handdator

Visa fullständig version : Jobb eller lumpen?


Krutpaket
2015-02-03, 23:30
Tja,

Jag är 27 år gammal och har haft kontorsjobb sen högskolestudierna. Nu är jag mellan jobb sedan årsskiftet, men har fått ett bra jobberbjudande. Det är ett kontorsjobb, med hyffsad
lön (35 000kr) och dem vill att jag skriver på denna vecka.

Men av någon anledning går jag runt och dagdrömmer om att göra lumpen (GMU) och sedan arbeta inom försvaret. Känns mer spännande och kul samt mindre stressigt och psykiskt påfrestande än kontorsjobb.

Vad skulle nu göra i min situation? Göra GMU och hoppas det "känns rätt" sen trots att det är sämre lön ELLER ta kontorsjobbet?

Oxe
2015-02-03, 23:37
Nu vet man ju inget om din situation förutom att du inte har ett jobb, du har ett ok erbjudande med en ok lön, alt gmu och vara underbetald, är du singel och skiter i det ekonomiska så skulle jag satsat på lumpen annars kontorsjobbet

MatteÖhult
2015-02-03, 23:44
äh följ drömmen :) vad är ett kontorsjobb värt om du vill fara å göra GMU?

Krutpaket
2015-02-03, 23:44
Nu vet man ju inget om din situation förutom att du inte har ett jobb, du har ett ok erbjudande med en ok lön, alt gmu och vara underbetald, är du singel och skiter i det ekonomiska så skulle jag satsat på lumpen annars kontorsjobbet

Japp, är singel. Kontorsjobbet ger 35000 samt ibland bonusar vid avslutade projekt osv. maxlön är dock 50000kr. Erbjuds även 6 veckor semester. Så det är ettschysst erbjudande.

Men försvaret känns mer spännande på nått sätt. Fast det kansle bara är en fantasi jag har iofs.

Exdiaq
2015-02-03, 23:50
Jag hade tagit kontorsjobbet. Å andra sidan vet jag redan vad alternativet innebär.

"Helhetskänslan" av soldatyrket går inte att ersätta, men vissa delar går: skyttet med IPSC, vara ute i naturen med diverse överlevnadsorganisationer.

Men, är det en dröm så får du väl köra på GMU, så vet du hur det är och om det beslutet var lyckat eller misslyckat.

AeternusRex
2015-02-04, 08:10
Bli soldat. En av två saker jag ångrar i livet är att jag lade ned den karriären.

LoveMachine
2015-02-04, 08:22
Om du har ett genuint intresse av att jobba som soldat så skulle jag göra GMU. Jag säger genuint eftersom för många gör det som en cool grej och har aldrig för avsikt att jobba som soldat, det slösar på förbandens resurser. Grejen med GMU är att man sällan vet på förhand om man kommer trivas. När jag gjorde lumpen, ja den faktiska värnplikten, så hoppade två "motiverade" kompisar av och jag som inte ville göra lumpen blev kvar som GSS/T. Man vet aldrig vem som kommer trivas. Lönen som GSS är rätt låg på pappret, men för varje fältdygn får man cirka 1000 kr extra och en ledig dag. Så är man på ett förband som över mycket så kan man snabbt skaffa sig både extra pengar och extra ledigt. Men det finns INGA garantier för hur många fältdygn man faktiskt får, eller hur de är fördelade.

Om du efter något år inser att du inte vill jobba med det på heltid så går det dessutom att bli GSS/T, tidvis tjänstgörande. Det innebär att man har ett vanligt jobb men enligt pliktlagen är garanterad att få tjänstledig för de 2-3 veckor man har övning. Jag kombinerar mitt ordinarie jobb som fysiker/doktorand med att vara Archeroperatör på A9 och trivs otroligt bra med den kombinationen.

Edit: GMU är INTE lumpen och har ganska lite gemensamt med den, både i omfattning och tempo.

Fordon
2015-02-04, 08:25
Jag stod inför samma sak tidigare. Antingen ett riktigt roligt jobb som jag fortfarande ser som mitt drömjobb såhär två år senare, eller GMU som jag hade kommit in på. Jag valde jobbet, och även om jag skulle tycka att GMU och yrkessoldat skulle vara både roligt, spännande och moraliskt uppfriskande så är det skönt att jag valde mitt jobb som jag har. Jag skulle aldrig kunna hålla på med mina drömsysslor om jag hade valt GMU och militären.

Krutpaket
2015-02-04, 08:51
Tack för alla svar.

Jag tror att det som lockar med försvaret är ''enkeltheten'' och strukturen. Man kommer dit, man har sina order och uppgifter som man genomför och det är det. Sen har dem jag känner som jobbar inom försvaret mkt ledighet, hyffsad lön och så. Det,är det som lockar mest. Att man inte jobbar 8-17, utan kansle 4-5 dygn följt av 3-4 dagar ledighet.

Sen kan jag tänka mig att det är mindre kul att va i skogen och öva i minusgrader, snö osv.

Jpn
2015-02-04, 19:51
Jag skulle ta kontorsjobbet alla dagar i veckan, har 5år i FM nu och det börjar kännas som att det är dags att göra något annat nu, milt sagt.

Exdiaq
2015-02-04, 20:25
Tack för alla svar.

Jag tror att det som lockar med försvaret är ''enkeltheten'' och strukturen. Man kommer dit, man har sina order och uppgifter som man genomför och det är det. Sen har dem jag känner som jobbar inom försvaret mkt ledighet, hyffsad lön och så. Det,är det som lockar mest. Att man inte jobbar 8-17, utan kansle 4-5 dygn följt av 3-4 dagar ledighet.

Sen kan jag tänka mig att det är mindre kul att va i skogen och öva i minusgrader, snö osv.

"Enkelheten" kan snabbt bli tröttsamt.

Nu vet jag inte hur det är med yrkesförsvaret, men i lumpen var det mer regel än undantag att det inte var "har sina order och uppgifter som man genomför och det är det". Förändringar i order, nya order, arbeta satan, stå och pilla navelludd, kontraorder, arbeta satan, pilla navelludd, omgruppera, nya order. Upprepa X antal dygn.

Krutpaket
2015-02-04, 21:00
Jag skulle ta kontorsjobbet alla dagar i veckan, har 5år i FM nu och det börjar kännas som att det är dags att göra något annat nu, milt sagt.

Tack för svar. Det låter inget vidare. I och med din erfarenhet känns du som en säker källa på att jag bör tänka om hehe.

"Enkelheten" kan snabbt bli tröttsamt.

Nu vet jag inte hur det är med yrkesförsvaret, men i lumpen var det mer regel än undantag att det inte var "har sina order och uppgifter som man genomför och det är det". Förändringar i order, nya order, arbeta satan, stå och pilla navelludd, kontraorder, arbeta satan, pilla navelludd, omgruppera, nya order. Upprepa X antal dygn.

Du har så rätt.

Jag tror problemet är egentligen att det jobbet jag erbjöds inte lockar. Visst, bra lön, men spyr på tanken att göra det jobbet. Jag har senaste året gått genom en depression och jag tror att det har med att jag hade nästan exakt samma jobb tidigare. Blev helt utbränd. Men imorse fick jag nytt erbjudande från annat företag och det känns mycket bättre :D

Huungg
2015-02-04, 21:23
Jag jobbade i försvaret i tre år innan jag sa upp mig. HATADE att vakna upp på morgonen och dra till jobbet. Alla vettiga personer jag känner som fortfarande jobbar kvar där letar efter nytt och vill därifrån.

Sen fanns det de som faktiskt gillade jobbet, men de var tvättäkta nördar allihopa.

Men om du verkligen vill testa på så gör det säger jag. Bättre det än att ångra sig senare i livet.

Krutpaket
2015-02-04, 21:59
Jag jobbade i försvaret i tre år innan jag sa upp mig. HATADE att vakna upp på morgonen och dra till jobbet. Alla vettiga personer jag känner som fortfarande jobbar kvar där letar efter nytt och vill därifrån.

Sen fanns det de som faktiskt gillade jobbet, men de var tvättäkta nördar allihopa.

Men om du verkligen vill testa på så gör det säger jag. Bättre det än att ångra sig senare i livet.

Det var nog mer en "fantasi" än livsdröm. Men efter att läst vad ni som jobbat med det skriver sprack den bubblan. Pratade även med en bekant som jobbar i FM och har gjort det i 4 år. Han sa i stort sett "glöm det - det är skit som man gör om man inte kan hitta nått vettigare som ger samma lön".

Somnium
2015-02-05, 06:25
Väldigt märkligt. Ni som nu skriver att ni varit i firman och att det var värdelöst har heller inte kommit med några som helst motiveringar varför. Generaliseringar som "alla bra var nördar" är ju också lagom verklighetsbefriade. Man måste inse att det inte går att generalisera FM som arbetsgivare - alldeles för breda områden.

Dock lever vi flesta fortfarande efter devisen; "Världens bästa jobb, världens sämsta arbetsgivare". Det enda man kan göra är att hoppas våra folkvalda un-fuckar sig själva, och börjar ösa vatten ur det sjunkande skeppet.

Mvh.
/En som i skrivande stund faktiskt ser fram emot att vara på väg till jobbet ;)

Diomedea exulans
2015-02-05, 06:33
Tack för alla svar.

Jag tror att det som lockar med försvaret är ''enkeltheten'' och strukturen. Man kommer dit, man har sina order och uppgifter som man genomför och det är det. Sen har dem jag känner som jobbar inom försvaret mkt ledighet, hyffsad lön och så. Det,är det som lockar mest. Att man inte jobbar 8-17, utan kansle 4-5 dygn följt av 3-4 dagar ledighet.

Sen kan jag tänka mig att det är mindre kul att va i skogen och öva i minusgrader, snö osv.

Om det är enkelheten som lockar mest med försvaret så ställer jag mig lite frågande till om försvaret är rätt för dig. För om man ska vara riktigt krass, är det inte en slags lathet egentligen, att vilja slippa ta egna beslut om hur saker och ting ska göras? Jag menar det inte som en diss, de flesta av oss tänker likadant: Ungefär som att de flesta hade föredragit att ha en personlig tränare som sa exakt hur man skulle träna, snarare än att själv behöva reflektera över sin träning.

Nu har jag själv aldigt varit i försvaret, men generellt tror att att lathet/bekvämlighet är en ganska dålig anledning till att välja ett jobb.

Crippa90
2015-02-05, 09:02
Du har rätt till ledighet för att göra militärtjänst enligt lag.

Huungg
2015-02-05, 09:17
Väldigt märkligt. Ni som nu skriver att ni varit i firman och att det var värdelöst har heller inte kommit med några som helst motiveringar varför. Generaliseringar som "alla bra var nördar" är ju också lagom verklighetsbefriade. Man måste inse att det inte går att generalisera FM som arbetsgivare - alldeles för breda områden.

Dock lever vi flesta fortfarande efter devisen; "Världens bästa jobb, världens sämsta arbetsgivare". Det enda man kan göra är att hoppas våra folkvalda un-fuckar sig själva, och börjar ösa vatten ur det sjunkande skeppet.

Mvh.
/En som i skrivande stund faktiskt ser fram emot att vara på väg till jobbet ;)

Du kanske är en nörd :)

Skämt åsido. Jag kan bara tala om varför JAG inte tyckte om jobbet, och jag har bara varit på ett ställe, det kanske ser annorlunda ut på andra ställen (fast har vänner som jobbar lite överallt och alla verkar vilja därifrån).

Det som allra mest sög ut livslusten ur mig varje morgon var framförallt känslan av meningslöshet. Det är ett låtsasyrke helt enkelt. Även om vissa gärna ville få det till att de försvarade riket och att alla skulle se upp till dem, vilket leder till nästa punkt: Personalen.

Unga killar som inte kan tänka längre än "muslimer är dåliga, rösta på SD".

LoveMachine
2015-02-05, 09:29
Unga killar som inte kan tänka längre än "muslimer är dåliga, rösta på SD".

Det där känner jag inte igen, fast jag jobbar som GSS/T, så det är ett lite annat urval. Visst finns det några som är på det sättet, men då tycker jag att random polare uppvisar de tendenserna i minst lika stor omfattning, och Kolozzeum ska vi inte ens börja att jämför med. Fast sen så har Artilleriet alltid haft en lite annan jargong än andra förband. Det har alltid varit rätt mycket kvinnor och då vi inte har som målbild att anfalla fientliga ställningar med höga knän så har jag upplevt att mentaliteten varit en annan.

Vilket förband var det du jobbade på Huungg?

Huungg
2015-02-05, 09:44
då vi inte har som målbild att anfalla fientliga ställningar med höga knän så har jag upplevt att mentaliteten varit en annan.


Jag jobbade på luftvärnet, och precis som ni var vi inte direkt i fronten om man säger så. Men alla unga killar ville just dit, till fronten. Och det var dessa människor man gick runt och störde sig på hela tiden. Det var verkligen en hemsk känsla att känna att man var omgiven av idioter.

Jag tror GSS/T har mycket mer vettigt folk som faktiskt har andra jobb i det "verkliga" livet och helt andra erfarenheter. GSS/K:arna är just ofta unga killar som fått sitt första jobb.

Jag låter otroligt bitter, det är jag inte :P Försvaret var inget för mig helt enkelt.

4623
2015-02-05, 09:47
Det där känner jag inte igen, fast jag jobbar som GSS/T, så det är ett lite annat urval. Visst finns det några som är på det sättet, men då tycker jag att random polare uppvisar de tendenserna i minst lika stor omfattning, och Kolozzeum ska vi inte ens börja att jämför med. Fast sen så har Artilleriet alltid haft en lite annan jargong än andra förband. Det har alltid varit rätt mycket kvinnor och då vi inte har som målbild att anfalla fientliga ställningar med höga knän så har jag upplevt att mentaliteten varit en annan.

Vilket förband var det du jobbade på Huungg?

Du ser ingen skillnad på deltids- och heltidstjänstgöring?

Krutpaket
2015-02-05, 09:48
Min polare som jag pratat med angående detta (och som avråder mig från att söka mig till FM) säger också att det är otroligt mkt islamofobi, homofobi och rasism där han är. Men det gäller ju säkert inte alla delar av FM.

LoveMachine
2015-02-05, 10:14
Du ser ingen skillnad på deltids- och heltidstjänstgöring?

Jag ser ju inte så mycket av de kontinuerligt tjänstgörande soldaterna, bara officerare. Och dessa är ju generellt lite äldre och visare, vilket brukar betyda att man inte är fullt lika arg och stensäker på sin sak. Men det är ju när man har dötid tillsammans som personen bakom uniformen dyker upp. Så jag kan ju inte påstå att jag känner soldaterna utan för det egna kompaniet nog bra för att veta var de står rent politiskt. De två jag känner som skulle kunna passa in på beskrivningen, såtillvida att de nog kan tänkas rösta på SD, tillhör pansar. Så om det har att göra med förbandet eller anställningsformen vet jag inte.

Mental
2015-02-05, 10:27
Jag undrar över kontorsjobbet, är det ett "once in a lifetime" erbjudande, eller kan du få sådana tjänster erbjudna igen? Då hade jag gjort GMU och kollat om jag fortfarande ville in inom försvaret. Hade det inte passat så hade jag kört på ett nytt motsvarande kontorsjobb och gått med i Hemvärnet.

Jag gjorde värnplikt under tvång, men det var inte så illa.
Muckade 2001, jobbade med lite olika saker, pluggade 2007-2009. 2010 sökte jag jobb inom försvarsmakten, gjorde tester, åkte på intervju, blev erbjuden ett par tjänster men tackade nej då lönen var för usel. Ingångslön på 16500kr var inte ekonomiskt hållbart, även om fältdygn kan dra upp det så är det ju inga garantier. Idag är lönen högre, men fortfarande relativt låg skulle jag tro. Ni som jobbar grönt idag, vad tjänar ni? som GSS/K.

Somnium
2015-02-05, 11:19
Jag undrar över kontorsjobbet, är det ett "once in a lifetime" erbjudande, eller kan du få sådana tjänster erbjudna igen? Då hade jag gjort GMU och kollat om jag fortfarande ville in inom försvaret. Hade det inte passat så hade jag kört på ett nytt motsvarande kontorsjobb och gått med i Hemvärnet.

Jag gjorde värnplikt under tvång, men det var inte så illa.
Muckade 2001, jobbade med lite olika saker, pluggade 2007-2009. 2010 sökte jag jobb inom försvarsmakten, gjorde tester, åkte på intervju, blev erbjuden ett par tjänster men tackade nej då lönen var för usel. Ingångslön på 16500kr var inte ekonomiskt hållbart, även om fältdygn kan dra upp det så är det ju inga garantier. Idag är lönen högre, men fortfarande relativt låg skulle jag tro. Ni som jobbar grönt idag, vad tjänar ni? som GSS/K.

Nu är detta relativt individuellt, vart man jobbar, vilken befattning, vilka tidigare kvalifikationer och erfarenheter man har samt hur RALSen är fördelad. Rent krasst kan man faktiskt tjäna ganska skapligt som insatsförband med tilläggen det innebär (beredskap, ÖDn, osv.). Åker man sedermera utomlands blir plånboken genast lite fetare. Då jobbar man givetvis därefter, och ens sociala liv kan således bli lidande. Dock kan man konstatera att det inte är ett arbete man väljer primärt för just lönen - det är svårt att komma ifrån.

Mental
2015-02-05, 11:41
Nu är detta relativt individuellt, vart man jobbar, vilken befattning, vilka tidigare kvalifikationer och erfarenheter man har samt hur RALSen är fördelad. Rent krasst kan man faktiskt tjäna ganska skapligt som insatsförband med tilläggen det innebär (beredskap, ÖDn, osv.). Åker man sedermera utomlands blir plånboken genast lite fetare. Då jobbar man givetvis därefter, och ens sociala liv kan således bli lidande. Dock kan man konstatera att det inte är ett arbete man väljer primärt för just lönen - det är svårt att komma ifrån.

Nej, men om man behöver en stadig inkomst, dvs vad man har minst i plånboken. Jag tror att många av de som arbetar nu kommer jobba hela sina kontrakt utan att vara inärheten av mission t.ex.

" vilka tidigare kvalifikationer och erfarenheter man har"

Det påverkade inte alls när jag sökte, vi var 8 pers med olika bakgrund och erfarenheter som alla erbjöds samma lön och utan förhandlingsutrymme.
Jag har även ett flertal vänner på soldatnivå vid livgardet som uppger att det personliga förhandlingsutrymmet är snudd på obefintligt. Som GSS/K då, som officer ser det säkert annorlunda ut.

På vanlig skyttesoldatnivå ser det ut att vara runt 19k, stämmer det?

Exdiaq
2015-02-05, 14:56
Om det är enkelheten som lockar mest med försvaret så ställer jag mig lite frågande till om försvaret är rätt för dig. För om man ska vara riktigt krass, är det inte en slags lathet egentligen, att vilja slippa ta egna beslut om hur saker och ting ska göras? Jag menar det inte som en diss, de flesta av oss tänker likadant: Ungefär som att de flesta hade föredragit att ha en personlig tränare som sa exakt hur man skulle träna, snarare än att själv behöva reflektera över sin träning.

Nu har jag själv aldigt varit i försvaret, men generellt tror att att lathet/bekvämlighet är en ganska dålig anledning till att välja ett jobb.

Enkelhet och lathet/bekvämlighet är definitivt inte samma sak i det här sammanhanget. Långt ifrån.

Somnium
2015-02-05, 20:02
Nej, men om man behöver en stadig inkomst, dvs vad man har minst i plånboken. Jag tror att många av de som arbetar nu kommer jobba hela sina kontrakt utan att vara inärheten av mission t.ex.

" vilka tidigare kvalifikationer och erfarenheter man har"

Det påverkade inte alls när jag sökte, vi var 8 pers med olika bakgrund och erfarenheter som alla erbjöds samma lön och utan förhandlingsutrymme.
Jag har även ett flertal vänner på soldatnivå vid livgardet som uppger att det personliga förhandlingsutrymmet är snudd på obefintligt. Som GSS/K då, som officer ser det säkert annorlunda ut.

På vanlig skyttesoldatnivå ser det ut att vara runt 19k, stämmer det?

Ingångslön oavsett befattning är minst 18k. Om man då tar en nyutexad GMUare på 19 bast utan tidigare arbetserfarenhet som exempel tycker jag det inte är särskilt dåligt. Om man däremot anställs som OR1, har kanske en relativt fräsch värnplikts-GU med särskild kompetens och dessutom har en familj att försörja, kan jag dock förstå att det blir snävt med ekonomin. Så är det. Gröna kläder är inget man blir ekonomiskt oberoende av.

En annan sak att ta i beaktande är att FM i det skick vi befinner oss just nu är under ständig förändring. Ett helt reformerat system likt detta kommer lida av barnsjukdomar - och våra folkvalda de senaste åren har inte direkt bidragit till det bättre. Organisationen du sökte mot just då har redan hunnit förändras en hel del (låter som att det var ett tag sedan iaf?), och anställningsvillkoren har hunnit ändras med dem. Kompetens och erfarenhet är en självklarhet för individuell lönesättning. En GRG-ladd kommer således inte att tjäna lika mycket som en IS-tekniker.
Själv tycker jag det största problemet snarare är för OR4/OR5or som från start går rakt in i taket på sin "lönebox" med dåliga förutsättningar för individuell löneutveckling (exkl. RALSen dvs.).

Mental
2015-02-05, 21:12
Ingångslön oavsett befattning är minst 18k. Om man då tar en nyutexad GMUare på 19 bast utan tidigare arbetserfarenhet som exempel tycker jag det inte är särskilt dåligt. Om man däremot anställs som OR1, har kanske en relativt fräsch värnplikts-GU med särskild kompetens och dessutom har en familj att försörja, kan jag dock förstå att det blir snävt med ekonomin. Så är det. Gröna kläder är inget man blir ekonomiskt oberoende av.

En annan sak att ta i beaktande är att FM i det skick vi befinner oss just nu är under ständig förändring. Ett helt reformerat system likt detta kommer lida av barnsjukdomar - och våra folkvalda de senaste åren har inte direkt bidragit till det bättre. Organisationen du sökte mot just då har redan hunnit förändras en hel del (låter som att det var ett tag sedan iaf?), och anställningsvillkoren har hunnit ändras med dem. Kompetens och erfarenhet är en självklarhet för individuell lönesättning. En GRG-ladd kommer således inte att tjäna lika mycket som en IS-tekniker.
Själv tycker jag det största problemet snarare är för OR4/OR5or som från start går rakt in i taket på sin "lönebox" med dåliga förutsättningar för individuell löneutveckling (exkl. RALSen dvs.).

Om 18k är bra är ju individuellt.

Ingångslönen som burgerflippare på donken följer absoluta minimilönen från hotell och restaurangfacket för personalkategori 2.

Minimilön för yrkesarbetande (lönegrupp 2)
Denna lön ska betalas för arbete där förkunskaper inte är något krav och då introduktion och utbildning normalt sker på arbetsplatsen.

Minimilön utan yrkesvana:
Kronor/månad 19 754
Kronor/timme 114:20


Sedan tillkommer OB på kvällar och helger, men det är inte mycket pengar,

Obekväm arbetstid
Du ska ha tillägg på lönen när du arbetar obekväma arbetstider, OB- ersättning.
Från och med 1 juni 2014
Måndag – fredag, kl. 20.00 – 06.00 21:00 kr
Lördag, kl. 16.00 – 06.00 21:00 kr
Söndag, kl. 06.00 – 06.00 21:00 kr
Alla dagar, kl. 01.00 – 06.00 39:50 kr * (21:00 kr + 18:50 kr)

Detta är instegslönen utan extra ansvar på mcdonalds, sedan kan man vidareutbilda sig och ta mer ansvar och öka lönen lite mer.

Men, med rätt normal fördelning av vanlig och OB tid får man ut ca 22-23k i månaden före skatt.

Men då skulle jag säga att det är mycket roligare att vara soldat, om man har råd med det!


Jag sökte runt 2010/2011. till 13. Telekrigsbataljonen LedR.
Jag mins inte exakt vad tjänsten hette, (Teknisk spaning något?) men de krävde 3 års fullgjorda högskolestudier. Uppgiften var att lyssna och störa interna system främst mot flyg och pansar. Men man trodde, på allvar, att man skulle få högskoleutbildade att nappa på en ingångslön på 16k då.

Somnium
2015-02-05, 21:52
Jag sökte runt 2010/2011. till 13. Telekrigsbataljonen LedR.
Jag mins inte exakt vad tjänsten hette, (Teknisk spaning något?) men de krävde 3 års fullgjorda högskolestudier. Uppgiften var att lyssna och störa interna system främst mot flyg och pansar. Men man trodde, på allvar, att man skulle få högskoleutbildade att nappa på en ingångslön på 16k då.

Självklart hade det varit önskvärt med generellt högre löner inom firman. Det hade jag personligen inte tackat nej till heller - men med tanke på vad det kan innebära rent organisatoriskt så kanske det inte är den bästa lösningen just nu. Det krävs ett generöst budgettillskott för att nå i hamn.

Den stora fördelen med 13. TK-Bat (iaf under tiden FS ännu var aktivt) var att de hade interna utlandsrotationer - så alltså väldigt hög sannolikhet för mission och således tillhörande lön. Detta gäller generellt också för de andra insatsförbanden på LedR. Att de bara skulle plocka in högskoleutb. är nog dock en företeelse de hade i GSS:andets begynnelse. Sådana krav är givetvis orimliga och också märkliga med tanke på arbetets art. Inget som upprätthålles längre mao.

Som sagt, håller med om att arbete och tillhörande löner helt beror på individuella förutsättningar. Själv resonerar jag dock så att jag hellre tjänar de där extra lapparna mindre i månaden för att slippa ett understimulerade och monoton arbetsplats. Jag uppskattar de generellt höga kraven, jämlikar som kollegor, omväxlande arbetsmiljö och allt vad det nu kan innebära. För mig är det livskvalitet. Då känns de där extra pengarna lite sekundärt. Men alla är ju olika ;)

Mental
2015-02-05, 21:54
Självklart hade det varit önskvärt med generellt högre löner inom firman. Det hade jag personligen inte tackat nej till heller - men med tanke på vad det kan innebära rent organisatoriskt så kanske det inte är den bästa lösningen just nu. Det krävs ett generöst budgettillskott för att nå i hamn.

Den stora fördelen med 13. TK-Bat (iaf under tiden FS ännu var aktivt) var att de hade interna utlandsrotationer - så alltså väldigt hög sannolikhet för mission och således tillhörande lön. Detta gäller generellt också för de andra insatsförbanden på LedR. Att de bara skulle plocka in högskoleutb. är nog dock en företeelse de hade i GSS:andets begynnelse. Sådana krav är givetvis orimliga och också märkliga med tanke på arbetets art. Inget som upprätthålles längre mao.

Som sagt, håller med om att arbete och tillhörande löner helt beror på individuella förutsättningar. Själv resonerar jag dock så att jag hellre tjänar de där extra lapparna mindre i månaden för att slippa ett understimulerade och monoton arbetsplats. Jag uppskattar de generellt höga kraven, jämlikar som kollegor, omväxlande arbetsmiljö och allt vad det nu kan innebära. För mig är det livskvalitet. Då känns de där extra pengarna lite sekundärt. Men alla är ju olika ;)

Jag har vänner vid LG som är fast i logementsboende för de har inte råd att köpa bostad, och köerna ska vi inte prata om ;) Men de älskar ändå sitt arbete, men det är ju drygt om man vill dra hem tjej från krogen ;)

Olegh
2015-02-05, 22:04
Vad är det för kontorsjobb? (Nyfiken)

Somnium
2015-02-05, 22:06
Jag har vänner vid LG som är fast i logementsboende för de har inte råd att köpa bostad, och köerna ska vi inte prata om ;) Men de älskar ändå sitt arbete, men det är ju drygt om man vill dra hem tjej från krogen ;)

Den punkten är jag beredd att hålla med om! Logementsboende är inte det mest värdiga direkt... Något som förbanden nära storstaden tyvärr kommer lida av. Även fast det börjar byggas en del runt Västerhaningetrakten osv.

Krutpaket
2015-02-05, 22:13
Vad är det för kontorsjobb? (Nyfiken)

Det var inom finansbranschen. Men nu har jag ju ändå fått ett annat erbjudande som jag accepterat istället då jag aldrig va sugen på finansjobbet egentligen.

Mental
2015-02-05, 22:16
Det var inom finansbranschen. Men nu har jag ju ändå fått ett annat erbjudande som jag accepterat istället då jag aldrig va sugen på finansjobbet egentligen.

Vad blev det då?

Krutpaket
2015-02-05, 22:51
Det blev socialt arbete. Det låter kanske inte helt spännande, men känns rätt. Känns som jag kommer kunna bidra till samhället på ett positivt sätt.

När jag jobbade i finansbranschen förr så älskade jag pengarna, men hatade jobbet egentligen. Varje morgon fick man tvinga sig till kontoret. Hade ingen inre tillfredsställelse.

Men nu, med socialt arbete, känns det rätt inombords så att säga, även om vissa kanske tror jag blivit knäpp haha :)

spoonchest
2015-02-06, 08:56
En jag känner privat har jobbat som fallskärmsjägarbefäl tidigare, och var lite kluven till FM som arbetsplats. "Världens bästa jobb, hos världens sämsta arbetsgivare" var kontentan. Men tyckte ändå att det inte var så mycket att fundera på.

Mental
2015-02-06, 09:08
En jag känner privat har jobbat som fallskärmsjägarbefäl tidigare, och var lite kluven till FM som arbetsplats. "Världens bästa jobb, hos världens sämsta arbetsgivare" var kontentan. Men tyckte ändå att det inte var så mycket att fundera på.

Mm, det mals på mycket på det sättet. Men det är lite martyrskap med, för så dålig arbetsgivare är då inte FM, man har stor personlig frihet, mycket fys. Och en helt ok organisation som backar en.

Jag har jobbat åt försvaret, och en massa civila arbetsgivare. Och för mig hamnar försvarsmakten inte ens på botten 10 av arbetsgivare. Och ska jag se globlat är det inte jättesvårt att hitta sämre arbetsgivare ;)

Mental
2015-02-06, 09:14
Men nu, med socialt arbete, känns det rätt inombords så att säga, även om vissa kanske tror jag blivit knäpp haha :)

Testa släppa ett jobb i IT-branchen, för att studera i nära 4 år till ett kvinnodominerat låglöneyrke ;)

Jag har mindre än hälften efter skatt idag mot vad jag hade 2005, men ett jobb jag trivs med. Och jag har inte ångrat ett dugg!

z_bumbi
2015-02-06, 09:25
GMU är väl fortfarande bara 3 månader (?) och på de flesta arbetsplatser går det att skrapa ihop den tiden med semester och komp så vill man testa så gäller det "bara" att få ledigheten beviljad under rätt period.

spoonchest
2015-02-06, 12:27
Mm, det mals på mycket på det sättet. Men det är lite martyrskap med, för så dålig arbetsgivare är då inte FM, man har stor personlig frihet, mycket fys. Och en helt ok organisation som backar en.

Jag har jobbat åt försvaret, och en massa civila arbetsgivare. Och för mig hamnar försvarsmakten inte ens på botten 10 av arbetsgivare. Och ska jag se globlat är det inte jättesvårt att hitta sämre arbetsgivare ;)

Jag hör samma sak om polisen. Jag tror personligen att allt kokar ner till att man har med en myndighet att göra. Att det är tungrott och byråkratiskt, och jag tror många sliter sig i håret över sånt. I synnerhet när folk som söker sig dit generellt är så anti-byråkratiska.
Skitsamma, ska prata med min chef senare idag om att säga upp mig/ta tjänstledigt. Beroende på om jag får en GMU-plats i tid, och där jag vill ha den. I princip allt var fulltecknat när jag kollade sidan.

spoonchest
2015-02-06, 12:55
Jag har vänner vid LG som är fast i logementsboende för de har inte råd att köpa bostad, och köerna ska vi inte prata om ;) Men de älskar ändå sitt arbete, men det är ju drygt om man vill dra hem tjej från krogen ;)

Du som kan lite om FM, kan du svara på hur man kommit fram till den här lönesiffran på 31600 i månaden?
Lönestatistik soldat/sjöman (http://allastudier.se/jobb-o-l%C3%B6n/316-soldat-och-sj%C3%B6man-marinen/)
Vidare så landar man på samma siffra om man kollar på spec. officer
Lönestatistik specialistofficer (http://allastudier.se/jobb-o-l%C3%B6n/163-specialistofficer/)

Edit:Glöm det. Måste grunda sig på genomsnitt genom hela mynigheten. ÖB har tydligen också 31600 i månaden ;P

Mental
2015-02-06, 13:04
Du som kan lite om FM, kan du svara på hur man kommit fram till den här lönesiffran på 31600 i månaden?
Lönestatistik soldat/sjöman (http://allastudier.se/jobb-o-l%C3%B6n/316-soldat-och-sj%C3%B6man-marinen/)
Vidare så landar man på samma siffra om man kollar på spec. officer
Lönestatistik specialistofficer (http://allastudier.se/jobb-o-l%C3%B6n/163-specialistofficer/)

Edit:Glöm det. Måste grunda sig på genomsnitt genom hela mynigheten. ÖB har tydligen också 31600 i månaden ;P

Japp, jag pratade i går kväll med en vanlig skytteslusk, en månad utan fältdygn ger 18k. Han bor i kungsängen och har ut 14200 efter skatt (ej med i kyrkan)

Lägger ca 5.5k på hyra. Har ca 5.5k kvar efter räkningar till mat och nöjje, rätt ok men inte fantastiskt.

4623
2015-02-06, 13:44
GMU är väl fortfarande bara 3 månader (?) och på de flesta arbetsplatser går det att skrapa ihop den tiden med semester och komp så vill man testa så gäller det "bara" att få ledigheten beviljad under rätt period.

Kanske inte är så många som vill lägga sin semester på detta. Bättre att ta tjänstledigt i så fall.

Mental
2015-02-06, 13:55
Kanske inte är så många som vill lägga sin semester på detta. Bättre att ta tjänstledigt i så fall.

Det måste man nästan göra, om man inte har pengar undanlagda.

Ersättningen under GMU är 4500kr/månad.

spoonchest
2015-02-07, 09:25
Det måste man nästan göra, om man inte har pengar undanlagda.

Ersättningen under GMU är 4500kr/månad.

Men kanon. Jag trodde man var helt pank under GMU. Vad står FM för under GMUn? Är det fri mat och logi i alla fall?

Mental
2015-02-07, 09:28
Men kanon. Jag trodde man var helt pank under GMU. Vad står FM för under GMUn? Är det fri mat och logi i alla fall?
Nu är du bara lat, första träffen på Google http://jobb.forsvarsmakten.se/sv/vart-erbjudande/formaner-och-villkor/villkor-gmu/

spoonchest
2015-02-07, 14:09
Nu är du bara lat, första träffen på Google http://jobb.forsvarsmakten.se/sv/vart-erbjudande/formaner-och-villkor/villkor-gmu/

Det är därför du har röd text i nicket.