa i sig. Vissa säger 4000 enheter, andra upp till 10 000. Rimligen finns det individuella skillnader och äter man mer/mycket mer än RDI så kan det ju vara vettigt att stämma av ibland. Jag äter uppenbarligen inte för mycket för min kropp i alla fall.

Wiki har säkert en massa symtom på hyperkalcemi listade.

Tänkte mest på övriga kosten. Typ vad som är big no no att äta ensidigt av ifall man tar höga doser d vitamin.

Vinylsvarv
2015-02-05, 15:20
Min tablett som antagligen är den vanligaste på marknaden innehåller 50 mikrogram (µg) per tablett eller 2000 IU/IE. Det är 10 ggr i Sverige rekommenderad dos.

Är det tveksamt mycket? Jag tar förvisso inte dessa varje dag, kanske 3 dagar i veckan eller nåt.

EFSA säger max 100 µg/dag så du kan lätt äta de varje dag under vintermånaderna iaf utöver de mörka månaderna vet jag inte varför man skulle behöva det. Jag kör på life´s 50 µg/dag nu.

Vinylsvarv
2015-02-05, 15:40
När man pratar om hur mycket som är skadligt, hur många enheter motsvarar då 30 min i solen på sommaren? Eller har det inte samma effekt som en tablett?

rbn
2015-02-05, 15:49
Vad är fördelarna med att kombinera D-vitamin med K2? Hur synergerar dessa?

Sheogorath
2015-02-05, 17:00
När man pratar om hur mycket som är skadligt, hur många enheter motsvarar då 30 min i solen på sommaren? Eller har det inte samma effekt som en tablett?

Kroppen stänger ner produktionen av D-vitamin när nivåerna är tillräckligt höga.

Sheogorath
2015-02-05, 17:01
Tänkte mest på övriga kosten. Typ vad som är big no no att äta ensidigt av ifall man tar höga doser d vitamin.

Äter man fet fisk varje dag kanske det kan göra att man kan sänka sin dosering lite men annars finns det försvinnande lite D-vitamin i mat.

Rawrx
2015-02-05, 17:07
Vad är syftet med att trycka i sig doser som är många gånger större än RDI?

ducedo
2015-02-05, 18:34
Vad är syftet med att trycka i sig doser som är många gånger större än RDI?

RDI har varit satt väldigt lågt och det verkar (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22414585) inte finnas några symptom upp t.o.m. 250 µg. Livsmedelsverket har tidigare rekommenderat 7,5 µg men höjde det 2013 till 10 µg. I USA och Kanada höjde man 2010 det till 15 µg och bedömde 100 µg som säkert men jag vet inte vad det ligger på idag.

Kortfattat: vår rekommendation sett till mängd sol är väldigt låg samtidigt som man kan se hälsoeffekter vid högre nivåer utan att riskera något negativt.

Sverker
2015-02-05, 18:37
Men finns det någon vinst ?

Själv är jag övertygad att det är solljus vi behöver. Tyvärr är det populärt att vara gråsugga idag.

ducedo
2015-02-05, 18:52
Men finns det någon vinst ?

Själv är jag övertygad att det är solljus vi behöver. Tyvärr är det populärt att vara gråsugga idag.

Solen i Sverige är för svag under vintern (okt-april) för att bilda tillräckligt med d-vitamin.

Vinylsvarv
2015-02-05, 19:07
RDI har varit satt väldigt lågt och det verkar (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22414585) inte finnas några symptom upp t.o.m. 250 µg. Livsmedelsverket har tidigare rekommenderat 7,5 µg men höjde det 2013 till 10 µg. I USA och Kanada höjde man 2010 det till 15 µg och bedömde 100 µg som säkert men jag vet inte vad det ligger på idag.

Kortfattat: vår rekommendation sett till mängd sol är väldigt låg samtidigt som man kan se hälsoeffekter vid högre nivåer utan att riskera något negativt.

Livsmedelsverket har också maxgräns på 100 µg för vuxna/dag ca okt/nov - april torde vara en idé att supplementera men utöver de månaderna ser jag ingen anledning till det om man är ute hyfsat mkt i solen?

jonkii
2015-02-05, 19:08
Optimala nivåer är 40-60nanogram/ml blod (25-dihydroxyvitamin D). Åtminstone under vinter/vår behövs då större doser än RDI.

Såg nyss en trevlig pod som bl.a. tog upp Vitamin D
https://www.youtube.com/watch?v=BWa4aJE8YpU

Sverker
2015-02-05, 19:43
Solen i Sverige är för svag under vintern (okt-april) för att bilda tillräckligt med d-vitamin.

Svårt att misslyckas med den fantastiska sommar vi hade 2014. Vi lägger D-vitamin på hög så vi klarar vintern och våren också.

Olle MM
2015-02-05, 19:54
Svårt att misslyckas med den fantastiska sommar vi hade 2014. Vi lägger D-vitamin på hög så vi klarar vintern och våren också.

Det är väl ganska troligt att svenska folket har brist på D-vitamin.
Ju mörkare hy man har desto värre blir det..

Sen kan man ju diskutera vilka doser som är vettiga och inte men att de flesta i sverige lider brist på d-vitamin under vintern om man inte adderar det via kosten eller kosttillskott är väl ändå klarlagt..

Olle MM
2015-02-05, 20:01
Läkartidningen D-vitamin brist kanske vanligare än vi trott.
Prevention och behandling skulle kunna ge oanade folkhälsoeffekter
http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/6/6279/LKT0711s853_857.pdf

jonkii
2015-02-05, 20:01
Svårt att misslyckas med den fantastiska sommar vi hade 2014. Vi lägger D-vitamin på hög så vi klarar vintern och våren också.

Hmm fast njaaee? Vi lagrar i fettet ja. Men (beroende på breddgrad) så börjar lagren och därmed blodnivåera sina med tiden. Hösten kanske är överdriven att supplementera, men mot våren är nivåerna klart sub-opti om man inte supplementerar eller äter ål frekvent.

Även i länder med mer sol rapporteras utbredd brist av Vitamin D. T.ex. spanien (Garcia & Guisado 2010) och USA (Shindle et al. 2008). Till och med i Qatar har det visat sig att 91% av befolkningen hade bristfälliga nivåer (Hamilton et al. 2010) Vi i Sverige är däremot lite flitigare på visa hud när solen är framme.

Olle MM
2015-02-05, 20:10
Sen börjar det bli allt vanligare att folk inte vistas i solen..
Har lite tjejkompisar som mer eller mindre satt som sport att vara så vita som möjligt..
Agendan med det är att vara rynkfria vid hög ålder..

Olle MM
2015-02-05, 21:41
Vad är fördelarna med att kombinera D-vitamin med K2? Hur synergerar dessa?

Vitamin D toxicity redefined: vitamin K and the molecular mechanism.

The hypothesis presented in this paper proposes the novel understanding that vitamin D exerts toxicity by inducing a deficiency of vitamin K.
According to this model, vitamin D increases the expression of proteins whose activation depends on vitamin K-mediated carboxylation.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17145139

Sheogorath
2015-02-05, 22:21
Svårt att misslyckas med den fantastiska sommar vi hade 2014. Vi lägger D-vitamin på hög så vi klarar vintern och våren också.

Bara för att vi tycker att det är en bra idé att bo på de här breddgraderna så tycker inte våra kroppar det. Vi har gjort en hel mängd tekniska anpassningar för att kunna leva någorlunda väl här men det betyder inte att vår kropp gjort samma resa. Vi producerar bra mycket mer D-vitamin än svarta afrikaner men det är väl både en och annan forskare och doktor som misstänker att det fortfarande inte räcker för alla eller ens de flesta.

Agitator
2015-02-06, 01:04
syRaJVIBNnw

Klein
2015-02-06, 02:10
Äter man fet fisk varje dag kanske det kan göra att man kan sänka sin dosering lite men annars finns det försvinnande lite D-vitamin i mat.

Beror helt på råvarornas kvalitet. Om djuren får vara ute i det fria och ånjuta sol och mat som är rik på d-vitamin så kommer detta att reflekteras i deras fett. 50 gram ister från gris som bökat utomhus under sommarmånaderna innehåller cirka 1400 IE D-vitamin. En färsk ägggula från en höna som sprungit ute i solen och ätit larver och mask, insekter och annat smaskens innehåller mellan 200-1000 IE D-vitamin.

carloskar
2015-02-06, 02:17
Har ätit 7000ie i snart ett år. Utom typ en dag i veckan då jag känt för att ta 14000.
Äter k2 också. Inte märkt några bieffekter. Allmänhälsan är mycket god.

Olle MM
2015-02-06, 04:33
syRaJVIBNnw

Helt klart sevärd.
Filmen är ganska lång...om ni inte orkar titta på allt
Börja titta vid 27.30 och när de börjar prata om muskelfibrer typ 2 och imunförsvaret!
Riktigt intressant!

Sheogorath
2015-02-06, 06:05
Beror helt på råvarornas kvalitet. Om djuren får vara ute i det fria och ånjuta sol och mat som är rik på d-vitamin så kommer detta att reflekteras i deras fett. 50 gram ister från gris som bökat utomhus under sommarmånaderna innehåller cirka 1400 IE D-vitamin. En färsk ägggula från en höna som sprungit ute i solen och ätit larver och mask, insekter och annat smaskens innehåller mellan 200-1000 IE D-vitamin.

:thumbup:

filmjölk
2015-02-06, 06:06
Det är lite rasistiskt (faktiskt) kan jag tycka, Sverige består inte enbart av gräddvita individer som knappt behöver D-vitamin utan en stor del av befolkningen behöver detta som tillskott. Detta för att bland annat undvika depressioner.

z_bumbi
2015-02-06, 08:11
Har ätit 7000ie i snart ett år. Utom typ en dag i veckan då jag känt för att ta 14000.
Äter k2 också. Inte märkt några bieffekter. Allmänhälsan är mycket god.

Är du inte orolig för biverkningarna av alla kärlundersökningar du gör?

jonkii
2015-02-06, 15:09
Någon som har mätt 25-dihydroxyvitamin D på? På typ hälsocentral

Sverker
2015-02-06, 17:58
Beror helt på råvarornas kvalitet. Om djuren får vara ute i det fria och ånjuta sol och mat som är rik på d-vitamin så kommer detta att reflekteras i deras fett. 50 gram ister från gris som bökat utomhus under sommarmånaderna innehåller cirka 1400 IE D-vitamin.


Vilket bekräftas genom en sökning på vildsvin i Livsmedelsverkets databas. 0,00 mikrogram D.vitamin:d

Sverker
2015-02-06, 18:04
Bara för att vi tycker att det är en bra idé att bo på de här breddgraderna så tycker inte våra kroppar det. Vi har gjort en hel mängd tekniska anpassningar för att kunna leva någorlunda väl här men det betyder inte att vår kropp gjort samma resa. Vi producerar bra mycket mer D-vitamin än svarta afrikaner men det är väl både en och annan forskare och doktor som misstänker att det fortfarande inte räcker för alla eller ens de flesta.

Men ingen har ännu hjälpt importören. Ingen som rotat fram vad FDA har för underlag till ökning av RDI och ingen som har bra studier som omvärderar resultatet till svenska förhållanden så Livsmedelsverket kan förklara att D-vitamin i mycket stora doser är harmlöst. Det gäller att följa spelreglerna.

hampfuz
2015-02-06, 18:11
Men ingen har ännu hjälpt importören. Ingen som rotat fram vad FDA har för underlag till ökning av RDI och ingen som har bra studier som omvärderar resultatet till svenska förhållanden så Livsmedelsverket kan förklara att D-vitamin i mycket stora doser är harmlöst. Det gäller att följa spelreglerna.

+1. Jag har fortfarande inte sett tydliga, vetenskapliga studier som motiverar en höjning av RDI med 1000%. Det kanske kommer, men innan vi vet att det faktiskt är positivt så bör inte kosttillskottsförsäljare ha sådana doser per tablett, eftersom man då ger sken av att det är den korrekta dosen.

Sen om enskilda personer vill experimentera så får väl de ta fler än en tablett åt gången. Sen att kosttillskottstillverkare inte har så mycket andra sätt att få just sina tillskott att sticka ut i mängden än att öka dosen är ju också en faktor.

ducedo
2015-02-06, 19:36
+1. Jag har fortfarande inte sett tydliga, vetenskapliga studier som motiverar en höjning av RDI med 1000%. Det kanske kommer, men innan vi vet att det faktiskt är positivt så bör inte kosttillskottsförsäljare ha sådana doser per tablett, eftersom man då ger sken av att det är den korrekta dosen.

Nu verkar det handla om Lamberts Vitamin D3 på 1000IU (25µg).

Fairing har dubbla dosen i sin produkt som säljs här på Kolozzeum.

Vinylsvarv
2015-02-06, 21:01
Nu verkar det handla om Lamberts Vitamin D3 på 1000IU (25µg).

Fairing har dubbla dosen i sin produkt som säljs här på Kolozzeum.

Livsmedelsverket säger max 100 mikrogram/µg

Gpajpen
2015-02-06, 21:14
Alltså gjorde dom bort sig, inkl hampfuz.

hampfuz
2015-02-06, 21:41
Nu verkar det handla om Lamberts Vitamin D3 på 1000IU (25µg).

Fairing har dubbla dosen i sin produkt som säljs här på Kolozzeum.

Säker på det? Det borde ju i så fall vara både de på 25 mikrogram och de på 100mikrogram han säljer (tillsammans med en väldig massa andra "new age"-tillskott.)



I övrigt har jag inte argumenterat för annat än att det finns anledning till att ha lite koll på vilka obeprövade doser man säljer till människor och att man måste vänta på ordentlig vetenskaplig prövning innan man säger "ser bra ut, kör hårt" till majoriteten. Men kul att det verkar vara en kontroversiell åsikt som tycks trampa folk på tårna.

ducedo
2015-02-06, 22:00
Säker på det? Det borde ju i så fall vara både de på 25 mikrogram och de på 100mikrogram han säljer (tillsammans med en väldig massa andra "new age"-tillskott.)

Bra noterat. Jag kunde inte hitta hans butik och utgick istället ifrån produkterna Lamberts själva erbjuder från sin sajt där högsta produkten låg på 25µg. Borde inte gjort det.

Agitator
2015-02-07, 00:21
Jag är helt klart nöjd med min burk på 10k IU 360 gel kapslar för 170 kr. Önskar bara priserna var bättre i sverige så man kunde köpa här.

Agitator
2016-07-03, 02:46
Skulle ta några kapslar nu 10k iu som jag legat lite mindre på senaste halvåret.

Såg att de hade bildats klumpar i det typ. Svalde iaf 5 st och tog med mig en för att fotografera och följa upp. Inom 3 minuter av att jag tagit ut kapslarna från kylskåpet så var hela kapseln helt klar igen. Så något (d vitaminet troligen) hade lägre fryspunkt eller vad man ska säga antar jag. Såg lite kristalliserat ut i 2-4 bubblor typ varav en var mycket större. Skulle jag beskriva det hela så ligger ordet clouding i gelkapseln närmast i klumpar.


Nu när kapseln blev helt "klar" och såg ut som dagen när jag köpte dem så förusätter jag att det inte är några problem.

Men har för mig att jag läste något om klumpar i omega 3 kapslar som folk gnällde över här på forumet som inte var bra, har för mig sverker kommenterade något om klumpar i gelkapslar.

Nåväl, var bara en tankeställare jag fick när jag såg massa klumpar i mina d vitamin kapslar, men det löste ju upp sig inom 1 minut i rumstemperatur.

Men vad är det som kan bli dåligt med gelkapslar ifall det är en väldigt bra bit kvar på utgångsdatumet? Härsken olja som i omega 3 kapslarna, men faran med att äta dem?

Någon som har koll?