handdator

Visa fullständig version : Nu ger vi fan i våra dåliga vanor


XXXL
2015-02-04, 02:46
Ja alla har vi väl dåliga vanor, och oftast är man aldrig ensam om det heller. Jag tänkte om vi skulle försöka få bukt på våra dåliga vanor tillsammans.

Min dåliga vana är att jag sitter vid datorn in i det sista innan jag ska sova, har absolut inga problem med att bara stänga av men jag har ingen aning om vad jag ska göra istället (sitta vid köksbordet och uggla?) som inte har något med en skärm att göra samt något som gör så man blir trött.

Någon som har några förslag?

Vad är era ovanor?

VoDaresVins
2015-02-04, 07:08
Ja alla har vi väl dåliga vanor, och oftast är man aldrig ensam om det heller. Jag tänkte om vi skulle försöka få bukt på våra dåliga vanor tillsammans.

Min dåliga vana är att jag sitter vid datorn in i det sista innan jag ska sova, har absolut inga problem med att bara stänga av men jag har ingen aning om vad jag ska göra istället (sitta vid köksbordet och uggla?) som inte har något med en skärm att göra samt något som gör så man blir trött.

Någon som har några förslag?

Vad är era ovanor?

Lägg dig i sängen och läs en bok. Brukar ta ca. 5 minuter innan jag slumrar till så alla böcker är månadsprojekt.


Har själv som ovana att multitaska både på jobb och hemma. Lovar dock ingen förbättring. :)

Olegh
2015-02-04, 07:19
Jag gör ungefär likadant som TS, med undantaget att jag har problem att slita mig. Kan börja gräva i de märkligaste och mest avlägsna ämnena fem minuter innan det är dags att släcka skärmen för dagen. Resultatet blir sisådär en timmes nattsömn för lite nästan varje dag.

Diomedea exulans
2015-02-04, 07:27
Min dåliga vana är att jag sitter vid datorn in i det sista innan jag ska sova, har absolut inga problem med att bara stänga av men jag har ingen aning om vad jag ska göra istället (sitta vid köksbordet och uggla?) som inte har något med en skärm att göra samt något som gör så man blir trött.

Någon som har några förslag?

Läs en bok eller tidning.

Vad är era ovanor?

Oj, herregud, var ska jag börja.

Jag kliar mig i ögonen om det kliar i ögonen. Säkert hög infektionsrisk att görs så.

Jag pillar mig själv i skägget hela tiden. Brukar ta ett stort grepp med fyra fingrar och kamma skägget med fingrarna, vilket oftast får ett eller flera skäggstrån att lossna. Det är nog inte så kul för åskådare att se mig sitta och pilla bort vad som ser ut som långa, krokiga könshår från ansiktet och släppa ner på golvet.

Jag dricker alldeles för mycket kaffe. Jag har konstant diarré pga detta och är genuint orolig av att dö i ändtarmscancer.

Jag försöker alltid vara rolig. Folk säger åt mig att det blir forcerat och att jag bara är rolig om jag inte anstränger mig, men jag kan inte hejda mig. Jag försöker ändå.

Jag bryter mot reglerna på jobbet. Sitter och leker med mobilen och löser korsord. Trots att jag har blivit varnad två gånger och vet att vid tredje varningen får man sparken. Men mitt jobb är ju så tråkigt och jag sköter det nästan lika bra om jag sitter och fuskar.

Jag pratar för fort och för sluddrigt.

Jag är alldeles för öppen på internet, eftersom jag tror att folk tycker det är roligt, när de ofta tycker det bara är pinsamt.

Det var ett axplock.

TheOne1994
2015-02-04, 07:45
Läs en bok eller tidning.



Oj, herregud, var ska jag börja.

Jag kliar mig i ögonen om det kliar i ögonen. Säkert hög infektionsrisk att görs så.

Jag pillar mig själv i skägget hela tiden. Brukar ta ett stort grepp med fyra fingrar och kamma skägget med fingrarna, vilket oftast får ett eller flera skäggstrån att lossna. Det är nog inte så kul för åskådare att se mig sitta och pilla bort vad som ser ut som långa, krokiga könshår från ansiktet och släppa ner på golvet.

Jag dricker alldeles för mycket kaffe. Jag har konstant diarré pga detta och är genuint orolig av att dö i ändtarmscancer.

Jag försöker alltid vara rolig. Folk säger åt mig att det blir forcerat och att jag bara är rolig om jag inte anstränger mig, men jag kan inte hejda mig. Jag försöker ändå.

Jag bryter mot reglerna på jobbet. Sitter och leker med mobilen och löser korsord. Trots att jag har blivit varnad två gånger och vet att vid tredje varningen får man sparken. Men mitt jobb är ju så tråkigt och jag sköter det nästan lika bra om jag sitter och fuskar.

Jag pratar för fort och för sluddrigt.

Jag är alldeles för öppen på internet, eftersom jag tror att folk tycker det är roligt, när de ofta tycker det bara är pinsamt.

Det var ett axplock.

shit :)
hur gammal är du ? Får jag gissa på 25-27 ? Är du inte "rädd" att bli av med jobbet ? Leker med mobilen...tänker jag på.

Diomedea exulans
2015-02-04, 07:49
shit :)
hur gammal är du ? Får jag gissa på 25-27 ? Är du inte "rädd" att bli av med jobbet ? Leker med mobilen...tänker jag på.

31. Men ja, lite rädd är jag allt. Försöker vara diskret.

AeternusRex
2015-02-04, 08:39
Läs en bok eller tidning.



Oj, herregud, var ska jag börja.

Jag kliar mig i ögonen om det kliar i ögonen. Säkert hög infektionsrisk att görs så.

Jag pillar mig själv i skägget hela tiden. Brukar ta ett stort grepp med fyra fingrar och kamma skägget med fingrarna, vilket oftast får ett eller flera skäggstrån att lossna. Det är nog inte så kul för åskådare att se mig sitta och pilla bort vad som ser ut som långa, krokiga könshår från ansiktet och släppa ner på golvet.

Jag dricker alldeles för mycket kaffe. Jag har konstant diarré pga detta och är genuint orolig av att dö i ändtarmscancer.

Jag försöker alltid vara rolig. Folk säger åt mig att det blir forcerat och att jag bara är rolig om jag inte anstränger mig, men jag kan inte hejda mig. Jag försöker ändå.

Jag bryter mot reglerna på jobbet. Sitter och leker med mobilen och löser korsord. Trots att jag har blivit varnad två gånger och vet att vid tredje varningen får man sparken. Men mitt jobb är ju så tråkigt och jag sköter det nästan lika bra om jag sitter och fuskar.

Jag pratar för fort och för sluddrigt.

Jag är alldeles för öppen på internet, eftersom jag tror att folk tycker det är roligt, när de ofta tycker det bara är pinsamt.

Det var ett axplock.


Det där med ögonen och skägget känner jag igen. Jag kan sitta och dra i mitt tills jag är öm i halva ansiktet.

Jag kliar mig även i näsan hela tiden. Det är kontrollerad miljö på jobbet och det kliar nåt så in i helvete i den nasala öppningen. Detta har fått till följd att jag drar mig i näsan jämnt.

All hyfs vad gäller att rätta till hermulen har också försvunnit nånstans.

Jag tar stora friheter med min frihet. Jag har väldigt luddiga parametrar efter vilka jag jobbar och jag utnyttjar detta våldsamt. Observera jag missköter inte arbetsuppgifterna ingår sig.

Majsan86
2015-02-04, 09:32
Jag biter på naglarna, det är ju fruktansvärt fult och äckligt, har alltid gjort detta men på senare tid har det blivit värre, jag gör det utan att jag är medveten om det t.o.m.
Skulle gärna sluta med det. Och kunna ha kvinnliga fina målade naglar, och dessutom så förstör det för min andra ovana, att klämma på pormaskar i ansiktet som inte går så bra om man knappar har några naglar.

VoDaresVins
2015-02-04, 12:47
Jag biter på naglarna, det är ju fruktansvärt fult och äckligt, har alltid gjort detta men på senare tid har det blivit värre, jag gör det utan att jag är medveten om det t.o.m.
Skulle gärna sluta med det. Och kunna ha kvinnliga fina målade naglar, och dessutom så förstör det för min andra ovana, att klämma på pormaskar i ansiktet som inte går så bra om man knappar har några naglar.

Finns ju ett husmorsknep om nåt illasmakande medel man ska lägga på småbarnens tumnaglar för att få dom att sluta suga på tummen. Minns inte vad det var för nåt, bara att jag sett nån bekant gjort så. Kanske det vore nåt? :)

Diomedea exulans
2015-02-04, 13:08
Finns ju ett husmorsknep om nåt illasmakande medel man ska lägga på småbarnens tumnaglar för att få dom att sluta suga på tummen. Minns inte vad det var för nåt, bara att jag sett nån bekant gjort så. Kanske det vore nåt? :)

Nagellack vet jag att vissa har kört med annars.

Talvathir
2015-02-04, 13:43
Finns ju ett husmorsknep om nåt illasmakande medel man ska lägga på småbarnens tumnaglar för att få dom att sluta suga på tummen. Minns inte vad det var för nåt, bara att jag sett nån bekant gjort så. Kanske det vore nåt? :)

Finns på apoteket, smakar (inte helt otippat) för jävla illa. Vår son försökte gnaga sönder sina fingrar så vi testade. Har kastat det nu och minns så klart inte namnet men det var bara att fråga i kassan.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Määng
2015-02-04, 13:44
Petar mig i näsan hela tiden. Har ett sår där som jag haft i 10 år för att det aldrig får läka pga konstant näspetning.

Hjälp.

Spettet
2015-02-04, 14:04
Jag pratar för fort och för sluddrigt.


Samma här! "Va?" "Vad sa du?" är standard varje dag.

Isseman
2015-02-04, 14:07
Sambon tycker jag smaskar :( försöker tänka på det, bättre emellanåt, men ibland är smasket där igen.

Majsan86
2015-02-04, 14:07
Finns ju ett husmorsknep om nåt illasmakande medel man ska lägga på småbarnens tumnaglar för att få dom att sluta suga på tummen. Minns inte vad det var för nåt, bara att jag sett nån bekant gjort så. Kanske det vore nåt? :)

Nagellack vet jag att vissa har kört med annars.

Finns på apoteket, smakar (inte helt otippat) för jävla illa. Vår son försökte gnaga sönder sina fingrar så vi testade. Har kastat det nu och minns så klart inte namnet men det var bara att fråga i kassan.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
Stopp och väx heter det tror jag, provade när jag var liten, funkar inte då, men man kanske skulle prova igen.
Nagellack biter jag bort det med.
Har provat att tejpa fingertopparna, det funkar ju. Men det ser ju lite galet ut.

Spettet
2015-02-04, 14:09
Stopp och väx heter det tror jag, provade när jag var liten, funkar inte då, men man kanske skulle prova igen.
Nagellack biter jag bort det med.
Har provat att tejpa fingertopparna, det funkar ju. Men det ser ju lite galet ut.

Går det inte att slänga på lösnaglar så äter du upp dom och original naglar får möjlighet att växa ut:cool:

Slaxes
2015-02-04, 14:25
Jag ofta grubblar över meningen med livet vilket inte är så skojigt i mitt fall.
Det jag kommit fram till är denna betraktelse, jag citerar mig själv:
"Döden var det enda perfekta som fanns, sen så kom livet som ett virus och satte människan på jorden helt utan syfte, som ett misstag"

ja, det enda vi lever för är ju att överleva. Bortser man från sina känslor och överlevnadsinstinkter så finns det inte något kvar.
Jag vill ha ett syfte, universellt alltså. Som ateist så är det omöjligt.

Det är väl den enda käppen i hjulet/dåliga vanan jag har.

jenni
2015-02-04, 14:42
Jag biter på naglarna, det är ju fruktansvärt fult och äckligt, har alltid gjort detta men på senare tid har det blivit värre, jag gör det utan att jag är medveten om det t.o.m.
Skulle gärna sluta med det. Och kunna ha kvinnliga fina målade naglar, och dessutom så förstör det för min andra ovana, att klämma på pormaskar i ansiktet som inte går så bra om man knappar har några naglar.

Finns ju ett husmorsknep om nåt illasmakande medel man ska lägga på småbarnens tumnaglar för att få dom att sluta suga på tummen. Minns inte vad det var för nåt, bara att jag sett nån bekant gjort så. Kanske det vore nåt? :)

"Stop och väx" tror jag det heter, fanns på Apoteket, tror det fortfarande säljs, rena giftet, tror man slutar bita på naglarna efter några dagar bara :d

timoat
2015-02-04, 15:35
Vi kanske också kan skriva om ovanor vi överkommit, så kanske andra får tips också?

Saker jag vill fixa:

Extremt ofokuserad i långa perioder och tenderar att skjuta upp allt till sista timmen, vilket har blivit ett stort problem.

Ätardagar/sug efter snask det här har jag brottats med i snart 15 år fram och tillbaka. Borde nog inte klassas som ovana, snarare störning. Tack vare LCHF har det blivit lättre att kontrollera på senare tid, men innan kunde jag gå i perioder där jag åt extremt mycket skräpmat varje dag i upp till 3 månader som värst. Det var mycket pga tristess och stress.

Skakar på benet, nåt farsan stör sig på som fan.

Swishar runt med vatten i munnen när jag äter, nåt mamma stör sig på som fan.

Säger "precis, precis" när jag inte är intresserad av vad nån säger till mig.

Så fort jag är ute och festar med kompisar och jag blir det minsta uttråkad så kör jag en french exit.

Saker jag fixat

Rökning, rökte i 10 år, och lade av cold turkey när jag fyllde 25, och hade absoult inga problem alls. Rökning kan vara det värsta jag vet nu.

Kaffe/te/varma drycker Drack mellan 10 och 20 koppar nescafe om dagen, det blev så illa att jag var tvungen att ha en kopp hela tiden, och kunde inte arbeta utan det. Dessutom fick man gula tänder och ofräsh anderäkt, så jag köpte ett tandblekningskit där man inte ska äta/dricka något som kan missfärga, den tog en månad och efter det har jag bara kört på. Nu har jag varit fri från det i snart 2.5 år.

Diomedea exulans
2015-02-04, 15:37
Vi kanske också kan skriva om ovanor vi överkommit, så kanske andra får tips också?


Jag har slutat dricka alkohol. Var bara att sluta tvärt.

timoat
2015-02-04, 16:04
Jag har slutat dricka alkohol. Var bara att sluta tvärt.

Går du fortfarande ut med kompisar som dricker? Jag har inga problem att inte dricka så jag räknar inte det är en ovana. Jag går långa perioder utan att dricka (3-6 måander) men vill jag och har råd så gör jag det.

mangemani
2015-02-04, 16:11
att inte lägga mig i tid utan istället sitta framför datorn och det är så att jag gör något viktigt som bara måste göras innan jag lägger mig, nej, utan det är mer som att jag måste hinna med så mycket som möjligt(se på youtube vids, läsa om en massa) innan jag somnar, precis som att det inte finns någon dag dagen efter.

tobl
2015-02-04, 16:24
Samma sak här fast på mornarna. Vaknat extremt tidigt under lång tid och istället för att somna om (när jag kan/får) så går jag upp och bara är, spelar spel, surfar internet osv fast jag borde sova. Nu har det gått så långt så jag inte kan sova längre än till 4-5 på mornarna oavsett när jag går o lägger mig. Och sömnpiller funkar inte alls. Har totalt fuckat up min sömn.

Diomedea exulans
2015-02-04, 16:29
Går du fortfarande ut med kompisar som dricker? Jag har inga problem att inte dricka så jag räknar inte det är en ovana. Jag går långa perioder utan att dricka (3-6 måander) men vill jag och har råd så gör jag det.

Nej, men jag är lite av ett specialfall, för jag har alltid hatat att gå ut, så jag tog nykterismen som en ursäkt att sluta gå ut. Så har varken druckit eller gått ut på 2,5 år.

Däremot har jag varit på fester, och bl a ett bröllop, helt nykter och haft väldigt roligt.

R Scarpa27
2015-02-04, 21:28
Jag ofta grubblar över meningen med livet vilket inte är så skojigt i mitt fall.
Det jag kommit fram till är denna betraktelse, jag citerar mig själv:
"Döden var det enda perfekta som fanns, sen så kom livet som ett virus och satte människan på jorden helt utan syfte, som ett misstag"

ja, det enda vi lever för är ju att överleva. Bortser man från sina känslor och överlevnadsinstinkter så finns det inte något kvar.
Jag vill ha ett syfte, universellt alltså. Som ateist så är det omöjligt.

Det är väl den enda käppen i hjulet/dåliga vanan jag har.

jag har dat feel to, och dålig käpp? tycker det är mer sanning tagiskt nog. heh

R Scarpa27
2015-02-04, 21:31
Nej, men jag är lite av ett specialfall, för jag har alltid hatat att gå ut, så jag tog nykterismen som en ursäkt att sluta gå ut. Så har varken druckit eller gått ut på 2,5 år.

Däremot har jag varit på fester, och bl a ett bröllop, helt nykter och haft väldigt roligt.

att gå på krogen osv suger ju rejält... håller med.

XXXL
2015-02-04, 21:50
Tycker det är skoj att gå ut på krogen, men jag tycker det är mer skoj att bara sitta hemma och glo på film och käka chips. Många tror att man gör det bara för att man inte har något annat att göra, men sanningen är att de inte finns något jag hellre skulle vilja göra.

Jag tänkte att vi kanske skulle försöka ge oss på lite tyngre ovanor, annars blir de så jävla brett :)

Captainwide
2015-02-04, 22:11
Mina ovanor:
- Prokrastinerar något otroligt.

- River på naglar.

-Klipper i valkarna på händerna man får efter att ha tränat.

- Fastnar VÄLDIGT lätt framför datorn, gärna innan läggdags.

- När någon säger något fel så rättar jag det i huvudet flera gånger (om det inte uppenbart är på skoj).

- Skakar något ohyggligt på benen.

- Vid tristess leker jag "kordinationsleken" med mina fingrar. Gärna i otakt med andra handen.

- Beatboxar även ofta vid tristess.

Några jag kan komma på just nu. :)

Tricklew
2015-02-04, 22:29
Vi kanske också kan skriva om ovanor vi överkommit, så kanske andra får tips också?


Oj, finns flera saker jag har lyckats fixa, och saker jag fortfarande håller på med.

Brukade "rita" streck med blicken, och när jag väl dragit ett streck så var jag tvungen att rita ett perfekt likadant fast åt andra hållet, slutade med att jag bara satt och slängde skallen fram och tillbaks, lyckades aldrig pricka det perfekta strecket rakt över ett tidigare streck. Blev bara värre och värre och tillsluts hade jag 15 streck jag var tvungen att dra över perfekt, helt omöjligt.

Tog mig många år att sluta med detta, om jag inte minns fel så löste det sig när jag började läsa på all dötid jag hade, fanns ingen tid över att sitta och rita streck med huvudet längre.

Var det första jag kom på.

Latissimus Dorsi
2015-02-04, 22:31
Mina ovanor:
- Prokrastinerar något otroligt.

- River på naglar.

-Klipper i valkarna på händerna man får efter att ha tränat.

- Fastnar VÄLDIGT lätt framför datorn, gärna innan läggdags.

- När någon säger något fel så rättar jag det i huvudet flera gånger (om det inte uppenbart är på skoj).

- Skakar något ohyggligt på benen.

- Vid tristess leker jag "kordinationsleken" med mina fingrar. Gärna i otakt med andra handen.

- Beatboxar även ofta vid tristess.

Några jag kan komma på just nu. :)

Hallå där tvilling! Speciellt ADHD-delarna :D

Diomedea exulans
2015-02-04, 23:44
Jag tror aldrig jag har lagt av med någon ovana. Fan, innebär det att jag bara får mer och mer ovanor?

Tänk om de uppfunner ett odödlighetspiller i framtiden, om 400 år kommer jag inte hinna äta eller sova för alla ovanor.

caro
2015-02-05, 07:48
Ovanor blir man enklast av med genom att definiera om dem som vanor.

Prokastinera t ex, en vana jag rutinmässigt praktiserar, särskilt när det gäller så'nt som är trist. Det är väldigt effektivt, eftersom om jag gör saker i sista sekunden måste jag vara snabb och fokuserad, men om jag gör dem nör jag har längre på mig är jag slöare. Prokrastinering betyder alltså att jag totalt sett får mera gjort. När jag insåg det slutade jag ha ångest för denna praktiska vana, och allt går lätt och smidigt. Det finns onget egenvärde i att bli klar lång tid före deadline, liksom. Isåfall kan man jusätta deadline tidigre.

Sen att andra har problem med denna min vana, eftersom de vill se linjär progression i saker och ting av någon outgrundlig anledning, det är ju deras bekymmer.

tobl
2015-02-05, 08:10
Det finns onget egenvärde i att bli klar lång tid före deadline, liksom. Isåfall kan man jusätta deadline tidigre.

Fast det där stämmer ju bara i ditt eget personliga liv och uppsatta deadlines, där du har total kontroll över vad som skall göras. Med ditt tänk finns ju inget utrymme alls för misstag.

Om vi tar ett exempel från vardagen:

Vad händer om du skall på födelsedagskalas och väntar in i sista sekund med att slå in presenten och inser att du har för lite papper?

caro
2015-02-05, 08:21
Fast det där stämmer ju bara i ditt eget personliga liv och uppsatta deadlines, där du har total kontroll över vad som skall göras. Med ditt tänk finns ju inget utrymme alls för misstag.

Om vi tar ett exempel från vardagen:

Vad händer om du skall på födelsedagskalas och väntar in i sista sekund med att slå in presenten och inser att du har för lite papper?

Njae, det funkar med jobbet också. Det funkar på alla ställen där det finns en tydlig deadline, oavsett om den är satt av mig eller andra.

Men du har rätt i att det inte finns utrymme för krångel. Såvida man inte gör vissa förberedelser. Jag brukar faktiskt planera för prokrastineringen. I presentfallet har jag sett över situationen och sett till att saker finns hemma, så jag kan slå in oaketet i sista sekunden, t ex. Men visst uppstår situationer ibland där jag förbisett något, eller ett helt oväntat bekymmer uppstår på slutet. Ich då förbannar jag mig själv för att inte ha tänkt igenom saken ordentligt. :)

Men man lär sig med tiden att göra allt mer effektiva prokrastineringar.

C.E.J.
2015-02-06, 17:44
Min dåliga vana är att jag sitter vid datorn in i det sista innan jag ska sova, har absolut inga problem med att bara stänga av men jag har ingen aning om vad jag ska göra istället (sitta vid köksbordet och uggla?) som inte har något med en skärm att göra samt något som gör så man blir trött.

Din dåliga vana är m a o att du inte har några hobbies. Skaffa något/några, problem löst.

redbrigade
2015-02-06, 20:43
Någon som har några förslag?



Testa att lyssna på en podcast/ljudbok

jenni
2015-02-06, 20:54
Jag är dålig på att svara i telefon. Även om jag inte är upptagen så svarar jag inte. Detta gör folk sura och jag vet att jag borde skärpa mig men när det ringer så stänger jag av ljudet iaf

4623
2015-02-06, 20:56
Ringer du upp efteråt?

421
2015-02-06, 21:00
Jag har gått från att dricka en flaska vin i princip dagligen till tre veckor utan alkohol. Det har gjort min psykolog och lever glad.

jenni
2015-02-06, 21:04
Ringer du upp efteråt?

Ja, eller textar helst, speciellt tjejkompisar då samtalen blir timslånga och handlar om praktiskt taget inget alls

4623
2015-02-06, 21:06
Ja, eller textar helst, speciellt tjejkompisar då samtalen blir timslånga och handlar om praktiskt taget inget alls

Det är bra. Avskyr folk som inte hör av sig. Har läxat upp flertalet vänner. Nu har de bättrat sig.

NickFisher
2015-02-06, 21:10
Dålig ovana: stressar som fan på morgonen utan egentlig anledning. Frukost slängs i snabbt som tusan och jag springer nästan till bussen. Spelar ingen som helst roll om jag kommer 5-15 min senare till jobbet men ändå stressar man :p

mangemani
2015-02-07, 05:41
ännu en natt då man inte har kunnat somna i tid och nu är det ingen ide att försöka sova, det är ju snart morgon, så jag prövar med att skippa sömnen och att försöka vara så aktiv som möjligt under dagen och ska försöka undvika kaffe efter kl 6.
sover jag inte vid en normal tid imorgon efter detta, då är det något allvarligt fel.

Mago
2015-02-07, 11:39
Det är bra. Avskyr folk som inte hör av sig. Har läxat upp flertalet vänner. Nu har de bättrat sig.

Om man ringer upp och ingen svarar så får man i min bok tala in ett meddelande eller skriva ett sms om vad det handlar om. Annars räknar jag med att det inte var nåt viktigt.

kebne
2015-02-07, 11:55
ännu en natt då man inte har kunnat somna i tid och nu är det ingen ide att försöka sova, det är ju snart morgon, så jag prövar med att skippa sömnen och att försöka vara så aktiv som möjligt under dagen och ska försöka undvika kaffe efter kl 6.
sover jag inte vid en normal tid imorgon efter detta, då är det något allvarligt fel.

Kan du inte sova eller går du inte och lägger dig? Fastnar framför datorn?

4623
2015-02-07, 12:45
Om man ringer upp och ingen svarar så får man i min bok tala in ett meddelande eller skriva ett sms om vad det handlar om. Annars räknar jag med att det inte var nåt viktigt.

Tala in meddelande? Det har jag inte gjort på tio år och ingen har gjort det till mig heller. Förutom mamma ibland.

Så om det inte är något viktigt vill du inte prata med dina vänner?

KangaBanga
2015-02-07, 12:49
Okey idag ska jag INTE kopa pepsi max sa jag dricker det vid 10 pa kvallen. 7:30 pa morgonen faaan va trott jag ar.

caro
2015-02-07, 12:53
Tala in meddelande? Det har jag inte gjort på tio år och ingen har gjort det till mig heller. Förutom mamma ibland.

Så om det inte är något viktigt vill du inte prata med dina vänner?

Man har olika sätt att se på användning av telefonen. Jag ringer inte heller upp missade samtal, såvida jag inte väntade samtalet. Jag använder telefonen som meddelandeenhet och inte för social samvaro. Jag vet inte varför det skulle betyda att man inte vill prata med sina vänner för att man inte använder telefonen på det sätt som de tycker man ska använda den.

mangemani
2015-02-07, 13:43
Kan du inte sova eller går du inte och lägger dig? Fastnar framför datorn?

jag lägger mig men kan inte somna.
känner mig stressad på nått sätt, en slags oro men har inget att oroa mig för eller något som stressar.
försöker att slappna av i typ 1½-2 timmar, men det går inte.
dricker inget kaffe sent, är fysiskt aktiv på dagen så jag känner mig trött för stunden, så jag fattar inte varför jag inte kan somna, eller jo, somna kan jag tillslut, vid 5 på natten typ om jag har tur och vaknar sedan vid 2-3 på dagen.

läkaren min skrev ut sömn tabletter, visst, de gjorde en lite dåsig och trött, men somnar ej utav dem, får mest huvudvärk dagen efter.

Jokester
2015-02-07, 13:47
jag lägger mig men kan inte somna.
känner mig stressad på nått sätt, en slags oro men har inget att oroa mig för eller något som stressar.
försöker att slappna av i typ 1½-2 timmar, men det går inte.
dricker inget kaffe sent, är fysiskt aktiv på dagen så jag känner mig trött för stunden, så jag fattar inte varför jag inte kan somna, eller jo, somna kan jag tillslut, vid 5 på natten typ om jag har tur och vaknar sedan vid 2-3 på dagen.

läkaren min skrev ut sömn tabletter, visst, de gjorde en lite dåsig och trött, men somnar ej utav dem, får mest huvudvärk dagen efter.

Provat med rutiner? Dvs, att vakna och kliva upp varje dag vid tex 7 oavsett om du somnat vid 5 eller inte och lägga sig vid 23?

kebne
2015-02-07, 13:48
jag lägger mig men kan inte somna.
känner mig stressad på nått sätt, en slags oro men har inget att oroa mig för eller något som stressar.
försöker att slappna av i typ 1½-2 timmar, men det går inte.
dricker inget kaffe sent, är fysiskt aktiv på dagen så jag känner mig trött för stunden, så jag fattar inte varför jag inte kan somna, eller jo, somna kan jag tillslut, vid 5 på natten typ om jag har tur och vaknar sedan vid 2-3 på dagen.

läkaren min skrev ut sömn tabletter, visst, de gjorde en lite dåsig och trött, men somnar ej utav dem, får mest huvudvärk dagen efter.

Du får nog prova att dygna en dag för att sedan lägga dig innan midnatt. Det är inte så konstigt om du inte är trött vid midnatt om du vaknar vid 2-3. Antingen dygna alternativt sova bara ett par timmar när du lägger dig vid 5.

mangemani
2015-02-07, 14:00
rutinerna försvann tyvärr efter min sjukskrivning, fanns typ ingen poäng i att stiga upp tidigt och på den banan gick det sedan.

jo jag har ställt om dygnet rejält och det verkar vara svårt att hitta tillbaka till rätt spår igen.
men har inte sovit något inatt och känner mig lite små trött nu, men jag ska hålla ut tills typ 12 nått och ge sovandet en till chans då.

kebne
2015-02-07, 14:04
rutinerna försvann tyvärr efter min sjukskrivning, fanns typ ingen poäng i att stiga upp tidigt och på den banan gick det sedan.

jo jag har ställt om dygnet rejält och det verkar vara svårt att hitta tillbaka till rätt spår igen.
men har inte sovit något inatt och känner mig lite små trött nu, men jag ska hålla ut tills typ 12 nått och ge sovandet en till chans då.

Håll ut så länge du kan MEN se också till att gå upp tidigt efter att du väl gått och lagt dig.

mangemani
2015-02-07, 14:10
ska också skaffa en rejäl väckarklocka och ställa den på ett ställe långt bort från sängen så man blir så tvungen att kliva upp.

kebne
2015-02-07, 15:37
ska också skaffa en rejäl väckarklocka och ställa den på ett ställe långt bort från sängen så man blir så tvungen att kliva upp.

Det är väl bara att gå upp när den ringer, sätt på lite fågelsång på mobilen :)

mangemani
2015-02-07, 17:03
Det är väl bara att gå upp när den ringer, sätt på lite fågelsång på mobilen :)

hoho, säg det till mitt morgon jag just nu:P, jag kan svära på det kvällen innan att nu jävlar ska jag kliva upp när mobilen börjar väsnas, men på morgonen så mumlar man bara någon svordom, stänger av och snarkar vidare.
men jag tror nog att det kommer att gå bra, är svinigt trött nu och ska ut och gå sedan, så jag slocknar nog vid 12(om inte tidigare) sen ska jag lägga mobilen en bit från sängen så jag inte har nått val mer än att kliva upp.

muddler
2015-02-07, 19:54
Jag är dålig på att svara i telefon. Även om jag inte är upptagen så svarar jag inte. Detta gör folk sura och jag vet att jag borde skärpa mig men när det ringer så stänger jag av ljudet iaf

Precis så gör jag också!

Andra ovanor jag har:

Gissar mig fram till vad folk ska säga innan de pratat klart och ibland avbryter jag dem också, trots att jag ofra har fel i mina gissningar :d

Otroligt ouppmärksam på människors signaler och sinnesstämningar, jag är liksom för självupptagen för att ens ta notis, tyvärr gäller detta också när jag blir uppenbart raggad på och totalt sumpar det uppenbara.

mangemani
2015-02-08, 12:10
lyckades hålla mig vaken till 9-10 nått, sen kunde jag inte hålla ögonen öppna längre så jag slumrade till i 1 timme typ. var sen inte lika trött men kände tröttheten igen vid 11 nått, så jag somnade igen och vaknade vid halv 1, gick upp och drack vatten och bums i säng där det inte dröjde länge innan jag somnade igen och sov sedan fram till kl 8.
så jag antar att detta var ett steg i rätt riktning, hoppas bara att jag är lika trött ikväll så att jag somnar i tid igen.

Brimon
2015-02-08, 13:34
Precis så gör jag också!

Andra ovanor jag har:

Gissar mig fram till vad folk ska säga innan de pratat klart och ibland avbryter jag dem också, trots att jag ofra har fel i mina gissningar :d

Otroligt ouppmärksam på människors signaler och sinnesstämningar, jag är liksom för självupptagen för att ens ta notis, tyvärr gäller detta också när jag blir uppenbart raggad på och totalt sumpar det uppenbara.

Fan vad jag känner igen mig! Annars måste jag blire bättre på att stå för mina åsikter istället för att byta åsikt varje gång någon säger något till mig för att inte hamna i konflikt..

Shqypnia
2015-02-22, 17:02
Har varit duktig med ekonomin tidigare. Försvinner pengar som aldrig förr..